Thursday, June 06, 2024

ශ්‍රී ලංකාවේ ගංගා .


ශ්‍රී ලංකාවේ ගංගා .

ශ්‍රී ලංකාවේ ගංගා ද්‍රෝණි 103 ක් භූමියෙන් 90% ක් පුරා පවතිනවා.
ප්‍රධාන වශයෙන් යාපනය අර්ධද්වීපය හා ගංගා ද්‍රෝණි අතර මුහුදු තීරයන්වල පිහිටි ජල විද්‍යාත්මක අතින් නොවැදගත් අවශේෂ බිම් ඉතිරි 10% ට අයත් වෙනවා.
ශ්‍රී ලංකාවේ විශාලතම ගංගා ද්‍රෝණි වන මහවැලි ගංගා ද්‍රෝණිය වර්ග කිලෝමීටර 10,327 ක් පුරා විහිදී පවතිනවා.
එය ශ්‍රී ලංකාවේ මුළු වර්ගඵලයෙන් 16% ක් සහ මුළු ජල පරිමාවෙන් 19% ක් වෙනවා.
ශ්‍රී ලංකාවේ කුඩාම ගංගා ද්‍රෝණිය වන්නේ වර්ග කිලෝමීටර 9 ක පවතින තුම්පන්කෙනි ජලාශය ආශ්‍රිත ගංගා ද්‍රෝණියයි.
ශ්‍රී ලංකාවේ පිහිටි විශාලතම ගංගා ද්‍රෝණි 12 හි වර්ගඵලය, මුළු වර්ගඵලයෙන් 80% ක් වෙනවා.
ශ්‍රී ලංකාවේ පිහිටි විශාලතම ගංගා ද්‍රෝණි 25 හි ජල පරිමාව, මුළු ජල පරිමාවෙන් 80% ක් වෙනවා.
මෙම ගංගා ද්‍රෝණි 103 න් වර්ගඵලය වර්ග කිලෝමීටර් 1,000 කට වඩා වැඩි ගංගා ද්‍රෝණි තියෙන්නේ 17 ක් පමණයි.
  1. මහවැලි ගඟ - 10,327
  2. මල්වතු ඔය - 3246
  3.  කලා ඔය - 2772
  4. කළු ගඟ - 2688
  5.  දැදුරු ඔය - 2616
  6. වලවේ ගඟ - 2442
  7. කැලණි ගඟ - 2278 
  8. ගල් ඔය - 1792
  9. මාරු ඔය - 1541
  10.  යාන් ඔය - 1520
  11. මී ඔය - 1516
  12. මහා ඔය - 1510
  13.  මුන්දෙනි ආරු - 1280
  14.  මැණික් ගඟ - 1272
  15. කුඹුක්කන් ඔය - 1218
  16. කිරිඳි ඔය - 1165
  17. මා ඔය - 1024
ශ්‍රී ලංකාවේ ගංගා ද්‍රෝණි අංකනය කරන්නේ හරි අපූරු විදියකටයි. ඒ අනුව,
අංක 1 ගංගා ද්‍රෝණි වෙන්නේ කැලණි ගඟ ගංගා ද්‍රෝණි යයි.
එතැන් සිට වාමාවර්ත දිශාවට අනිත් ගංගා ද්‍රෝණි අංක කෙරෙනවා.
අවසාන අංකය වන අංක 103 ගංගා ද්‍රෝණිය වෙන්නේ අත්තනගලු ඔය ගංගා ද්‍රෝණියයි.
සාම්ප්‍රදායානුකූලව වසර මුළුල්ලේ ජලය ගලා යන්නේ නම් එය "ගඟ"ක් යනුවෙන්ද වැසි නොමැති සමයේදී වියැකී යන්නේ නම් එය "ඔය" හෝ "ආර" යනුවෙන්ද නම් කිරීමෙන් දියමං හා ගංගා වෙන්කර හඳුනාගෙන තියෙනවා.
දත්ත : ශ්‍රී ලංකා ජාතික සිතියම් සංග්‍රහය - දෙවන සංස්කරණය : පළමුවන වෙළුම (ශ්‍රී ලංකා මිනින්දෝරු දෙපාර්තමේන්තුව)
---විකුම් හර්ෂ , මෙටාවෙන්.
A day in the life

චන්ඩි දේශපාලකයන් පිටු දකිමු.









