Wednesday, December 31, 2014

සුබ නවවසරක් වේවා !





සබද,
ඔබ සැමට සුබ නවවසරක් වේවා!

2015 නව වසර උදාවත් සමගම මීදුම ප්‍රාර්ථණය කරයි.




notes of imaginary

Monday, December 22, 2014

ඔක්කොම හොරු.


මීරිය බැද්දේ නාය ගියා. වැස්සා වැස්සා......... තාමත් වහිනවා.

වැස්ස ගැන  කරන කතා අතරට ජනාධිපතිවරණය ආවා . චැනල් වලින්   හැම  දෙනාම මඩ ගහගෙන අනිත් එක්කෙනාගේ   පැටිකිරිය දිගාහරින තම තමන්ගේ පැටිකිරිය නිකම්ම දිග ඇර ගන්නවා. ඒව බලා ඉන්න අපිට  ඡණ්දේ  දෙන්න එක් කෙනෙක්වත් ඉතිරි  වෙන්නේ නෑ.
අපේ අවසාන නිරීක්‍ෂණය වෙන්නේ ඔක්කොම හොරු කියලා.
අඩුවෙන් ම   හොරකම් කරලා තියෙන එක්කෙනා කියලත් තෝරා බේරා ගන්න බැහැ. හැමෝම තමන්ගේ බලයේ තරමට හොරු.
ඒ හින්දා ඡණ්දය ගැන සංකාවක් ගැටළුවක් ඇති කරගන්න ඕන නැහැ.
අට වෙනිදාට තියෙන්න  හොදට පොරව   ගෙන    නිදා ගන්න.  පහුවෙනිදා වෙන කොට “මැකෝ “ කියයි.,  මෙන්න මේ අලි බබා අපි තෝරා ගත්තා කියලා.  අපි එයාට  ජනාධිපති කියමු.
එතෙක් වාද විවාද  තර්ක විතර්ක නොකර පාඩුවේ ඉන්න එක හොදයි. කාගෙවත් මගුලකට අපි දගලන්නේ ඇයි ?.

-          මේ මගේ අදහස.

ඒත් තව තව අයගේ අදහස් ඕන තරම්. ඒවා අහගෙන ඉන්න පුළුවන් තැනක මම ඉන්නේ . මේ කතා කාරයෝ රත්වෙන්න රත් වෙන්න එක එක අදහස් වමාරනව. මම පහුගිය දින කිහිපයේ අවධානය යොමු කලේ මේ කතා මතකයේ රදවා ගන්න.

“ආණ්ඩු පක‍්ෂෙයන් හොදට කාපු අයට ආණ්ඩුව රැක ගන්න ඕනී. ඔය කොන්ත්‍රාත් කාරයෝ බාර් කාරයෝ හෝටල් කාරයෝ වගේ අයට.මෙහෙම කියන රොමානිස් අයියා අනිත් පැත්තටත් ප්‍රහාර එල්ල කරනවා.
මායිම් ගම්මාන  ආරක‍්ෂාවට කැළැ බිම් මොරටු පටවපු, පුංචි මෝල් කාරයෝ හින්දපු ,වැව් පිරවෙන්නේ නැතිව වාං දොරටු නවීකරණය කරපු  වැව් තාවුළ්ලේ හෝටල් ගහපු අය එළියට බැහැලා තියෙන්නේ රට  බේර ගන්න. රට බේර ගත්තේ නැත්නම් ඔය මොකවත් කරන්න තැනක් නෑ නේ. පුංචි  පදයක් හලනව.
ගමේ ගොඩේ ඇත්තන්ට ඔය මොනවත් තේරෙන්නේ නෑ. “
-           රොමානිස් අයියා පැරණි වාමාංශිකයෙක්.
කතාවට හවුල් වෙන්න ඉන්නවා ගානට පදම් උන සිරිසේන උන්නැහේ.එයා ටිකක් මොළ කාරයා. එයාගේ දෘෂ්ධිවාදය යොමුවන්නේ අමුතුම කෝනයකින් !. මහින්ද ගැන කරන්නේ ඇගයීමක්.
“බලන්න හැමදාමත් මහින්ද රාජපක්‍ෂට එරෙහිව ආවේ මහින්ද රාජපක්‍ෂ ගේ කල්ලියේ කෙනෙක්.
කැලේ  ගහක් නසන්න කැලේ  ගහක්ම යොදා ගන්න ඕන  කියලා සැලසුම් කරන අය හිතුවාද නැත්නම් රණිල්ට.තරගයක් දෙන්න බැරිද  ?. මහින්දත් එක්ක .
 
