ත්රස්තවාදී චෝදනා සම්බන්ධයෙන් පුද්ගලයන් තිදෙනා වරද පිළිගෙන ඇති බව රුසියානු මාධ්ය වාර්තා කළේය. 2004 දී උපත ලැබූ හතරවැන්වනා වන ෆයිසොව් පොරොන්දු වූයේ කුමක්ද යන්න පැහැදිලි නැත. ඔහු වීදුරු කූඩුවක් තුළ රෝද පුටුවක වැතිර සිටින අයුරු ඡායාරූපයේ දැක්වේ.
සාර්ථකත්වය යනු ඔබ කැමති දේ ලබා ගැනීමයි. සතුට යනු ඔබට ලැබෙන දෙය රැක ගැනීමයි.
(වේදනාදි චෛතසික) ධර්මයෝ සිත පෙරටු කොට ඇතියහ. සිත ශ්රේෂ්ඨ කොට ඇතියහ. සිතින් ම උපදනාහ. ඉදින් පහන් සිතින් කියන්නේ නම් හෝ කරන්නේ නම් හෝ ඒ හේතුවෙන් සැපය ඔහු කැටුව යෙයි. නොහැර කැටුව යන සෙවණැල්ල මෙනි.
ස්වභාවධර්මයේ පරිකල්පනය මිනිසාගේ පරිකල්පනයට වඩා බෙහෙවින් වැඩි ය, ඇය කිසි විටෙකත් අපට විවේකීව සිටීමට ඉඩ නොදේ.
නමුත් මම ඔබට කියමි, ඔබේ සතුරන්ට ප්රේම කරන්න, ඔබට පීඩා කරන්නන් උදෙසා යාච්ඤා කරන්න, එවිට ඔබ ස්වර්ගයෙහි සිටින ඔබේ පියාණන්ගේ පුත්රයෝ වන්නහුය. මක්නිසාද ඔහු නපුරටද යහපත් අයටද තම හිරු උදා කරවනසේක.
"....එබැවින් මා වෙතින් ඔබට මගපෙන්වීම පැමිණෙන විට, කවුරුන් හෝ මාගේ මඟ පෙන්වීම අනුගමනය කරයිද, එවිට ඔවුන් කෙරෙහි කිසිඳු බියක් හෝ ශෝකයක් ඇති නොවේ." ආයට් 38.
දෙතුන් දෙනකු අරුන් සිද්ධාර්ථන්ට මොකද වෙන්නෙ කියා අහල තිබුණා. පඬි නැට්ටකු හරි ජෙප්පකු හරි සපුමල් කුමරු ගැන කියා තිබුණේ තම නොදැනුවත්කම බොහෝ අය මෙන් සකර්බර්ග් මගින් ප්රදර්ශනය කරමින්. අරුන්ට වෙන්න යන දේ ගැන අපට නම් අවබෝධයක් තිබුණා. ඔහු රනිල්ගේ යාපනයේ නියෝජිතයා වෙලා. ඒ ගැන අපට සැකයක් තිබුණේ නැහැ. ඔහුට රනිල් ආරක්ෂාව මුදල් මෙන් ම පාසල් ප්රතිසංස්කරණය වැනි ආකර්ශනීය වැඩ ලබා දුන්නා. මේ පිටුවේ ජනවාරි 22 හා 23 පළ වූ ලිපිවලින් කොටස් උපුටා දක්වනවා."අරුන් ගැන රනිල්ගේ නම් තක්සේරුවක් ඇති බව පැහැදිලියි. රනිල් ජනාධිපතිවරණයක් තියන්නේ තමාට 50%ක් ඡන්ද ඇති බව ඒතතු යන්නේ නම් පමණයි එසේ නැත්නම් ඔහු විධායක ජනාධිපති ක්රමය අහෝසි කිරීමට පනතක් ගෙනේවි. ඒ සඳහා අද වැඩ කරන්නේ කරු ජයසූරියයි. ඒ පනතත් සමග මාමා අනුගමනය කරමින් තමා ම විධායක අගමැති කර ගැනීමේ හැකියාවක් ද තියෙනවා.කෙසේ වෙතත් අද මෙරට තීරණාත්මක සාධකය බවට අරුන් පත් වී තියෙනවා. අරුන්ගේ උතුරේ ඡන්ද ප්රමාණය මෙටාවේ මැත දොඩවන එක්ස් කාරයන්ගේ නොගිණිය හැකි ඡන්ද ප්රමාණය සමග සැසඳූ විට මහමෙර හා අබ ඇටයක් වගේ. අරුන් රනිල්ට සහාය දෙන්නේ ද නැද්ද යන්න ජනාධිපතිවරණය පැවැත්වීමට තීරණයක් ගැනීමේ දී රනිල්ට බලපාවි. ඒ අරුතින් අරුන් මෙරට දේශපාලනයේ වැදගත් සාධකයක් බවට පත් වී තියෙනවා." (22)"අද වන විට ඇතැම් වෙල්ලාලයන් රට හැර ගොස් ඇති බැවින් යාපනය ප්රදේශයේ බහුතරය වෙල්ලාලයන් නොවන අය. එබැවින් ඡන්දයක් තිබ්බොත් අරුන්ගේ අගය වැඩි වෙනවා. ඒ බව දන්නේ අරුන් පමණක් නොවෙයි. රනිල් ද එය දන්නවා. රනිල් අරුන්ට ආරක්ෂකයන් සපයලා. ඔහුට පාසල් සීයක් සංවර්ධනය කරන බවට පොරෙන්දුවක් දීලා. පඬි නැට්ටන්ට නොතේරුණාට රනිල්ට අරුන්ගේ වටිනාකම තේරෙනවා. පඬි නැට්ටන්ට සිංහල ප්රදේශවල සතපහක වටිනාකමක් නැහැ. එහෙත් යාපනය ප්රදේශයේ අරුන් සිද්ධාර්ථන් ඉදිරි මැතිවරණවල දී විශාල වෙනස්කම් කිරීමට හැකි පුද්ගලයෙක්. සමහර විට මීළඟ ජනාධිපති තෝරන්නේ ඔහු වෙන්න පුළුවන්!