Friday, July 08, 2022

කාලය ගලා යන හැටි.


 

කාලය බොහෝ අරුමයන් මවනවා .වෙනස් වීම් සිදුකරනවා. යහපතට වගේම අයහපතට.  අපේ දැනුම සහ අවබෝධයේ තරම   කාලයේ අරුමයෙන් ඇති කරන්නේ විශාල පරතෙරයක්.

ජීවිතයෙන්  දශක පහක් හයක්   ආපසු ගමන් කල විට  අවුරුදු  පහලොවක දහ අටක පමණ ගැටවරයෙක්. එකලත් අදත් සමාජ විශ්වාශයන් බරපතල ලෙස අභියෝගයටත් වෙනස් වීම් වලටත් පත්වෙලා.

එදා අපිත් අද පුංචි දරුවෙකුටත්  ඇති අවබෝධය සහ  තාර්කික බුද්ධිය  විශාල පරස්පරයක් තියෙනවා කියලයි මට දැන් හිතෙන්නේ. අපි එදා  හිතලා තියෙන්නේ ගතානුගතිකව .

 

එක් එක් පවුල් වල  ජීවන රටා වෙනස් . අපි ගම්බද පදිංචි කරුවන්.  එකල ගොවියාගේ පුතු දෙමවව්පියන් අනුව ගොවිපලට  යනවා.   මවුපිය සහයට ගොවිපලට යන්නේ පෙළඹවීමකින් තොරවයි. මගේ පියා සාමාන්‍ය වෙලෙන්දෙක්. මමත් ඔහු පවත්වාගෙන ගිය වෙළද සැලට උදව්වට යාම පුංචිකාලේ සිටම සිදුවු දෙයක්. වයසේ තරමට සුළු සුළු අත් උදව් දීමෙන් ඇරඹී මේ කටයුතු පසුකාලය වන විට පියා අනුගමනයකිරීම දක්වා පුහුණුවක් වුනා.අධ්‍යාපනයට යොමු කලත් ජීවිතය වැලද ගත්තේ පියාගේ වෘත්තීය පුහුනුව.යි.

 

මේ මුලපිරීම බරපතල සාකච්ජාවක් සදහා වගේ පෙනුනත් වියමන්  වෙන්නේ වෙනත් සරල සිදුවීමක්.     තැතිගත් මනස මට කල හදියක් කීමටත් ,  අපේ පැරන්නන් ස්වභාව ධර්මය උපයෝගී කරමින් කල නිෂ්පාදනයක් හදුන්වා දිමටයි. ඒ අතර තවත් අතුරු කතාවකුත්  තියෙනවා.

 

මේ කතා  අවසාන විට ඔබ හිතාවි දෑන් සීයා වන මමත් ,   මගේ පුංචි මුණුපුරාත්  අතර වෙනස.

 

කතාවට ප්‍රවේශවුනේ තාත්තාගේ වෙළද සැලේ අත් උදව්වට ගිය බව කියමින් . පැතුරුන විශාල වපසරියක  අපේ තාත්තාගේ ගණුදෙණු කරුවන් විශාල පිරිසක් වාසය කලා. ගම් දහයක් දොළහක සිංහල ජනතාවත්   අක්කර දහසකටත් අධික ප්‍රදේශයක් පුරා පැතුරන තේ වතුයායක දමිළ ජනතාවත් මේ පිරිසට  අයත් වුනා. වතුයායේ    සේවය කල වතු ජනතාව හට ආහාර පාන වගේම ඇදුම් පැළදුම් වැනි අවශ්‍යතා මාසික ණය පදනම මත මිලදී ගත්තේ පියාගේ වෙළද සැලෙන්. සෑම මසකම දහවෙනිදා හෝ ඊට ආසන්න දිනක කම්කරු වැටුප් ගෙවන විට මටත් මගේ වසසේ සිටි මගේ නැන්දාගේ පුතාගේත් රාජකාරිය වුනේ කුඩා පොතක සටහන් කරගත් ඒ ඒ ගණුදෙණු , ණය  ගනුදෙණු කරුවන්ගෙන්   එක් රැස්කරගෙන ඒම සදහා ඔවුන් විසු නිවෙස් වලට යාමයි.

