Thursday, March 28, 2024

බරණ ගණිතයා

මාතර යුගයේ හිටි කවියන් අතර,
සංකීර්ණ චරිතයක් "බරණ ගණිතාචාර්ය තුමා".
සාමාන්යය වහරෙදි "බරණ ගණිතයා".
පෘතුගීසි,ලන්දේසි පාලන සමයන් තුළ ඔවුන්
"ආර්ථිකය හා නීතිය" විෂයෙහි බලපෑමක් කළද,
අධ්යාපනය පැවතුනේ පන්සල කේන්ද්ර කර ගෙනම,ය.
සිටිනාමළුවේ යතීන්ද්රයන් වෙතින් ශිල්ප හදාල බරණ,
වෙසෙසින් ප්රසිද්ධ වන්නෙ,"වස් කවි,සහ සෙත් කවි"ප්රබන්ධය පිළිබඳව ය.
මෙනිසා බරණට මිතුරන්ට වඩා සතුරන් වූ බව කියති.
"වනපොත් කිරීම"හෙවත්"කට පාඩම් කිරීම"ශිල්ප ක්රමයක් ලෙස සැළකුන
මේ අවදියේ මිනිසුන්ගේ "මතක තබා ගැනීමේ ශක්තිය "උසස් එකක් විය.
අහම්බයකින් බරණ ගණිතයාට මහමඟදී හමුවන
නොඑසේනම්,කිරින්දට දීග ගොස්
තම ගමට පැමිණ ආපසු යන
රෑමත් ළඳක් දැක බරණ ගණිතාචාර්ය වරයා එකෙනෙහි පබැඳූ
මෙම කවිය මෙළෙස යළි ඇසුරු කරන්නට නොලැබෙනු ඇත.
"සුරින්ඳගේ අඟනන් මෙන - බරින් බිමට බටු සන්දන
කිරින්දෙ සිට අවුදින්,යන - බිරින්දගේ සොබනා
රැවින්,ඇගේ යසසින්,වන - රතින්ඳුගේ,ඔද සින්දන
ලෙසින් කියමි එළඳුන් ගැන - සිතින් හැඟෙන පමණා
"තදින් තකිට දිමිතොන්" ,යන -පෙදෙන් නටන ඇගෙ පුන් තන
එරන් තිසර පැටියන් මෙන - නෙතින් නෙතට පෙණුනා
මෙවන් අඟන මට දැන් ගෙන - විඳින්ට රති සැප දුන් තැන
ඔවුන්ට දෙමි මසුරන් ගෙන - රැකෙන්ට මට තිබෙනා
රැවින් සදසි සිරිකල් වන - නුවන් යුගැති ඉඳුනිල් වන
කුසුම් වරළ සිකිපිල් වන - ගගන් අකුස විලසා
ලෙවන් අදර වදමල් වන - දසන් දෙපල කොඳතුල් වන
වදන් කියන සුරතල් වන - පෙමින් බලන අඩැසා
සුපුන් දෙතන සුලකල් වන -පෙදින් පෙදට නිති සෙල්වෙන
සෙදින් සළෙලු මන අල්වන - ලෙසින් හසිනි නොලසා
මෙවන්,රැසිරි නුඹෙ දුල්,වන - කුසුම් සරුගෙ ඔද සොල්වන
විඳින්ඩ රති සැප කල් වන - වරෙන් පියඹ විගසා.

"බරණ ගණිතාචාර්ය වරයා"හෙවත් "බරණ ගණිතයා"ගැන පෙර සටහකදී
ඔහු ජන ප්රසාදයට මෙන්ම,අප්රසාදයට පත්ව සිටි වගක් කිවුවා.
"අප්රසාදයට" පත් වුණේ ඔහු වස් කවි කියන්නෙකු" වීම නිස යි.
නිසි ගන පිහිටුවා "වස් කවි "කීමෙන්
"සොර සතුරන්ට දඬුවම් දීම " කළ හැකි යැයි මතයක් පවතිනවා.
මාළු ඇල්ලීම සඳහා ඇටවූ "කෙමනක් සොරා ගත්තාට"
බරණ කී වස් කවි පෙළකිය මේ.
මුරු අණ බෙලෙන් රෝදුක් ගත වැඩීයන්
දොරු වන වදින ඉස්සන් බඩ ඉරාගන්
කිරැමෙන තරාදිය බරණින් බලා ගත්
ගුරු දින කෙමන ගත්තෙකු යකු මරා ගන්
බහින ජලය මෙන් සියගත ඇදීයන්
නඟින ගහෙන් උගුලෙන් උල ඇනීයන්
බහින බැම්මිවල හැරපට කැඩීයන්
කෙමන ගත් සොරා හතරට පැළීයන්
කලුවන තැනය යනි රෑපාන නොවැළකූ
මැලි නොව සිතේ කැපකර ගන්න බිල්ලෙකූ
මුළු ලොව බලන තෙද ඇති මහ සොහොන් යකූ
අළු කර ගන්න අල්ලා කෙමන ගත් යකූ
දිනෙක රෑ ගස්වල සිටම කුරුම්බා බිවු සොරනට කියූ වස් කවක්.
මොකාදෝ එකා මට නොදනෙයි ඒකා
කකා කුරම්බා ගෙඩි බිම දමන එකා
යකා ඇට නහර මස් බිලි ගන් සැනෙකා
විකාමහ සොහොන් දෙවි දිවි හරින් මකා
තෙළි දිය සොරකම් කළාට කී කවක්.
ලා වෙලා තුබුළා කිතුල්මල තුබූ තෙළි දිය ගෙන අළුත්
ඒ බලා නුමුලා සොරෙක් බීලා ගියා සැළ ගෙන අළුත්
ලෝතුලා තුබුලා පසිඳු යස තෙද බලැති දෙවියනි අළුත්
ඌ හෙලා නුමුළා ගසින් හළ මැනවි දැන් නොතබා අළුත්

A day in the life

Wednesday, March 27, 2024

මොස්කව් ප්‍රාහාරය.





මොස්කව් ප්‍රසංග ශාලාවක අවම 
වශයෙන් පුද්ගලයින් 139 දෙනෙකුට මරු කැඳවූ මොස්කව් ප්‍රසංග ශාලාවට ම්ලේච්ඡ ප්‍රහාරයක් එල්ල කළ බවට සැක කෙරෙන පුද්ගලයින් සිව්දෙනා ත්‍රස්ත චෝදනා මත අධිකරණයට ඉදිරිපත් කර ඇත, ක්‍රෙම්ලිනය සමූලඝාතනය වැළැක්වීමට අපොහොසත් වීම සම්බන්ධයෙන් විවේචනය කරන ලද සිය ආරක්ෂක සේවාවන් ආරක්ෂා කරමින් සිටි.

සැකකරුවන් තිදෙනෙකු ඉරිදා රාත්‍රියේ මොස්කව් උසාවියට පා ගමනින් යන විට දෙගුණයක් නැමී සිටි අතර සිව්වැන්නා රෝද පුටුවක සිටි අතර ඔවුන් ප්‍රතිචාර නොදක්වයි.

මධ්‍යම ආසියාතික තජිකිස්තාන් ජනරජයෙන් පැමිණි නමුත් තාවකාලික හෝ කල් ඉකුත් වූ වීසා මත රුසියාවේ සේවය කළ සැකකරුවන් Dalerdzhon Mirzoyev, Saidakrami Rachabalizoda, Shamsidin Fariduni සහ Mukhammadsobir Faizov ලෙස මොස්කව් නගර අධිකරණය විසින් නම් කර ඇත. ඔවුන්ට ජීවිතාන්තය දක්වා සිරදඬුවම් ලැබිය හැකිය.