(23)අරුන් අපට වැදගත් වන්නේ ඔහු ජාතිවාදී දෙමළ වෙල්ලාල ආධිපත්යයට විරුද්ධ ව සංවිධානගත දේශපාලනයක යෙදෙන නිසා. ඔහු රනිල්ටත් වැදගත්. ඒ රනිල්ට වෙල්ලාල නොවන දෙමළ ඡන්ද ලබා ගැනීමට. රනිල්ට අරුන් වැදගත් ජාතිකවාදීන්ටත් අරුන් වැදගත්. ඒ කියන්නෙ ජාතිකවාදීන් ඉන්නෙ රනිල් සමග වගේ විදග්ධ නිගමනවලට ඇතැමුන් එළඹෙන්න පුළුවන්. සමහරු කිසි දා පාසල් විවාද මට්ටමෙන් ඉහළට යන්නේ නැහැ.අරුන්ට ආරක්ෂාව දෙන්නවත් මුදල් ආධාර දෙන්නවත් ජාතිකවාදීන්ට බැහැ. අරුන්ට වෙල්ලාලයන්ගෙන් ජීවිත තර්ජන තියෙනවා. වෙල්ලාලයන් හැමදාමත් ඉන්දියාවෙන් මෙහෙයවෙනවා. ඉන්දියාව අද සජිත්ට ආධාර කරනවා. වෙල්ලාල ඡන්ද බහුතරයක් සජිත්ට. රනිල් එයට මුහුණ දෙන්නේ අද යාපනයෙ බහුතරයක් බවට පත් වී ඇති වෙල්ලාල නොවන ඡන්ද දිනාගැනීමට කටයුතු කිරීමෙන්. අරුන් යාපනයේ එ ජා ප සංවිධායක ලෙස පත් කෙරෙන්නේ එබැවින්. එය රනිල්ටත් අරුන්ටත් ප්රයෝජනවත්.එහෙත් රනිල්ට අරුන්ගේ ඡන්ද ලැබුණත් 50%ට වඩා ඡන්ද ගැනීමට පුළුවන් ද යන ප්රශ්නය තියෙනවා. තමාට 50%ක් ඡන්ද ලබා ගැනීමට නොහැකි යැයි ඒත්තු ගියොත් රනිල් ජනාධිපතිවරණය පැවැත්වීම සැක සහිතයි. කෙනකුට කියන්න පුළුවන් ව්යවස්ථාව අනුව මේ වසරේ ජනාධිපතිවරණය පවත්වන්න ඕන කියා. ඕනෑම නීතියක රටේ උත්තරීතර නීතියෙත් හිල් තියෙනවා. දක්ෂ නීිතිඥයන්ට නීතියේ හිල්වලින් රිංගන්න පුළුවන්.
මුඛයෙන් දුර්ගන්ධය පැවතීම ඔවුන්ගේ ආත්ම විශ්වාසය, සමාජ අන්තර්ක්රියා සහ සමස්ත සෞඛ්යයට බලපාන විශාල පිරිසක් මුහුණ දෙන ගැටලුවකි. දුර්ගන්ධ අප්රසන්න සුවඳ, මුඛයෙන් දුර්ගන්ධය, මුඛයෙන් සහ බඩේ දුර්ගන්ධය යනු සමාන පද වලින් කිහිපයක් පමණි.
අප මුහුුනපාන සෑම අවස්ථාවකම අපි කැමති නැත. මුඛයෙන් දුර්ගන්ධය ඇතිවීමට හේතුව කුමක්ද, එය වළක්වා ගන්නේ කෙසේද සහ එය ඇති වූ විට එයින් මිදෙන්නේ කෙසේද යන්න හඳුනා ගැනීම මෙය සිදුවීම වළක්වා ගැනීම සඳහා ඉතා වැදගත් වේ.
තම .මන්ගේ මුඛ සෞඛ්යය ගැන සැලකිලිමත් වෙමින්, බොහෝ අය මෙම මාතෘකාව ගැන පර්යේෂණ කරති. ආහාර සහ එම ආහාර පරිභෝජනය, මෙන්ම සෞඛ්ය තත්ත්වයන් සහ පුරුදු ඇතුළුව, මුඛයෙන් දුර්ගන්ධයට දායක විය හැකි සාධක කිහිපයක් තිබේ.
දත් සහ මුඛ කුහරය අඛණ්ඩව පිරිසිදු කිරීම බොහෝ විට නරක හුස්ම ගැටළු විසඳා ගත හැකිය. ස්වයං උපකාරක ක්රම කිසිවක් ක්රියාත්මක නොවන්නේ නම්, ඔබ ඔබේ දන්ත වෛද්යවරයා හමුවන ලෙස නිර්දේශ කරමු. මන්දයත් ගැටලුව ගැඹුරු විය හැකි බැවිනි. මුඛයේ දුර්ගන්ධය රෝග ලක්ෂණ මුඛ කුහරයේ හුස්ම ගැනීමේ අපහසුතා ඒවායේ හේතු සහ ඒවායේ ප්රභවයන් අනුව වෙනස් වේ. නොපෙනෙන දුර්ගන්ධය තිබියදීත්, මිනිසුන් ද කනස්සල්ලට පත්ව සිටිති.
මේ අතර, මුඛයෙන් දුර්ගන්ධය ඇති අය සෑම විටම පරිසරය මත තබන හැඟීම කුමක්දැයි වටහා නොගනිති.ඉඳහිට, ඔබේ හුස්ම සැබවින්ම පෙනෙන්නේ කෙසේද යන්න තක්සේරු කිරීමට ඔබට උපකාර කිරීමට මිතුරෙකුට හෝ සමීපතම පවුලේ සාමාජිකයෙකුට හැකි වේ. එය පිළිකුල් සහගත ලෙස පෙනුනද, එය විශාල සමාජවල ප්රයෝජනවත් විය හැකිය. මුඛයෙන් දුර්ගන්ධය ඇතිවීමට හේතු වන සියලුම දුර්ගන්ධ ගැටළු පාහේ මුඛයෙන් ආරම්භ වේ, මක්නිසාද යත් හේතු සාධක ගණනාවක් සොයාගත හැක්කේ එතැනිනි.
