අසත්‍යයෙන් සත්‍යයටද -අන්ධකාරයෙන් ආලෝකයටද

මරණයෙන් අමරණයටද - අප යොමු කල මැනවි.

---වේද ගීතයක්

Friday, May 05, 2023

5/05/2023 10:51:00 pm
4
😐😐😐😐 මුහුනු පොතෙන්......


H.G.Wells (1866 - 1946)යනු ඉංග්රීසි ජාතික නවකතාකරුවෙකි ඔහුගේ සම්පූර්ණ නම Herbert George Wells ය. පුරෝගාමී විද්යා ප්රබන්ධකරුවෙක් වූ Wells ගේ The War of the Worlds (1898 ) නමැති කෘතිය වනාහි විද්යාවේ බලය අරබයා පළ කළ අනාවැකි මිශ්ර දේශපාලන ප්රහසනයකි. ඔහු විසින් රචිත ලෝක ප්රකට විශිෂ්ට ග්රන්ථයක් වූ A Short History of the World වූකලී සකල ලෝක ඉතිහාස ගමන් මගේ වෙසෙස් මං සලකුණු පෙළ ගස්වා දැක්වීමට දැරූ ප්රශස්ත ප්රයත්නයකි.
මෙම කෘතියෙහි 28 වැනි පරිච්ඡේදය පළව ඇත්තේ The Life of Gautama Buddha යන මාතෘකා පාඨයෙනි. H.G.Wells ගේ A Short History of the World කෘතිය සිංහලට පරිවර්තනය වී ඇත්දැයි නොදනිමි.සිංහලට නොනැඟිණි නම් එය පමා වී හෝ ඉටු කෙරුම නැණ පහන් පින්කමක් සේ හඟිමි. එය කියවා නැති ඉංග්රීසි දත්තෝ එය කියවත්වා!
H.G.Wells නමැති මේ විබුධයාණන් වරක් බුදුන් වහන්සේ හැඳින්වූයේ මේ අයුරිනි.
"You see clearly a man, simple, devout, lonely, battling for light, a vivid human personality, not a myth. Beneath a mass of miraculous fable I feel that there also was a man. He too, gave a message to mankind universal in its character. Many of our best modern ideas are in closest harmony with it. All the miseries and discontents of life are due, he taught, to selfishness.Selfishness takes three forms - one, the desire to satisfy the senses; second, the craving for immortality; and the third the desire for prosperity and worldliness.Before a man can become serene he must cease to live for his senses or himself. Then he merges into a greater being."
"ඔබ උන් වහන්සේ කෙරෙන් පැහැදිලිවම දකින්නේ මනුෂ්යයෙකි. සරල, බැතිබර, හුදකලා, උට්ඨාන
වීරියෙන් ආලෝකය සොයා යන, විචිත්ර මානව පෞරුෂයකි.මිථ්යා චරිතයක් නොවේ. ප්රාතිහාර්යමය උපමා කතා කන්දකට යටවී පවා සිටියේ මනුෂ්යයෙකුම යැයි හඟිමි.
එහි සිටිමින්ද උන් වහන්සේ මනුෂ්ය වර්ගයා වෙත ප්රදානය කළේ විශ්ව සාධාරණ ගුණෝපේත ධර්මයකි. අප සතු අගනාම නවීන අදහස් බොහෝමයක් ඒ හා සමීප ලෙස ගැළපුණි. ජීවිතයේ සියලු දුක්ඛ වේදනාවන්ට හා අසන්තුෂ්ටියට හේතු වන්නේ ආත්මාර්ථය බව උන් වහන්සේගේ ඉගැන්වීම විය. ආත්මාර්ථය තෙවැදෑරුම් වෙයි. ඉඳුරන් පිනවීමේ ආශාව පළමු වැන්නයි. දෙචැන්න, අමරණීයත්වයට පත්වීමේ තෘෂ්ණාවයි.ලෞකික සශ්රීකත්වය ලැබීමේ ආශාව තෙවැන්නයි. චිත්ත ශාන්තිය ලැබීමට පෙරාතුව මිනිසා තම ඉන්ද්රිය සන්තර්පණය හා ආත්මාර්ථය උදෙසා ජීවත්වීම අත් හළ යුතුය. එවිට ඔහු උත්තම සත්වයෙකු බවට පත්වනු ඇත."
