Thursday, November 07, 2024

විටමින් B12





විටමින් B12 ශක්තිය නිපදවීම සඳහා අත්යවශ්ය වන අතර සමහර පර්යේෂණ පෙන්වා දී ඇත්තේ එය මානසික අවපීඩනයට සහ ඩිමෙන්ශියාව වැළැක්වීමට උපකාරී වන බවයි. විටමින් B 12 ඌනතාවයේ රෝග ලක්ෂණ මෘදු තෙහෙට්ටුවේ සිට දරුණු ස්නායු ආබාධ දක්වා බෙහෙවින් වෙනස් වේ. මෘදු ඌනතාවයක් ඇති අයට තෙහෙට්ටුවක් දැනිය හැකි අතර මධ්යස්ථ ඌනතාවයක් ඇති අයට රක්තහීනතාවය වර්ධනය විය හැකිය. රක්තහීනතාවය විටමින් B12 ඌනතාවයට හේතු වන අතර එය මුඛය වටා ඉරිතැලීම් හෝ තුවාල ඇති කරයි. මෙම වැදගත් පෝෂකයේ මධ්යස්ථ ඌනතාවය ද පර්යන්ත ස්නායු රෝගයට හේතු විය හැක. විශේෂඥයින් පවසන්නේ විටමින් B12 හි බරපතල ඌනතාවය බරපතල ස්නායු හා මානසික ගැටළු ඇති කළ හැකි බවයි. මෙයට නුරුස්නා බව, දුර්වල සංජානනය, මානසික අවපීඩනය, මනෝ ව්යාධිය සහ ඩිමෙන්ශියාව ඇතුළත් වේ. විටමින් බී 12 ඌනතාවය වර්ධනය වීමේ වැඩි අවදානමක් ඇති පුද්ගලයින් වන්නේ සත්ව නිෂ්පාදන විශාල ප්රමාණයක් පරිභෝජනය නොකරන අයයි.


විටමින් B-12 (cobalamin) රතු රුධිර සෛල සෑදීම, සෛල පරිවෘත්තීය, ස්නායු ක්‍රියාකාරිත්වය සහ ජානමය තොරතුරු රැගෙන යන සෛල තුළ ඇති අණු වන DNA නිෂ්පාදනය සඳහා අත්‍යවශ්‍ය කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. විටමින් B-12 හි ආහාර ප්‍රභවයන් වන්නේ කුකුළු මස්, මස්, මාළු සහ කිරි නිෂ්පාදන ය. විටමින් B-12 ශක්තිමත් කරන ලද උදේ ආහාර ධාන්‍ය වැනි සමහර ආහාරවලට ද එකතු කරන අතර මුඛ අතිරේකයක් ලෙස ලබා ගත හැකිය. විටමින් B-12 ඌනතාවයට ප්‍රතිකාර කිරීම සඳහා විටමින් B-12 එන්නත් හෝ නාසික ඉසින නියම කළ හැක. විටමින් B-12 ඌනතාවය එක්සත් ජනපදයේ සුලභ නොවේ, කෙසේ වෙතත්, ශාක ආහාර වල විටමින් B-12 අඩංගු නොවන නිසා නිර්මාංශ හෝ නිර්මාංශ ආහාර වේලක් අනුගමනය කරන පුද්ගලයින් ඌනතාවයට ගොදුරු විය හැක. වැඩිහිටි වැඩිහිටියන් සහ පෝෂ්‍ය පදාර්ථ අවශෝෂණයට බලපාන ආහාර ජීර්ණ පත්‍ර තත්වයන් ඇති පුද්ගලයින් ද විටමින් B-12 ඌනතාවයට ගොදුරු වේ. විටමින් B-12 ඌනතාවයට ප්‍රතිකාර නොකළහොත් රක්තහීනතාවය, තෙහෙට්ටුව, මාංශ පේශි දුර්වලතාවය, බඩවැල් ආශ්‍රිත ගැටළු, ස්නායු ආබාධ සහ මනෝභාවයේ කැළඹීම් ඇති විය හැක. වැඩිහිටියන් සඳහා විටමින් B-12 නිර්දේශිත දෛනික ප්‍රමාණය මයික්‍රොග්‍රෑම් 2.4 (mcg) වේ. බොහෝ දෙනෙකුට තමන් ගන්නා ආහාර වලින් ප්‍රමාණවත් විටමින් B-12 ලබා ගත හැක. නමුත් නිර්මාංශ හෝ නිර්මාංශ ආහාර වේලක් අනුගමනය කරන අය පෝෂණීය යීස්ට් සහ විටමින් B-12 සමඟ ශක්තිමත් කරන ලද අනෙකුත් ආහාර අනුභව කළ යුතුය. නැතහොත් ඔවුන්ට විටමින් B-12 2.4 mcg ඇතුළත් අඩු මාත්‍රාවක් සහිත මල්ටිවිටමින් ගත හැකිය. විටමින් B-12 ඌනතාවයෙන් පෙළෙන අයට පමණක් වැඩි මාත්‍රාවක් නිර්දේශ කෙරේ. පර්යේෂණය පවසන දේ නිශ්චිත ක්රියාකාරකම් සහ කොන්දේසි සඳහා විටමින් B-12 භාවිතය පිළිබඳ පර්යේෂණ පෙන්නුම් කරයි: හෘද හා රුධිර වාහිනී රෝග. පර්යේෂකයන් කලින් විශ්වාස කළේ විටමින් B-12, ෆෝලික් අම්ලය (විටමින් B-9) සහ විටමින් B-6 සමඟ සංයෝජනය වන විට, රුධිරයේ ඇති ඇමයිනෝ අම්ල (homocysteine) මට්ටම අඩු කිරීමෙන් හෘදයේ සහ රුධිර නාලවල රෝග වළක්වා ගත හැකි බවයි. . කෙසේ වෙතත්, අධ්‍යයනවලින් පෙනී යන්නේ මෙම විටමින් වල සංයෝජනය හෘද වාහිනී රෝග සහ ආඝාත අවදානම හෝ බරපතලකම අඩු නොකරන බවයි. ඩිමෙන්ශියාව. විටමින් B-12 ඌනතාවය ඩිමෙන්ශියාව සහ අඩු සංජානන ක්‍රියාකාරිත්වය සමඟ සම්බන්ධ වේ, නමුත් විටමින් B-12 අතිරේක ඩිමෙන්ශියාව වැළැක්වීමට හෝ ප්‍රතිකාර කිරීමට උපකාරී වේද යන්න පැහැදිලි නැත. මලල ක්රීඩා කාර්ය සාධනය. ඔබට විටමින් B-12 ඌනතාවයක් නොමැති නම්, විටමින් B-12 අතිරේක ඔබේ ශක්තිය වැඩි කිරීමට හෝ ඔබව වඩා හොඳ මලල ක්‍රීඩකයෙකු බවට පත් කරන බවට කිසිදු සාක්ෂියක් නොමැත. අපේ ගන්න හරිත ආලෝකය: සාමාන්යයෙන් ආරක්ෂිතයි සාමාන්යයෙන් ආරක්ෂිතයි බොහෝ අය සමබර ආහාර වේලකින් ප්රමාණවත් විටමින් B-12 ලබා ගනී. කෙසේ වෙතත්, වැඩිහිටි වැඩිහිටියන්, නිර්මාංශිකයින්, නිර්මාංශිකයින් සහ ආහාර වලින් විටමින් B-12 අවශෝෂණය කර ගැනීමේ හැකියාවට බලපාන තත්වයන් ඇති පුද්ගලයින්ට මුඛ අතිරේක භාවිතා කිරීමෙන් ප්‍රයෝජන ගත හැකිය. විටමින් B-12 අතිරේක ගර්භනී හෝ මව්කිරි දෙන කාන්තාවන් සඳහා සහ නිර්මාංශ හෝ වීගන් ආහාර අනුගමනය කරන කාන්තාවන් සඳහා ද නිර්දේශ කෙරේ. ආරක්ෂාව සහ අතුරු ආබාධ සුදුසු මාත්‍රාවලින් ගන්නා විට, විටමින් B-12 අතිරේක සාමාන්‍යයෙන් ආරක්ෂිත යැයි සැලකේ. වැඩිහිටියන් සඳහා නිර්දේශිත දෛනික විටමින් B-12 ප්‍රමාණය මයික්‍රොග්‍රෑම් 2.4ක් වන අතර, වැඩි මාත්‍රාවක් ආරක්ෂිත බව සොයාගෙන ඇත. ඔබේ ශරීරය අවශෝෂණය කරන්නේ එයට අවශ්‍ය ප්‍රමාණයට පමණක් වන අතර ඕනෑම අතිරික්තයක් ඔබේ මුත්‍රා හරහා ගමන් කරයි. විටමින් B-12 හි ඌනතාවයට ප්‍රතිකාර කිරීමට භාවිතා කරන ඉහළ මාත්‍රාවලට හේතු විය හැක: හිසරදය ඔක්කාරය හා වමනය පාචනය තෙහෙට්ටුව හෝ දුර්වලකම අත් සහ පාදවල හිරි වැටීම අන්තර්ක්රියා විය හැකි අන්තර්ක්‍රියාවලට ඇතුළත් වන්නේ: ඇමයිනොසාලිසිලික් අම්ලය (Paser). ආහාර දිරවීමේ ගැටළු වලට ප්‍රතිකාර කිරීම සඳහා භාවිතා කරන මෙම ඖෂධය ගැනීමෙන් ඔබේ ශරීරයට විටමින් B-12 අවශෝෂණය කිරීමේ හැකියාව අඩු විය හැක. Colchicine (Colcrys, Mitigare, Gloperba). රක්තවාත ප්‍රහාර වැළැක්වීමට සහ ප්‍රතිකාර කිරීමට භාවිතා කරන මෙම ප්‍රති-ගිනි අවුලුවන ඖෂධය ගැනීමෙන් විටමින් B-12 අවශෝෂණය කර ගැනීමට ඔබේ ශරීරයට ඇති හැකියාව අඩු විය හැක. මෙට්ෆෝමින් (Glumetza, Fortamet, වෙනත්). මෙම දියවැඩියා ඖෂධය ගැනීමෙන් ඔබේ ශරීරයට විටමින් B-12 අවශෝෂණය කිරීමේ හැකියාව අඩු විය හැක. ප්‍රෝටෝන පොම්ප නිෂේධක. omeprazole (Prilosec), lansoprazole (Prevacid) හෝ වෙනත් ආමාශයේ අම්ල-අඩු කිරීමේ ඖෂධ ගැනීමෙන් ඔබේ ශරීරයට විටමින් B-12 අවශෝෂණය කිරීමේ හැකියාව අඩු විය හැක. විටමින් C (ඇස්කෝර්බික් අම්ලය) අතිරේක. විටමින් C සමඟ විටමින් B-12 ගැනීමෙන් ඔබේ සිරුරේ පවතින විටමින් B-12 ප්‍රමාණය අඩු විය හැක. මෙම අන්තර්ක්‍රියා වළක්වා ගැනීම සඳහා, විටමින් B-12 අතිරේකයක් ගැනීමෙන් පැය දෙකක් හෝ ඊට වැඩි කාලයක් විටමින් C ගන්න. ඕනෑම විභව අන්තර්ක්‍රියා හිලව් කිරීම සඳහා ඔබේ වෛද්‍යවරයා ඖෂධ හෝ කාල මාත්‍රා වෙනස් කිරීම නිර්දේශ කළ හැකිය.