සිකුරාදා මොස්කව් තදාසන්න ප්‍රදේශයක ක්‍රොකස් සිටි ශාලාවට කඩා වැදී, ගොඩනැගිල්ලට ගිනි තැබීමට පෙර  සිවිල් වැසියන්ට වෙඩි තැබීම, ප්‍රසංගයට යන අය ඇතුළත සිටියදී වහලය කඩා වැටීමට සැලස්වීම ඔවුන්ට  එල්ල වි ඇති චෝදනා වන්ය.

ISIS සමූල ඝාතනයේ වගකීම භාරගත් අතර සිද්ධිය පෙන්වන ග්‍රැෆික් දර්ශන නිකුත් කරන ලදී - නමුත් මොස්කව් විසින් නිසි  සාක්ෂි නොමැතිව අපරාධකරුවන් යුක්රේනයට පලා යාමට සැලසුම් කර ඇති බවට අවධාරනය කර ඇත. කියෙව් සම්බන්ධය දැඩි ලෙස ප්‍රතික්ෂේප කර ඇති අතර ක්‍රෙම්ලිනයේ ප්‍රකාශයන්  එම අදහස් "විකාර" ලෙස හඳුන්වයි.
සඳුදා අනෙකුත් රජයේ නිලධාරීන් සමග පැවති රැස්වීමකදී රුසියානු ජනාධිපති ව්ලැඩිමීර් පුටින් මෙම ප්‍රහාරය "රැඩිකල් ඉස්ලාම්වාදීන්" විසින් සිදු කර ඇති බව පිළිගත්තේය, නමුත් තවමත් අවසාන වගකීම යුක්රේනය මත පැටවීමට උත්සාහ කළේය.

"මෙම අපරාධය සිදු කරනු ලැබුවේ රැඩිකල් ඉස්ලාම්වාදීන් විසින් බව අපි දනිමු, ඔවුන්ගේ දෘෂ්ටිවාදය උදෙසා ඉස්ලාමීය ලෝකයම සියවස් ගණනාවක් තිස්සේ සටන් කරමින් සිටී" යැයි පුටින් පැවසීය, නමුත් මෙම ප්‍රහාරය "එතැන් සිට රුසියාවට එරෙහිව සටන් කරන අයගේ උත්සාහයන් මාලාවක සම්බන්ධකයක්" බව පුටින් පවසයි. 
චෝදනාවට ලක් වූ පළමු සැකකරු වන මිර්සොයෙව්ගේ ඇසේ කළු පැහැයක්, මුහුණේ තැලීම් සහ ගෙල වටා ප්ලාස්ටික් බෑගයක් තිබුණි. 32 හැවිරිදි මිර්සොයෙව්ට සයිබීරියාවේ නොවොසිබිර්ස්ක් නගරයේ මාස තුනක තාවකාලික පදිංචි බලපත්‍රයක් තිබූ නමුත් එය කල් ඉකුත් වී ඇති බව රුසියානු රාජ්‍ය මාධ්‍ය RIA Novosti වාර්තා කළේය.
1994 දී උපත ලැබූ රචබලිසෝඩා භාෂා පරිවර්තකයෙකු මාර්ගයෙන් අධිකරණයට පැවසුවේ තමා සතුව රුසියානු ලියාපදිංචි ලේඛන ඇති නමුත් ඒවා කොහේදැයි මතක නැති බවයි. ඔහු උසාවියට පැමිණ සිටියේ ඉදිමුණු ඇසක් සහ කනක් බැඳගෙනය.

තුන්වන විත්තිකරු, 1998 දී උපත ලැබූ ෆරිදුනි, කාර්මික නගරයක් වන පොඩොල්ස්ක් හි කම්හලක සේවය කළ අතර මොස්කව් අසල Krasnogorsk හි ලියාපදිංචි විය.

ත්‍රස්තවාදී චෝදනා සම්බන්ධයෙන් පුද්ගලයන් තිදෙනා වරද පිළිගෙන ඇති බව රුසියානු මාධ්‍ය වාර්තා කළේය. 2004 දී උපත ලැබූ හතරවැන්වනා වන ෆයිසොව් පොරොන්දු වූයේ කුමක්ද යන්න පැහැදිලි නැත. ඔහු වීදුරු කූඩුවක් තුළ රෝද පුටුවක වැතිර සිටින අයුරු ඡායාරූපයේ දැක්වේ.
උසාවියට ගෙන එන විට ඔවුන්ට පහර දී තුවාල වී ඇති බවක් පෙනෙන්නට තිබුණි. ඔවුන්ගෙන් සමහරක් ප්‍රචණ්ඩ ලෙස ප්‍රශ්න කරන බව පෙන්වන වීඩියෝ සහ නිශ්චල ඡායාරූප, එක් පැහැදිලි විදුලි සැර වැදීමක් ඇතුළුව, රුසියානු සමාජ මාධ්‍යවල පුළුල් ලෙස බෙදා හරින ලදී.
එක් වීඩියෝවක පෙනී යන්නේ රචබලිසෝඩාව බිම තබාගෙන සිටින අතර ඔහුගේ කනෙන් කොටසක් කපා දමා කටේ පුරවාගෙන , සැඟවී සිටින පරිවර්තකයෙකු විසින් ඔහුව තබාගෙන සිටින ආකාරයයි.

රුසියානු රාජ්‍ය ප්‍රචාරක ජාලය වන RT හි ප්‍රධාන කර්තෘ වන මාගරිටා සිමෝනියන්, රචබලිසෝඩා දැඩි ලෙස වෙළුම් පටියක් දමා උසාවියේදී පෙනී සිටින වීඩියෝවක් පළ කර ඇත, 

CNN සැකකරුවන්ට එරෙහිව සිදු කරන ලද "ප්‍රචණ්ඩත්වයේ දෘශ්‍යමාන සලකුණු" පිළිබඳව ක්‍රෙම්ලිනයෙන් විමසූ නමුත් ප්‍රකාශක දිමිත්‍රි පෙස්කොව් අදහස් දැක්වීම ප්‍රතික්ෂේප කළේය.

ඔවුන් සිව්දෙනා 2022 මැයි මාසය දක්වා පූර්ව නඩු විභාගයකට පෙර රඳවා තබා ගැනීමට නියෝග කර ඇති බව අධිකරණය ප්‍රකාශ කළේය.

පසුව සඳුදා, රුසියාවේ විමර්ශන කමිටුව ප්‍රහාරය සම්බන්ධයෙන් තවත් පුද්ගලයින් තිදෙනෙකු - සහෝදරයන් දෙදෙනෙකු සහ ඔවුන්ගේ පියා - රඳවා තබන ලෙස අධිකරණයෙන් ඉල්ලා සිටි බව රුසියානු රාජ්‍ය මාධ්‍ය TASS වාර්තා කළේය.
ප්‍රහාරයෙන් දින තුනකට පසු සඳුදා, ගැලවුම්කරුවන් තවමත් කඩා වැටුණු ප්‍රසංග ශාලාවේ නටබුන් අතර සොයමින් සුන්බුන් ඉවත් කිරීමට උත්සාහ කරමින් සිටියහ. රුසියාවේ හදිසි අවස්ථා පිළිබඳ අමාත්යාංශය පැවසුවේ "විශේෂඥයින්" 300 කට වැඩි පිරිසක් එම ස්ථානයේ වැඩ කරන බවයි.

දශක දෙකකට ආසන්න කාලයකදී රුසියානු භූමියේ සිදු වූ මාරාන්තික ප්‍රහාරය වන මෙම ප්‍රහාරය, රුසියාව තුළ කෝපයට හා අවිශ්වාසයට මුහුණ දුන් අතර, දරුණුතම දඬුවම් දිය යුතු යැයි ඉල්ලා සිටියේය.