සිංහල ජාතක කතා හා වෙනත් සිංහල බණ කතා අතර සැරිසරන විට අපට නිතර හමු වන්නේ H.G.Wells විබුධයා හැඳින්වූ මනුස්ස බුදුහාමුදුරුවන් යැයි කාට නම් කිය හැකිද? සැබැවින්ම සිංහල පාලි බණ කතා සාහිත්යය කෙරෙන් නැඟී සිටින්නේ ආශ්චර්ය අද්භූත බුද්ධ චරිතයක් නොවේද? සැබෑ මනුස්ස බුදුන් මුණ ගැසිය හැකි තැන් සොයා යෑමට මා තුළ සිතක් උපන්නේ එහෙයිනි.
අප නිතර කියවා අසා ඇත්තේ බොහෝ ගිහි පැවිදි සිංහල ගැදි පැදි කරුවන් වැනූ ආශ්චර්ය අද්භූත බුදු සිරිතමය. බුදුන් වහන්සේ තමා ගැන සැබෑ තතු නොසඟවා තම මුවින්ම හෙළි කරන තැන් ත්රිපිටක සාහිත්යයේද ඉතා දුලබය. මේ එවැනි තැන් කීපයකි. එතැන්හි වැඩ සිටින සැබෑ මනුස්ස බුදු හාමුදුරුවන් දැක පැහැද සුදු වීමි. මුදු වීමි. බොදු වීමි.
මජ්ඣිම නිකායේ මහා සච්චක සූත්රයෙහිදී සච්චක හෙවත් අග්ගිවෙස්සන නිගණ්ඨ තෙම (ජෛන භක්තිකයා) හට තමා සාවුරුද්දක් තිස්සේ ලද දුෂ්කර ක්රියා අත්දැකීම් නොසඟවා හෙළි කරන බුදු හාමුදුරුවෝ:
"මම මුලින් ආහාර ගත්තෙම නෑ. පස්සෙ ධාන්ය තම්බපු වතුර ටික ටික බිව්වා. දවසින් දවස මගේ ශරීරය වැහැරී ගියා. මගේ අත පය අසූ අවුරුද්දක් පැරණි වැල් පුරුක් බවට හැරුණා.තට්ටම් දෙක ඔටු කුර දෙකක් වෙලා. කොඳු ඇට පෙළ ඇට වැලක් වගේ. ඉළ ඇට දිරාපු සාලාවක ඇද ගැහිච්ච පරාල වගේ. ඇස් ගුල්වල ගිලී ගිය ඇස් දෙක ගැඹුරු ළිං පතුලක පේන තරු දෙකක් වගේ. අව්වට වේළිලා ඇකිළුණු අමු ලබු ගෙඩියක් වගේ මගේ හිසේ හම ඇකිළිලා ගියා.මම බඩ අත ගාන කොට කොඳු ඇටය අත ගෑවෙනවා. කොඳු ඇටය අත ගාන කොට බඩේ හම අත ගෑවෙනවා. මගේ බඩ පිටේ කොඳු ඇටයටම ඇලී ගියා. මල මූත්ර කරන තැන මුණින් ඇද වැටෙනවා. මම ශරීරය අතින් අත ගාන කොට දුගඳ හමන රෝම ගැලවිලා වැටෙනවා. මගේ හමේ පිරිසිදු පැහැය අතුරුදහන් වුණා."