 

දින දෙකක් ගතවු මේ ගමන අපි දෙදෙනාට විනෝදමත් චාරිකාවක්. සෑම වාරයකම පෙර දින පිටත් වන  අපි දෙදෙනා ආපසු නිවෙස් වලට ඒමට සිදුවන්නේ  පසුදා  රාත්‍රී  දෙගොඩ හරියේ රාත්‍රී දොලහට එකට.

 

1976 දක්වා අවුරුදු විස්සකට අධික කාලයක් කරන ලද මෙම කාරිය අවසන් වුනේ සිරිමා ශාස්ත්‍රී ගිවිසුමෙන් වතු කම්කරුවන් ශ්‍රී ලංකාවෙන් පිටත්වීමත් සමගයි. එම වකවානුවේ ඉන්දීය පුරවැසි කම ලැබ මෙම  දමිළ ජනතාවගෙන් අඩකටත් වඩා පිරිසක් ඉන්දීයාවට පිටත්ව ගියා. එදා පැවති අක්කර දහසක් පමණවු වතුයාය අද වන විට අක්කර සීයයකට පමණ සීමා වීම ඇරඹුනෙත් මේ හේතුව නිසයි.

 

අතුරු කතාවත් සටහන් කරන්නම් .

 

ඉතින් ….. එක් දවසක චරෙිකාව අවසන් කරලා අපි දෙන්නා ඒ කිව්වේ මස්සිනාලා දෙන්නා මහ රෑ ඝණ අන්දකාරය මැදින්  ගෙදර එනවා. දැන් වගේ නෙමෙයි. විදුලි පන්දමට අතිරේක බැටරි කෑලි ගෙන යන්න අපිට ලැබෙන්නෙත් නැහැ. පෙරදා ගෙන ගිය විදුලි පන්දම් දෙකේ  බැටරි කලා මැදිරි එළි වගෙයි. බැටරි බැහලා. අතුරු පාරවල් ( ෂෝර්ට් කට් ) හරහා අපි ගමන ඉක්මන් කරනවා. තේ වතු යාය අවසන් වෙන්නේ වෙල් යායක් මැදින් වැටී ඇති අතුරු මගකින්.

අපි දෙන්නට ඇහෙනවා අමුතු සද්දයක්  ටකස් –  ටොකස්  , ටකස් –  ටොකස්  , ටකස් –  ටොකස් ” . නොනැවතීම ඇහෙනවා.

අපිට මතක් වෙනවා අපි ගමන් කරන අතුරු මාර්ගය පිළිබදව. ගම්මුන් බලි තොවිල් කර මල් තට්ටු ගෙනවිත් දමන තැන, යකුන් ප්‍රේතයන් අල්ලා ගෙන විත් ඇණ ගසන සුවිසල් ඇටඹ ගස. අපි නිශ්සබ්දයි. ගල් ගැහිලා. තීරණයක් නැතිව හිටිවන ඉන්නවා . ටකස් –  ටොකස්  , ටකස් –  ටොකස්  , ටකස් –  ටොකස් ” . නොනැවතීම ඇහෙනවා.

 

 අයියේ මස්සිනා මට කියනවා. මොකද කරන්නේ ?  අපි ආපහු යමු මම කියනවා . සැතපුම් භාගයක් විතර ආපසු  ගොස් අපි ආපසු හැරී ප්‍රධාන මාර්ගය තෝරා ගෙන  ඒ  ඔස්සේ යලිත් එනවා. ගමන සැතපුම් එකයි භාගයක් විතර දික්වෙනවා. මේ එන අතර වතු කම්කරුවන්ගේ සොහොන් කොත් කිහිපයක් පහුකරන්න ඕන. මේ සොහොන් කොත් අතර එක් සොහොනක් ගම් වැසියන් අතර සුප්‍රසිද්ධ සෙහොනක් තියෙනවා. හදුන්වන්නේ කනක්කයාගේ සොහොන කියලා.මේ කනක්කයාගේ සොහොන පහු කරන අපි දෙන්නාට ඉස්සරහට යන්න දෙන්නේ නෑ. පසු පසට තල්ලු කරනවා විශාල මාර ගස් විලාප දෙනවා. අපිට බුදු හාමුදුරුවෝ සිහිවෙනවා. ඉතිපිසෝ ගාථාව අපි මහ හයියෙන් ගායනා කරනවා.

