Monday, January 01, 2024
ගුරු මහත්ම මහත්මීන් වෙතටයි.
සක් දෙවිඳුගේ කවිපොතින්
එදත් එහෙමයි අදත් මෙහෙමයිනරයො ඔක්කොම ගන්නෙ තීරණනඩුත් හාමුදුරුවන්ගෙ කිව්වටඅල්ලගත් සැකකරුට එරෙහිවසාක්කිත් උන් මෙහෙයවාගෙනදංගෙඩියටම යවයි ඔහු හිසඑරෙහි වූවොත් යමෙක් මේ ගැනඑන්නෙ වටකර අවි දරාගෙනසියලු තතු තම ඇසින් දුටු ලෙසනිවැරදිම විනිසක් ලබාදුන්විනිසකරුටත් දී විවේචනනිදොස් වී සැකකරුව නිදහස්වුවොත් උන් කෝපවෙයි එසැනිනවිචාරව බුද්ධියෙන් විමසාබැලී නම් එදවසත් මිනිසාරිංගන්න සිදුවෙයිද මාහටමීයෙකුගෙ වේශයක් අරගෙනමට තරම් නැති අර අපිරිසිදුචිඤ්චාවගේ රෙද්ද අස්සට
Saturday, December 30, 2023
මගීන් 1500 ක් දිවි පිදූ ලොව බිහිසුණු දුම්රිය අනතුර.
Friday, December 29, 2023
“මැද්ද සූරිය – මුනිඳු වැඩසිටි – වේළුවන ජය මංගලම්
සත්කාර
සේවාව මහත් ආනාශංස උපදින රැකියාවකි.මමත් වැඩි කාලයක් වෘත්තිකයෙකු වසයෙන් මේ ක්ෂෙත්ර
යේ අත්දැකීම් ලබාගත්තෙමි. අර්ධ නාගරිකයක උත්සව ශාලාවක් සහිත සංචාරක නිකේතනයක මතකයක සටහනකි මේ.
“මැද්ද සූරිය – මුනිඳු
වැඩසිටි –
වේළුවන
ජය මංගලම්
සුද්ද සුන් නරනිඳුන් සහ –
සෙස්
රජුන් නම් කළ මංගලම්
ඇද්ද මෙකුමරු-
පාපු
විස්මය –
සියලු
සත හට මංගලම්
බුද්ද රත්නේ බෙලෙන් –
ඔබහට
වේය ජයසිරි මංගලම්”
පෝරුවෙන් ඇසෙන්නනේ අෂ්ඨක කියනා ගුරුන්නාසේගේ හඩයි.
පෙරදා හවස පැමිනී
මනාලියගේ පාර්ශවයේ උදවිය පෝරුවත් , සෙටිබෑක්
එකත් ස්ථාන ගත කිරීමට සැරසිලි කරුවන් හා කටයුතු කල අයුරු මගේ සිහියට ඒ.
මේස සැරසිලි අධීක්ෂණ කරන මට පෙරදා උත්සවය සංවිධානය සදහා පැමිණි එක් තලතුනා මහතෙකු “
ජාතික කොඩි ටික මග දෙපස දානවා නේද ? ” යයි විමසුවා මතකය.
“ ඔව් .. ඔව් ඒත් මම අදි
මදි කරන විට ඇයි මහත්තයා කොඩි නැද්ද ?.
“මම තියනවා“ . යයි උත්තර බැන්දෙමි
මගේ මතකය ආපසු යමින් ජාතික කොඩිය භාවිතා කළ යුතු අන්දම
පිළිබද උපදෙස් මටම සිහිපත් කරමි.
විවාහ මංගල්ය උත්සවය ජාතික උත්සවයක්ද ?. යන්න නිරාකරනය කර ගැණිමට මගේ මනස තුල මහත් සාකච්ඡාවකි.