ආහාර සමඟ සම්බන්ධ ගැටළු රාශියක් ඇත, මන්ද ආහාර අප්රසන්න විය හැකි බැවිනි. වර්ධනය සඳහා ආහාර කොතරම් ප්රයෝජනවත්ද යන්න නොසලකා මුඛයේ, දත් අවට හෝ දිරා ගිය දත් ඇතුළත ගඳ සුවඳ.ළූණු, සුදුළූණු, කුළුබඩු වැනි ශක්තිමත් රසයක් සහිත ආහාර පරිභෝජනය කිරීමෙන් බැක්ටීරියා වැඩි කළ හැකි නමුත් ඒවායින්ම ගැටළු ඇති වේ. ආහාර ශරීරය තුළ ඇති අංශු සාන්ද්රණයට ද බලපෑම් කළ හැකි අතර, එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස අජීර්ණ සහ අභ්යන්තර ගැටලු ඇති විය හැක. මුඛයේ බැක්ටීරියා එකතු වී දත් කුණු වීමට පටන් ගන්නා විට, දන්ත සහ මුඛ සනීපාරක්ෂාව නොසලකා හරිනු ලැබේ.ඔබ නිතරම දත් මදින්නේ නැතිනම් ඔබේ දත්වල අවර්ණ, ඇලෙන සුළු ඵලකය වර්ධනය වේ.අප්රසන්න හුස්ම ඉවත් කිරීමට හොඳම ක්රමය කුමක්ද?ශරීරය ජලය මත දැඩි ලෙස රඳා පවතී. ජලය සිසිල් සහ නැවුම් වන තාක් වැඩිපුර ජලය පානය කිරීමෙන් නරක හුස්ම ගැනීමේ ගැටළු අඩු වේ.
ඔබ උදෑසන අවදි වූ විගස රාත්රියේදී එකතු වී ඇති බැක්ටීරියා ඉවත් කිරීමට ජලය විශාල ප්රමාණයක් පානය කරන්න. එමනිසා, අපි එය පානය කිරීමට පෙර වතුර ටිකක් උගුරේ කලතා කෙළ ගසන ලෙස නිර්දේශ කරමු. සනීපාරක්ෂාව සහ දුර්ගන්ධය සම්බන්ධයෙන් ඔබේ දත් මැදීමේ වැදගත්කම කියා නිම කළ නොහැක.සෑම ආහාර වේලකටම පසු දත් මැදීමෙන් සමාජයෙන් ඈත් වීමේ හැකියාව අවම කර ගත හැක.දත් බුරුසුව වෙනස් කිරීම හොඳ අදහසකි. ඒක අමතක කරන්න එපා. සෑම දින 60 සිට 90 දක්වා බුරුසුව වෙනස් කිරීම නිර්දේශ කරනු ලැබේ, එබැවින් ඔබ එය පිළිපදින බවට වග බලා ගන්න.ඔබේ දිව පිරිසිදු බවට වග බලා ගන්න. බැක්ටීරියා දිව මත බෝ වන බැවින් එයට විශේෂ බුරුසුවක් අවශ්ය වේ. බැක්ටීරියා ඉවත් කිරීමෙන් ඔබේ දිව ගැන සැලකිලිමත් වන්න.
තමන් ගෝඨාභය එළවූ බවක් කියන පඬි නැට්ටන්ට මේ සියල්ල අතුල් පහරක්. මට තොරතුරු ලැබෙන්නේ නැහැ. සිද්ධි දාමය ගැලපීමෙන් කතාවක් හදාගන්න එක පමණයි මා කරන්නේ. බටහිර සැලැස්ම ගැන කියන්නේත් කිවුවේත් එලෙසයි.විදේශීය බලවතුන් මෙරට පිනුම් ගහනවා. තානාපතිවරු දේශපාලනඥයන් හා වෙනත් අය නිතර හමුවෙනවා. එහෙත් ඔවුන්ට විරුද්ධ ව කිසිවක් කෙරෙන්නේ නැහැ. ඒ ඊනියා බලධාරීන්ගේ නිවටකම. බටහිර සැලැස්මේ ද වෙනස්කම් තිබී ඇති බව පැහැදිලියි. සාමාන්ය සැලැස්ම වී ඇත්තේ ගෝඨාභය හා මහින්ද ඉවත් කර රනිල් ජනාධිපති කිරීම. එහෙත් ඇතැමුනට එයටත් එහා ගොස් කථානායකවරයා ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට පත් කරන්න වුවමනාවක් තිබී තියෙනවා.කථානායකවරයාගේ හෙළිදරවුව ඒ සම්බන්ධවයි. තමා හමු වූ විදේශීය බලවතුන් කවුද කියා කථානායකවරයා කියන්නේ නැහැ. එහෙත් කථානායකවරයාට ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට ව්යවස්ථාවේ ඉඩක් තියෙනවා. ව්යවස්ථාවේ අදාළ වගන්ති පහත උපුටා දක්වනවා.“37. (1) රෝගාතුර වීම නිසා හෝ ශ්රී ලංකාවෙන් බැහැරව සිටීම නිසා හෝ වෙනත් යම් හේතුවක් නිසා හෝ ස්වකීය ධුරයට අයත් බලතල, කාර්ය සහ කර්තව්ය ක්රියාත්මක කිරීමට සහ ඉටු කිරීමට තමාට නොහැකි වේ යයි ජනාධිපතිවරයාගේ මතය වේ නම්, එම කාල සීමා තුළ ජනාධිපති ධුරයේ බලතල, කාර්ය සහ කර්තව්ය ක්රියාත්මක කිරීම සහ ඉටු කිරීම සඳහා ජනාධිපතිවරයා විසින් අග්රාමාත්යවරයා පත් කළ හැක්කේ ය. තව ද එම කාල සීමාව තුළ අග්රාමාත්ය ධුරයේ වැඩ බැලීම පිණිස ජනාධිපතිවරයා විසින් අමාත්ය මණ්ඩලයේ වෙනත් අමාත්යවරයකු පත් කළ හැක්කේ ය ඃ එසේ වුවද, අග්රාමාත්ය ධුරය ඒ අවස්ථාව වන විට හිස්ව පවතී නම් හෝ අග්රාමාත්යවරයාට ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට නොහැකි නම් ඒ කාල සීමාව තුළ ජනාධිපති ධුරයේ බලතල, කාර්ය සහ කර්තව්ය ක්රියාත්මක කිරීම සහ ඉටු කිරීම සඳහා ජනාධිපතිවරයා විසින් කථානායකවරයා පත් කළ හැක්කේ ය(2) ………...