වෑයමෙන් ඉස්සරහට තල්ලු වන අපි ඒ බාධකයත් ජය ගෙන යාන්තම් ගෙදරට එනවා.

 

පහුවදා දෙන්නටම සහලෝල උණ.තොවිලයක් නොකර බේරුනත් තෙල් සාත්තුවකින් යාන්තම් බේරුනා.මතක් වෙන කොටත් දැන්නම් හිනා යනවා.

සතියකට විතර පස්සේ අපි දෙන්නට ලැබුන විවේකයකින් මේ  “ටකස් ටොකස් ජංජාලේ සුලමුල හොයන්න ගියා කියමුකෝ . මහ දවලුත්  ටකස් –  ටොකස්  , ටකස් –  ටොකස්  , ටකස් –  ටොකස් ” . නොනැවතීම ඇහෙනවා. ඇහෙන්නේ වෙල් යායෙන්. හඩ ඔස්සේ ගිහින් බලපුවම දිය පාරකට සවි කර තිබු දිය උගුලතමන් ගේ රාජකාරිය ඉටු කරනවා. 

 

අපි පිටුපසට තල්ලු කල බල වේගය සොයාගන්න නම් සෑහෙන්න කාලයක් ගතවුනා. ජුනි සැප්තැම්බර් කාල පරාසය මේ ප්‍රදේශයට තද හුලං හමන කාලයක්.මේ කියන බිම් කොටස හරහා හමන තද සුළග වාහන වලට පවා ප්‍රතිරෝධ දක්වනවා. කනක්කයගේ සෙහොන’  පිහිටුවා තියෙන බෑවුම් සහිත මහා මාර්ගයේ ග මේ කාලවලට හමා යන හුළග හරි වේගවත්   . කනක්කයගේ සෙහොනඅදත් තියෙනවා. තද හුලං තියෙන දවස් වලට අදත් මේ හරියෙන් යන්න අපහසුයි. අපි දෙන්නට එදා  කනක්කයගේ සෙහොනේඅභිරහස නිරාකරනය කරගන්න බැරිවුනා. ඒ .රමට විචාරත්මක බවක් අපිට තිබිලා නැහැ.

 

අපේ පුංචි එකා මුනුපුරාට පොඩි අසනීපයක් හැදෙනවා. මම යෝජනා කරනවා පැටියෝ අහවල් සීයට කියලා වතුර ටිකක් මතුර ගෙන එන්නද කියලා. සීයේ එයාට පියාඹන්න පුළුන් වෙන්න මතුරන්න පුළුවන් ද ?. ” පුංචි එකා මගෙන් අහනවා.

 

එහෙමයි. කාලය වෙනස් වෙලා තියෙන්නේ. දැන් දරුවෝ අපේ කාලේ දරුවන්ට වඩා විමසිලිමත්.

 







notes of imaginary

Wednesday, July 06, 2022

සුන්දර විරෝධයක්.


 භාෂාව සුන්දර ලෙසත් ආන්දෝලාත්මක ලෙසත් හසුරුවන ලද අවමංගල නිවේදන දෙකක් පිළීබදව මට යම්තම් මතකයක් රැදී තිබිණි.

 එක් නිවේදනයක් වුයේ ජවිපෙය 1971 අප්රේල් 05 දා තම පලමු වෙඩිමුරය පත්තුකිරීම සදහා කාඩරයන් වෙත කරන ලද නිවේදනයයි.ජේ.වී.පී අප්පුහාමි මියගිය බවත් අවමගුල් උත්සවය පවත්වන වෙලාව ස්ථානය 

සදහන් කරමින් තම පලමු වෙඩි මුරය පත්තු කිරීමේ නිවේදනය ශ්‍රී ලංකා ගුවන් විදුලි සංස්ථාව මගින් මරණ දැන්වීම් ඔස්සේ ප්‍රචාරය කර ගැනීමට සමත්ව තිබිනි.