පුධාන දේශපාලන පක්‍ෂ දෙකේ ගමන් මග පිලිබදව ඔහුගේ විවරණය ලග මගේ හිත නතරවුනා. ඔහුට අනුව චණ්ද්‍රිකා ගේ  ශ්‍රිලනිපය මහින්ද  දෙස බලන ලෙසින්මයි රණිල්ගේ එජාපය සජිත් දෙස බලන්නේ. මහින්ද ශ්‍රීලනිපයේ වැට කඩොළු බිදගෙන ඉදිරියට යනවා. සජිත්ට තාමත් එතනට එන්න බැරිවෙලා. මෙවර එජාපයේ අපේක්‍ෂකයා විය යුතුව තිබුනේ රණිල් නැත්නම් සජිත් කියලයි සිරිසේන උන්නැහේගේ මතය.  මෛත්‍රී එදත් අදත් චණ්ද්‍රිකාට අවනත වුන - තමන්ගේ පංතියේ සිට ඉහලට ගිය මහින්දට ඇහුම් දීමට අකමැතිවු චරිතයක් දෙසයි ඔහු දකින්නේ. චණ්ද්‍රිකා ඔහු යොදා ගෙන මහින්දව වට්ටන්න හදන්නේ රටට ආදරයෙන් නෙමෙයි - මහින්ද කෙරෙහි තියෙන පංති වෛරයට .

මුන් අපිව වෙන්දේසි කරනවා ! කතාවට එක්වෙන සරත්ගේ මතය. එකෙක්  දහ දාහාක් දෙනවා කියන කොට - අනිත් එකා විසි දාහක් දෙනවා කියනවා. එකෙක් රුපියල් පනස් දාහට බයිසකලයක් දෙනවා කියන කොට අනිත් එකා නිකම් දෙනවා කියනවා. අනිත් පැත්ත හැරිලා කියනවා ජාතික ආර්ථිකය ආයාලයේ ඇරලා - විනාශ කරලා කියලා. ඒකා කලෙත් ඒක- මේකා ඇවිත් ඒක දෙගුණයකින් වැඩිකරලා කරන්න හදනවා. “ අපි හදෙන් හරි හාල් ගෙනත් දෙනවා කිව්වා - ඇට අටක් දෙනවා කිව්වා- තවත් එක්කෙනෙක් බත් ටක කාලා එවර වෙන කොට අතුරුපස දෙනවා කිවා.  ඒ කාලයෙන් කාලයට   පොරොන්දු පත්‍රයේ  මොඩලය අද වන විට වෙනස් කරලා. ඕවට රවට්ටන්න දැන් අමාරුයි.

ඡන්දය ගැන කාටත් තියෙන්නේ පොදු කලකිරීමක් .1948 ඉදන් මෙතෙක් ජනතාව රවට්ටලා. 2014 දිත් ඒක කරන්න උත්සහා ගත්තම ප්‍රතිපලය ඒ තරම්ම පලදායි වෙන එකක් නැහැ කියලා කාලෙකට පස්සේ කරපු මේ වියමනෙන් සමුගන්නවා.





notes of imaginary

Saturday, November 08, 2014

මගේ කොළු ගැටයාට හොද පාසලක් .........



සුද්දාට පළු යන්න බැනීම අපේ සිරිතයි. ඒ සුද්දා කල හොද දේට වඩා නරක දේ අපට ඉතිරි කර ගොස් ඇති බැවිනි. සුද්දා අපිට ඉංග්‍රීසි භාෂාව ඉතිරි කර ගිය හොද දෙයකි. සිංහලය රජ බසවුදා සිට ඉංග්‍රිසියට ගැරහු අපට දැන් දැන් විශ්ව ගම්මානයට පිවිසීමට ඉංග්‍රීසිය  යතුරක්ව අවශ්‍ය වී තිබේ. මේ ලිපියෙන් ඉංග්‍රීසියට අමතරව පාසල ගැනද මතයක් කීමට උත්සහා දරමි.