අපට මනුස්ස බුදු හාමුදුරුවන් දැකිය හැකි තව තැනක් සංයුක්ත නිකායේ 5 වන ඉන්ද්රිය සංයුක්තයේ එන ජරා වග්ගයට අයත් ජරා සූත්රයෙහි හමුවෙයි.
එක්තරා දිනක බුදුන් වහන්සේ පූර්වාරාමය පිටු පස අව්වේ පිට තවමින් සිටියදී අනඳ හිමියෝ උන් වහන්සේගේ අත් පා මඬිමින් මෙසේ පැවසූහ.
" බුදු හිමියෙනි, හරිම පුදුමයි! ඔබ වහන්සේගේ හමේ පැහැය දැන් ඉස්සර වගේ පිරිසිදු නැහැ. අවයවත් ලිහිල් වෙලා. රැළි වැටිලා. ශරීරය ඉස්සරහට නැමිලා. කන, නාසය, දිව යන ඉන්ද්රියවලත් වෙනස්කම් පේන්ඩ තියෙනවා."
"ආනන්ද, තරුණකමත් දිරා යනවා. නීරෝගී බවේ රෝගී බවත් තියෙනවා. ජීවිතය ඇතුළෙ මරණයත් තියෙනවා."
සංයුක්ත නිකායේ 5 වන සතිපට්ඨාන සංයුක්තයේ අම්බපාලි වග්ගයෙහි ගිලාන සූත්රයේදී මෙන්ම දීඝ නිකායේ මහා පරිනිබ්බාන සූත්රයේදීත් අපට මනුස්ස බුදු හාමුදුරුවන් යළි වරක් හමු විය හැකිය.
තම අවසන් වස් කාලය ගත කිරීම සඳහා බුදුන් වහන්සේ බේලුව නම් ගමට වැඩි සේක. එම වස් කාලය ගෙවද්දී උන් වහන්සේ මහත් සේ ගිලන් වූහ.උන්වහන්සේට මරණ වේදනා ඇති විය. එහෙත් හොඳ සිහියෙන් ඒ සියලු වේදනා විඳ දරා ගත්හ.සුවය ලැබීමෙන් ටික දිනකට පසු උන් වහන්සේ විහාරයේ අසුනක වාඩිවී විවේකයෙන් සිටියදී එතැනට වැඩි අනඳ තෙරුන්ගේ මුවින් මෙවදන් ඇසුණි.
"බුදුහිමියෙනි,මම ඔබ වහන්සේගේ ඉවසීම, දරා සිටීම බලා සිටියා. ඔබ වහන්සේගේ ගිලන් වීම නිසා මගේ මුළු ඇඟම ගල් වී ගියා. කිසිවක් පෙනුණෙ නෑ. බණ දහමිද අමතකව ගියා. එහෙත් ඔබ වහන්සේ පිරිනිවන් පානු නැතැයි සිතුණා."
"ආනන්ද, මම දැන් මහලුයි. දිරා පත් වෙලා. මට දැන් අසූ විය පිරිලා. දිරා පත් වෙච්ච කරත්තයක් උණ පතුරු අල්ලලා පිළියම් කරනවා වගේ මගේ ශරීරයත් පිළියම් කර කර තමයි පවත්වා ගන්නේ."
ආනන්ද හිමියන් සමග පයින්ම කුසිනාරාවට වඩින බුදුන් වහන්සේ අතර මග නවාතැන් ගත්තේ පාවා නුවර චුන්ද කර්මාර පුත්රයාගේ අඹ උයනෙහිය. බුදුන් වහන්සේගෙන් බණ ඇසූ චුන්දයෝ මහත් සේ පැහැද උන්වහන්සේට තම ගෙදර දනට ඇරයුම් කළහ. චුන්ද එම දානය සඳහා සූකරමද්දව පිළියෙල කරවූ. බව උදාන පාලියේ පාටලී ග්රාමීය වර්ගයේ චුන්ද සූත්රයෙහි සඳහන් වෙයි. "බුදු හිමියෙනි, මා දානෙට සූකර මාංශ පිළියෙල කෙරෙව්වා. ඔබ වහන්සේ එය පිළිගනු මැනවි" යැයි චුන්ද කී කල බුදුන් වහන්සේ නිහඬ බව පා එය ඉවසූහයි අංගුත්තර නිකායෙන් හෙළි වෙයි.එසේම සූකරමද්දව යනු වන හූරන්ගේ මස් බව දීඝනිකාය ටීකාව කියයි.