ISIS සංවිධානය තම සටන්කාමීන් ප්‍රහාරය එල්ල කළ බවට සාක්ෂි සපයන බව පෙනෙන්නට තිබුණද, පුටින් සහ අනෙකුත් ජ්‍යෙෂ්ඨ නිලධාරීන් යුක්රේනය ත්‍රස්ත ප්‍රහාරයට සම්බන්ධ කිරීමට උනන්දු වී ඇත.
ප්‍රහාරය   ආරම්භ වී පැය 19 කට වැඩි කාලයකට පසු - සෙනසුරාදා පුටින් කියා සිටියේ ප්‍රහාරකයන්ට යුක්රේනයට පැන යාමට "කවුළුවක්" සූදානම් කර ඇති බවයි. ඔහු සාක්ෂි ඉදිරිපත් කළේ නැත. රුසියානු විදේශ අමාත්‍යාංශයේ ප්‍රකාශිකා මාරියා සකාරෝවා ද මෙසේ පැවසුවාය: “මේ ලේ වැකි අවජාතකයන් හිංසා පීඩාවලින් සැඟවීමට සැලසුම් කළේ කුමන රටේදැයි දැන් අපි දනිමු - යුක්රේනය.”

මේ සම්බන්ධව යුක්රේනය කිසිදු අදහසක් තරයේ ප්‍රතික්ෂේප කර නැති අතර එම චෝදනා "රුසියානු සමාජය තුල යුක්‍රේන විරෝධී හිස්ටීරියාව තවදුරටත් අවුලුවාලීම සඳහා ක්‍රෙම්ලිනය විසින් සැලසුම් කරන ලද ප්‍රකෝප කිරීමක්" ලෙස හඳුන්වන අතර මොස්කව්හි යුක්රේනය ආක්‍රමණයට සහභාගී වීමට රුසියානු පුරවැසියන් තවදුරටත් බලමුලු ගන්වා ඇත.
වොෂින්ටනය සහ මොස්කව් අතර සබඳතා ඓතිහාසික පහත් මට්ටමක පැවතුනද, ISIS සටන්කාමීන් රට තුළ ප්‍රහාරයක් දියත් කිරීමට සැලසුම් කරන බවට එක්සත් ජනපදය රුසියාවට අනතුරු ඇඟවීය. මොස්කව්හි එක්සත් ජනපද තානාපති කාර්යාලය මේ මස මුලදී පැවසුවේ, “ප්‍රසංග ඇතුළුව මොස්කව්හි විශාල රැස්වීම් ඉලක්ක කිරීමට අන්තවාදීන්ට ආසන්න සැලසුම් ඇති බවට ලැබෙන වාර්තා අධීක්‍ෂණය කරන” බවයි.

එක්සත් ජනපද ජාතික ආරක්ෂක කවුන්සිලයේ ප්‍රකාශිකා ඇඩ්‍රියනා වොට්සන් පැවසුවේ “අනතුරු ඇඟවීමේ රාජකාරිය” ප්‍රතිපත්තිය යටතේ එක්සත් ජනපදය මෙම තොරතුරු රුසියානු බලධාරීන් සමඟ බෙදා ගත් බවයි. සිනමාහල් සහ ප්‍රසංග ශාලා වැනි ස්ථානවලින් වළකින ලෙසට ද එක්සත් ජනපදය ඇමෙරිකානු පුරවැසියන්ට අනතුරු ඇඟවීය.

එහෙත් ප්‍රහාරයට දින කිහිපයකට පෙර අඟහරුවාදා කළ කතාවකදී පුටින් ඇමරිකානු අනතුරු ඇඟවීම් “ප්‍රකෝපකාරී” ලෙස ඉවත දැමුවේ “මෙම ක්‍රියාවන් මුළුමනින්ම බ්ලැක්මේල් කිරීම හා අපේ සමාජය බිය ගැන්වීමේ හා අස්ථාවර කිරීමේ චේතනාවට සමාන” බව පවසමිනි.

සඳුදා වාර්තාකරුවන්ගේ ප්‍රශ්නවලට පිළිතුරු දෙමින්, පෙස්කොව් මොස්කව් වෙත වොෂින්ටනයෙන් අනතුරු ඇඟවීම් ලැබී තිබේද යන්න ගැන අදහස් දැක්වීම ප්‍රතික්ෂේප කළ අතර රුසියාවේ ආරක්ෂක සේවාවන්හි “වෙහෙස නොබලා වැඩ” ආරක්ෂා කළේය.

රුසියානු දේශපාලනය සහ FSB ආරක්ෂක සේවය පිළිබඳ විශේෂඥයෙකු වන Mark Galeotti CNN වෙත පැවසුවේ පුටින් "ඇමරිකානුවන්, දත්මිටි කාගෙන සිටියත්, වර්තමාන පරිසරය තුළ ත්‍රස්තවාදී තර්ජන පිළිබඳව සැබෑ බුද්ධිය ලබා දෙනු ඇතැයි විශ්වාස කිරීම දුෂ්කර යැයි" ඔහු සිතන බවයි.

"වෙනත් රටක මැතිවරණයකට මැදිහත් වීම සඳහා ව්‍යාජ බුද්ධි අනතුරු ඇඟවීමක් නිකුත් කිරීම ගැන ඔහුට කිසිදු තැකීමක් නැති නිසා, ඇත්ත වශයෙන්ම ඇමරිකානුවන් කරන්නේ එය බව ඔහු සිතන්නට ඇතැයි මම විශ්වාස කරමි," Galeotti පැවසීය.

මොස්කව් හි CNN කණ්ඩායමක් සිකුරාදා ප්‍රහාරයෙන් විපතට පත් වූවන් වෙනුවෙන් මල් තැබීමට පැමිණි ශෝකයට පත් වූවන් සමඟ කතා කළහ.

37 හැවිරිදි ඇලෙක්සැන්ඩර් මැට්වීව් CNN වෙත පැවසුවේ රුසියානුවන්ට අනාරක්ෂිත බවක් දැනෙන බවත් තවත් ප්‍රහාරයක් සිදුවිය හැකි බවට කනස්සල්ලට පත්ව සිටින බවත්ය. යුක්රේනය සම්බන්ධ බවට පුටින්ගේ යෝජනාව පිළිගත හැකි බව ඔහු පැවසීය.

“ඔවුන් යුක්රේනයට පැන යාමට උත්සාහ කරන බව ඔහු පැවසීය. මෙය අර්ථවත් කරයි. ඔවුන් මුදල් සඳහා ආශාවෙන් සිටි අර්ධ බුද්ධිමතුන් සොයා ගත්තා, ”මැට්වීව් පැවසීය.

 ------CNN ප්‍රවෘත්ති.

A day in the life

Tuesday, March 26, 2024

නැකත් සහ අරුන් ගැන කතා බහක්.







නැකැත් ගැන මා ලියූ ලිපියේ මට අවධාරණය කිරීමට අවශ්ය වූයේ කරුණු දෙකක්. එකක් සිංහල සංස්කෘතියේ විවිධත්වය අනුව අවුරුදු නැකැත් සීට්ටු කිහිපයක් තිබිය හැකි බව. ඒ ඒ අය අවශ්යතාව මත ඒ ඒ සීට්ටු තෝරා ගනීවි. ජාතික සමගිය එක් නැකැත් සීට්ටුවක් පමණක් තිබීමෙන් ඇති කරන්න බැහැ. දෙවැනි කරුණ අවුරුද්ද ලබන මොහොත නිර්වචනය පිළිබඳ ප්රශ්නයක් පමණක් බව. සමහර විට අවුරුද්ද ලබන මොහොත සූර්යයා අස්විද නැකැතට පැමිණීම සමග සම්බන්ධ කරන්න තිබුණා. ඔය නැකැත් විසිහත නම් අපේ නිර්මාණ (සංස්කරණ). ඒ නම්වල පරිවර්තිත ස්වභාවයක් නැහැ. එහෙත් සුපුරුදු පරිදි ප්රතිචාර දැක්වූ අය වෙන කරුණු බදාගෙන. ඇතැමුනට පැය දොළහකට වඩා බඩගින්නේ ඉන්න බැහැ වගේ කතා. ඇතැමුනට ඊනියා පරිනාම කතා. සංස්කෘතියත් අනෙක් හැම දේ ම වගේ වෙනස් වෙනවා. ඒ අමුතුවෙන් කියන්න ඕන නැහැ.