අනුග්රාහක භවතාට ඒ සාකච්ඡාවෙන් පලක් නැත. ඔහුට අවශ්ය ජාතික කොඩිය සැරසිල්ලක් ලෙ
භාවිතා කිරීමය.
මම ජාතික ධජයන් ගෙන් උත්සව
ශාලාවේ මිදුලත් මග දෙපසත් සරසා දීමට එකග වෙමි.
ජාතික ධජ විවාහ මගුල් උත්සව සදහා සැරසිල්ලක් ලෙස භාවිතය
සුදුසු නැත. මගුල් උත්සවයක් යනු ජාතික උත්සවයක් නොවේ. මේ බව උත්සවකරුවන්ට
පැවසුවත් එය පිලිගන්නා කෙනෙක් නැත. බොහෝ දෙනා උත්සව සැරසිලි පිළිබදව
අවධානය යොමු කරන එක් අංගයක් වන්නේ ජාතික
කොඩි පාර දිගේ දැමීමයි. සිංහයන් පේලියක් ලනුවක
එල්ලී මග හරහාට කඩු අමෝරා සිටී. ඉන්පසු සිංහයා උත්සව ශාලාවට යන මග දෙපස ගැල්වනයිස්
කණුවල පේලි ගැසී බලාසිටී.
සමහර විටක සිංහයා කකුල් හතර උඩ දමා ගෙන උඩුබැල්මෙන්
එල්ලී සිටි.
“නිම්ම නැති සංසාර දුක –
සිදුහත්
කුමරු දැක සිතු පෙමින්
දැම්ම යමු –
අපි
මහණවීමට –
අසුන්
පනවැයි කී තොසින්
මංම පනිමිය –
පහුරු
මත්තෙන් –
තුරඟ
සිතු ජය මංගලම්
ධම්ම රත්නේ බෙලෙන් –
ඔබ හට
වේය –
ජයසිරි
මංගලම් ”
අමුත්තන් සම්භාෂණ ශාලාවේ අසුන්ගෙන සිටී. තවත් අමුත්තන් උත්සවශාලාවට එමින් අසුන් ගන්නට සුදුසු තැන් සොයයි. අමුත්තන් පිරිසක් වටකර ගෙන මනාල යුවල පෝරුමස්තකව සිටී.සුදෝ සුදු ජාතික බැනියමෙන් සැරසී සුදු පැහැති වේට්ටියකින් සැරසුන අෂ්ටක ගුරුන්නාන්සේ කෙනෙක් ජයමංගල ගාථා ගායනය කරනවා මගේ සිතේ ඇදේ.
“අංග පෙරදැරි තුමා –
සිදුහත්
එදා රෑ වැඩි සුබ ගමන්
තුංග ගිරි පව්වට උඩින් පැන –
වසවතුගෙ
ඔද බිඳ තොසින්
නැංග අසුපිට ගෙවා –
තිස්
යොදුනක් ගොසින් –
ගං
තෙරට වන්
සංඝ රත්නේ බෙලෙන් –
ඔබ හට
වේය –
ජයසිරි
මංගලම්…”
අෂ්ඨක ගුරුන්නාන්සේගේ පිළිබද චිත්ත රූපය මට සිතිවිල්ලක්
පමනක් විනි.දවසකට රජ වී පෝරු මස්තකයේ සිට සිර ගතවන මනාල මහතා සහ නුවර
විලාසිතාවට සැරසුන මනාලයාට සහ මනාලියට අෂ්ඨක කියන ගුරුන්නාන්සේ මැදිවිය අහල
මායිමකවත් නැති තරුණයෙකි. ඔහු යුරෝපීය ඇදුමෙන් සැරසී සිටී.
ඔහු මෙම යුවලට ආශිර්වාද පතා ගායනා කරන්නේ සිදුහත්
කුමරු ගිහි ගෙය කළකිරී මාළිගාවෙන් නික්ම ගිය කතා පුවත බව ඔහු නොදනී.