 අනෙක 1974 අප්රේල් 23 දින Ceylon daily news පුවත් පතේ ශ්‍රී ලංකාවේ පුජාතන්ත්‍රවාදය මියගිය බවත් අවමගුල 20 වෙනි සෙනසුරාදා පවත්වන බව පලකර තිබු අවමංගල දැන්වීමය. මේ වකවානුව සමගි පෙරමුන රජය දවස පත්‍ර ආයතනය සීල් තබා විපක්‍ෂයේ දේශපාලන රැස්වීම් පැවත්වීම වැලක්වීම අරමුනින් හදිසි නීතිය මෙන්ම අදුරු නීතිය පවා යොදාගත් අවධියක් විය.

 1974 අප්රේල් 23 දින Ceylon daily news පුවත් පතේ අවමංගල්‍ය දැන්වීම් තීරුවේ පලවූ  නිවේදනය මා පසුකලක පැරණි පුවත් පත් ගොන්නක් අතරින් වෙන් කරගෙන තිබු අතර පසුබිම් කතාව ලක්බිම ඉරිදා පුවත්පතට සපයා තිබු ලිපියකින් නැවත කියවන්නට ලැබිනි.

 අවමංගල්‍ය දැන්වීම මෙසේය.

 O’CRACY – the death Occurred under the tragic Circumstance of D.E.M.O.CRACY, beloved husband of T. truth. Loving father of L. I. Bertie, Brother of Faith, Hope and Justitia interred on Saturday 20th ,inst-Araliya Medura, Panagiyawaththa, Andurwala. 

‘ඕ.ක්‍රසි සත්‍යයේ ආදරණීය ස්වාමිපුරුෂයා වූදනිදහසේ දයාබර පියානන්වූද විශ්වාසය ,අපේක්‍ෂාව, හා යුක්තියේ සොහොයොයුරාවූද, පුජාතන්ත්‍රවාදය කනගාටුදායක තත්වයක් යටතේ අභාවප්‍රාප්තවිය. භූමදානය 20 වෙනි සෙනසුරාදා සිදුකෙරේ. අරලිය මැදුර   පනලියවත්ත, අදුරුවෙල.

 මෙම අවමංගල්‍ය දැන්වීම් නිසා එකල මහත් ආන්දෝලනයක් ඇති කල අතර ආණ්ඩු පක්‍ෂයට පාර්ලිමේන්තුවේ ප්‍රශ්න වැලකට උත්තර සපයන්න සිදුවිය. දැන්වීම නිසා ලේක් හවුස් ආයතනයේ දැන්වීම් අංශයේ සේවකයෝ හය දෙනෙකුගේ සේවයද අත්හිටවන ලදී.රහස් පොලිසියට ලේක්හවුසියේ සිට රට පුරා දැන්වීමේ සුලමුල සෙවීමට සිදුවිය.

 එහෙත් මෙම දැන්වීමේ සුලමුල රට දැන ගනු ලැබුවේ 1977 එජාපය බලයට පත්වූ පසුවය.වෛ

ද්‍යවරයෙකුවු රයිලි ප්‍රනාන්දු මහතා දෙහිවල පෞද්ගලික වෛද්‍ය මධ්‍යස්ථානයක් පවත්වාගෙන ගිය වෛද්‍යවරයෙකි.ඇදිරි නීතිය නිසා රෝගීන් නොමැතිව පාළුවේ ඉන්නා විට හිතේ පිළිසිද ගත් අදහස ක්‍රියාවට පත් කලේය.

එහෙත්  ඔහුට සමගි පෙරමුණට  පාලන බලය අහිමි වන තුරු කොයි වෙලාවේ පොලිසිය ඔහු සොයාගෙන ඒදෝයි සැකයෙන් සහ බියෙන් සිටින්නට සිදුවී ඇත.






notes of imaginary

Monday, July 04, 2022

හිගා කෑම - ඉන්ධන.