අරුන් එජාපයට යෑම බලාපොරොත්තු නොවූවක් නොවේ '
දෙතුන් දෙනකු අරුන් සිද්ධාර්ථන්ට මොකද වෙන්නෙ කියා අහල තිබුණා. පඬි නැට්ටකු හරි ජෙප්පකු හරි සපුමල් කුමරු ගැන කියා තිබුණේ තම නොදැනුවත්කම බොහෝ අය මෙන් සකර්බර්ග් මගින් ප්රදර්ශනය කරමින්. අරුන්ට වෙන්න යන දේ ගැන අපට නම් අවබෝධයක් තිබුණා. ඔහු රනිල්ගේ යාපනයේ නියෝජිතයා වෙලා. ඒ ගැන අපට සැකයක් තිබුණේ නැහැ. ඔහුට රනිල් ආරක්ෂාව මුදල් මෙන් ම පාසල් ප්රතිසංස්කරණය වැනි ආකර්ශනීය වැඩ ලබා දුන්නා. මේ පිටුවේ ජනවාරි 22 හා 23 පළ වූ ලිපිවලින් කොටස් උපුටා දක්වනවා.
"අරුන් ගැන රනිල්ගේ නම් තක්සේරුවක් ඇති බව පැහැදිලියි. රනිල් ජනාධිපතිවරණයක් තියන්නේ තමාට 50%ක් ඡන්ද ඇති බව ඒතතු යන්නේ නම් පමණයි එසේ නැත්නම් ඔහු විධායක ජනාධිපති ක්රමය අහෝසි කිරීමට පනතක් ගෙනේවි. ඒ සඳහා අද වැඩ කරන්නේ කරු ජයසූරියයි. ඒ පනතත් සමග මාමා අනුගමනය කරමින් තමා ම විධායක අගමැති කර ගැනීමේ හැකියාවක් ද තියෙනවා.
කෙසේ වෙතත් අද මෙරට තීරණාත්මක සාධකය බවට අරුන් පත් වී තියෙනවා. අරුන්ගේ උතුරේ ඡන්ද ප්රමාණය මෙටාවේ මැත දොඩවන එක්ස් කාරයන්ගේ නොගිණිය හැකි ඡන්ද ප්රමාණය සමග සැසඳූ විට මහමෙර හා අබ ඇටයක් වගේ. අරුන් රනිල්ට සහාය දෙන්නේ ද නැද්ද යන්න ජනාධිපතිවරණය පැවැත්වීමට තීරණයක් ගැනීමේ දී රනිල්ට බලපාවි. ඒ අරුතින් අරුන් මෙරට දේශපාලනයේ වැදගත් සාධකයක් බවට පත් වී තියෙනවා." (22)
"අද වන විට ඇතැම් වෙල්ලාලයන් රට හැර ගොස් ඇති බැවින් යාපනය ප්රදේශයේ බහුතරය වෙල්ලාලයන් නොවන අය. එබැවින් ඡන්දයක් තිබ්බොත් අරුන්ගේ අගය වැඩි වෙනවා. ඒ බව දන්නේ අරුන් පමණක් නොවෙයි. රනිල් ද එය දන්නවා. රනිල් අරුන්ට ආරක්ෂකයන් සපයලා. ඔහුට පාසල් සීයක් සංවර්ධනය කරන බවට පොරෙන්දුවක් දීලා. පඬි නැට්ටන්ට නොතේරුණාට රනිල්ට අරුන්ගේ වටිනාකම තේරෙනවා. පඬි නැට්ටන්ට සිංහල ප්රදේශවල සතපහක වටිනාකමක් නැහැ. එහෙත් යාපනය ප්රදේශයේ අරුන් සිද්ධාර්ථන් ඉදිරි මැතිවරණවල දී විශාල වෙනස්කම් කිරීමට හැකි පුද්ගලයෙක්. සමහර විට මීළඟ ජනාධිපති තෝරන්නේ ඔහු වෙන්න පුළුවන්!(23)
අරුන් අපට වැදගත් වන්නේ ඔහු ජාතිවාදී දෙමළ වෙල්ලාල ආධිපත්යයට විරුද්ධ ව සංවිධානගත දේශපාලනයක යෙදෙන නිසා. ඔහු රනිල්ටත් වැදගත්. ඒ රනිල්ට වෙල්ලාල නොවන දෙමළ ඡන්ද ලබා ගැනීමට. රනිල්ට අරුන් වැදගත් ජාතිකවාදීන්ටත් අරුන් වැදගත්. ඒ කියන්නෙ ජාතිකවාදීන් ඉන්නෙ රනිල් සමග වගේ විදග්ධ නිගමනවලට ඇතැමුන් එළඹෙන්න පුළුවන්. සමහරු කිසි දා පාසල් විවාද මට්ටමෙන් ඉහළට යන්නේ නැහැ.
අරුන්ට ආරක්ෂාව දෙන්නවත් මුදල් ආධාර දෙන්නවත් ජාතිකවාදීන්ට බැහැ. අරුන්ට වෙල්ලාලයන්ගෙන් ජීවිත තර්ජන තියෙනවා. වෙල්ලාලයන් හැමදාමත් ඉන්දියාවෙන් මෙහෙයවෙනවා. ඉන්දියාව අද සජිත්ට ආධාර කරනවා. වෙල්ලාල ඡන්ද බහුතරයක් සජිත්ට. රනිල් එයට මුහුණ දෙන්නේ අද යාපනයෙ බහුතරයක් බවට පත් වී ඇති වෙල්ලාල නොවන ඡන්ද දිනාගැනීමට කටයුතු කිරීමෙන්. අරුන් යාපනයේ එ ජා ප සංවිධායක ලෙස පත් කෙරෙන්නේ එබැවින්. එය රනිල්ටත් අරුන්ටත් ප්රයෝජනවත්.
එහෙත් රනිල්ට අරුන්ගේ ඡන්ද ලැබුණත් 50%ට වඩා ඡන්ද ගැනීමට පුළුවන් ද යන ප්රශ්නය තියෙනවා. තමාට 50%ක් ඡන්ද ලබා ගැනීමට නොහැකි යැයි ඒත්තු ගියොත් රනිල් ජනාධිපතිවරණය පැවැත්වීම සැක සහිතයි. කෙනකුට කියන්න පුළුවන් ව්යවස්ථාව අනුව මේ වසරේ ජනාධිපතිවරණය පවත්වන්න ඕන කියා. ඕනෑම නීතියක රටේ උත්තරීතර නීතියෙත් හිල් තියෙනවා. දක්ෂ නීිතිඥයන්ට නීතියේ හිල්වලින් රිංගන්න පුළුවන්.

--නලින් ද සිල්වා
A day in the life

Monday, March 25, 2024

කට පරිස්සම් කර ගනිමුු

 

මුඛයෙන් දුර්ගන්ධය පැවතීම ඔවුන්ගේ ආත්ම විශ්වාසය, සමාජ අන්තර්ක්‍රියා සහ සමස්ත සෞඛ්‍යයට බලපාන විශාල පිරිසක් මුහුණ දෙන ගැටලුවකි. දුර්ගන්ධ අප්‍රසන්න සුවඳ, මුඛයෙන් දුර්ගන්ධය, මුඛයෙන් සහ බඩේ දුර්ගන්ධය යනු සමාන පද වලින් කිහිපයක් පමණි.