සිදුහත් කුමරු මෙන් මේ මනාළ මහතාද ගිහිගෙය කළකිරී මහණ
දම් පුරන්නට ගියහොත් දහසක් බලාපොරොත්තු ඇතිව සිටින
මනාළියගේ දෙමව්පියන්ට කාගේ සරනදෑයි මගේ සිතිවිලි අතරට එක්විනි.
Thursday, December 28, 2023
අනුරාධපුර රාජධානිය
විජය රජතුමාගේ සිට පාලනය කල රජවරු.
- විජය රජතුමා ක්රි.ප්ර 544
- උපතිස්ස
- පණ්ඩුවස්දෙව්
- අභය
- පණ්ඩුකාභය
- මුඨසිව
- දේවානම්පියතිස්ස ක්රි.පු 250-210
- උත්තිය
- මහාසිව
- සුරතිස්ස සේන සහ ගුත්තික
- අසේල
- එළාල (එළාර)
- දුට්ඨ ගාමිණි ( දුටු ගැමුණු) ක්රි.පු.161-137
- සද්ධාතිස්ස ක්රි.පු.137-119
- තුලත්ථන ක්රි.පු. 119
- ලංජතිස්ස(ලැමිණිතිස් ) ක්රි.පු. 119 – 109
- බල්ලාඨනාග ක්රි.පු. 109 – 103
- වලගම් අබා (වට්ට ගාමිණි) ක්රි.පු. 103
- පුලහත්ත
- බාගිය
- පනයමාර
- පිලයමාර
- ධාතික ක්රි.පු.103 – 89
- වලගම් අබා ( වට්ට ගාමිණි) ක්රි.පු. 89 -77 යලි රජ පැමිනේ.
- මහාචුලි මහාතිස්ස ක්රි.පු77-63
- චොරනාග ක්රි.පු 63 – 51
- තිස්ස (කුඩා තිස්ස ) ක්රි.පු 51 – 48
- සිව
- වටුක
- දාරුභාතික තිස්ස
- නිලිය ( පුරෝහිත බමුනා . වාසුබි)
- අනුලා රැජින ක්රි.පු 48 – 44
- කූඨකණ්ණ තිස්ස
- භාතික අභය
- ( භාතික අභය තිස්ස ,හා භාතිය තිස්ස ලෙසත් හැදින්වේ) ක්රි.ප්ර 22 – ක්රි.ව 07
- මහාදාඨික මහානාග 07-19
- ආමන්ද – ගාමිණි අභය 19 – 29
- කණිරජාණු තිස්ස 29 -32
- චූලාභය 32-33-
- ඉලනාග 33-43
- චණ්ඩමුඛ ශිව 43-52
- යසලාලක තිස්ස 52-60
- යසලාලක තිස්ස සහ සුභ 60-67
- වසභ 67-111
- වංකානාසික තිස්ස 111-114
- ගජබාහුක – ගාමිණි ( ගජබාහු I ,ගජබා ) 114 -136
- මහල්ලක නාග 136 – 143
- භාතික තිස්ස (බාතිය) 143 – 167
- කණිට්ඨ තිස්ස 167 -186
- බුජ්ජ නාග 186 –
- කුංචනාග 187 – 189
- සිරිනාග I 189 – 209
- වොහාරික තිස්ස (වේර තිස්ස ) 209 – 231
- අභය නාග 231 – 240
- සිරිනාග II 240 – 242
- විජය කුමාර 242 – 243
- සංඝතිස්ස II 243 -247
- සිරිසංඝබෝධි ( දැහැමි සිරිසගබෝ) 247 -249
- ඝොඨාභය හෙවත් මේඝවන්න අභය
- ( ගොළු අබා) 249 -262
- ජෙට්ඨ තිස්ස I 263 -273
- මහාසේන (මහසෙන්) 274 – 301
- සිරි මේඝවණ්න ( කිත්සිරිමෙවන් ) 301 -328
- ජෙට්ඨතිස්ස II 328-337
- බුද්ධදාස 337 -365