---mayo clinic පලකිරීමක්.

A day in the life

Monday, November 04, 2024

"සාමකාමීව මිය යාම"





බොහෝ විට "සාමකාමීව මිය යාම" ලෙස හැඳින්වෙන කෙනෙකුගේ නින්දේදී මිය යාමේ සංසිද්ධිය කුතුහලය සහ සැලකිල්ල යන දෙකෙහිම මූලාශ්‍රයක් විය හැකිය. නින්දේදී මිය යන අවස්ථා බොහොමයක් වයස්ගත වීම හෝ යටින් පවතින සෞඛ්‍ය තත්ත්වයන් හා සම්බන්ධ ස්වභාවික හේතූන් මත ආරෝපණය කර ඇති අතර, සාධක කිහිපයක් මෙම සිදුවීමට දායක විය හැකිය. එක් එක් හේතුව තේරුම් ගැනීමට අත්‍යවශ්‍ය තොරතුරු සමඟින් මිනිසුන් නින්දේදී මිය යන පොදු හේතු කිහිපයක් මෙන්න.

1. හෘද වාහිනී සිදුවීම්
හෘදයාබාධ හෝ ආඝාත වැනි හෘද වාහිනී සංසිද්ධි, නින්දේදී හදිසි මරණයට ප්‍රධානතම හේතු වේ.

හදවතට හෝ මොළයට රුධිර ප්රවාහය අවහිර වූ විට මෙම සිදුවීම් සිදුවිය හැකි අතර, ජීවිතයට තර්ජනයක් වන සංකූලතා ඇති විය හැක.

Sleep apnea සහ නිදන්ගත බාධාකාරී පුඵ්ඵුසීය රෝග (COPD) ඇතුළු ස්වසන තත්ත්වයන් නින්දේදී හදිසි මරණ අවදානම වැඩි කළ හැක.

හුස්ම ගැනීමේ අපහසුතා හෝ ඔක්සිජන් සැපයුමේ බාධාවන් මාරාන්තික ප්‍රතිඵලවලට දායක විය හැකිය, විශේෂයෙන් දරුණු ශ්වසන ආබාධ සහිත පුද්ගලයින් තුළ.

3. ඖෂධ අධික මාත්රාව
සමහර අවස්ථාවලදී, මත්ද්‍රව්‍ය අධික ලෙස පානය කිරීම, හිතාමතා හෝ අහම්බෙන්, නින්දේදී මාරාන්තික ප්‍රතිඵල ඇති කළ හැකිය.

නිර්දේශිත ඖෂධ, නීති විරෝධී මත්ද්‍රව්‍ය හෝ මධ්‍යසාර අධික මාත්‍රාවක් ගැනීමෙන් මධ්‍යම ස්නායු පද්ධතිය අවපාතයට ලක්විය හැකි අතර ශ්වසන අපහසුතාවයට හෝ හෘදයාබාධයකට තුඩු දිය හැකිය.

4. ස්නායු ආබාධ
අපස්මාරය හෝ අභ්‍යන්තර රුධිර වහනය වැනි ස්නායු ආබාධ, නින්දේදී හදිසි මරණයක් ඇතිවීමේ අවදානමක් ඇති කළ හැකිය, විශේෂයෙන් අල්ලා ගැනීම් හෝ වෙනත් ස්නායු ආබාධ මැදිහත් වීමකින් තොරව සිදු වුවහොත්. මෙම තත්වයන් නින්දේදී නොදැනුවත්වම ජීවිතයට තර්ජනයක් වන සංකූලතා ඇති කළ හැකිය
5. වයසට අදාළ වෙනස්කම්
වයසට යාම විවිධ සෞඛ්‍ය තත්වයන් සඳහා සැලකිය යුතු අවදානම් සාධකයක් වන අතර එය නින්දේදී මිය යාමේ සම්භාවිතාව වැඩි කරයි.