අපේ පාසල් වල පහළ පන්තියේ සිට පාසලින් සමුගන්නා තෙක්‌ අවුරුදු පහලොවක් වැනි කාලයක් ඉංග්‍රීසි  භාෂාව පන්ති විෂයයක්ව උගන්වයි.  දරුවන්ට ඉංග්‍රීසි භාෂාව වහකදුරු මෙන් තිත්තවේ.  ඉංග්‍රීසි භාෂාව උගන්වන්න ගුරුවරයා දකින්නේ ලෝදිය බදුනක් පුරවා ගෙන පන්ති කාමරයේ  දොරෙන් පිවිසෙන යමපල්ලෙකු විලසිනි.මේ අපුල නිසාම  පාසලින් සමාජගත වන පිරිසෙන් වැඩි පිරිසකට ඉංග්‍රීසියෙන් කතා කිරීමට හෝ ලිවීමට නොහැකිවේ. එයින් පෙනී යන්නේ ඉංග්‍රීසි ඉගැන්වීමේ ක්‍රමය මුළුමණින්ම අසාර්ථක බවය.

මට හොදින් දෙමළ බස කතා කිරීමටත්  ලිවීමටත් හැකිවී තිබේ. මට දෙමළ බස ඉගැන්වීමට කිසිදු ගුරුවරයෙක් සිටියේ නැත. මා දෙමළ කතා කරන පරිසරයක කුඩා කල සිට ජීවත් වුයෙමි. මේ නිසා චතුර ලෙස දෙමළ කතා කිරීමට හැකිවිය. පසුකාලයක පාරේ පිහිටුවා තිබු නගර හැදින්වීමෙ  පුවරුවේ සටහන්වු දෙමළ අකුරු කියවීම , නිවසේ අවශ්‍යතා සටහන් කර ගෙන මිළදී ගැණිමට ගෙන යන භාණ්ඩ ලැයිස්තුව කියවීම හරහා දෙමළ ප්‍රවෘත්ති පත්‍ර කියවීමට ගත් උත්සහාය දෙමළ බස ලිවීමේ අභියෝගය ජය ගත්තේය.
අපේ ගෙදර චුට්ටා ගේ වයස අවරුදු දෙකයි මාස දහයකි. ඔහු වැඩිපුරම නිවරදි සිංහල කතා කරයි.සිංහල භාෂාවේ උක්ත අඛ්‍යාත උගන්වා නැතත් , ගුරුවරියකව සිටි ආත්තම්මාගේ බස් වහර අපූරුවට අනුගමනය කරන්නට චුට්ටා සමත්ව සිටී. බසක් ඉගැන්වීමට කණ මාධ්‍යවු බව මේ උදාහරන  අපට තේරුම්  කර දෙති.

මේ පුර්ව කතාව පෙරටු කරගෙන මම පිවිසෙන්නේ අවුරුදු පහලොවක් පාසලේ ඉංග්‍රීස භාෂාව ඉගන ගෙනත් ඉංග්‍රීසි බස වහරන්ට අපිට බැරි “ නොදන්නා දෙමලෙට ගොස් වරිගේ නහන ආචාරීන් මෙන් පාසල්වලට ඉංග්‍රීසි උගන්වන ගුරුවරුන් බදවා ගෙන කරන විනාශය පෙන්වා දීමේ අටියෙනි.
පසු ගිය වසරේ එක් පලාත් සභාවක් විසින් විශ්ව විද්‍යාලයකින්   පිටවු දෑවුරුදු ඉංග්‍රීසි ඩිප්ලෝමාධාරීන් පිරිසක් ඉංග්‍රීසි ගුරුවරුන් ලෙස බදවා ගෙන කෙළින්ම පාසලට යවනු ලැබිනි. මෙම ඩිප්ලෝමාව සති අන්තයේ එක් දිනක් බැගින් අවුරුදු දෙකක කාලයක් පවත්වන පාඨ මාලාවකි. මේ ඩිප්ලෝමාධාරීන් යමක් ඉගන ගත්තද උගැන්වීමට හපනුන්ද යන්න  ගැටළුවකි. ගුරු කමත් රැකියාවක වුවද  මෝටර් කාර්මිකයෙකු කරන්නාක් වැනි රැකියාවක් නොවේ. තියරිය වන පොත් කර ගෙන වාහනයක් ගලවා සවි කලත් දරුවෙකු මනසට පිවිසෙන්නට තියරියම ප්‍රමානවත් නොවේ.

