Saturday, December 23, 2023

ටිබෙටයට ඉහළින් ගමන් බැහැ

ඉහළ උන්නතාංශයක් ඇති
ටිබෙටයට ඉහළින් ගුවන් යානයක් පියාසර නොකරයි
ගුවන්යානා රේඩාර් පද්ධතිය දෙස බැලුවහොත් ලොව පුරා බොහෝ ගුවන් යානා පියාසර කරන නමුත් චීනයේ ටිබෙට් කලාපයේ ගුවන් යානා නොමැති බව ඔබට පෙනෙනු ඇත. ටිබෙට් කලාපය වටා ඇති ගුවන්තොටුපළවල් වෙත ඒ හරහා පියාසර කළහොත් කෙටි කාලයකින් යා හැකි වුවත් ටිබෙටයට ඉහළින් ගුවන් යානා පියාසර නොකරන්නේ මන්දැයි ඔබ දන්නවාද?....
ඇත්ත වශයෙන්ම මෙම ප්රශ්නයට පිළිතුර ටිබෙටය සඳහා භාවිතා කරන "ලෝකයේ වහලය - Roof of the world" නම් සාදෘශ්යය හැඳින්වීමේම සැඟවී ඇත. ටිබෙටය යනු මුහුදු මට්ටමේ සිට මීටර් 5000 ක සාමාන්ය උන්නතාංශයක් (Altitude) සහ ලොව උසම ස්ථානය වන එවරස්ට් කන්ද පිහිටි භූගෝලීය පිහිටීමකි....
එය ගුවන් යානා හට බලපාන්නේ මෙසේය. නවීන මගී ගුවන් යානා වල කුටි පීඩනයට ලක් වුවහොත් හෝ පීඩන පද්ධතියේ අක්රියතාවයක් ඇති වුවහොත් මගීන්ට හුස්ම ගැනීමට හැකි වන පරිදි ඔක්සිජන් ආවරණ මුලින්ම ක්රියාත්මක වේ. එම ඔක්සිජන් පද්ධති වල ධාරිතාව විනාඩි 15-20 කට ප්රමාණවත් වන අතර මැදිරි පීඩන පද්ධතියේ අසමත් වීමක් සිදු වූ විට නියමුවන්ට යානය මීටර් 3,000 ක උන්නතාංශයකට පහතට ගත යුතුය. නමුත් ටිබෙට් කලාපයේ බොහෝ ප්රදේශවල උන්නතාංශය මීටර් 3000 කට වඩා වැඩිය. එසේම හදිසි අවස්ථාවකදී ආරක්ෂිතව ගුවන් යානා බැසීමට හැකි පරිසරයක්ද ටිබෙටයේ නැත. මීට අමතරව ද්විත්ව එන්ජිම සහිත ගුවන් යානයක එන්ජිමක් ක්රියා විරහිත වූ විට ආරක්ෂිතව පියාසර කිරීම සඳහා යානය නිශ්චිත උන්නතාංශයකට බැස යා යුතුය. අවාසනාවකට ටිබෙටයේ භූගෝලීය ව්යුහය නිසා මෙය කළ නොහැකිය. මෙම හේතූන් නිසා ටිබෙටයට ඉහළින් ගුවන් යානයක් පියාසර නොකරයි....

notes of imaginary