හෘද වාහිනී පද්ධතියේ වයස් ආශ්‍රිත වෙනස්කම්, ශ්වසන ක්‍රියාකාරිත්වය සහ සමස්ත සෞඛ්‍යය නින්දේදී හදිසි මරණයට පත්වීමේ වැඩි අවදානමකට දායක විය හැකිය.

නින්දේදී සිදුවන බොහෝ මරණවලට මූලික සෞඛ්‍ය තත්වයන් හෝ ස්වභාවික ක්‍රියාවලීන් හේතු වී ඇති බව හඳුනා ගැනීම වැදගත්ය. මිනිසුන් තම නින්දේදී මිය යන පොදු හේතු අවබෝධ කර ගැනීම දැනුවත් කිරීම සහ විය හැකි අවදානම් සාධක විසඳීම සඳහා ක්‍රියාකාරී පියවරයන් ප්‍රවර්ධනය කිරීමට උපකාරී වේ.

- MSN වෙතින්
A day in the life

Sunday, November 03, 2024

"හිටි පියරෙ" ආවෙ කොහොමෙයි ?





"විතාරන්දෙනියට" ලැබුනුදා මාරුවක් 
හිත් කොනේ තාමත් ලැගුම් ගත් ඇත්තටම වුනු සිද්ධියක්...
සකල සිරින් පිරි දකුණු පලාතේ ගොවිපලකට මාරුව යනවා
හතර රියන් වැලි පාරක ඇවිදින් කුඹුරු මැදින් පා ගාටනවා
බකල ගහන් මා එනහැටි දැකලද නුහුරු හඬක් මට අමතනවා

"හත්වලාමෙ මේ හිටිපියරේ සර් ආවේ කොහොමෙයි" විමසනවා.
නතර වෙලා මට නුහුරුම වචනේ ගැන කුහුලෙන්මයි පසුවන්නේ
මමනම් ආවේ වේලුනු නියරෙයි වෙන එකකයි මඩ තවරන්නේ
හතුරුකමක් නැහැ මුහුණේ පෙනුමෙන් සැකය එහෙත් හිත දළුලන්නේ

මිතුරු ලෙසින් "ඇයි නියර පෑගුනද..." කියලයි ඔහුගෙන් විමසන්නේ...
"මහත්තයා පිට පලාතක අයෙක් ඒබව මට මුලදිම දැනුනා
හවස් වෙලා ආවා නම් ගිනියම් අවුවෙන් බෙරෙන්නට තිබුනා"
මගත් අසාගන යන තැන පවසා "යන්නම්.." උන්දැට සමුදුන්නා

පහත් වෙලා මගෙ බෑගෙත් උස්සන් ගොයියා මට ඉස්සර වෙන්නා...
ටිකක් දුර ගිහින්, "මාත් එහෙයි වැඩ - නිවාඩුවක් අද අර ගත්තේ
හුඟක් පමාවූ නිසයි කුඹුර මගෙ ටිකයි නියර තව බැඳ ගත්තේ
හවස් වෙලා ලැබුනොත් මම එන්නම්, මඳක් දුරයි ඔබ යායුත්තේ

ඔෆිස්එකේ දොර ඇරල පේනවා..."
කියලයි මිතුරා සමුගත්තේ...


බස් වහරෙ "හිටි පියර" හිටි පියවර කියන එකයි.
ඉර මුදුන් සමයමේ හෙවනැල්ල පවතින්නෙ
හිටි පියවරේ විතරයි.
මද්දහනෙ සැඩ අව්වෙ ආවෙ කොහොමද කියලයි, ඔහු මගෙන් ඇහුවේ.
"දවසක් පැල නැති හේනේ අකාල මහ වැහි වැස්සා තුරුලේ හංගාගන මා නුඹ තෙමුනා අම්මේ...
පායන තුරු "හිටි පියවර" හිටියා නුඹ අම්මේ.

* නියරෙ පෑගුනැයි, වලිගෙ පාගගත් එකා
මමයි... ඒකනංයකා~



A day in the life

Saturday, November 02, 2024

සෙනෙහසින් දකින ඇය.






සුළඟින් බිත්ති තැනූ සුවඳින් පිරියම් වූ මාලිගයකි මගෙ හද දොරගුලු නැති පිරී තියේ තදබද වී ආදරේ.. අහසකි... මගෙ හිස සියොතුන් හැසිරෙන සැමරුම් මේ කුළු අතර නිරන්තර... නිදහස ඇත කාටත් පිවිසෙන්නට ඉන්න එපා පිලිපත්තේ ආදරේ.. මුව ... තෙක් හද ඔබෙන් පිරී ඇත එනමුත් සැමදින පුංචි ඉඩක් ඇත... තව එක් අයෙකුට පිවිසිය හැකි ලෙස දොරක් වැසී දොරක් ඇරේ ආදරේ සුළඟින් බිත්ති තැනූ.. - අනුලා බුලත්සිංහල
- ලූෂන් බුලත්සිංහල
- තාරාවෝ ඉගිලෙති

බේ දෑස දැකගත්තෙමි සැඳෑ කලෙක ළඳුනේ.. දෙනෝදහක් අතගත්තද සැමියකු නැති ළඳුනේ..... නෑයෙක් නෑකම නොකියන වීදි සරණ ළඳුනේ තෙල් මල් ගෙන දෝතපුරා මුනිකුටියට පියමං වන ඔබේ දෑස දැක ගත්තෙමි සඳෑ කලෙක ළඳුනේ.. බුදුන් දැක නිවන් දකිමැයි දෙව්-රම යන පාර අහන ඔබද පටාචාරවකි ඔබද කිසා ගෝතමියකි... පිරිමින්ගේ පාප කන්දට දෝස විඳින ළඳුනේ අඳුරේ පව් කරන දනා එළියේ රවන ළඳුනේ ළැම පමනක් ලොවට පෙනෙන ළය නොපෙනෙන ළඳුනේ කුහුඹුවකුට වරදක් නැති වැරදිකාර ළඳුනේ...

ගායනය - අමරසිරි පීරිස්
පද රචනය - රණ්බණ්ඩා සෙනවිරත්න සංගීතය - ප්‍රේමසිරි කේමදාස.

සෙනවිරත්නයන් දකින ළදුන්ම වෙනත් රටකදී බුලත්සිංහලයන් දුටුුවේ හාත්පින්ම වෙනස් ආකාරයකින්. 

බුුලත්සිංහලයන්ගේ ළද බොහෝම සැහැල්ළුවෙන් ජීවිතය ගෙවනවා. ඈ හට ඇත්තේ සුුලගින් බිත්ති තනා සුවදින් පිරියම් කල හදවතක්. එහි බරක් පතලක් නැහැ. ඇගේ හිස  අහසක්…..සියොතුන් හැසිරෙන…ඉන්න එපා එලිපත්තේ කාටත් පිවිසෙන්න දොරගුළු ඇර තියෙනවා. එක්කෙනෙක් විත් යන විට තව කෙනෙකුට පිවිසෙන්න —“දොරක් ඇරී දොරක් වැසී තියෙනවා.ආදරය සැහැල්ලුයි .

ඒත් සෙනවිරත්නයන්ගේ ළදුන්………… මහත් බරක් හිතේ දරා ගෙන. පිරිමින්ගේ පාප කදට ……..ඈ සමාජයෙන් දෝෂ දකිනවා. නින්දා විදිනවා. ඈ අදුරේ පාපයට යොමු කරන ජනයාම එළියේදී පිළිකෙව් කරනවා.