 යකඩ මල්ලට හෙන ගසා ඇත. දැන් පුළුන් හොයා පලක් නැත.ආහාර , ඖෂධ නැත. මිනිසුන් කෙසේ හෝ ජීවත් වෙති. අපේ බඩ පලා කෑවේ මොනවාදැයි බලන්නේ නැත. එහෙත් බොහෝ දෙනාගේ බඩ පලා බැළුවොතින් කම්පා වෙන්න හේතු කාරනා දකින්න හැකිය.

ඉන්ධන මේ හැමට වඩා වැදගත් බව රට පුරා දකින උනන්දුව අනුව සිතා ගත හැක. ආණ්ඩුව ( ඇත්දැයි නොදනිමි) ඉන්ධන සෙවීමට ප්‍රමුඛතාවයක් දක්වන බවක් පෙනෙයි. මොළ හතානෝ මැදිහත්ව ඉන්දියාවෙන් තෙල් ගෙනාවේය. Indian credit line ‘කියා උජාරුවට මෙයට කියවිනි . දැන් ඒකත් වාෂ්ප වී ඉවරය.

අළුත්ම කතාව කෙලින්ම තෙල් සමාගම්  තෙල් ගෙනත් මෙරට ඉන්ධන පාරිභොගිකයන්ට බෙදා හැරීමය. එතකොට ඉන්ධන හිගය හමාරවී සෞභාග්‍යය උදාවන්නේය. මේ සමාගම් මෙරට පාරිභොගිකයන්ට තෙල් අළවි කරන්නේ රුපියල් වලින්ය. ලංකාවේ රුපියල් වලින් තෙල් ගෙනවිත් සමාගම් වින් තම මව් ආයතන පිහිවි විදේශයන්ට ගෙන යන්නේ ඩොලර් වලින්ය. නැත්නම් ඉන්දියානු රුපියල් වලින්ය. එහෙම ගෙනියන්න රුපියල් ඩොලර් කර ගැනීමට අපට විදේශිය විනිමය  තිබේද ?. නැත්නම් අපිට ඉන්ධන ගන්න වෙන්නේ ඩොලර් වලින්ද ? නැත්නම් ඉන්දියාණු රුපියල් වලින්ද ?.නැත්නම් සදාකාලිකවම අපට ඉන්ධන ගෙනවිත් දීමට සුභසාධක වැඩපිලිවෙලක් වත් අරඹයි ද ? මේවා “ මීදුමට “ ඇතිවි තිබෙන ප්‍රශ්ණයන්ය.

.Indian credit line මේ ණයට  ගෙනා ඉන්ධන ටික එවර වෙනතුරු ඊලට මොකක් කරන්නද ? කියා සැලසුමක් ඇති කරගත්තේ නැති නිසා දැන් ඉන්ධන  බින්දුවක් වත් නැත. ප්‍රවාහණය ටිකින් ටික නතර වෙන්න පටන් අරගෙන දැන් සම්පූර්ණයෙන් නතර වෙන්න ඔන්න මෙන්න වී ඇත. සියළුම පාසල් , කාර්යාල නිල වශයෙන් වසා දමනු ලැබීය. විනිමය පොඩ්ඩක් හෝ උපදන තේ රබර් වැනි කර්මාන්තද ඇන හිට ඇත  

මෙතරම් අර්බූද රැසක් ඇති රටේ පාර්ලිමේන්තුව ( ජුලි 04 ) අද රැස්වී කල කතා බහ විමසා බලන්න. පෞද්ගලික ප්‍රහාර වලින් එහාට මෙහාට කටින් ගහ ගනිමින් හූ කියමින් බාධා කරමින් කාලය ගත කිරීමය.ලස්සනට තිබූ ලිබියාව පාර්ලිමේන්තුව ගිනි තැබීමට තරම් පිරිහිමට ගත වුයේ සුළු කාලයකි. අපේ රටේද පාර්ලිමේන්තුවක් 225 සමග නඩත්තු කිරීමෙන් පලක් නැත්නම් එය තිබිය යුතු නැත. 








notes of imaginary

Friday, July 01, 2022

හාමතේ අනතුරේ.