චන්ඩි දේශපාලකයන් පිටු දකිමු.

දේශපාලකයින් යයි අපි හදුන්වන්නේ ප්‍රාදේශීය සභාවේ සිට පාර්ලිමේන්තුව දක්වා නියෝජනය කරන මහජන ඡන්දයෙන් තේරීපත්වුන වෘත්තිකයන්ටය. මේ මිනිසුන්ද  හිරකරුවන්ද මනුෂ්යයයෝය  කියන්නාක් මෙන් එක්තරා මනූුෂ්‍ය කොට්ඨාශයක්ය. දේශපාලනය පිළිබදව ශාස්ත්‍රීය දැනුමක් නොලත් අදබාලයන්ය.

මේ මනුෂ්යයයෝ හැසිරෙන්නේද තමන් කවුරුන්ද යන්න තමන්ම නොදන්නා ආකාරයකටය. මෑතදී හිටපුු අමාත්යවරයෙකු සහ පාර්ලිමේන්තු මංත්රීවරයෙකු වන්නෙක්  තමන්   නියෝජනය කරන දිස්ත්රික්කයේම  මංත්රිවරයෙකු හා කරන ලද අරගලයකදී මංත්රීවරයා හට පඩිපෙලකින් පෙරලී අස්ථි භංගයක් සිදුව රෝහල් ගත වන්නට සිදුවිය.

මේ තවත් හැසිරීමකි. පසුගිය දාක වෘත්තීය සංගමයක් ද පවත්වා ගෙන යන වතුකරය නියෝජනය කරන තවත් අමාත්යවරයෙකු වතු සමාගමක නිලධාරීන් පිරිසක් කාර්යාලය තුල සිරකර බලහත්කාරකම් පෑ බව ප්‍රවෘත්ති පලවිය
අපි පතන්නේ විද්වත් සාකච්ඡා , වාද විවාද ,බුද්ධීමත් තීරණ වුවද අපි අසන්නේ කැරළි කෝලාහල , අසංවර වාද විවාද වැනි තුන්වන පන්තියේ ක්‍රියාකාරකම්ය.

ඡන්දදායකයා වෙනස්වන තුරු දේශපාලකයා වෙනස් වෙන්නේ නැත. ආසියාතික රටවල දේශපාලකයා  නීතිය කුමක්වුවද සම්ප්‍රදාය ,යුක්ති ධර්මය කුමක් වුවද ,තමන්ට අවශ්‍ය දේ තමන්ට උවමනා ආකාරයට සිදුවිය යුතුයැයි හිතන චරිතයක්ය.

ඡන්දදායකයාද මේ සිතිවිල්ලෙන් මිදිය යුතුය. චන්ඩීන් , මකොල්ලකරුවන්,මිණිමරුවන් තම සුද අතරේ සගවාගන්නේ දේශපාලකායය. දරුවා පාසලට ඇතුලත් කර ගැණීම , රුකියාවක් ලබා ගැණීම කී නොකී හොරපාරෙන් කර ගන්නා ක්රියාකාරකම් සදහා පිලිසරණ පතන්නේ දේශපාලකාගෙන්ය.වර්තමාන දේශපාලකයා ආදර්ශයට ගන්නා ජන සමාජයකින් තල වපුරා මුං නෙලා ගැනීම “ උගහටය.

  ඡන්දදායකයාද  ස්වාධීන විය යුතුය. ඔහු දේශපාලකයාගෙන් යපෙන්නෙක් නොවිය යුතුය.

වර්තමාන දේශපාලකයා ගේ හැසිරීමෙහි කෙලවර සාමාන්ය ජනතාව තුල නීතියට ඇති බිය , නීතිය රකින ආයතනයන්ට ඇති ගෞරවය නැතිවීයාමයි . අප රටේ අල්ලස , දූෂණය , අපරාධ ඉහල යාමට මුළික හේතුවද මෙය විය හැක.

 දේශපාලකයා සැබැ ජනහිතකාමියෙකු නම් ජනතාවට ආදර්ශමත් ඇවතුම් පැවතුම්  අනුගමනය කළ යුතුය. 


A day in the life