 

අප මුහුුනපාන   සෑම අවස්ථාවකම අපි කැමති නැත. මුඛයෙන් දුර්ගන්ධය ඇතිවීමට හේතුව කුමක්ද, එය වළක්වා ගන්නේ කෙසේද සහ එය ඇති වූ විට එයින් මිදෙන්නේ කෙසේද යන්න හඳුනා ගැනීම මෙය සිදුවීම වළක්වා ගැනීම සඳහා ඉතා වැදගත් වේ.

 

තම .මන්ගේ මුඛ සෞඛ්‍යය ගැන සැලකිලිමත් වෙමින්, බොහෝ අය මෙම මාතෘකාව ගැන පර්යේෂණ කරති. ආහාර සහ එම ආහාර පරිභෝජනය, මෙන්ම සෞඛ්‍ය තත්ත්වයන් සහ පුරුදු ඇතුළුව, මුඛයෙන් දුර්ගන්ධයට දායක විය හැකි සාධක කිහිපයක් තිබේ.

 දත් සහ මුඛ කුහරය අඛණ්ඩව පිරිසිදු කිරීම බොහෝ විට නරක හුස්ම ගැටළු විසඳා ගත හැකිය. ස්වයං උපකාරක ක්‍රම කිසිවක් ක්‍රියාත්මක නොවන්නේ නම්, ඔබ ඔබේ දන්ත වෛද්‍යවරයා හමුවන ලෙස  නිර්දේශ කරමු. මන්දයත් ගැටලුව ගැඹුරු විය හැකි බැවිනි. මුඛයේ දුර්ගන්ධය රෝග ලක්ෂණ මුඛ කුහරයේ හුස්ම ගැනීමේ අපහසුතා ඒවායේ හේතු සහ ඒවායේ ප්‍රභවයන් අනුව වෙනස් වේ. නොපෙනෙන දුර්ගන්ධය තිබියදීත්, මිනිසුන් ද කනස්සල්ලට පත්ව සිටිති.

 


 මේ අතර, මුඛයෙන් දුර්ගන්ධය ඇති අය සෑම විටම පරිසරය මත තබන හැඟීම කුමක්දැයි වටහා නොගනිති.

ඉඳහිට, ඔබේ හුස්ම සැබවින්ම පෙනෙන්නේ කෙසේද යන්න තක්සේරු කිරීමට ඔබට උපකාර කිරීමට මිතුරෙකුට හෝ සමීපතම පවුලේ සාමාජිකයෙකුට හැකි වේ. එය පිළිකුල් සහගත ලෙස පෙනුනද, එය විශාල සමාජවල ප්‍රයෝජනවත් විය හැකිය. මුඛයෙන් දුර්ගන්ධය ඇතිවීමට හේතු වන සියලුම දුර්ගන්ධ ගැටළු පාහේ මුඛයෙන් ආරම්භ වේ, මක්නිසාද යත් හේතු සාධක ගණනාවක් සොයාගත හැක්කේ එතැනිනි.

 

ආහාර සමඟ සම්බන්ධ ගැටළු රාශියක් ඇත, මන්ද ආහාර අප්රසන්න විය හැකි බැවිනි. වර්ධනය සඳහා ආහාර කොතරම් ප්‍රයෝජනවත්ද යන්න නොසලකා මුඛයේ, දත් අවට හෝ දිරා ගිය දත් ඇතුළත ගඳ සුවඳ.
ළූණු, සුදුළූණු, කුළුබඩු වැනි ශක්තිමත් රසයක් සහිත ආහාර පරිභෝජනය කිරීමෙන් බැක්ටීරියා වැඩි කළ හැකි නමුත් ඒවායින්ම ගැටළු ඇති වේ. ආහාර ශරීරය තුළ ඇති අංශු සාන්ද්‍රණයට ද බලපෑම් කළ හැකි අතර, එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස අජීර්ණ සහ අභ්‍යන්තර ගැටලු ඇති විය හැක. මුඛයේ බැක්ටීරියා එකතු වී දත් කුණු වීමට පටන් ගන්නා විට, දන්ත සහ මුඛ සනීපාරක්ෂාව නොසලකා හරිනු ලැබේ.

ඔබ නිතරම දත් මදින්නේ නැතිනම්  ඔබේ දත්වල අවර්ණ, ඇලෙන සුළු ඵලකය වර්ධනය වේ.
අප්රසන්න හුස්ම ඉවත් කිරීමට හොඳම ක්රමය කුමක්ද?
ශරීරය ජලය මත දැඩි ලෙස රඳා පවතී. ජලය සිසිල් සහ නැවුම් වන තාක් වැඩිපුර ජලය පානය කිරීමෙන් නරක හුස්ම ගැනීමේ ගැටළු අඩු වේ.

 

ඔබ උදෑසන අවදි වූ විගස රාත්‍රියේදී එකතු වී ඇති බැක්ටීරියා ඉවත් කිරීමට ජලය විශාල ප්‍රමාණයක් පානය කරන්න. එමනිසා, අපි එය පානය කිරීමට පෙර වතුර ටිකක් උගුරේ කලතා කෙළ ගසන ලෙස නිර්දේශ කරමු. සනීපාරක්ෂාව සහ දුර්ගන්ධය සම්බන්ධයෙන් ඔබේ දත් මැදීමේ වැදගත්කම කියා නිම කළ නොහැක.
සෑම ආහාර වේලකටම පසු දත් මැදීමෙන්  සමාජයෙන් ඈත් වීමේ හැකියාව අවම කර ගත හැක.දත් බුරුසුව වෙනස් කිරීම හොඳ අදහසකි. ඒක අමතක කරන්න එපා. සෑම දින 60 සිට 90 දක්වා බුරුසුව වෙනස් කිරීම නිර්දේශ කරනු ලැබේ, එබැවින් ඔබ එය පිළිපදින බවට වග බලා ගන්න.

ඔබේ දිව පිරිසිදු බවට වග බලා ගන්න. බැක්ටීරියා දිව මත බෝ වන බැවින් එයට විශේෂ බුරුසුවක් අවශ්‍ය වේ. බැක්ටීරියා ඉවත් කිරීමෙන් ඔබේ දිව ගැන සැලකිලිමත් වන්න.




A day in the life

Sunday, March 24, 2024

කථානායකවරයාගේ හෙළිදරවුව



පසුගිය දා පාර්ලිමේන්තුවේ දී කථානායකවරයා ඉතා බරපතළ හෙළිදරවුවක් කළා. තමාට විදේශීය හා දේශීය බලපැම් තිබුණ බවටත් ජනාධිපති ධුරයේ කටයුතු කිරීමටත් කී බව ඔහු කියා සිටියා. මෙය ඉතාමත් බරපතළ ප්රකාශයක්. පරගලය හා සම්බන්ධ බටහිර හා ඉන්දීය සැලැස්ම මේ ප්රකාශය මගින් ද හෙළිවෙනවා.