සූකර මද්දව වැලඳූ අවස්ථාවේ පටන් බුදුන් වහන්සේගේ සවි බල පිරිහී ගිය බව සුමංගල විලාසිනියේ හා බෝධිවංශයේ සඳහන් වේ. සාවුරුදු දුෂ්කරක්රියාවේ ප්රතිඵලයක් වශයෙන් හට ගත් පිට රුජාවකින් මහලු කල බුදුන් වහන්සේ පීඩා විඳි හෙයින්, "මගේ පිට රිදෙනවා, පොඩ්ඩක් විවේක ගත්තොත් හොඳයි!" යනුවෙන් උන් වහන්සේගෙන් නිතර පැවසුණු බව අංගුත්තර නිකාය, දීඝ නිකාය හා සංයුක්ත අටුවාව ආදියෙන් හෙළි වෙයි. තම දුෂ්කර ක්රියා සමයේම අත් විඳි අල්ප ආහාර භාවයත් දුඃඛ ශයනයත් හේතු කොට ගෙන හටගත් උදරාබාධයක් යළි යළිත් වරින් වර නැගී අවුත් උන් වහන්සේට කටුක වේදනා දුන් බව බ්රාහ්මණ සංයුක්තයෙහි දේව හිත සූත්රය හා එම අටුවාව පවසයි.
ගුත්තිල කව් ගත ගෙතූ මා ළබඳ වෑත්තෑවේ යති කිවිඳු මගේ මතකයෙන් මතුව මෙසේ ගයනු ඇසේ.
යන ලෙස නොහැකිළී
අවාපුරයට නියැළී
කරනෙව් මග හෙළී
බුදුන් මුදුනට ගලක් පෙරළී
ගල මුනිඳු මත්තේ
හෙත කිසිවක් නොදත්තේ
ගලෙකි පිළි ගත්තේ
එසෙවු ගුණ ඔහු නොපිළිගත්තේ
ඉඳ ඉඳ එක වෙහෙර
විඳ විඳ දහම් මනහර
සිඳ බිඳ දුක් සසර
අනේ දෙව්දත් නුදුටි මොක්පුර
බුදුන් වහන්සේ නසනට දෙව්දත් තෙර පෙරළූ ගල පතිත වුණු අන් ගලකින් විසිව ගිය ගල් පතුරක් වැදීමෙන් තම පයේ හට ගත් තුවාලය නිසා උන් වහන්සේ බලවත් ලෙස ගිලන්ව වේදනා විඳි බව සංයුක්ත නිකායෙන් හා එම අටුවාවෙන් හෙළි වෙයි. තම අසූ වන වියේදී ජර පත් බව කියා පාන ලකුණු
බුදුන් වහන්සේගේ පිටේ පහළව ගිය බවද එම නිකාය හා අටුවාව යන දෙකෙහිම සඳහන්ව ඇත. උන් වහන්සේ පයින්ම දනවු සැරි සැරීමේ හේතු අතරින් ශරීරාරෝග්යය සම්පාදනය හෙවත් සිරුරු සුවය සලසා ගැන්මද එකෙකැයි සුත්ත නිපාත අටුවාව කියයි.