එවිට අග්රාමාත්යවරයා එම කාල සීමාව තුළ ජනාධිපති ධුරයේ බලතල, කාර්ය සහ කර්තව්ය ක්රියාත්මක කළ යුත්තේ ය¦ ඉටු කළ යුත්තේ ය. තව ද, මෙම ව්යවස්ථාවේ (1) වැනි අනුව්යවස්ථාවේ විධිවිධාන සලස්වා ඇති පරිදි පත් කිරීමක් කරනු නොලැබ තිබුණ ද එම කාල සීමාව තුළ අග්රාමාත්ය ධුරයේ වැඩ බැලීම පිණිස ඔහු විසින් අමාත්ය මණ්ඩලයේ වෙනත් අමාත්යවරයකු පත් කළ යුත්තේ ය ඃ එසේ වුව ද, අග්රාමාත්ය ධුරය ඒ අවස්ථාව වන විට හිස්ව පවතී නම් හෝ අග්රාමාත්යවරයාට ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට නොහැකි නම්, කථානායකවරයා ඒ කාලසීමාව තුළ ජනාධිපති ධුරයේ බලතල, කාර්ය සහ කර්තව්ය ක්රියාත්මක කළ යුත්තේ ය¦ ඉටු කළ යුත්තේ ය.”අවශ්ය අයකුට ව්යවස්ථාව කියවා සම්පූර්ණ විස්තරය දැන ගන්න පුළුවන්. එහෙත් පැහැදිලිව ම කථානායකවරයාට ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට නම් අග්රාමාත්ය ධුරය හිස් ව තියෙන්න ඕන. ඔය කාලයේ අගමැති ධුරය දැරුවේ රනිල් වික්රමසිංහ. අගමැති ධුරය හිස්වෙන්නෙ නැතුව කථානායකවරයාට ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බලන්න බැහැ. පැහැදිලිව ම කථානායකවරයාට බලපෑම් කළ අයට රනිල් අගමැති ධුරයෙන් අස්කිරීමටත් වැඩ පිළිවෙළක් තිබීම අනිවාර්යයි. රනිල්ට අගමැති ධුරයෙන් අස්වන ලෙස බලපෑම් කළ අය කවුද? රනිල්වත් කථානායකවරයාවත් ඒ කිසිවක් හෙළිදරවු කරාවිය කියා හිතන්න අමාරුයි. එහෙත් රටේ ගෞරවය ආරක්ෂා කිරීමට නම් කළ යුතුව තිබුණේ අදාළ තානාපතිවරුන්ට රටින් පිටවෙන්න කියන්න.එහෙත් රනිල් ජේ ආර් මෙන් ම රට තුළ චන්ඩියකු මෙන් ක්රියා කළ ද රටින් පිට හරි බයාදු ආකාරයට වැඩ කරන්නෙ. මෑත කාලයේ රටේ ගෞරවය ආරක්ෂා කරමින් විදේශීය තානාපතිවරුන්ට ඇමතිවරුන්ට තදින් ක්රියා කෙළේ අර් ප්රේමදාස හා මහින්ද රාජපක්ෂ. ප්රේමදාස බිරිතානි තානාපතිට රටින් යන්න කිවුවා. මහින්ද බිරිතානි හා ප්රංශ විදේශ ඇමතිවරුන් කොටින්ට එරෙහි මෙහෙයුම් නවත්වන ලෙස ඇඹිලිපිටියේ දී කී විට ලංකාව ස්වෛරී රටක් බව ඔවුන්ට තදින් කියා හිටියා. රනිල්ට ඒ හැකියාව නැහැ. මා දන්නවා මේ ලිපි නිතිපතා කියවන රනිල් ගැත්තන්ට මේ ප්රකාශයට තරහ යන බව.කථානායක ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට පත් කිරීමෙන් විදේශීය බලවතුන් බලාපොරොත්තු වුණේ කුමක් ද? මෙරට ලේ විලක් බවට පත් කිරීම ද? මහින්දට හා ගෝඨාභයට ගඩාෆි ඉරණමක් අත්කර දීම ද? මෙරට සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිය ඉක්මණින් ම විනාශ කිරීම ද?
මේ එකකටවත් මට නිශ්චිත පිළිතුරු නැහැ. සමහර විට වෙනත් හේතුවක් තියෙන්න ඇති.
මම ජවිපේ වුනේ නවසිය හැට අටේදීඒ මගෙ වයස අවුරුදු දහහතේදී.මැගසින් ගියා මම 71දීඋ.පෙළෙ ලිව්වෙ 72කෙ (මැගසින්) හිරේදීරයිපල් බයිනෙත්තු මුරකාවල් මැදදීසරසවි වරම් ලැබුවා 7දෙනෙක් අපීගුරුවරයෙක් වුනා 76දී88 ,89 බිහිසුනු සමයේදීJR දීපු අනුබලයේ සවියෙ රැඳීවින්ට්සන් ඩයස්ලා කඩ ගිණි තියපු විදීමේ ඇස් දෙකෙන් දැක්කා මම බදුල්ලෙදී89 කුදලන් ගොස් හවසකදීඕල්දූතියන් වදකා ගාරයෙදීදුන් වදවේදනා ඇත මතකයේ රැඳීඒ ටික වුනේ උඩවෙල මහ විදුහලෙදීහයමාසයක් වධකාගාරක රැඳීවින්දෙමි ජීවිතේ ඇති හැම දුකම රිදීඒ හැම දෙයින් ලද පන්නරයට පණදීමම සවිමත් වුනා බාධක හමුවේදි35 වසක මගෙ ගුරු ජීවිතයේදී27ත් වරක් ඇත මට මාරුවීම් ලැබීනැහැ ඒ කිසිවිටක උන් ළඟ දෙකට නැමීකොයි පාසලත්,දරුවත් මට නොමැත බෙදී60 වස් සපිරි 2011දීගෙදරට වුනා වි/පති සේවයෙන් මිදීසිහිකර අතීතය "මරු හා සමග රැඳි"සැනසුම් සුසුම් හෙළනෙමි මිනිහෙක් පරිදීදැන් මේ ගෙවෙන්නේ 73 න් වසරමේ 25ට ඒකත් වෙනවා නතරඅරුණළු දකින්නට එන 74සිංගප්පූරුවේ සිට මම එනවා ගෙදර.