 

තමන් ගෝඨාභය එළවූ බවක් කියන පඬි නැට්ටන්ට මේ සියල්ල අතුල් පහරක්. මට තොරතුරු ලැබෙන්නේ නැහැ. සිද්ධි දාමය ගැලපීමෙන් කතාවක් හදාගන්න එක පමණයි මා කරන්නේ. බටහිර සැලැස්ම ගැන කියන්නේත් කිවුවේත් එලෙසයි.
විදේශීය බලවතුන් මෙරට පිනුම් ගහනවා. තානාපතිවරු දේශපාලනඥයන් හා වෙනත් අය නිතර හමුවෙනවා. එහෙත් ඔවුන්ට විරුද්ධ ව කිසිවක් කෙරෙන්නේ නැහැ. ඒ ඊනියා බලධාරීන්ගේ නිවටකම. බටහිර සැලැස්මේ ද වෙනස්කම් තිබී ඇති බව පැහැදිලියි. සාමාන්ය සැලැස්ම වී ඇත්තේ ගෝඨාභය හා මහින්ද ඉවත් කර රනිල් ජනාධිපති කිරීම. එහෙත් ඇතැමුනට එයටත් එහා ගොස් කථානායකවරයා ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට පත් කරන්න වුවමනාවක් තිබී තියෙනවා.
කථානායකවරයාගේ හෙළිදරවුව ඒ සම්බන්ධවයි. තමා හමු වූ විදේශීය බලවතුන් කවුද කියා කථානායකවරයා කියන්නේ නැහැ. එහෙත් කථානායකවරයාට ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට ව්යවස්ථාවේ ඉඩක් තියෙනවා. ව්යවස්ථාවේ අදාළ වගන්ති පහත උපුටා දක්වනවා.
“37. (1) රෝගාතුර වීම නිසා හෝ ශ්රී ලංකාවෙන් බැහැරව සිටීම නිසා හෝ වෙනත් යම් හේතුවක් නිසා හෝ ස්වකීය ධුරයට අයත් බලතල, කාර්ය සහ කර්තව්ය ක්රියාත්මක කිරීමට සහ ඉටු කිරීමට තමාට නොහැකි වේ යයි ජනාධිපතිවරයාගේ මතය වේ නම්, එම කාල සීමා තුළ ජනාධිපති ධුරයේ බලතල, කාර්ය සහ කර්තව්ය ක්රියාත්මක කිරීම සහ ඉටු කිරීම සඳහා ජනාධිපතිවරයා විසින් අග්රාමාත්යවරයා පත් කළ හැක්කේ ය. තව ද එම කාල සීමාව තුළ අග්රාමාත්ය ධුරයේ වැඩ බැලීම පිණිස ජනාධිපතිවරයා විසින් අමාත්ය මණ්ඩලයේ වෙනත් අමාත්යවරයකු පත් කළ හැක්කේ ය ඃ එසේ වුවද, අග්රාමාත්ය ධුරය ඒ අවස්ථාව වන විට හිස්ව පවතී නම් හෝ අග්රාමාත්යවරයාට ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට නොහැකි නම් ඒ කාල සීමාව තුළ ජනාධිපති ධුරයේ බලතල, කාර්ය සහ කර්තව්ය ක්රියාත්මක කිරීම සහ ඉටු කිරීම සඳහා ජනාධිපතිවරයා විසින් කථානායකවරයා පත් කළ හැක්කේ ය
(2) ………...එවිට අග්රාමාත්යවරයා එම කාල සීමාව තුළ ජනාධිපති ධුරයේ බලතල, කාර්ය සහ කර්තව්ය ක්රියාත්මක කළ යුත්තේ ය¦ ඉටු කළ යුත්තේ ය. තව ද, මෙම ව්යවස්ථාවේ (1) වැනි අනුව්යවස්ථාවේ විධිවිධාන සලස්වා ඇති පරිදි පත් කිරීමක් කරනු නොලැබ තිබුණ ද එම කාල සීමාව තුළ අග්රාමාත්ය ධුරයේ වැඩ බැලීම පිණිස ඔහු විසින් අමාත්ය මණ්ඩලයේ වෙනත් අමාත්යවරයකු පත් කළ යුත්තේ ය ඃ එසේ වුව ද, අග්රාමාත්ය ධුරය ඒ අවස්ථාව වන විට හිස්ව පවතී නම් හෝ අග්රාමාත්යවරයාට ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට නොහැකි නම්, කථානායකවරයා ඒ කාලසීමාව තුළ ජනාධිපති ධුරයේ බලතල, කාර්ය සහ කර්තව්ය ක්රියාත්මක කළ යුත්තේ ය¦ ඉටු කළ යුත්තේ ය.”
අවශ්ය අයකුට ව්යවස්ථාව කියවා සම්පූර්ණ විස්තරය දැන ගන්න පුළුවන්. එහෙත් පැහැදිලිව ම කථානායකවරයාට ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට නම් අග්රාමාත්ය ධුරය හිස් ව තියෙන්න ඕන. ඔය කාලයේ අගමැති ධුරය දැරුවේ රනිල් වික්රමසිංහ. අගමැති ධුරය හිස්වෙන්නෙ නැතුව කථානායකවරයාට ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බලන්න බැහැ. පැහැදිලිව ම කථානායකවරයාට බලපෑම් කළ අයට රනිල් අගමැති ධුරයෙන් අස්කිරීමටත් වැඩ පිළිවෙළක් තිබීම අනිවාර්යයි. රනිල්ට අගමැති ධුරයෙන් අස්වන ලෙස බලපෑම් කළ අය කවුද? රනිල්වත් කථානායකවරයාවත් ඒ කිසිවක් හෙළිදරවු කරාවිය කියා හිතන්න අමාරුයි. එහෙත් රටේ ගෞරවය ආරක්ෂා කිරීමට නම් කළ යුතුව තිබුණේ අදාළ තානාපතිවරුන්ට රටින් පිටවෙන්න කියන්න.
එහෙත් රනිල් ජේ ආර් මෙන් ම රට තුළ චන්ඩියකු මෙන් ක්රියා කළ ද රටින් පිට හරි බයාදු ආකාරයට වැඩ කරන්නෙ. මෑත කාලයේ රටේ ගෞරවය ආරක්ෂා කරමින් විදේශීය තානාපතිවරුන්ට ඇමතිවරුන්ට තදින් ක්රියා කෙළේ අර් ප්රේමදාස හා මහින්ද රාජපක්ෂ. ප්රේමදාස බිරිතානි තානාපතිට රටින් යන්න කිවුවා. මහින්ද බිරිතානි හා ප්රංශ විදේශ ඇමතිවරුන් කොටින්ට එරෙහි මෙහෙයුම් නවත්වන ලෙස ඇඹිලිපිටියේ දී කී විට ලංකාව ස්වෛරී රටක් බව ඔවුන්ට තදින් කියා හිටියා. රනිල්ට ඒ හැකියාව නැහැ. මා දන්නවා මේ ලිපි නිතිපතා කියවන රනිල් ගැත්තන්ට මේ ප්රකාශයට තරහ යන බව.
කථානායක ජනාධිපති ධුරයේ වැඩ බැලීමට පත් කිරීමෙන් විදේශීය බලවතුන් බලාපොරොත්තු වුණේ කුමක් ද? මෙරට ලේ විලක් බවට පත් කිරීම ද? මහින්දට හා ගෝඨාභයට ගඩාෆි ඉරණමක් අත්කර දීම ද? මෙරට සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිය ඉක්මණින් ම විනාශ කිරීම ද?

 

මේ එකකටවත් මට නිශ්චිත පිළිතුරු නැහැ. සමහර විට වෙනත් හේතුවක් තියෙන්න ඇති.


A day in the life

Saturday, March 23, 2024

වානේ පන්නරය ලැබුු හැටි.