බරපතල ලෙස පිඩනයට පත් කරනවා.

ඇගේ ළැම පමනක් ලොවට පෙනෙනවා

ඇගේ ළය පෙනෙන්නේ නැහැ.

කිනම් පාර්ශවයයකද වරද තියෙන්නේ සාධාරණව හිතන්න සමාජයට බැහැ.   

ඈ  කුහුඹුවකුට වරදක් නැති වුනත් සමාජයට වැරදිකාර ළඳක්


මුව ... තෙක් හද ඔබෙන් පිරී ඇත

එනමුත් සැමදින පුංචි ඉඩක් ඇත...

තව එක් අයෙකුට පිවිසිය හැකි ලෙස

දොරක් වැසී දොරක් ඇරේ ආදරේ

බුලත්සිංහලයන් කියන ළදම

සෙනවිරත්නයන් 

තෙල් මල් ගෙන දෝතපුරා

මුනිකුටියට පියමං වන

ඔබේ දෑස දැක ගත්තෙමි

සඳෑ කලෙක ළඳුනේ.. 


බුදුන් දැක නිවන් දකිමැයි

දෙව්-රම යන පාර අහන

ඔබද පටාචාරවකි 

ඔබද කිසා ගෝතමියකි…

අනුකම්පාවෙන් මුණිකුටියට එක්කරගෙන යනවා.

වෙනස තියෙන්නේ 

සුළගින් නොව කොන්ක්‍රීට් වලින් බිත්ති හදා ගෙන ඉන්න නිසාවෙන් කියලා මට හිතෙනවා.




A day in the life

Friday, November 01, 2024

මහාචාර්ය සෙනරත් පරණවිතාන





මෙතුමා ගැන නොදන්නා අය බොහෝ විරලයි. පුරා විද්‍යාවත් අපේ අතීත ශ්‍රී විභූතියේ හෙලිදරව්වත් සාකච්ඡා කරන කාට හෝ මහාචාර්ය සෙනරත් පරනවිතාන.මහතාගේ නම සිහිපත් නොකර සාකච්ඡා කල නොහැකියි. එතුමා ගාල්ලේ මැටරඹදී 1896 වසරේ දෙසැම්බර් 26 වෙනිදා උපත ලැබ,.1972 ඔක්තෝම්බර් 04 දා අප ඉතිහාසය තුල අතරමං කර අපෙන් වෙන් වී ගිය බව සටහන්  කරන්නේ සංවේගයෙන්..

මීදුම කතා කරන්නේ එතුමාගේ සේවය ගැන නොවේ. එතුමා අපට ඉතිරි කල රසකතා කිහිපයක් ගැනයි. මේ රස කතා තුලද ඇත්තේ ද එතුමාගේ පෞරුසත්‍වය හා බුද්ධියේ නිම් වලළුයි.

1956 පිහිටවු රජයේ සංස්කෘතික අමාත්‍යාංශය මගින් පවැත්වු පළමු සාහිත්‍ය උලෙල උත්සවශ්‍රීයෙන් කෝට්ටේ සිරි පැරකුම්බා පිරිවෙනේදී පැවත්වුනා. මෙම උත්සවයේ ප්‍රධාන අමුත්තා වුනේ එවකට අගමැති එස් ඩබ්. ආර් ඩී . බණ්ඩාරනායක මැතිතුමා. එතුමා ගේ දේශණයෙන් පසු ඇමතුම තිබුනේ මහාචාර්ය සෙනරත් පරනවිතාන. මහතාට. එතුමා දේශණය පටන් ගත්තේ මෙහෙමයි.

“මුලාසනේ හාමුදුරුවන්ගෙන් අවසරයි , පණ්ඩිත සභාවෙන් අවසරයි ,දේශපාලන කතාවෙන් පස්සේ , කෝට්ටේ ඉතිහාසය ගැන මට අද කථා කරන්න සිද්ධවෙලා තියෙනවා “ කියලා තම දේශණය පටන් ගත්තා. බණ්ඩාරනායක මහතාත් වේදිකාවේ ඉන්නවා. රටේ ඉහලම බලවතා දේශපාලකයා. ඒත් පරණවිතාන මහත්තයාගේ අභිමානය ඊට ඉහලින් .තියෙන බව අවසර ගැණිමේ වචන පේලි දෙක තුනේ හැංගිලා තිබුනා.
ඒ එතුමාගේ හැටි.
තවත් දවසක ගුවන් විදුලියේ සාකච්ඡාවකට මෙතුමා සහභාගි වෙනවා. මාතෘකාව “බුදු පිළිම වහන්සේ.” ගොරහැඩි කළු ගලකින් ශාන්ත බුදු පිළිමයක් නිර්මාණය කලේ කොහොමද ? වැනි පැතිකඩ කිහිපයකින් බුදුන් වහන්සේගේ පිළිම ගැන සාකච්ඡා වුනා. මේ සාකච්ඡාවට මාපලගම විපුලසාර හාමුදුරුවොත් මංජු ශ්‍රී මහත්තයත් .මහාචාර්ය සෙනරත් පරනවිතාන මහත්තයත් සහභාගි වුනා.මේ සාකච්ඡාව යන අතරේ සංවාදකයා මහාචාර්ය තුමාට ආරධනය කරනවා. ලංකාවේ බුදු පිළිම වල ඉතිහාසය ගැන මහාචාර්ය තුමාගේ අදහස කියන්න කියලා.
මහාචාර්ය තුමා කියනවා “ ලංකාවේ මුල්ම බුදු පිළිම බොහෝම අඩුයි. හේතුව හුගාක් දෙනා බුලත් විටට කාලා .” කියලා.
ඊට පස්සෙයි කතාව පැහැදිලි කරන්න පටන් ගත්තේ.
ලංකාවේ බුදු පිළිම බොහෝමයක් හදලා තියෙන්නේ හුණු ගලෙන්. ඒ ගල් පුච්චාපුවම විටට කන හුණු නිෂ්පාදනය වෙනවා. අපේ මිනිස්සු බුලත් කන්න රුසියෝ.ඒ ගලෙන් හදපු බොහෝ බුදු පිළිම විනාශ වෙලා කැඩුණු බිදුණු කොටස් මේ සදහා යොදවා ගෙන තියෙනවා.කියලා එතුමා පැහැදිලි කරනවා.අපි පුරා විද්‍යාවේ වැඩ කරන කාලේ මෙවැනි උදවිය අල්ලා ගෙන දඩුවම් කරලත් තියෙනවා.
එතුමාගේ කතාව සාධාරනිකරණීය කලා
රාමා රාවනා සීතා වෘතාන්තය ගැන විවිධ මත තියෙනවා.පරනවිතාන මහතාගේ මතය වුනේ රාමායනය සාහිත්‍ය ග්‍රන්ථයක් විනා ඉතිහාස ග්‍රන්ථයක් නොවන බවයි. ඉතිහාසය ගොඩනැගීමේදී මූලාශ්‍රවන්නේ සෙල් ලිපි , කාසි ,පෞරාණික නටබුන් මිස සාහිත්‍ය නොවන බව එතුමාගේ මතය වුනා. එකල පැවති සම්මන්ත්‍රණයකදී මේ පිළබදව කරුණු ඉදිරිපත් කල එතුමා සහභාගී වී සිටි වියතුන්ගෙන් ප්‍රශ්න තිබේදැයි විමසුවා.
එක් වියතෙකු විසින් ඔහු නුවර එළිය ප්‍රදේශයේ පිහිටි රාවනා ඇල්ලට ගිය බවත්,එහි ඇති ගල් ගුහාවක රාවනා විසින් සීතාවන් රදවා ගෙන සිට ඇති බවත්, එම ගල් ලෙන ආශ්‍රිතව ඔවුන් භාවිතා කල බෙහෙත් හේත් තවමත් ඉතිරිව ඇති බවත් ඔවුන් ආහාරයට ගත් අග්ගලා වැනි ගුලි විශේෂයක් හමු වු බවත් පැවසුවා . ඒ නිසා රාමායනය සාහිත්‍ය ග්‍රන්ථයක් නොවන බවත් එය ඉතිහාස ග්‍රන්ථයක් බවත් තරයේ ප්‍රකාශකලා.
මෙම ප්‍රදේශයේ හමුවන ලිහිල් පාෂාණ ගුලි සීතා අග්ගලා ලෙස හදුන්වනවා. හෝර්ටන් තැන්නේ අනවසර මැණික් ගරන්නන්ගේ කැණීම් වලදීද මෙම පාෂාණ ගුලි හමුවෙනවා මේවා පාෂාණ නොවන බවත් රාවනා සීතා විසින් ගත් ආහාර වල ඉතිරි වු කොටස් බවයි වියතා ගේ තර්කය වුනේ..