අතීතයේ මට ඉගැන්වු වීරසිංහ නම් මගේ ගුරුවරයෙකු  සිහිපත්වේ. එතුමා පන්ති කාමරයේ දී අපට ඉගැන්වුයේ රසායන විද්‍යාවයි. එහෙත් බස නම් හැසුරුවේ කොටසක් සිංහල සහ කොටසක් ඉංග්‍රීසියෙනි. අපි රසායන විද්‍යාවට අමතරව ඉංග්‍රීසිත් ඉගන ගත්තෙමි. එතුමා එනවිට  අපි “ මිස්ටර් වීරසිංහ” එනවා කියා  පංතියට දුවගියේ නැත. ඔන්න “ මට විශ්වාස කරන්න බැහැ - අයි කාන්ට්‌ බිලීවුඩ් එනවා අපි පංතියට දුවමු. කියා පංතියට දුව ගියෙමු.  මෙයද හොඳ ඉගැන්වීම් ක්‍රමයකි. එහෙත්  අද පාසල් පන්ති කාමරය තුළ මෙවැන්ක් කල හැකි වෙනත් විෂයයන් උගන්වන ගුරුවරුන් නොව  ඉංග්‍රීසි උගන්වන ගුරුවරුන්ද ඇත්තේ නැත. ඔවුන් කරන්නේ පොත දිග හැරගෙන පාඩම කියවමින් ඉංග්‍රිසි පෙවීමට උත්සහා දැරීමයි.  භාෂාවක් එසේ ඉගැන්විය හැකියයි මම විශ්වාශ නොකරමි.

උසස්‌ පෙළ සමත් දරුවන් පනස්‌ දාහකට ගුරු පත්වීම් දෙනවා යයි කතාවක් පසුගියදාක ඇසිනි. රැකියා ලබා දීම කොයිතරම් හොද වුවත් . ගුරුවරුන් ලෙස බදවා ගැණිමෙදී උසස් ප්‍රමිතියක් නම් ඇතිකිරීම කළ යුතුම දෙයකි. ජන සවිය සුදුසුකමක් වී අපොසප සාමාන්‍ය පෙලද නොසමත් පිරිසක් ගුරුසේවයට එක්ව අධ්‍යාපන ලොක්කෝද වු බව  අපට අත්දැකීම් ඇති බව රහසක් නොවේ. මේ ගුරුවරුන්ගෙන් බිහිවු සිසුපරපුරට දෙවියන් පිහිටවන්නට ඇත. නැත්නම් ඔවුනටද ජනසවිය නොමැතිව සවියක් ඇති නොවේ.
 ගුරුවරයකුට ළමා මනස තේරුම් ගත හැකි මානසිකත්වයක්‌ තිබිය යුතුවේ. විෂයාන්තර දැනුමෙන් සපිරී සිටිය යුතුවේ. ඉගැන්වීම පිළිබඳ මූලධර්ම, ඉගැන්වීම් ක්‍රම දැන සිටිය යුතුවේ. උගැන්වීම පිළිබදව  නිසි පුහුණුවක්‌ ලැබ සිටිය යුතුවේ . අද නැත්තේද එයයි. පැරැණි ගුරු අභ්‍යාස විද්‍යාලත් නූතනයේ ගුරු විද්‍යාපීඨත් මේ කොටස කරනු ලබයි. උපාධිධාරී ගුරුවරයෙකුට වඩා විද්‍යාපීඨවලින් පිටව  ගුරුකමට එකතුවන ගුරුවරු ගුරුකම හොදින් කරති. සෑම ගුරුවරයෙකුම විද්‍ය පීඨ වන් ගුරු අභ්‍යාස විද්‍යාල හරහා පාසලට එන්නේ නම් ළමා මනසට මනුෂ්‍යත්වය, යුතුකම, අගය කිරීම, රසවිඳීම ඇතුළු කර විෂය  උගන්වන ගුරුවරුද පාසලට ඒ යයි මට සිතේ. විශ්ව විද්‍යාල වලින් පිටව නැත්නම් උසස් ලෙගින් පසුව ගුරුකමට යමෙක් එක්වන්නේ නම් මේ සියල්ල නොදත් පරිඝණක යන්ත්‍ර මෙන් මිනිසුන්වේ.





