දළදා මාලිගාව ආදී ප්රසාදයන් නිර්මාණය කල දේවේන්ද්ර මූලාචාරින් යනු එම කුලයේ ප්රභලයෙකි. මෑත කාලීනව ලක්ෂපාන ජල විදුලි බලාගාරයේ නිර්මාතෘ විමලසුරේද්රයන් ද එම කුලයට සම්බන්ධ බව මා අසා ඇත. හැත්තෑව දසකය ට පෙර එම කුලයේ අයවලුන් ගේ නම අවසන් කලේ "හාමි" යන ගෞරවාර්ත පදයෙනි.ලුවිස් හාමි, සුබේ හාමි, දිනෙස්හාමි,අපට අපට පෙර පරම්පරාවේ වැඩිහිටියෝය. ඔවුන්ගේ භාර්යාවන් හැඳින්වූ පොදු නම වූයේ "නාච්චිලේ" නැමති පදයයි. ද්රවිඩ ඌරුවක් ඇති එම නාමය සමහර විටෙක නුවර යුගයේ වඩුග පරම්පරාවේ ස්ත්රීන් සරණපාවා ගත්තා නිසා වන්නට පුළුවන.
ලෝහ තැනීම, ලෝහ භාන්ඩ තැනීම, ආවුද සහ ආයුධ නිර්මානය හා දොරගුළු තැනීම, කරත්ත රෝද පට්ටං ගැසීම ,ලාඩං ගැසීම,
මෙන්ම රිදී රත්තරන් ආභරණ නිර්මාණයද ඔවුන්ගේ සුවිශේෂී තාක්ෂණික කටයුතු වේ.
මෙතරම් උසස් නිර්මාණ ශිල්පීන් වුවත් කුලයෙන් පහත් ලෙස සලකන්නට ලක්වූයේ යුරෝපීය ආක්රමණයෙන් පසුවය.එයට හේතු වූයේ සිහලුන් කවදාවත් නුදුටු ගිනි අවි ආක්රමණිකයාටම එල්ල කරන්නට තරම් හැකියාවක් ලබාගත්තේ නවන්දනා කුලයට පින්සිද්ද වෙන්ටය. සතුරාගෙන් උදුරා ගත් ආයුධයේ තාක්ෂණය අසුරු සැනින් වටහා ගත් ඔවුන්ගේ හැකියාව මත බයිනෙත්තු ,රයිපල්, පිස්තෝල, කාලතුවක්කු පවා නිර්මාණය වූයේ ඔවුන්ගේ විස්කමෙනි.
ලෝකුරු කර්මාන්තයේ ඕනෑම නවෝත්පාදන යක් වටහා ගැනීම හා ප්රතිනිර්මාණය කිරීමට මේ කන්ඩායම පෑ දක්ෂතාවය නිසාම එයට බියපත්වූ යූරෝපියානු අධිරාජ්යයවාදීනහු නවන්දනා කුලය නීච කුලයක් ලෙස හංවඩු ගැසීමට පියවර ගත්තේය. එයට අවනත වූ කුලීන යටත් වැසියන් ඉංග්රීසි සමය අවසාන වනවිට නවන්දනා කුලය කොන් කොට හමාරවී තිබිණි .
යටත්විජිතවාදී චින්තනය නිසාම
"වානෙට මඩ බොර
රිදියට පුස්කර " ලෙස ප්රකට ආවුද පනපෙවීමේ ශිල්පීය කලාව ප්රගුණ කල අයෙකු ඔවුන් අතර හෝ දැනට නොමැති බවනම් කණගාටු වෙන් වුවද පැවසිය යුතුය.
.

යකඩ තැලීම
උපුටා ගැනීම
@ Wikipedia
කිරි හැලයා ,:-කවුද?
කතා කළේ෴
කන්දේ ගුරා ෴
මක්කටද ආවේ? ෴
යකඩ තලන්න ෴
මක්කද ගෙණාවේ?
මුරුංගා ෴
කෝටුං බෝටුං අපට මොටෝ දෑ අපි ඒවා කන්නේ නෑ ෴ වත්තෙන් පහළට කොංඩුං පෝ෴
දුම්බර මහගෙට - ඇවිලු පන්දම, කවුද නිවන්නේ?
කිරි හැලයා:- කවුද කතා කළේ?
කන්දේ ගුරා ෴
මක්කටද ආව෴
යකඩ තළන්න෴
මක්කද ගෙනාවේ?
වම්බටු ෴
වම්බටු කොම්බටු අපට මොටෝ දෑ අපි ඒවා කන්නේ නෑ ෴
වත්තෙන් පහළට කොංඩුං පෝ ෴
දුම්බර මහගෙට - ඇවිලු පන්දම්, කවුද නිවන්නේ?
කිරි හැලයා:- කවුද කතා කළේ?
කන්දේ ගුරා ෴
මක්කටද ආවේ?
යකඩ තළන්න ෴
මක්කද ගෙනාවේ?
හාල් කූර මල්ලයි - ලුණු කූර මල්ලයි ෴
හරි හරි දුල්ලා මාගේ දුල්ලා - මම් කන කෑමත් උන් දෑ දනිතෙයි - මම් බොන බීමත් උන් දෑ දනිතෙයි ෴
කුනාගෙ යකඩත්, මම් ම තලඤ්ඤයි ,
මම් ම තලඤ්ඤයි
මල්ලියා සරි මං නයි දෙත් සරි - කම්මල් වත්තට ගෙන්නූ පන්දම් - දීරෝ දිරෝ,
කවුදැයි කවුදැයි කතා කරන්නේ?
කන්දේ දුරයා කතා කරන්නේ ෴
මන්දැයි ආවේ?
යකඩ තලන්නට ෴
මොනව ද ගෙණාවේ? මෑකරල්මිටියක් ගෙණාවේ
෴ කෝටුං බෝටුං අපි කන්නේ නෑ අපෙ කම්මලෙ නොගණිති එව්වා ෴
වත්තෙන් පහලට කොංඩු පෝං....
2 ප්රතිචාර:
මහරගම පමුනුවෙත් කාලෙකට ඉස්සර අතිදක්ෂ 'වැඩකරුවන්' කිහිප දෙනෙක්ම හිටියා. එයාලගේ ශිල්පීය දක්ෂකම් එක්කම කීර්තියත් යටපත් වෙලා ගියේ 'හෝමාගම ලක්ෂ හතරහමාරේ බැංකු මංකොල්ලයට ඒ අයව අහු වුණු'නිසා.
රත්නපුර ඉඹුල්පේ ප්රා.ලේ කොට්ඨාශයේ තියෙනවා ගම් කිහිපයක් .සමනල වැව යකඩ උණුුකිරීමේ කර්මාන්තයත් සමග බැදුනු ප්රදේශයේ. මෙම ගම්වල පදිංචි කරුවෝ මෙම ශිල්පී කුලයට අයත් ගම්වාසීන් .ඔවුුන්ගෙන් පවුල් කිහිපයක් යකඩ කර්මාන්තයේ යෙදෙනවා. වියමනක් කරන්නම්.
Post a Comment