ගල් පතුර වැදීමෙන් ගිලන් වූ බුදුන් වහන්සේගේ තැළුණු පාදයෙහි හට ගත් තුවාලයේ ලේ සැත් කමකින් බැහැර කළ ජීවක වෛද්යවරයා එය සුවපත් කළ බව පපඤ්ච සුදනී නම් මජ්ඣිම නිකාය අටුවාවෙන් හෙළි වෙයි. ධම්මපද පෙළ පොතෙන් කියැවෙන්නේ, ජීවක වෛද්යවරයා, තුවාලයෙහි එක් තැන් වූ ලේ එය ඇතුළේදීම සිඳී යන ලෙසින් බෙහෙතක් තබා බැඳ එය සම්පූර්ණයෙන් සුවපත් කළ බවය. සද්ධර්මරත්නාවලියෙහිද එය එසේම පැවසේ.එහෙත් දම්පියා අටුවා ගැටපදය, සැත්කමක් කළ බවම නිසැක කොට කියයි.
සෙත් සිරි දෙන මහ ගුණ මුහුදාණන්ද, සත් හට බව දුකට වෙදාණන්ද, තිත්(තීර්ථක-මිසදිටු) ගනඳුරු දුර ලන දිනිඳාණන්ද වූ කරුණා සීතල හද ඇති මුනිඳාණන් නින්දා අපහාසවලට මුහුණ දුන්නේ අන් හැම මිනිසෙකු ලෙසින්මය.
සුන්දරීකාවගේ නින්දා අපහාසය, චිංචි මානවිකාවගේ පරිභව චෝදනාව, මාගන්දියගේ දෝෂාරෝපණය ආදිය මෙහිදී සිහියට නැඟේ.
අතිශය කරුණ රස ජනනය කරන මානුෂ මහා කාව්යයක් වැනි මහා පරිනිබ්බාන සූත්රය මෙවේලේ මගේ සිතේ ඇලේ, වෙළේ, ගිලේ.
චුන්දගේ සූකර මද්දව දානය වැළඳි අසූ විය පිරි බුදුන් වහන්සේ කුසිනාරාව බලා පයින්ම වඩිද්දී උන් වහන්සේට හදිසියේ ලෝහිත පක්ඛන්දිකා රෝගය (ලේ අතීසාරය) දරුණු ලෙස හට ගනී. මාරාන්තික වේදනා උපන. බුදුන් වහන්සේ එළඹ සිටි සිහියෙන් පීඩා ඉවසූහ. රෝග පීඩා පිටම කුසිනාරාව බලා යන උන්වහන්සේ වෙහෙසට පත්ව පාරෙන් ඉවත ගසක් මුලට පැමිණ නැවතුණහ.
"ආනන්ද, මට ක්ලාන්තයි.සගළ සිවුර හතරට නමා මට අසුනක් පණවන්න."
අනඳ තෙරුන් වහන්සේ සගළ සිවුර හතරට නමා අසුන් පැනවූහ. අසුනෙහි හිඳ ගත් බුදුන් වහන්සේ:
"ආනන්ද පිපාසයි! මට බොන්න පැන් ටිකක් ගේන්න."
ගිනි ගහන ගිම්හානේ දිය සිඳී ගොස් යන්තම් දියවැලක් සේ කාන්දු වී යන කකුත්ථා නදියේ ඒ ඉතිරි දියද කරත්ත ගමන් කිරීමෙන් කැලතී බොරව ඇති බව අනඳ හිමියෝ දනිති. ගිලන් වූ බුදුන් වහන්සේට බොර වතුර ගිලන්පස කළ හැක්කේ මොන හිතකින්ද! ලේ අතීසාරයෙන් හට ගත් විජලනය කරණකොටගෙන පිපාසය උග්ර වූ බුදුන් වහන්සේ අනඳ හිමියන්ගේ පමාව නිසා දෙවන වරටත් තෙවන වරටත්:
"ආනන්ද, පිපාසයි! මට බොන්න පැන් ටිකක් ගේන්න!"
අනඳ හිමියෝ එහි ගොස් ඒ පැන් ගෙනැවිත් බුදුන් වහන්සේට පිදූහ. උන් වහන්සේ ඒ පැන් පානය කළහ.