මවක් දරුවන්  දෙදෙනාත් සමග චන්ද්‍රිකා වැවට පනී. දියණිය මිය ගිහින්.

වාහනේ පෙරලිලා සිසුන් රෝහලේ

කෑම සොයා ගිය පියා සිහිසුන්ව වැටිලා

මේ ප්‍රවෘත්ති තුනම අද සමාජයේ බිදවැටීම කියා පාන ඛේදවාචක.

ආහාර මිළ ගනන් හතර පස් ගුණයකින් ඉහල ගිහින්. දෛනික ආදායම රුපියල් දාහක් වත් නැති, එලෙසවත්  දෛනිකව ආදයමක් නොලබන  දරු පවුලක් කෙලෙසද කන්න බොන්නේ. හාල් කිලෝවක් රුපියල් දෙසිය පනහක් හෝ ඊට ආසන්නව. පොල් ගෙඩියක්,එලවළු ටිකක් මිළදී ගත්තම රුපියල් දාහ වාෂ්ප වෙලා යනවා.

මිනිස්සු IMF යන්නද ? ලෝක බැංකුවට යන්න ද? රජයේ මහා පරිමාන ආර්ථික ව්‍යාපෘති වලට පෙර මෙවැනි ව්‍යාසන පිලිබදව අවධානය යොමු විය යුතුයි.

අසල්වාසීන්ට උනත් උදව් කරන්න හැකියාවක දැන් නැහැ. ඔවුනුත් මේ බෝට්ටුවේ.ඒ වුනත් සංවිධාත්මක වැඩ පිලිවෙලක් ඇති කරගත්තෝත් එයත් අපහසු නැහැ.

මවකට දරුවන්ට කන්න බොන්න දෙන්න විදියක් නැතිව සිය දිවි නසා ගන්න හිතෙනවා නම් එය අසාධාරන තීන්දුවක්ද ?.

පියෙක් හාමතේ ඇද වැටෙනවා නම් එය රගපෑමක්ද ?.

 මෙවැනි ශෝකාන්ත වලක්වා ගැණීමට රජය වහා වැඩ පිලිවෙලක් ඇති කරගත යුතුයි. මෙවැනි පවුල් ගැන සොයා බලා උදව් උපකාර කිරීමට ග්‍රාම සේවක කොට්ඨාශයක සිටින නිකම් පඩි ලබන රජයේ නිළදාරින් ටික යොදා ගන්න පුළුවන් වෙයි. එවැනි අයට ක්‍ෂණිකව ආධාර සැපයීමට ප්‍රාදේශීය ලේකම් කාර්යාලයට වැඩ පිලිවෙලක් සකස් කර ගත හැකියි.

ආගමික පූජ්‍ය පක්‍ෂයටද මේ අවස්ථාවේ තමන්ගේ අනුගාමිකයින් ගැන සොයා බලන්න සහය වන්න පුළුවන්. අපේ රටේ බහුතරය  බෞද්ධාගමිකයෝ. මේ සිදුවීම් දෙකටම පාදක වුන ප්‍රදේශ බෞද්ධ පරිසරයක්. පන්සල ලගට පීඩීතයන් , අසහනයට පත් දායකයින් එනවාට වඩා ඔවුන් ලගට පන්සල යනවා නම් කොයිතරම් අගේද ?.

තාමත් අපේ පන්සල් එතරම් දියුණු අධ්‍යාත්මයක් ඇති කරගෙන නැහැ. දේශපාලන වන්දනාවේ යන යතිවරුන් බහුලයි.දායක වන්දනාවේ යන්නෝ නැති තරම්.

පාලම් බෝක්කු හදලා දැන් වැඩක් නැහැ. මිනිසුන් ජීවත් කරවන්න වැඩ පිලිවෙලක් දැන් ඕන





notes of imaginary
 

මීදුම Published @ 2014 by Ipietoon