සිංහල අවුරුදු නැකැත් හෙවත් නකත් ගැන ග්රහ යුද්ධයක් ඇති වෙලා. ඒත් අහසෙ නොවෙයි ලංකාවෙ. ඒ ගැන කතා කරන්න ඉස්සෙල්ල නකත් ගැන වචනයක් කියන්න ඕන. අප බොහෝ දේ භාරතයෙන් ලබා ගෙන තියෙනවා. ඒත් සමහර දේ අපේ ම නිර්මාණ නැත්නම් සංස්කරණ එහෙමත් නැත්නම් අභිසංස්කරණ. නකත් හා ශූන්යයට සංකේතයක් ලබා දීම අපේ වැඩ හැටියටයි මට හිතෙන්නෙ. ශූන්ය ගැන කී දේ එහෙම නැත්නම් හිතලුව වැඩ කරනවාද කියා බලන්න වාතාවරණයක් නැහැ. ඒ සඳහා අවශ්ය මුදල් ලබා ගන්න විධියක් නැහැ.නකත් කියන්නෙත් අප ලෝකෙට දුන් දෙයක්. අපේ බොහෝ දෙනා හිතන්නෙ නකත් කියන වචනය සංස්කෘත නක්ෂත්ර යන්නෙන් බිඳුණු එකක් කියලා. අද අප බටහිරට වඳිනවා වගේ කාලයක් භාරතයට වැඳලා තියෙනවා. අපි බටහිරින් හරි ඉන්දියාවෙන් හරි වෙනත් ඕනෑම රටකින් දැනුම අරන් අපේ බවට පත්කර ගන්න එකේ වරදක් නැහැ. වරද තියෙන්නෙ වැඳ වැටී අනුකරණය කිරීමේ. අප අභිසංස්කරණය කරන අපේ දැනුම් ලෝකෙට දෙන්නත් අපි මහන්සි වෙන්න ඕන.සංස්කෘත මහාචාර්යවරයකු මට පැවසුවේ නක්ෂත්ර යන්නට සංස්කෘත භාෂාවෙන් නිරුක්ති නැති බව. ඉන්දියානුවන් නොකීවාට නක්ෂත්ර හදාගෙන තියෙන්නෙ නකත් යන්නෙන්. නකත් කියන්නෙ මෙරට නාගයන්ගෙ නිර්මාණයක්. නක යන්න නාග යන්නෙන් බිඳුණු එකක්. නාගයන් තමයි මුහුදු ගියෙ. ඔවුන්ට තමයි තරු බලල ගමන් මග කියන්න නකත් හදා ගන්න අවශ්ය වුණෙ. අප චුලෝදර මහෝදරගෙන් හා මණිඅක්ඛීක නා රජුගෙන් නවතින්න හොඳ නැහැ.ඒ කුමක් වුණත් අවුරුදු නකත් හරි නැකැත් හරි සිංහල අවුරුද්දට බලපානවා. රාශි අපට බැබිලෝනියාවෙන් ලැබුණ වෙන්න පුළුවන්. අපට අවුරුද්ද ලබන්නෙ සූර්යයා මීනයෙන් මේෂයට යෑමත් සමග. අද ප්රශ්නය ඇවිත් තියෙන් කිරිබත් ටික මේසෙට යැවීම සම්බන්ධව. සූර්යයා යන්නෙ නැහැ පොළොව තමයි යන්නෙ කියා පඬි නැට්ටෙක් කියන්න පුළුවන්. පඬි නැට්ටන් කිසි දා සාපේක්ෂ කතා ඉගෙන ගන්න එකක් නැහැ.ජ්යොතිෂය කියන්නෙ මිථ්යාවක් කියලත් පඬි නැට්ටන් කියාවි. කාල් පොපර් විද්යාවන් නොවන දැනුම් පද්ධති තුනක් ගැන කියනවා. මා එතරම් පොත් කියවල නැහැ. ඔය පොපර්ගෙ පොත මා කියවා ඇති එක් පොතක්. ඔහුට අනුව ජ්යොතිෂය මාක්ස්වාදය මනෝ විශ්ලේණය ඔහුගෙ නිර්වචන සංකල්ප අනුව විද්යාවන් නො වෙයි. පඬි නැට්ටන් ජ්යොතිෂය සම්බන්ධයෙන් ඒ පිළිගනීවි. අනෙක්වා විද්යා නොවේ යැයි කියන එකක් නැහැ. එහෙම කිව්වොත් ඒ අයට පැවැත්මක් නැහැ.සිංහල අවුරුද්ද ගැන මා ලිපි රාශියක් ලියා තියෙනවා. මාක්ස්වාදයට මනෝ විශ්ලේෂණයට වඩා ජ්යොතිෂය වැඩ කරන බව මට පේනවා. ඒ සමහර ලිපි පොතක් හැටියටත් පළ කරල තියෙනවා. එහෙත් ජ්යොතිෂවේදීන් ඒ පොත කියවන්නෙ නැහැ. ඒ කොහොම වුණත් සූර්යයා තම ගමනෙ දි එක් අවස්ථාවක මීන රාශියෙන් මේෂ රාශියට යනවා. සංක්රමණය වෙනවා කියලත් කියනවා. ඒකට නොනගතේ කියල කියන්නෙ. නොනගතේ පූර්ව භාගයෙ අපි පන්සල් යනවා. අපර භාගයෙ නැකැත් අනුව ලිපි ගිණි මොළවනවා අනුභව කරනවා වැඩ අල්ලනවා සහ තවත් වැඩ.මට කුඩා කල ප්රශ්නයක් තිබුණ නොනගතේ ගැන. නොනගතය කියන්නෙ නැකැත් නැති කාලය කියලයි කිවුවෙ. එහෙනම් ප්රශ්නය වුණෙ නොනගතේ අපර භාගයෙ නැකැත් ගන්නෙ කොහොමද කියල. ඒත් විද්යාව ඉගෙන ගන්න පටන් ගත්තට පස්සෙ ඒ මිථ්යා ගැන මා කරදර වුණෙ නැහැ. ඒත් ඊට අවුරූදු ගණනකට පස්සෙ මා ජාතිකවාදියකු වුණා. ජාතිකවාදියා කියන්නෙ කවුද කියල මා පස්සෙ කියන්නන්.