පරනවිතාන මහතා වාඩි වී සිටි අසුනෙන් නැගිට මෛක්‍රපෝනය ලගට ආවා. “ අග්ගලා තියෙනවා නම් ගමුකෝ බලන්න . එතුමාගේ පිළිතුර වුවේ එපමනයි. සභාව එක හඩින් සිනා පැතුරුවා. වියතා පසු බැස්සා.
මුලසුනේ විශ්ව විද්‍යාලයක උප කුලපති වරයෙකු සිටි එක් දේශනයකදී එතුමා තම දේශණය ආරම්භ කලේ මෙහෙමයි. “ මුලසුනේ උප කුලපති තුමාගෙන් අවසරයි. උප කුලපති කියලා සංස්කෘතිකයේ කියන්නේ හොර මිනිහටයි.මම මේ කතා කරන්න යන්නේ හුග දෙනෙක් කියවන්න බෑ කියලා අත් හැර දාපු ඉණ්දු නිම්නයේ රූපාක්‍ෂර කියවීම ගැනයි.
එතුමා දේශණය කරගෙන ගියා . ඒත් දේශණයට ප්‍රවිශ්ඨ වුනේ හොර මිණිහා අමතලා.

(රාජා ධර්මපාල මහතා විසින් 1988 ඔක්තෝම්බර් මස “තුලන “ කලාපයට සැපයු ලිපියක් මුලාශ්‍ර කර ගන්නා ලදී. )







A day in the life

Thursday, October 31, 2024

දීපවාලි උත්සවය





අද හින්දුන් විසින් දීපවාලි උත්සවය සමරනු ලබනවා. ඔවුන්ගේ ප්‍රධාන ආගමික උත්සවයයක් ලෙස දීපවාලි උත්සවය හැදින්වෙනවා. ශත වර්ෂ 350 කට පමණ පෙර සිට දීපවාලි සැමරුම පැවත එන්නේ යයි හින්දු ජනයාගේ විශ්වාසයයයි.

දින පහක් පුරා පැවත්වෙන දීපාවලි ආගමික උත්සව මාලාවකින් යුක්තයි.

දිපාවලිය සැබවින්ම ආලෝක පුජාවක්. විෂ්ණු දෙවිදුන් නරගාසුරන් නමැති අසුරයා පරාජය කිරීම සිහිපත් කරමින් සහ  තමන් ආලෝකය ලබා ගත් අයුරින් ලොව සියළු දෙනාටද ආලෝකය දැකීමට ඉඩ සලසන්නැයි පරාජයට පත් නරගාසුරන් අසුරයා විෂ්ණු දෙවියන්ගෙන් කරන ලද ඉල්ලීම සැමරීමත් දීපවාලි උත්සවයේ අරමුණක්.මෙම ඉල්ලීම සිහිපත් කරමින් හින්දු බැතුමතුන් පහන් දල්වා ආගමික වතාවත්වල නිරත වන්නේ, ඒ ආලෝකය පරිද්දෙන් සියල්ලන්ගේ සිත් සතන් තුළ ආලෝකය පැතිරේවා යන ඒකායන ප්‍රාර්ථනය පෙරදැරිකරගෙනයි.දීපාවලී උත්සවය ජාතික උත්සවයක් ලෙසත්, එය ලොව අඳුර නසා ආලෝකය උදා කරවන්නක් ලෙසත්, අඥානය නැති කොට ඥානය පහළ කරන උත්සවයක් ලෙසත් හින්දු භක්තිකයින් සලකනවා.

දීපවාලී උත්සවයෙන් ලැබෙන ආලෝකමත් පණිවුඩ පහක්

1.දීපාවලී -

හිණ්දු භක්තිකයන්  නිවෙස් වලත් ගම් නගර වලත්  පහන් දල්වා සංකේතවත් කරන්නේ  ලොව අඳුර නසා ආලෝකමත් කිරීම පිණිසත් මිනිස් ජිවිත වලද ආත්මික ආලෝකයක් ඇති කිරීමයි.

2 හින්දු බැතිමතුන් විසින් මුලින්ම ගේදොර මනාව පිරිසිඳු කරගැනීම සිදු කිරීම සකේතවත් වන්නේ ජිවිතයේ අයහපත පලවා හැර යහපත ලං කරගැනීමයිමෙසේ අනවශ්‍ය දේ ඉවත් කොට නිවෙස් මනාව පිරිසිඳු කිරීම තුළින් එම නිසාත් නිවසේ වසන්නනන්ටත් පවිත්‍රතාවය ලඟා වන බව විශ්වාස කෙරෙනවා.

3 ඉවසීම ප්‍රගුණ කිරීම සෑම දෙයකම කෙළවරක් ඇත.

රාමා දෙවියන්ගේ ජිවිත දැක්ම තුලින් පිළිබිඹු වන ඉවසීමේ ගුණය තම ජිවිත තුලින් මෙනෙහි කොට ප්‍රගුණ කරන්නට හින්දු භක්තිකයින් මෙය අවස්ථාවක් කරගන්නවා.

4 බෙදාහදා ගැනීම දීපවාලි සඳහා විශේෂයෙන් පිළියෙළ කල රස කැවිලි නෑදෑ හිත මිතුරන්, අසල්වාසීන් ආදිය සමඟ බෙදාගැනීම තුලිනුත් මෙදින දුප්පතුන් සමඟ තමන් සතු දේ බෙදා හදා ගැනීම තුලිනුත් හින්දු භක්තිකයින් බෙදාහදා ගැනීම මේ විශේෂ දිනයේ සිදු කරන්නට අමතක කරන්නේ නැහැ.

5 ජිවිතයට නව ආරම්භයක් දීපවාලි උත්සවය සැමරීම සඳහා බැතිමතුන් අලුත් බඩු භාණ්ඩ වලින් නිවෙස් අලංකාර කිරීමටත් නව වස්ත්‍රාභරණ වලින් සැරසිමටත් ප්‍රිය කරනවා.

හින්දු බැතිමතුන් මේ විශේෂ දිනයේ රාමා දෙවියන්ටත් සීතා දේවියටත් තම ජිවිත දුෂ්කරතා වලට නිසි ලෙස මුහුණ දී ඔවුන් ආශීර්වාද කර නිවැරදි මග පෙන්වන ලෙස යාතිකා කරනවා. ජිවිත වලටද නව එළියක් එක් කරගන්නට හිණ්දු බැතිමත් ජනතාව සමග අපිදු එක්වමු.