මම ජවිපේ වුනේ නවසිය හැට අටේදී
ඒ මගෙ වයස අවුරුදු දහහතේදී.
මැගසින් ගියා මම 71දී
උ.පෙළෙ ලිව්වෙ 72කෙ (මැගසින්) හිරේදී
දාහක් පමණ ලිව්වා විදුදයේදී
රයිපල් බයිනෙත්තු මුරකාවල් මැදදී
සරසවි වරම් ලැබුවා 7දෙනෙක් අපී
ගුරුවරයෙක් වුනා 76දී
88 ,89 බිහිසුනු සමයේදී
JR දීපු අනුබලයේ සවියෙ රැඳී
වින්ට්සන් ඩයස්ලා කඩ ගිණි තියපු විදී
මේ ඇස් දෙකෙන් දැක්කා මම බදුල්ලෙදී
89 කුදලන් ගොස් හවසකදී
ඕල්දූතියන් වදකා ගාරයෙදී
දුන් වදවේදනා ඇත මතකයේ රැඳී
ඒ ටික වුනේ උඩවෙල මහ විදුහලෙදී
හයමාසයක් වධකාගාරක රැඳී
වින්දෙමි ජීවිතේ ඇති හැම දුකම රිදී
ඒ හැම දෙයින් ලද පන්නරයට පණදී
මම සවිමත් වුනා බාධක හමුවේදි
35 වසක මගෙ ගුරු ජීවිතයේදී
27ත් වරක් ඇත මට මාරුවීම් ලැබී
නැහැ ඒ කිසිවිටක උන් ළඟ දෙකට නැමී
කොයි පාසලත්,දරුවත් මට නොමැත බෙදී
60 වස් සපිරි 2011දී
ගෙදරට වුනා වි/පති සේවයෙන් මිදී
සිහිකර අතීතය "මරු හා සමග රැඳි"
සැනසුම් සුසුම් හෙළනෙමි මිනිහෙක් පරිදී
දැන් මේ ගෙවෙන්නේ 73 න් වසර
මේ 25ට ඒකත් වෙනවා නතර
අරුණළු දකින්නට එන 74
සිංගප්පූරුවේ සිට මම එනවා ගෙදර.