මට තේරුණා අපේ න්යාය (logic) අනුව නොනගතය කියන්නෙ න+අනගත බව. ඒ කියන්නෙ නෑවිත් නැත කියන එක. අනාගත කාලය කියන්නෙත් ඇවිත් නැති කාලය. නොනගතය පැය දොළහයි විනාඩි හතළිස් අටක් තියෙනවා. පැය දොළහයි විනාඩි හතළිස් අට කියන්නෙ සිංහල පැය නම් තිස්දෙකක්. ඒක රවුම් සංඛ්යාවක්. අපේ සංස්කෘතියෙ තිස්දෙක හැටහතර වගේ සංඛ්යා විශේෂයි. අපි අද හෝරාවට (hour) පැය කිවුවට අපේ පැය දැන් පැය නොවෙයි. කමක් නැහැ.නොනගතය පැය දොළහයි විනාඩි හතළිස් අටක් වෙන්නෙ සූර්යයාට මීනය හා මේෂය අතර දේශසීමාව පහු කරන්න එ කාලය ගතවෙන නිසා. අපට සූර්යයා පේන්නෙ තැටියක් වගේ. ඒ තැටියෙ විෂ්කම්භයට ලක්ෂ්යයක් පහු කරන්න පැය දොළහයි විනාඩි හතළිස් අටක් යනවා. මෙවර නොනගතය අප්රේල් 13 අපරභාග 2.41 සිට අප්රේල් 14 අලුයම 3.29 දක්වා තියෙනවා. ඒ කාලයෙහි සූර්යයා මේෂ රාශියට ඇවිල්ලත් නැහැ. නෑවිල්ලත් නැහැ. මීන රාශියෙන් පිටවෙලත් නැහැ නැත්තෙත් නැහැ. නොනගතේ කියන්නෙ ඒක මිසක් නැකැත් නැහැ කියන එක නො වෙයි.කොහොමත් හැම තිස්සෙම නැකැත් තියෙනවා. නැත්තෙ සුබ නැකැත්. ලිපි ගිනි මොළවන්නෙ සුබ නැකතට. පෝරුවට නගින්නෙ සුබ නැකතට. අපේ සංස්කෘතියට ඇවිත් තියෙනවා අදහසක් නොනගතයෙ අපර භාගයෙ සුබ නැකැත් ගන්න ඕන කියලා. ඒක කොහොම ආවද කියන්න මා දන්නෙ නැහැ. සිංහල අවුරූද්ද පොතෙත් කියන්නෙ ඒකයි. මා දැකපු ලිත්වල තියෙන්නෙත් එහෙමයි. ඒ නිසා තමයි මෙරට අවුරුදු නැකැත් හදන මණ්ඩලය රාත්රි 9.05න් පස්සෙ සුබ නැකැත් හදල තියෙන්නෙ. ඔවුන්ට අනුව සුබනැකැත් 13 වැනි දා රාත්රි 9.05ත් 14 වැනි දා අලුයම 3.29ත් අතර බලන්න ඕන. අර අදහස අනුව ඒකෙ වරදක් නැහැ.ඒත් මට ප්රශ්නයක් තියෙනවා. අර අදහස හරිද? අප අලුත් අවුරුද්දට සුබ නැකැත් ගන්න ඕන නොනගතේ (සංක්රාන්ති සමයෙ) මධ්ය වෙලාවෙන් පස්සෙ ද නැත්නම් සංක්රාන්තිය අවසන් වීමෙන් පසුව ද කියන එක. මේ අවුරුද්දෙ නම් රාත්රි අප්රේල් 13 වැනි දා 9.05න් පසුව ද නැත්නම් 14 වැනි දා අලුයම 3.29න් පසුව ද? මෙය නිර්වචනය පිළිබඳ ප්රශ්නයක්. අලුත් අවුරූද්ද ලබන්නෙ සංක්රාන්තියෙ මැද ද නැත්නම් සංක්රාන්තිය අවසන් වුණාට පසුව ද?මා නම් කැමති සංක්රාන්තිය අවසන් වුණාට පස්සෙ සුබ නැකැත් ගන්න. සංක්රාන්ති කාලය කියන්නෙ අලුත් අවුරූද්දවත් පරණ අවුරුද්දටවත් මුළුමනින් ම අයිති නැති කාලයක්. අනෙක් අතට සංක්රාන්තිය අවසන් වීමෙන් පසු සුබ නැකැත් ගත්තොත් සුබ නැකැත් ගැනීම සංක්රාන්තිය මැදත් අවසන් වීම අතරත් තියෙන පැය හයයි විනාඩි විසිහතරට කොටු වෙන්න ඕනත් නැහැ. පැය ගණනාවක් ම තියෙනවා සුබ නැකැත් ගන්න. රාත්රි කාලයෙ සංක්රාන්තිය (නොනගතය) අවසන් වුණත් ඉර පායන තුරු ඉන්න පුළුවන් සුබ නැකැත් ගන්න.මට දැන ගන්න ලැබී ඇති ආකාරයට සමහර අවුරුදුවල සුබ නැකැත් අරන් තියෙන්නෙ නොනගතය අවසන් වුණාට පස්සෙ. අර සුබ නැකැත් නොනගතයේ අපර භාගයෙ ගන්න ඕන කියන අදහස ආවෙ කොහොමද කියන එක ප්රශ්නයක්. ඒත් සුබ නැකැත් එකකට වඩා තියෙන එකේ ප්රශ්නයක් නැහැ. අප කුඩා කල එලෙස නැකැත් කිහිපයක් තිබුණා. ගමේ ගෑණු උදවිය අම්මගෙන් අහනව මට ඇහිල තියෙනවා ඉස්කෝලෙ හාමිනේලා ගන්න නැකත මොකක් ද කියල. සමහර විට ඔවුන් ඉස්කෝලෙ හාමිනේ කියපු දේ අනුව කටයුතු කළා වෙන්න පුළුවන්. ඒත් පඬි නැට්ටන් නම් ඉස්කොලෙ හාමිනේගේ ලොකු පුතා කියන මිථ්යා විශ්වාස කරන්නෙ නැහැ. ඔවුන් ඩෙරීඩා ෆූකෝ ජිජැක් ලකාන් කියවපු අය. මා ඉතින් ජ්යොතිෂ පොතක්වත් කියවල නැහැ.සුබ නැකැත් කිහිපයක් වෙනුවට එක නැකතක් හදන්නෙ වි ජ මු ලොකු බණ්ඩාර මහතා නිසා. ඔහු එය හොඳ හිතින් කළ එකක්. එහෙත් සිංහල සංස්කෘතියෙ තියෙන්නෙ විවිධත්වයක්. ඒ ඒ අය ඒ ඒ ආකාරයට කටයුතු කරනවා. පාරම්පරික වෙදකමත් එහෙමයි. මුළු ලෝකෙට ම එක ම පැනඩෝල් පෙත්ත නියම කරන්නෙ බටහිර විද්යාවෙ.