- උපතිස්ස I 365 – 406
- මහානාම 406 – 428
- වට්ටගාහක ජන්තු 428
- මිත්තසේන ( මිත්සෙන් ) 428 -429
- පණ්ඩු 429 – 434
- පාරින්ද 434 – 437
- බුද්ද පාරින්ද 437 – 452
- තිරිතර 452
- දාඨිය 452 -455
- පීඨිය 455
- ධාතුසේන 455 – 473
- කස්සප ( සීගිරි කසුබු) 473 – 491
- මොග්ගලාන ( මුගලන්) 491 – 508
- කුමාර ධාතුසේන ( කුමරදස් ,කුමාරදාස ) 508 -516
- කිත්තිසේන 516 – 517
- සිව 517
- උපතිස්ස II 517 – 518
- සීලකාල ,අම්බසාමනේර 518 -531
- දාඨපභූත (දාපලු සෙන්) 531 -
- මොග්ගලාන ( දල මුගලන් ) 531 -551
- කිත්සිරිමේභ ( කුඩා කිත්සිරිමෙවන් ) 551 -569
- මහානාග 569 – 571
- අග්බෝධි I ( අක්බෝ ) 571 – 604
- අග්බෝධි II ( තුඩා අක්බෝ) 604 – 614
- සංඝතිස්ස II 614
- මොග්ගලාන III ( දල මුගලන් ළමැණි බෝනා මුගලන්) 614 – 619
- සීලාඝමේඝවන්න 619 – 628
- අග්ගබෝධි III (සිරිසංඝබෝධි සිරිගබෝ ) 628
- ජෙට්ඨතිස්ස 628
- අග්ගබෝධි III (සිරිසංඝබෝධි සිරිගබෝ ) යලි රජ පැමිනේ 629 – 639
- දාඨෝපතිස්ස 629 -650
- කස්සප I 650 -659
- දප්පුළු I 659
- හත්ථදාඨ 659 -667
- අග්ගබෝධි IV (සිරිසංඝබෝධි ,සිරිසගබෝ ) 667 – 683
- දට්ට 683 -4
- හත්ථදාඨ II 684
- මානවම්ම 684 – 718
- අග්ගබෝධි V ( අක්බෝ ) 718 – 724
- කස්සප III (කසුබු,සුළු කසුබු ) 724 -730
- මහින්ද I 730 – 733
- අග්ගබෝධි VI (සීලාමේඝ) 733 – 772
- අග්ගබෝධි VII 772 -777
- මහින්ද II (සීලාමේඝ) 777 – 797
- උදය I 797 -801
- මහින්ද III 801 – 804
- අග්ගබෝධි VII 804 – 815
- දප්පුල II 815 -831
- අග්ගබෝධි IX 831 – 833
- සේන I 833 – 853
- සේන II 853 – 887
- උදය II 887 – 898
- කස්සප IV 898 – 914
- කස්සප V 914 – 923
- දප්පුල III 923 – 924
- දප්පුල IV 924 – 935
- උදය III 935 – 938
- සේන III 938 – 946
- උදය IV 946 – 954
- සේන IV 954 – 956
- මහින්ද I 956 – 972
- සේන V 972 – 982
- මහින්ද V (මිහිදු ) 982 – 1029
- මහින්ද V රජතුමා ක්රිව 1017 දී සිය බිසවත් සමග සොළින් විසින් තම දේශයට පිටුවහල් කරනු ලැබු බව සදහන් අදහසක්ද තිබේ.
- ක්රිව 1029 දී අනුරාධපුර රාජධාණිය බිද වැටී පොලන්නරුව අග නගරය කරගෙන පාලනය ආරම්භ වී ඇත.