A day in the life

Friday, March 22, 2024

නැකතේ කතාව

සිංහල අවුරුදු නැකැත් හෙවත් නකත් ගැන ග්රහ යුද්ධයක් ඇති වෙලා. ඒත් අහසෙ නොවෙයි ලංකාවෙ. ඒ ගැන කතා කරන්න ඉස්සෙල්ල නකත් ගැන වචනයක් කියන්න ඕන. අප බොහෝ දේ භාරතයෙන් ලබා ගෙන තියෙනවා. ඒත් සමහර දේ අපේ ම නිර්මාණ නැත්නම් සංස්කරණ එහෙමත් නැත්නම් අභිසංස්කරණ. නකත් හා ශූන්යයට සංකේතයක් ලබා දීම අපේ වැඩ හැටියටයි මට හිතෙන්නෙ. ශූන්ය ගැන කී දේ එහෙම නැත්නම් හිතලුව වැඩ කරනවාද කියා බලන්න වාතාවරණයක් නැහැ. ඒ සඳහා අවශ්ය මුදල් ලබා ගන්න විධියක් නැහැ.
නකත් කියන්නෙත් අප ලෝකෙට දුන් දෙයක්. අපේ බොහෝ දෙනා හිතන්නෙ නකත් කියන වචනය සංස්කෘත නක්ෂත්ර යන්නෙන් බිඳුණු එකක් කියලා. අද අප බටහිරට වඳිනවා වගේ කාලයක් භාරතයට වැඳලා තියෙනවා. අපි බටහිරින් හරි ඉන්දියාවෙන් හරි වෙනත් ඕනෑම රටකින් දැනුම අරන් අපේ බවට පත්කර ගන්න එකේ වරදක් නැහැ. වරද තියෙන්නෙ වැඳ වැටී අනුකරණය කිරීමේ. අප අභිසංස්කරණය කරන අපේ දැනුම් ලෝකෙට දෙන්නත් අපි මහන්සි වෙන්න ඕන.
සංස්කෘත මහාචාර්යවරයකු මට පැවසුවේ නක්ෂත්ර යන්නට සංස්කෘත භාෂාවෙන් නිරුක්ති නැති බව. ඉන්දියානුවන් නොකීවාට නක්ෂත්ර හදාගෙන තියෙන්නෙ නකත් යන්නෙන්. නකත් කියන්නෙ මෙරට නාගයන්ගෙ නිර්මාණයක්. නක යන්න නාග යන්නෙන් බිඳුණු එකක්. නාගයන් තමයි මුහුදු ගියෙ. ඔවුන්ට තමයි තරු බලල ගමන් මග කියන්න නකත් හදා ගන්න අවශ්ය වුණෙ. අප චුලෝදර මහෝදරගෙන් හා මණිඅක්ඛීක නා රජුගෙන් නවතින්න හොඳ නැහැ.
ඒ කුමක් වුණත් අවුරුදු නකත් හරි නැකැත් හරි සිංහල අවුරුද්දට බලපානවා. රාශි අපට බැබිලෝනියාවෙන් ලැබුණ වෙන්න පුළුවන්. අපට අවුරුද්ද ලබන්නෙ සූර්යයා මීනයෙන් මේෂයට යෑමත් සමග. අද ප්රශ්නය ඇවිත් තියෙන් කිරිබත් ටික මේසෙට යැවීම සම්බන්ධව. සූර්යයා යන්නෙ නැහැ පොළොව තමයි යන්නෙ කියා පඬි නැට්ටෙක් කියන්න පුළුවන්. පඬි නැට්ටන් කිසි දා සාපේක්ෂ කතා ඉගෙන ගන්න එකක් නැහැ.
ජ්යොතිෂය කියන්නෙ මිථ්යාවක් කියලත් පඬි නැට්ටන් කියාවි. කාල් පොපර් විද්යාවන් නොවන දැනුම් පද්ධති තුනක් ගැන කියනවා. මා එතරම් පොත් කියවල නැහැ. ඔය පොපර්ගෙ පොත මා කියවා ඇති එක් පොතක්. ඔහුට අනුව ජ්යොතිෂය මාක්ස්වාදය මනෝ විශ්ලේණය ඔහුගෙ නිර්වචන සංකල්ප අනුව විද්යාවන් නො වෙයි. පඬි නැට්ටන් ජ්යොතිෂය සම්බන්ධයෙන් ඒ පිළිගනීවි. අනෙක්වා විද්යා නොවේ යැයි කියන එකක් නැහැ. එහෙම කිව්වොත් ඒ අයට පැවැත්මක් නැහැ.
සිංහල අවුරුද්ද ගැන මා ලිපි රාශියක් ලියා තියෙනවා. මාක්ස්වාදයට මනෝ විශ්ලේෂණයට වඩා ජ්යොතිෂය වැඩ කරන බව මට පේනවා. ඒ සමහර ලිපි පොතක් හැටියටත් පළ කරල තියෙනවා. එහෙත් ජ්යොතිෂවේදීන් ඒ පොත කියවන්නෙ නැහැ. ඒ කොහොම වුණත් සූර්යයා තම ගමනෙ දි එක් අවස්ථාවක මීන රාශියෙන් මේෂ රාශියට යනවා. සංක්රමණය වෙනවා කියලත් කියනවා. ඒකට නොනගතේ කියල කියන්නෙ. නොනගතේ පූර්ව භාගයෙ අපි පන්සල් යනවා. අපර භාගයෙ නැකැත් අනුව ලිපි ගිණි මොළවනවා අනුභව කරනවා වැඩ අල්ලනවා සහ තවත් වැඩ.
මට කුඩා කල ප්රශ්නයක් තිබුණ නොනගතේ ගැන. නොනගතය කියන්නෙ නැකැත් නැති කාලය කියලයි කිවුවෙ. එහෙනම් ප්රශ්නය වුණෙ නොනගතේ අපර භාගයෙ නැකැත් ගන්නෙ කොහොමද කියල. ඒත් විද්යාව ඉගෙන ගන්න පටන් ගත්තට පස්සෙ ඒ මිථ්යා ගැන මා කරදර වුණෙ නැහැ. ඒත් ඊට අවුරූදු ගණනකට පස්සෙ මා ජාතිකවාදියකු වුණා. ජාතිකවාදියා කියන්නෙ කවුද කියල මා පස්සෙ කියන්නන්.
මට තේරුණා අපේ න්යාය (logic) අනුව නොනගතය කියන්නෙ න+අනගත බව. ඒ කියන්නෙ නෑවිත් නැත කියන එක. අනාගත කාලය කියන්නෙත් ඇවිත් නැති කාලය. නොනගතය පැය දොළහයි විනාඩි හතළිස් අටක් තියෙනවා. පැය දොළහයි විනාඩි හතළිස් අට කියන්නෙ සිංහල පැය නම් තිස්දෙකක්. ඒක රවුම් සංඛ්යාවක්. අපේ සංස්කෘතියෙ තිස්දෙක හැටහතර වගේ සංඛ්යා විශේෂයි. අපි අද හෝරාවට (hour) පැය කිවුවට අපේ පැය දැන් පැය නොවෙයි. කමක් නැහැ.
නොනගතය පැය දොළහයි විනාඩි හතළිස් අටක් වෙන්නෙ සූර්යයාට මීනය හා මේෂය අතර දේශසීමාව පහු කරන්න එ කාලය ගතවෙන නිසා. අපට සූර්යයා පේන්නෙ තැටියක් වගේ. ඒ තැටියෙ විෂ්කම්භයට ලක්ෂ්යයක් පහු කරන්න පැය දොළහයි විනාඩි හතළිස් අටක් යනවා. මෙවර නොනගතය අප්රේල් 13 අපරභාග 2.41 සිට අප්රේල් 14 අලුයම 3.29 දක්වා තියෙනවා. ඒ කාලයෙහි සූර්යයා මේෂ රාශියට ඇවිල්ලත් නැහැ. නෑවිල්ලත් නැහැ. මීන රාශියෙන් පිටවෙලත් නැහැ නැත්තෙත් නැහැ. නොනගතේ කියන්නෙ ඒක මිසක් නැකැත් නැහැ කියන එක නො වෙයි.
කොහොමත් හැම තිස්සෙම නැකැත් තියෙනවා. නැත්තෙ සුබ නැකැත්. ලිපි ගිනි මොළවන්නෙ සුබ නැකතට. පෝරුවට නගින්නෙ සුබ නැකතට. අපේ සංස්කෘතියට ඇවිත් තියෙනවා අදහසක් නොනගතයෙ අපර භාගයෙ සුබ නැකැත් ගන්න ඕන කියලා. ඒක කොහොම ආවද කියන්න මා දන්නෙ නැහැ. සිංහල අවුරූද්ද පොතෙත් කියන්නෙ ඒකයි. මා දැකපු ලිත්වල තියෙන්නෙත් එහෙමයි. ඒ නිසා තමයි මෙරට අවුරුදු නැකැත් හදන මණ්ඩලය රාත්රි 9.05න් පස්සෙ සුබ නැකැත් හදල තියෙන්නෙ. ඔවුන්ට අනුව සුබනැකැත් 13 වැනි දා රාත්රි 9.05ත් 14 වැනි දා අලුයම 3.29ත් අතර බලන්න ඕන. අර අදහස අනුව ඒකෙ වරදක් නැහැ.
ඒත් මට ප්රශ්නයක් තියෙනවා. අර අදහස හරිද? අප අලුත් අවුරුද්දට සුබ නැකැත් ගන්න ඕන නොනගතේ (සංක්රාන්ති සමයෙ) මධ්ය වෙලාවෙන් පස්සෙ ද නැත්නම් සංක්රාන්තිය අවසන් වීමෙන් පසුව ද කියන එක. මේ අවුරුද්දෙ නම් රාත්රි අප්රේල් 13 වැනි දා 9.05න් පසුව ද නැත්නම් 14 වැනි දා අලුයම 3.29න් පසුව ද? මෙය නිර්වචනය පිළිබඳ ප්රශ්නයක්. අලුත් අවුරූද්ද ලබන්නෙ සංක්රාන්තියෙ මැද ද නැත්නම් සංක්රාන්තිය අවසන් වුණාට පසුව ද?
මා නම් කැමති සංක්රාන්තිය අවසන් වුණාට පස්සෙ සුබ නැකැත් ගන්න. සංක්රාන්ති කාලය කියන්නෙ අලුත් අවුරූද්දවත් පරණ අවුරුද්දටවත් මුළුමනින් ම අයිති නැති කාලයක්. අනෙක් අතට සංක්රාන්තිය අවසන් වීමෙන් පසු සුබ නැකැත් ගත්තොත් සුබ නැකැත් ගැනීම සංක්රාන්තිය මැදත් අවසන් වීම අතරත් තියෙන පැය හයයි විනාඩි විසිහතරට කොටු වෙන්න ඕනත් නැහැ. පැය ගණනාවක් ම තියෙනවා සුබ නැකැත් ගන්න. රාත්රි කාලයෙ සංක්රාන්තිය (නොනගතය) අවසන් වුණත් ඉර පායන තුරු ඉන්න පුළුවන් සුබ නැකැත් ගන්න.
මට දැන ගන්න ලැබී ඇති ආකාරයට සමහර අවුරුදුවල සුබ නැකැත් අරන් තියෙන්නෙ නොනගතය අවසන් වුණාට පස්සෙ. අර සුබ නැකැත් නොනගතයේ අපර භාගයෙ ගන්න ඕන කියන අදහස ආවෙ කොහොමද කියන එක ප්රශ්නයක්. ඒත් සුබ නැකැත් එකකට වඩා තියෙන එකේ ප්රශ්නයක් නැහැ. අප කුඩා කල එලෙස නැකැත් කිහිපයක් තිබුණා. ගමේ ගෑණු උදවිය අම්මගෙන් අහනව මට ඇහිල තියෙනවා ඉස්කෝලෙ හාමිනේලා ගන්න නැකත මොකක් ද කියල. සමහර විට ඔවුන් ඉස්කෝලෙ හාමිනේ කියපු දේ අනුව කටයුතු කළා වෙන්න පුළුවන්. ඒත් පඬි නැට්ටන් නම් ඉස්කොලෙ හාමිනේගේ ලොකු පුතා කියන මිථ්යා විශ්වාස කරන්නෙ නැහැ. ඔවුන් ඩෙරීඩා ෆූකෝ ජිජැක් ලකාන් කියවපු අය. මා ඉතින් ජ්යොතිෂ පොතක්වත් කියවල නැහැ.
සුබ නැකැත් කිහිපයක් වෙනුවට එක නැකතක් හදන්නෙ වි ජ මු ලොකු බණ්ඩාර මහතා නිසා. ඔහු එය හොඳ හිතින් කළ එකක්. එහෙත් සිංහල සංස්කෘතියෙ තියෙන්නෙ විවිධත්වයක්. ඒ ඒ අය ඒ ඒ ආකාරයට කටයුතු කරනවා. පාරම්පරික වෙදකමත් එහෙමයි. මුළු ලෝකෙට ම එක ම පැනඩෝල් පෙත්ත නියම කරන්නෙ බටහිර විද්යාවෙ.


 
තවත් නිර්වචනයක් තියෙනවා. ඒත් අවුරූද්ද ගැන. බටහිර ක්රමයෙ අවුරුද්දකට දින 365.242190ක් වන අතර අපේ අවුරුද්දට දින 365.256363ක් තියෙනවා එය සායනය හා නිරායනය පිළිබඳ ප්රශ්නයක්. මේ වෙනස්වීම නිසා අපේ අවුරුද්ද ලබන දිනය අවුරුදු 70කට පමණ එක් දිනයක් ඉදිරියට යනවා. කලකට පෙර අවුරුද්ද අප්රේල් 12 වැනි දා ලබා තියෙනවා. තව ටික කලකින් එය අප්රේල් 15 වැනි දා වේවි.

 

වැඩි විස්තර සිංහල අවුරූද්ද පොතෙන් දැන ගන්න පුළුවන්. මට පොත විකුණ ගන්නත් ඕන.




A day in the life