A day in the life

Wednesday, October 30, 2024

තන බද්ද.





පියයුරු බද්ද

දහනවවන ශත වර්ෂයේ අග භාගය ශ්‍රී ලංකාව බ්‍රිතාන්‍යයන්ගේ යටත් විජිතයක් වූ සමය. කන්ද උඩරට රාජධානියේ ප්‍රධාන අගනගරයට මදක් දුරින් පිහිටි අම්පිටිය ගම්මානය. වචනයේ පරිසමාත්ත අර්ථයෙන්ම සුන්දර ගම්මානයක්. පුංචි කදුගැට උඩින් උදේට හිරු නැගෙන හැටි බලාගෙන ඉන්න ආසා කරන දසුනක්. වර්ෂය පුරාම නොසිඳි ගලා හැලෙන පුංචි දොල පාරවල් ගමේ සෞභාග්‍ය වෙච්චි කුඹුරු යාය අස්වද්දන්න උදව් වෙනවා. ඒ විතරක්ද ගමට මායිම්ව තියෙන මලින් පලින් බරවුනු මහ වනය නොයෙකුත් වන සතුන්ගෙන් පිරිලා. මීමැස්සන්, සමනලයන් මලින් මලට පියාඹමින් පැණි හොයනවා. කුරුළු ගීත අහන්න කවුද අකමැති ඒවා අහගෙන ඉද්දි හැම දුකක්ම අමතක වෙනවා. හරියට භාවනාවක් වගේ. එනමුත් මේ සුන්දරත්වය ඇතුලෙත් සෝකාන්ත නොතිබුනාම නෙමේ. 


මේ කියන්න යන කතාව ඒ වගේ එකක්. ගොවිතැන ප්‍රධාන ජීවනෝපාය වෙච්චි මේ ගමේ මැද හරියේ තිබුනා වලව්වක්. මේ වලව්වේ අයිතිකාරයට කවුරුත් කිව්වේ අම්පිටියේ රාළහාමි කියලා. පවුලේ කිහිප දෙනෙක් දන්න රහසක් තිබුනා. ඒ තමයි අම්පිටියේ රාළහාමි සිංහල රාජ පරම්පරාවෙන් පැවතගෙන එන කෙනෙක් බව. ඒ උනත් දැන්නම් සුදු අධිරාජ්‍යවාදි පාලකයන්ගේ අතකොලුවක් වෙලා ආරච්චිල පට්ටමකින් සෑහිමකට පත්වුනු කෙනෙක්. රජයේ බදු නිලධාරියාගේ කාර්‍යයත් පැවරිලා තිබුනෙත් මෙයාටම තමයි. 


ආරච්චිලගේ වලව්වේ හිටියේ බිරිඳයි, දියණියයි, නිවසේ වැඩට උදව් කරන බණ්ඩා කියලා මනුස්සයෙකුයි විතරයි. අවුරුදු දාසයක් විතරවුනු දියණිය රූප සෝබාවෙන් අගතැන්පත් වෙලයි තිබුනේ. කුඩා කාලයේම ඇයව බෞතිස්ම කරලා තිබුනු නිසා ඇයට නම යොදා තිබුනෙත් දෝන කැතරිනා කියලා. පාසල් අධ්‍යාපනයත් හොදින්ම හදාරලා තිබුනු ඇයට පියා විසින් දේශීය සටන් කලාවත් උගන්වලයි තිබුනේ. මේ කාලේ වෙද්දි රට පාලනය කරපු විදේශිකයෝ හැම පැත්තෙන්ම ජනතාව පීඩාවට ලක්කරලයි තිබුනේ. ඉඩම් බද්ද, කුඹුරු බද්ද, පුරන් බද්ද කියලා වගා කෙරුවත් නොකෙරුවත් මිනිස්සුන්ට බදු ගෙවන්න සිද්දවුනා. ඒ විතරක්ද ජීවත් වෙනකමට ඇඟ බද්දකුත් ගෙව්වා. ගෙදර සුරතලේට ඇති කරන බල්ලටත් බද්දක්. මොනවා කරන්නද හුගක් මිනිස්සු නිහඬවම මේ හැම බද්දක්ම ගෙවන්න පුරුදු වෙලා හිටියා. ඔය අතර කිහිප දෙනෙක් විතරක් මේකට විරුද්ධව අදහස් ප්‍රකාශ කලා විතරක් නෙමේ ආණ්ඩුවට විරුද්ධව කැරළි ගහන්නත් පටන් ගත්තා. 


ආරච්චිලට පැවරිලා තිබුනු තවත් රාජකාරියක් තමයි කැරලි ගහන අය ගැන තොරතුරු හොයලා ආණ්ඩුවට දැණුම් දෙන එක. මොනවා උනත් අම්පිටිය රාළහාමි ඇත්තම සිංහල රාජවංශයේ කෙනෙක් හින්දද කොහෙද තමන්ගෙම මිනිස්සුන්ව පාවලා දෙන වැඩේ කර ඇරියා. මේ ගැන ආණ්ඩුවත් රාළහාමි ගැන අවිශ්වාසයෙන් සැකයෙන් තමයි හිටියේ. දන්නවනේ සමහර මිනිස්සු ඉන්නවා අවස්තාවෙන් ප්‍රයෝජනය ගන්න. ඉතිං ආරච්චිල පට්ටමට ඇහැ ගහගෙන හිටපු මේ ගමේම ජීවත් වෙච්චි තවත් කෙනෙක් ආරච්චිල කැරලි කරුවන්ට සම්බන්ධයි කියලා පරදේශිකයින්ට ගතු කේළම් කියන්න පටන් ගත්තා. සැකයෙන්ම හිටපු ආණ්ඩුවත් මේක ඇත්ත කියලා හිතලා ඔහුව අත්අඩංගුවට ගන්න කටයුතු සැලසුම් කෙරුවා. ආරච්චිලට හිතවත් අයගෙන් මේ තොරතුර ඔහුගේ කණටත් ගලාගෙන ආවා. දැන් ඉතිං මොකක් කරන්නද? ආණ්ඩුවට විරුද්ධ අයට බොහෝ දුරට අත්වුනේ මරණය. දැන් තමන්ටත් වෙන්න යන්නේ ඒ වගේ ඉරණමක් නේද කියලා හිතුනත් රාළහාමිට හාංකවිසියකවත් දුකක් තිබුනේ නෑ. නමුත් තමන් නිසා තමන්ගේ බිරිඳටත්, දියණියටත් කරදරයක් වෙයි කියන බය තමයි තිබුනේ. 


වෙනදා වගේම එදත් උදේ ඉර ගල මුදුනෙන් එබිලා බැලුවා. ගම අඩනවද මන්දා වලව්ව පාළු වෙලා. උදේ රැයින්ම වලව්වෙන් දෙන්නෙක් පිටත් වෙලා ගිහින් තිබුනා. ඒ වෙන කවුරුවත් නෙමේ පුංචි මැණිකේ ඒ කියන්නේ දෝන කැතරිනයි සමග අත් උදව්වට හිටිය බංඩයි කියන දෙන්නා. ලොකු මැණිකෙටත් යන්න කිව්වට ඇය රාළහාමිත් එක්කම වලව්වේ නතරවුනා. 

දින ගණනාවක්ම රූස්ස කැලැ මැද්දෙන් බොහෝ දුරක් ගෙවාපු පුංචි මැණිකෙයි බංඩයි දෙන්නා මගතොටදි හම්බ වෙන අයට කිව්වේ තමන් තාත්තායි දුවයි කියලා.