තවත් නිර්වචනයක් තියෙනවා. ඒත් අවුරූද්ද ගැන. බටහිර ක්රමයෙ අවුරුද්දකට දින 365.242190ක් වන අතර අපේ අවුරුද්දට දින 365.256363ක් තියෙනවා එය සායනය හා නිරායනය පිළිබඳ ප්රශ්නයක්. මේ වෙනස්වීම නිසා අපේ අවුරුද්ද ලබන දිනය අවුරුදු 70කට පමණ එක් දිනයක් ඉදිරියට යනවා. කලකට පෙර අවුරුද්ද අප්රේල් 12 වැනි දා ලබා තියෙනවා. තව ටික කලකින් එය අප්රේල් 15 වැනි දා වේවි.
වැඩි විස්තර සිංහල අවුරූද්ද පොතෙන් දැන ගන්න පුළුවන්. මට පොත විකුණ ගන්නත් ඕන.
ඇල්මෙන් ඒ ලෙවල් කරනට පාසැලටඅළුතෙන් රෙජිස්ටරයේ නම ලිවු පවටරැග් එක දෙන්න ආ රංචුව දැක බයටඅරලිය හෙවන කෙල්ලන්ගේ රජදහනයිටක්ෂොප් එකේ ලැවරිය උණු කැවුම් වගෙයි“පෙත්තා”සර් ගේ පාඩම් ග්රීක් සමයිසාහිත සමිතියේ ලේකම් ධුරය මමයි.සිසිවන උවන ඉඟ සුග ගතහැකි මිටිනපද්මා දුටුව මනතින් පිස්සුව හැදෙනඩෙස් එක හූරලා ආදර වැකි ලියනනම් පටබඳින කොල්ලන්ගෙන් නෑ නිවන .සෙවනැළි අවදිනොමවන ප්රයිමරියෙ කොනේසෝමේ, දික්තලා සමගින් රඟනු පෙනේකොට බිත්තියෙන් විදුහල්පති ඔළුව පෙනේවේවැල් පාර අපි කාටත් වැදෙනු දැනේ .සාහිත පාඩමේ “ පොර” මම ..පෙර සිටමසැළලිහිණියේ දිය කෙළි වැණුමයි අරුමහාමුදුරුවන් ,තිසරුන් ගැන දෙයි දෙසුමළඟ සිටි එකිය ඇන්නා මගෙ ඉලයටම .කැඩෙටින් එකේ ලීඩර් හරි හැඩකාරයිමුස්ලිම් උණත් හිනැහෙන විට මනමාලයිඋදයෙන් පංති අතුගෑමට එන චිත්ර යිඅපි දෙන්නාම රහසේ ලව් කලෙ ඌට යිදම්මිල සුගත්ලා කෝ අද වෙරළු කැඩූපද්මේ වන්දි ගෙවනව අහුවෙලා කුඩූඒ .එල් .පන්තියේ තව කවුරුන්ද අඩූකරුණාසීලි ස.තො.සේ . කිරනවලු බඩූ .ගැටවර වියේ පාසල් මව් සෙවනෙ සිටඑකපත බෙදා එකටම කෑ රංචුවටසරසවිවරම් ලැබුණේ ලොව දිනන්නටදිනුවද පැරදුණා දැයි සැක සිතේ මට .!රෝ.සි.
දවසක් කෙනෙක් ඇයට ඇස් යුගලක් පරිත්යාග කළා. දැන් ඇයට ඇගේ පෙම්වතා ඇතුළු සියල්ල දැකගත හැකිය. ඔහු ඇගෙන් ඇසුවේ, 'දැන් ඔබට ලෝකය පෙනෙන නිසා ඔබ මාව බඳිනවාද?' යනුවෙන්...ගැහැණු ළමයා තම පෙම්වතා දෙස බැලූ විට ඔහු අන්ධ බව දුටුවාය. ඔහුගේ වැසුණු ඇසිපිය වල දසුනින් ඇය තිගැස්සී ගියා. මන්ද එවැන්නක් ඇය කිසිදා බලාපොරොත්තු වූයේ නැත!තම ජීවිතයේ ඉතිරි කාලය ඔහු දෙස බැලීමේ සිතුවිල්ලේ ඇති භයානක බව දැනී ඇය ඔහු සමඟ විවාහ වීම ප්රතික්ෂේප කළා.. ඇගේ පෙම්වතා කඳුළු සලමින් ඇය හැර ගිය අතර දින කිහිපයකට පසු ඇයට ඔහු වෙන කෙනෙකු මගින් මේ සටහන එවීය..."ඔබේ ඇස් හොඳින් බලාගන්න, මක්නිසාද ඒවා ඔබේ වීමට පෙර මගේ ඒවා විය...."අපේ මොළය බොහෝ විට ක්රියා කරන ආකාරය මෙයයි.තත්ත්වය වෙනස් වූ පසු පෙර ජීවිතය කෙබඳුද යන්නත්, වඩාත් වේදනාකාරී අවස්ථාවන්හිදී අපේ පැත්තේ සිටි අයත් ගැන මතක තබාගන්නේ ඉතා ස්වල්ප දෙනෙක් පමණි."ජීවිතය යනු තෑග්ගකි..."ඔබ අද කාට හෝ අකාරුණික වචනයක් කියන්නට පෙර |කතාකිරීමට නොහැකි කෙනෙකු ගැන සිතන්න!ඔබේ ආහාරයේ රසය ගැන පැමිණිලි කිරීමට පෙර | කෑමට කිසිවක් නැති කෙනෙකු ගැන සිතන්න!ඔබේ ස්වාමිපුරුෂයා හෝ භාර්යාව ගැන පැමිණිලි කිරීමට පෙර |සහකාරියක්, සහකරුවෙක් ඉල්ලා සර්වබලධාරී දෙවියන්ට කන්නලව් කරන කෙනෙකු ගැන සිතන්න!අද ඔබ ජීවිතය ගැන පැමිණිලි කිරීමට පෙර |අඩු වයසින් මිය ගිය කෙනෙකු ගැන සිතන්න.ඔබ ඔබේ දරුවන් ගැන පැමිණිලි කිරීමට පෙර |දරුවන්ට ආශා මුත් වඳ කෙනෙක් ගැන සිතන්න.|ඔබේ නිවස ගැන තර්ක කිරීමට පෙර, පිරිසිදු කර හෝ අතුගා නැති වීදියක වැටී ජීවත් වෙන පුද්ගලයින් ගැන සිතන්න.ඔබ රථය පදවන දුර ගැන කෙඳිරිගාන්නට පෙර |තම පාද වලින් ඒ දුරම යන කෙනෙකු ගැන සිතන්න.ඔබ වෙහෙසට පත්ව ඔබේ රැකියාව ගැන පැමිණිලි කරන විට |රැකියා විරහිතයන්, ආබාධිතයන් ආදී ඔබේ රැකියාව ඔවුන්ට තිබුණා යැයි සිතන අය ගැන හිතන්න.මිතුර ලැබුණා වූ ජිවිතයට ස්තුති කරන්න!