Wednesday, December 27, 2023
අළුත් අවුරුද්ද ට සූදානම්
මේ කියන දවස් වල නස්රුදීන් පදිංචිවෙලා හිටියේ බහු ජාතික , බහු ආගමික ගම්වාසීන් ඉන්න ගම්මානයක .නස්රුදීන්ට නත්තල් තිබුනේ නැහැ අළුත් අවුරුදුත් නැහැ.ඒත් අල්ලපු ගෙදරත් ගමේ බොහොමයක් පවුල් වලට ජයටම මේ උත්සව දෙකම තියෙනවා. ඉතින් අවුරුද්දට ලෑස්ති වෙන අය පරණ ඇදුම් පැළදුම් වල ඉදන් ගෘහ භාණ්ඩ පවා වෙනස් කරලා ගෙවල් තීන්ත ගාලා පොලොව මැදලා හැඩ වැඩ කරනවා. නස්රුදීන් නානාට නෝනාලා තුන්දෙනයි.
ඉතින් හිතා ගන්න පුළුවන්නේ නස්රුදීන්ට “පිස්සු ට්රිබල්” වෙන විත්තිය.
නසුරුදීන්ට අවුරදු නැතිවුනත් නෝනාලා තුන්දෙනට ඇහුම් කන් දෙන්න සිද්ධවුනා. ගෙදර තිබුන පාරම්පරික ගෘහ භාණ්ඩ පැත්තකට විසි කරල නවීන පන්නයේ ගෘහ භාණ්ඩ ගෙනත් නවීන පන්නයටම තියන්න නස්රුදීන්ට සිද්ධ වුනා. .
නස්රුදීනුත් ගෙදර තිබුණ පැරැණි ගෘහ භාණ්ඩ බුරු ගරාජයේ පැත්තකට දාලා නව පන්නයේ ගෘහ භාණ්ඩ ගෙදරට ගෙනාව. පහසු ගෙවීමේ ක්රමයට. නස්රුදීන් අළුත් ගෘහ භාණ්ඩ ගෙනාවා කියලා ආරංචි වුණා විතරයි සිද්ධවෙන්න ඕන විදියටම ගමේ හිටිය නෑදෑයොයි යාළුවොයි අසල්වැසියොයි නස්රුදීන්ගේ ගෙදරට එන්න ගත්තා. ඊළඟට බඩු ගැනයි බඩු තියෙන තැන් ගැනයි තම තමන්ගේ විවේචන විග්රහ ඉදිරිපත් කරන්න පටන් ගත්තා. නස්රුදීන්ට මේව අහල හිසේ රදේ හැදුනත් ඔහු බොහොම අමාරුවෙන් කටපියාගෙන හිටියා.
අල්ලපු ගෙදර හාදය කමුර් ආවා. ඒත් එක්කම අසල්වාසී නවුෆරුත් ගොඩවුනා. “හා නස්රුදීන් නානා. අලුත් බඩු ගෙනැල්ලා වගෙ අනේ හොදයි. ඒ වුණාට මේව තියල තියෙන ක්රමේ නම් හරි නැහැ. කමුර් කිව්වා. මේක අහගෙන හිටපු නවුපර් ඌණ පූරණයක් කලා “මේ පුටු සෙට් එක නම් මෙතැනට කොහොමත්ම ගැලපෙන්නෙ නැහැ”.
කෙලවරක් නැහැ. තව තව අය එනවා. ඉමිටියාස් ෆවුසිත් එක්ක ආවේ ඉමිටියාස්ගේ බුරුවත් එක්ක.”මේ අල්මාරියෙ කැටයම් පේන්නෙ නැහැනෙ ඔය තියල තියෙන විදියට” ඒ ෆවුසිගෙ අදහස. “තව ස්ටුල් එකකුත් තිබුනන් හොදයි “ඉමිටියාස්ගෙ අදහස.
මේ අතරේ නස්රුදීන්ගේ නෝනාලා තුන්දෙනා බරපතල වාදෙක. අළුත ගෙනා ඩබල් ඇද තියන්න ඔනී කාමරේ ගැන.දෙන්නගෙම අදහස තම තමන් ගේ කාමරවලට ඩබල් ඇද ගෙනියන්න.