අවසානෙදි මේ දෙන්නා ඇතුල්වුනේ රෙදි පිරිසිදු කරන රැකියාවන් කරන ගම්මානයකට. මේ බංඩා කුඩා කාලයේ හැදි වැඩුනු ගම් පියසය. සිංහල රජ කාලේ රාජ්‍ය සේවයක් හැටියට සලකපු මේ රැකියා කරන්නන් පසු කාලීනව ආපු පරදේශිකයින් විසින් කුල හීනයින් ලෙස හැදින්වීම නිසා සාමාන්‍ය ජන සමාජය තුලදීත් ඔවුන්ට සැලකුවේ අඩු සැලකිල්ලක්. කොහොමින් කොහොම හරි පුංචි මැණිකේ වලව්වෙන් පිටත් වෙද්දි ඇඳගෙන හිටපු ඇඳුම් මගදි ගලවලා රෙද්දකුයි හැට්ටයකිනුයි සැරසිලා හිටපු හින්දා රදල පෙනුම අයින් වෙලා තිබුනත් කලු පාටට ඉන්න බංඩා මේ තමන්ගේ දුව කියපුවාමනම් රූප සොබාවෙන් අගතැන්පත් මේ යුවතිය ඇත්තටම බංඩාගේ දුවෙක්මද කියලා හැමෝටම තිබුනේ ප්‍රශ්ණාර්ථයක්. ඇගේ අම්මා අසනීපයකින් හදිසියේම මිය පරලොව ගිය නිසා නැවත තමන් ගමට පැමිණි බව තමයි බංඩා මේ ගමට කියාපු බොරුව.


 දැන් බංඩයි පුංචි මැණිකෙයි රෙදි හෝදන රැකියාවම කරමින් මේ ගමේම පදිංචි වෙලා වසර කිහිපයක්ම ගෙවිලා ගිහින් තිබුනා. මේ අතරෙදි තමයි ආණ්ඩුව අළුත් බද්දක් පනවන්න තීරණය කෙරුවේ. ඒ තමයි ආණ්ඩුවේ තනතුරු දරණ රදල පවුල්වල හැර අනෙක් සියලු කාන්තාවන් උඩුකය පලදින්නේනම් ඒ සඳහා රජයට බද්දක් ගෙවිය යුතු අතර එසේ නොගෙවන්නේනම් උඩුකය නිර්වස්ත්‍රව සිටිය යුතු බවයි. නියම කර තිබු බදු මුදලත් ඉතා ඉහල අගයක් ගත් බැවින් දුප්පතුන්ට එය මරු පහරක්ම විය. මෙම බද්ද නම් කර තිබුනේ පියයුරු බද්ද යන නාමයෙනි.

මේ බද්ද පැනවීමත් සමග බොහෝ කාන්තාවන් නිවස තුලටම සීමාවිය. පාසැල් යමින් සිටි දැරියෝද ඉගෙනුමට තිත තැබුහ. දෙස් දෙවොල් තබනවා විනා මෙයට විරුද්ධව වචනයක්වත් කතා කිරීමට කිසිවෙක් ඉදිරිපත් නොවුයේ ආණ්ඩුවට විරුද්ධවීම බ්‍රිතාන්‍යය රැජිණියට විරුද්ධ වූවා සේ සලකා මරණිය දණ්ඩනයට යටත්වීමට සිදුවන බව හොදාකාරවම දැන සිටි නිසාවෙනි. බදු නිලධාරින් ලෙස පත්කර තිබුනේ සිංහල මිනිසුන් නිසා නීතිය හරියාකාරව සිදුවන්නේදැයි සොයා බැලීමට බ්‍රිතාන්‍ය සොල්දාදුවන් වරින් වර ගම්මාන වලට පැමිණ පරික්ෂා කරන්නට විය. ඒ නිසාම බදු නිලධාරින්ද සතියකට කිහිප වරක් බලප්‍රදේශය තුල පරික්ෂා කර නීතිය උල්ළංගණය කරන අය පිළිබද සොයා බැලීය.

 

මෙවන් එක් දිනයක දර කැඩීම සඳහා අසල වනයකට ගොස් පැමිණෙන පුංචි මැණිකා හා සම වයස් යුවතියන් පිරිසක් බදු නිලධාරියාගේ මුණටම මුලිච්චිවිය. උඩුකය ආවරණය කර සිටින මෙම යුවතියන් දුටු බදු නිලධාරියා ඔවුන් නවත්වා රටේ පනවා ඇති නීතිය ගැන ඔවුන්ට මතක් කර ඒ මොහොතේම උඩුකය නිරාවරණය කරන ලෙසත් එසේ නොමැතිනම් අදාල බදු මුදල ගෙවිය යුතු බවත් දන්වා සිටියේය. යුවතියන් බිම බලාගත්තා විනා කිසිවක්ම දෙඩුවේ නැත. බදු නිලධාරියා එවර සැර පරුෂ ආකාරයෙන් යුවතියන් ඇමතුවත් ඔවුන් නොවේ හිස එසවූයේ. ඒ නිසාම තමන් සමග සැමදාමත් තනි නොතනියට පැමිණෙන අතවැසියන් දෙදෙනාට ඇමතු බදු නිලධාරියා මේ ස්ත්‍රීන්ගේ උඩුකය වසා ඇති රෙදිකඩ ගලවා දමන ලෙස අණ කලේය.

යුවතියන්ගේ මුහුණු ලැජ්ජාවෙන් සලිත වූවාය. චණ්ඩීන් දෙපල යුවතියන් දෙසට ගමන් කරන්නට විය. පුංචි මැණිකා යුවතියන්ගේ ඉදිරිපිටට පැමිණියාය. එක් චණ්ඩියෙක් මේ යුවතියගේ පපුව දෙසට දෑත් දිගුකලා පමණි සිදුවූයේ කුමක්දැයි කිසිවෙකුටත් වටහා ගන්නටත් පෙර චණ්ඩීන් දෙපලම මහපොලොව බදාගෙන බිම වැතිර සිටියහ. මෙතෙක් බිම බලාගත්වනම සිටි අනෙකුත් යුවතියන් හිස ඔසවා බැලුකල සිදුවී ඇත්තේ කුමක්දැයි වටහා ගනු නොහැකිව උනුන් මුහුණු බලා ගත්හ. හැඩි දැඩි සිරුරෙන් යුක්ත බදු නිලධාරියා එවර පුංචි මැණිකා දෙසට පැන්නාය. එපමණකි බදු නිලධාරියාද බිම හොත්තේය. එවරනම් සිදුවුයේ කුමක්දැයි සියල්ලන්ටම පැහැදිලිය. ඒ හෙල සටන් කලාව ඉහළින්ම ප්‍රගුන කල පුංචි මැණිකා විසින් ක්ෂණික පහර දීමකින් තිදෙනාම දුර්වල කරන්නට සමත්වී ඇති බවය. ඉන්පසු යුවතියන් එම ස්ථානයෙන් පිටත්ව ගම දෙසට ඇවිද ගියහ. 