notes of imaginary

Tuesday, November 04, 2014

මීරියබැද්දේ ශෝකාන්තය


මේ නොවැම්බර් මාසයයිසැප්තැම්බර් සිට ජනවාරි මැද දක්වා මධ්‍යම කදුකරයට වැසි ලැබේ. මේ ප්‍රදේශවල  පැරණි පාරම්පරික ගොවි ජනතාවට මේ වැස්ස අරුමයක් නොවේ. කාලගුණ දෙපාර්තමේන්තුවේ තියරි කෙසේ වෙතත් මේ ඇත්තෝ කියන අනාවැකි නම් අකුරටම නිවරදිවේ.  
කොස්ලන්දේ මීරියබැද්ද වතුයායේ කොටසක් නායයාමෙන් පසුවත් තවමත් පටන් ගත් වැස්ස කාලසටහනකින් තොරව ඇද හැලේ. සති ගනනාවක් කදුකරයට ඇද හැළුන වැස්ස නිර්මාණය කල ජීවිත අවදානම දැන්  වැස්සේ නැති සෙයකි. එහෙත් තවමත් වැසි ඇද වැටෙන්නේය.

ස්වභාව ධර්මයාට එරෙහිව අපට උඩුගම් බලා පිහිනා යා නොහැක. ඒ බවක් මායිම් නොකරන අපේ ඇත්තෝ වානිජ මෙන්ම සුළු පරිමානයේ වගා සදහා මහ පොලොව නිරුවත් කරති. ජලාශ ඉදිකරති. ගිණි තියතිමේ අකටයුතු කම්වලට එරෙහිවන ස්වභාව ධර්මය අපට අකාරුණිකව කටයුතු කරයි.
සුද්දන් මීරියබැද්ද තේ වගාව සදහා නිරුවත් කල නිසාදෝ  මිහිකත ට ඉවසා දරා ගත නොහී ගිය කෝපය පුපුරා ගියේ පරම්පරා පහ හයකට  පසු ජීවත්වු පරම්පරාවක් ඉලක්ක කර ගනිමින් එම පරම්පරාව විනාශකරමින් සහ අනාථයින් බවට පත් කරවමිනි.

මේ කැළඹීම හිතේ හොල්මන් කරමින් සිටියදී   මතුවු අනාථයින්ට සනාථවීමේ අරගලය සහ උනන්දුව ඉන් මතුවන ගසා කෑම, මඩිතරකරගැණීමේ අපේක්‍ෂාව දකිමින්  ඇසට කදුලක් මතු නොවුනා නම් ඔහු පෘතග්ජනයෙක් නොවේ.
දේශපාලකයාට කාගේ ව්‍යාසනය තුලද පෑදෙන්නේ රිදී ඉරකි. දැන් දැන් නොයෙක් මාධ්‍ය  ජාලයන්ද තම ව්‍යාපාරික ප්‍රවර්ධණයන්ද ගජ රාමයට කරගන යාමට  මේ ව්‍යාසනය මීරිය - බැද්ද ක් වී තිබේ. තවත් ඇත්තෝ මීරියබැද්ද විකුනා ආධාර රැස්කර යටි මඩි ගසා ගනිති.
තවත් සමහරුන්ට මීරියබැද්ද සංචාරක පරාදීසියකි. අවතැන්වුත් අසරනවූත් මේ ජනතාවට අවශ්‍ය වන්නේ නැවත විකුණා ලන්න තරම් හාල් මිරිස් තුනපහ රෙදි පිලි ටිකක් නොවේ. ඒවා තාවකාලික විසදුම්වේ. උන්හිටි තැන් අහිමිව හිසට වහලක් නොමැතිව සිටිනා මේ අසරනයින්ට පදිංචියට  ඉඩම් අවශ්‍යවේ. ගේ දොරක් අවශ්‍යවේ. දෙමව්පියන් අහිමිවු දූ දරුවන්ට  ඔවුන්ගේ  අනාගතයම අවශ්‍ය වේ.
ඒ ගැන සොයා බලා කටයුතු කිරීමට මැදිහත් විය යුතතේ දීර්ඝ කාලීනව විසදුම් දිය හැකි ආයතනයන්ට මිසක වැහි බිරම පහවී යන විට පාවී එන  පාට පාට සරුංගල් කරුවන්ට නොවේ.

දීර්ඝ කාලීන විසදුම් දිය හැකි පලාත් සභාවකුත් මධ්‍යම රජයකුත් ඇතත් කතාවක් මිසක වැඩට බහින්න කාලය ගෙන ප්‍රදර්ශනය වෙන  බව නම් දකින්නට තිබේ. එයයි මීරියබැද්දේ ශෝකාන්තය .







notes of imaginary
 

මීදුම Published @ 2014 by Ipietoon