නස්රුදීන්ගෙ අලුත් බිරියගෙ අදහස අලුත් ඩබල් ඇඳ නම් හරියන්නෙම තමන්ගෙ කාමරයට බව. ඒක මොනම ක්රමයටවත් ඒ කාමරයට නොගැලපෙන බව කීවෙ නස්රුදීන්ගෙ පරණ බිරිඳ උම්මා.බලෙන්ම කතාවට එල්ලෙන තුන්වන නෝනා ෆරීනා. “කණ්නාඩි මේසෙ තියන්න ඕනෙ එන එන අයට පෙනෙන ලෙසටනේ……….? ” කියලා කණ්නාඩියෙන් තමන්ගෙ පිරිහෙන රූප සොබාව නරඹන ගමන් කීව්වා.
නස්රුදීන් හිතලා බැළුවා. බැලුවාම එක බඩුවට තියන්න ඔනී තැන් 10-12 ක් තියෙනවා. නස්රුදීන්ට කවුරුවත් තරහ කරගන්න හිතක් පහල වුනෙත් නැහැ. නස්රුදීන් පොරොන්දු වුණා කවුරුත් සතුටු වෙන ආකාරයට බඩු ටික තියන්න. ඔන්න පසුවදාත් කට්ටිය එන්න පටන් ගත්තා. නස්රුදීන් කල්පනා කලා මේ ඔක්කොමටම එකවර පිලිතුරු දෙන්න ක්රමයක්. පැය දෙක තුනක් මේ ගොල්ල වෙන වෙන කතා කිය කියා රදවගන්න නස්රුදීන්ට පුළුවන් උනා. මෙහෙම පැය දෙක තුනක් යන කොට ඊයේ ආපු ඔක්කොම වගේ ගෙදරට රැස්වෙලා ඔක්කොටම තියෙන්නේ එකම ප්රශ්නයයි.
ගෙදර කිසිම කාමරයක කිසිම බඩුවක් නැහැ. නිකම්ම හිස් කාමර. කට්ටිය එකවරම වගේ ප්රශ්න කළා කෝ මේ ගෙදර තිබූ බඩු ටික. එකක්වත් පේන්න නැහැනේ. මොකද කළේ ?.මේ ලස්සන බඩු වලට ?.
නස්රුදීන් ඔක්කොම පිරිස එක තැනකට රැස් කරලා මෙහෙම කිව්වා .”ගෙනාපු අළුත් බඩු තියන්න මේ ගෙදර කොතනකවත් පිලිවෙලක් නැහැනෙ. කොතන තිබ්බත් වැරැදිනේ” . කියලා ම නස්රුදින් කම්මුලට අත තියාගත්තා . එහෙම කියලා “යමු පෙන්නන්න මම ඒව ලස්සනට අහුරලා තිබ්බා'”. කියලා මිදුග මැදින් ගේ පිටුපසට කණ්ඩායමම එක්කරගෙන ගියා.
එක්කරගෙන ගිහින් දර මඩුව පෙන්නුවා.
අනේ ඉතින් අද තේ එකක්වක් දෙන්න විදියක් නැහැනේ !.
කෙහෙවළු පටලවා ගෙන නෝනාලා තුන්දෙනත් ඒ ගොල්ලන්ගේ ගෙවල් වලට ගිහිල්ලා කියලා අත්පුඩියකුත් ගහලා නස්රුදීන් හිනාවුනා.
අපි අනුන්ගේ වැඩ වලට උපදෙස් දෙන්න යන්න හොද නෑ කියලා හිත හිතා තේ එකක්වත් නස්රුදීන්ගෙන් නොලබාම ආපු අය ආපහු ගියා.
ඔන්න ඔහොම නස්රුදීන් බොහෝම සැහැල්ළුවෙන් මේ අළුත් අවුරුද්ද පටන් ගත්තා.