පසුදා පහන් වනවිට පරදේශික සොල්දාදුවන් ගම වටකර පුංචි මැණිකාව සොයා මෙහෙයුමක් දියත් කලහ. අත්අඩංගුවට ගත් පුංචි මැණිකාව කෙළින්ම රැගෙන ගියේ අධිකරණය වෙතයි. ඇයට විරුද්ධව තිබු චෝදනානම් රජයේ බදු පනත්වලට අවනත නොවීම, රාජකාරියට බාදා කිරීම, රාජ්‍ය නිලධාරින්ට පහරදීම, බ්‍රිතාන්‍ය රාජ්‍යයට හා රැජිණියට විරුද්ධවීම. මේ චෝදනා සම්බන්ධයෙන් අධිකරණයේ තෝල්ක මුදලි විසින් සිංහලෙන්ම ඈ වෙත ප්‍රකාශ කල අතර නිදහසට කරුණු ඇත්දැයි විමසා සිටියේය. එයට පිලිතුරු දුන් ඇය සංස්කෘතියට අනුව හැදී වැඩුනු කාන්තාව ලැජ්ජාවට පත් කරන මෙවන් තීන්දූ තීරණ තමන් තරයේ ප්‍රතික්ෂේප කරන බවත්, තමන්ගේ සිරුර ගැන තීරණ ගැනීමේ අයිතිය සියළු මිනිසුන්ට එකසේ අයිති බව තමන් පිලිගන්නා එකම මිනිස් දහම බවත්, ගැමි සංස්කෘතික නීතින් හමුවේ තමන් නිවැරදි කාරිය බවත් ව්‍යක්ත ඉංග්‍රීසියෙන්ම කියා සිටියාය. ඇයගේ ප්‍රකාශය හමුවේ අධිකරණ භුමියේ සිටි සියළුම දෙනා පුදුමයට පත්වූයේ දුෂ්කර ගම්මානයක හැදී වැඩුනු ඇයගේ මනා ඉංග්‍රීසි දැණුම පිලිබදවයි.


මුලාසනයේ උන් පරදේශික නඩුකාර උත්තමයාටද මෙය පුදුමයට කාරණයක්ම විය. එබැවින් මද වේලාවකට උසාවී කටයුතු නවතා ඇයව තමන්ගේ නිල කාමරය වෙත රැගෙන එන ලෙස ආරක්ෂකයින්ට දැණුම් දුන් ඔහු මුලස්නෙන් බැස ගියේය. 

ටික වේලාවකින් ඇය සිටියේ නඩුකාර හාමුදුරුවන්ගේ නිල කාමරයේ මේස ය ඉදිරිපිටයි. ඇය කවුදැයි මුලින්ම ඔහු ඇයගෙන් විමසුවේය. ඊට පිලිතුරුදුන් ඈ තමන් රදල පරම්පරාවකට අයත් කෙනෙකු බවත් තමන්ගේ පියා කැරලි කරුවන්ට එකතුවූවායැයි බොරු චෝදනාවක් නිසා තමන්ගේ පවුලට කරදර විඳින්නට සිදුවූ ආකාරයත්  එතැන් පටන් සිදුවූ සියල්ලත් කියා සිටියාය. එපමණක්නොවේ තමන් නිවසෙන් පිටත්වන මොහොතේ පියා විසින් ලබාදුන් රාජ්‍ය ලාංචනය සහිත මුදුවද නඩුකාරයා වෙත ඉදිරිපත් කලාය.

පසුව නැවතත් නඩු කටයුතු ආරම්භ කල අතර නඩු තීන්දුව ප්‍රකාශ කරන මොහොත එළඹියෙන් මුළු අධිකරණ භූමියම මීයට පිම්බාක් මෙන් නිශ්ශබ්දවිය. සියළු චෝදනා වලින් ඇයව නිදොස්කර නිදහස් කරන බවත්, ඇය ජීවත්වන ගම්මානය පනවා ඇති පියයුරු බද්ධෙන් නිදහස් කරන්නටත්, මුළු රටේම බදු නිදහස සඳහා අවශ්‍ය අනුමැතිය ඉල්ලා බ්‍රිතාන්‍ය රජයට ලිඛිතව දන්වා යැවිය යුතු බවත්, එපමණක් නොව ඇය ජීවත් වෙන ගමේ නායකත්වයට ඇයව පත් කිරීම සඳහා බලධාරින්ගෙන් ඉල්ලීමක්ද කලේය.

මද කලකට පසු පියයුරු බද්ධ සම්පූර්ණයෙන්ම නිදහස්වුවද කුලහීන කාන්තාවන් දිගු කාලයක් යනතුරුම උඩුකය නිර්වස්ත්‍රව සිටීම පුරුද්දක් කරගත්හ. එබැවින් එය සමාජයේ සාමාන්‍යයක් බවටද පත්විය.

(නම් ගම් සමහර සිදුවිම් මනක්කල්පිතය.)


කුලරත්න ජයසේකර



A day in the life

Tuesday, October 29, 2024

වී ප්‍රභේද



සටහන - වී වගාකරුවන්ගේ සංගමය


නව වී ප්‍රභේද නාමකරණයේ දී එම ප්‍රභේද අභිජනනය කළ ස්ථාන හදූනා ගැනීම සදහා භාවිතා කරන සංකේත අක්ෂර පහත පරිදි වේ.

BG _ බතලගොඩ
BW _ බෝඹුවල
LD _ ලබුදුව
AT _ අම්බලන්තොට
ප්‍රභේදයේ අංකය අනුව වයස් කාණ්ඩය
අංකය ⬇️ වයස් කාණ්ඩය ⬇️
300 සිට 349 මාස 3
350 සිට 399 මාස 3 1/2
400 සිට 449 මාස 4
450 සිට ඉහළට මාස 4 1/2
කෘෂිකර්ම දෙපාර්තමේන්තුව මගින් නිර්දෙශ කරන ලද වී ප්රභේදවල වැදගත් ගුණාංග
{වී ප්රභේදය} {අස්වැන්න} {විශේෂ කරුණු}
{බුසල්/අක්}
මාස 3 ප්‍රභේද
Bg 300 100 120 සුදු මධ්‍යස්ථ දිගින්
යුත් සහලකි.
At 306 100 120 සුදු දිගැටි සහලකි.
At 307 140 සුදු මධ්‍යස්ථ දිගැටි
සහලකි.
At 308 130 135 සුදු සම්බා ප්‍රභේදයකී
මාස 3 1/2 ප්‍රභේද
Ld 365 120 130 රතු සහල් සහිත
සම්බා ප්‍රභේදයකි.
Bg 357 160 සුදු මධ්‍යස්ථ දිගින්
යුත් සහලකි.
Bg 360 150 ගුණාත්මකභාවයේන්
ඉහළ සුදු සම්බා
සහලකි.(කිරි සම්බා)
Bg 364 140 160 රතු සහල් වර්ගයකි.
At 362 150 රතු සහලකි.
මාස 4 ප්‍රභේද
Ld 408 140 රතු පැහැ සහල්
ප්‍රභේදයකි.
Bg 407 H 300 ලංකාවේ පළමු
දෙමුහුන් ප්‍රභේදය වේ.
සුදු පැහැති සහලකි.
Bg 379_2 150 සුදු මධ්‍යස්ථ දිගින් යුත්
සහලකි.
Bg 403 150 සුදු සහලකි. වියළි
(මහසෙන්) කලාපයට වඩා සුදුසු යි.
At 405 120 බාස්මතී සහලේ
(ලංකා සමෘද්ධි) ගුණාංග සහිත
සහලකි.
මාස 4 1/2 ප්‍රභේද
Bg 400_1 140 150 සුදු සහලකි.
Bg 450 140 සුදු සම්බා සහලකි.
Bg 451 100 සුදු සම්බා සහලකි.
Bg 452 80 රතු සහලකි.
Bg 453 120 සුදු සහලකි.
මාස 5' 5 1/2 ප්රභේද
Bg 3_5 100 සුදු සහලකි.
Bg 407 120 සුදු සහලකි.
Bg 38 120 සුදු සම්බා සහලකි.
Bg 745 100 සුදු සම්බා සහලකි.
තවත් කෙනෙක්ට බලන්න share කරන්න

A day in the life
 

මීදුම Published @ 2014 by Ipietoon