කවිය කියන්නේ යමක් කීම නෙමෙයි කියා ගන්න බැරි යමක් කීම.... (ගුරු තරුව වේදිකා නාට්යයේ ගීතයකි) සාහිත්ය ගුරුතුමා : - කිසි අදහසක් නොදිටිමි දෙන ප...
මම ජීවිතය සැදෑසමයේ.
සැදෑ සමය මට හිතෙන්නෙ කන්දක් උඩට නැග්ගා වගෙයි.
කන්ද මුුදුුනට ගියාම තමයි පේන්නේ අවට දසුන්.
සුන්දර මෙන්ම අසුන්දර දේ මේ අතර තියෙනවා.
ඒ වගේ ජීවිතයේ කදු මුදුනේ ඉන්න මට මේ සියල්ල සිහිපත් වෙනවා ඒ් මතකයන් කලින් කල විදවන්නේ විවිධාකාරයෙන්
අපි බලමු........ වියමන් තුල ඒවා දියවෙන්න පුළුවන් සමහර විට .
මීදුම...... ඉර පායනවත් එක්කම නැතිවෙලා යන තවත් වෙලාවකට ඝණ වලාකුළු වෙලා පොලොවට පාත් වෙන මීදුම ඝණ වෙලා දිය වෙලා කෙත් බිම් සරු කරමින් ඇල දොළ ගංගා දිගේ නිසංසලේ මහ මුහුදට ගලා යනවා. තවත් වරක මහා මාරුතයක් වෙලා ගම් බිම් විනාශ කරනවා . සිතුවිලිත් ඒ වගෙයි. ඇති වෙලා නැතිවෙලා යනවා. මේ දේවල් බෙදා හදාගන්න
මීදුම... යහපතට වගේම අයහපතටත් මෙහෙයවනවා. තෝරා බේරාගෙන පිහිට කරගන්නවා.
මීදුමේ නොයෙක් නොයෙක් දේවල් පා වෙලා එනවා. වරෙක සුන්දර වෙන්නත් තවත් වරෙක අප්රසන්න වෙන්නත් මන්ද මාරුතයක් වෙලා වගේම චන්ඩ මාරුතයක් වෙලා මීදුමත් සමග මුසු වෙන්න පුළුවන්.
මම හරිද වැරදිද කියලා හිතාගන්න කවුරුත් උදව් කරයි කියලා .
මම හිතනවා
!doctype>දළ ඇතෙක් වගෙ බරට අඩිය තියලා ගියපු කිතුල් ගහ මුදුනටම අසුරු සැණෙකින් නැගපු ගංගොඩේ ඇවිදලා කිතුල් මල්වර කරපු බණ්ඩාර මාමගේ රැහැන් කැපුවේ කවුරු .
කොහාටත් කලින් නෑ ගමන් ඇවිදින් පුරුදු හකුරු පැණි ගෙනැත් දී අවුරුද්ද සරු කරපු මගුලටත් මරණෙටත් එකවාගෙ දුව පැනපු බණ්ඩාර මාමාට කවුද හිටියේ සතුරු .
නගින්නට පෙර කිතුල් ගහට තෙවරක් වැඳපු පෙණ දමන රා මුට්ටියේ කුහුඹුවන් හැරපු කමලාගෙ දර මඩුව අඩු නැතුව පුරවාපු හීලෑ කරන් ඇය ඉඟ නෙරියෙ රැළි බිඳපු .
වාරු නැති කොඳු ඇටය මැදින් පුපුරා ගියපු ගෙදර අය නාඳුනන “සද්දන්තයා” හිටපු “මළා නම් හොඳයි” උන් දුක දරාගෙන කියපු කිතුල බාගෙට කැපූ හෙළයි කඳුළක් උණපු .
රෝ.සි.
2024.09 .02.මීදුම.
බණ්ඩාර මාමා පොදු චරිතයක් කියලා මට හිතෙනවා. මෙහේ හිටියා හීන්මුදියන්සේ කියලා වැඩිහිටියෙක්. එයත් කිතුල් මල් කපනවා. බණ්ඩාර මාමාගේ චරිතයමයි.
එයා ලගට යන ඔක්කොට රහමෙර නෑ නොකියා දෙනවා. ඒ හින්දා නමක් පට බැදිලා තිබුනා පච්ච තන්නි කියලා. දෙමළ බසින් සිංහලට ඇල් වතුර.
කමලාගේ නම මෙහේදී වෙනස්. දරු පවුල් දෙකක් හිටියා. වරපට බිදී මෙතුමත් කිතුලෙන් බිමට වැටිලා කොදු ඇට පෙලට හාණි වෙලා එක්තැන් වුනා ඔහු දිවියෙන් සමුුුගන්නා තුරු සැලකුම් ලැබුුවේ ඉග නෙරිය බිදු කුලවමිය
..ඒ පද වැල මට සම්පාත වුුන හැටි . කිතුල් පැණිවගේ මිහිරක් තියෙන පද රචනයක් රහයි.