බුදු වුණු මිනිසුන් ගැන මිස බුදු වුණු දෙව් බඹුන් ගැන බණ පොතේ කොහේවත් නොකියැවේ. බුදු වීමට මනුෂ්ය ලෝකයටම ආ යුතුය.
කොපමණ වටිනා අදහසක්ද එය! මිනිසා තරම් උතුම්, බලවත් සත්වයෙක් වෙන කොහේ ඇත්තේද? මිනිසා සමාන වන්නේ මිනිසාටම මිස වෙන කා හටද? ඔබේ චිත්ත සන්තානය මත චිත්රණය කිරීමට මා තැත් කළේ අප හැම ලද සේම මනු ලොව මිනිසත් බව ලැබ, උට්ඨාන වීර්යෙන් අධ්යාත්ම විමුක්තිය සාක්ෂාත් කළ අසමසම මනුෂ්ය චරිතයකි. හාස්කම් පාන, විජ්ජා පෙන්වන, අසාමාන්ය උස මහත ඇති, මායා කාර, අද්භූත චරිිතයක් නොවේ. අසූ මහා ශ්රාවක චරිත අතර වූ මහා කාශ්යප තෙරුන් වහන්සේ උස මහතින් මෙන්ම රූපයෙන්ද බුදුන් වහන්සේට අතිශයින් සමාන වෙති. ඒ නිසාම දෙදෙනා මාරු වීමෙන් මිනිසුන් රැවටුණු වාර අනන්තය. බුදුන් වහන්සේ තමා හැඳ පෙරවූ සිවුරු මාරු කර ගත්තේ මහා කාශ්යප හාමුදුරුවන් සමග පමණක් වීමෙන් එය මනාව සනාථ වෙයි. බුදු බණේ එන ශ්රාවක චරිත කියවීමෙන් විස්තර දත හැකිය. කියවත්වා! සිතත්වා!
ජාති, ජරා,ව්යාධි, මරණ නම් සතර භය උරුම කොට ගත් මානව චරිතය වසා ගෙන බුද්ධ නාමයෙන් ආශ්චර්ය අද්භූත මායාකාරී අමානව චරිතයක් පහළ වූයේ කෙසේද? එවැනි බුද්ධ චරිතයක් අතිශයෝක්තියෙන් හා භාවාතිශය ලෙසින් වර්ණනා කරන ශ්රව්ය දෘශ්ය කාව්යය මෙන්ම චිත්ර ප්රතිමා ආදියද පැතිර යෑම කවර දෘෂ්ටි වාදයක අනිෂ්ට විපාකයක්ද?
අමාවතුර හා බුත්සරණ පොළොන්නරු යුගයේ බිහි. වුණු කෘති දෙකකි. බුදු ගුණ වැනුම එම ග්රන්ථ දෙකේම ඒකායන අරමුණයි. ඒ නිසාම එම කතුවරයන් අතින් මැවී ඇත්තේ සියලු දෙවි බඹුන් ඉක්මවා සිටින අසාමාන්ය බුදු වරයෙකි. විශේෂයෙන් බුත්සරණ කෘතිය මගින් බුදුන් මුල් කර ගෙන මවා ඇති භක්ති වාදය අති ප්රබල වූවක් ලෙස හැඳින්විය හැකිය. ඊට හේතුව කිම? ලංකාවේ පැතිර පැවති හින්දු දේව භක්තිය හා බ්රාහ්මණ සංස්කෘතිය මගින් බෞද්ධ සංස්කෘතිය අකා මකා දමා තිබුණි. එය වූකලී චෝල ආධිපත්යයේ අනිෂ්ට ප්රතිඵලයකි. එකල විසූ සිංහල ගත් කරුවන්ගේ ඒකායන පරමාර්ථය වූයේ බෞද්ධ ජනතාව හින්දු දේව වාදයේ හා බ්රාහ්මණ සංස්කෘතියේ ප්රබල බල පෑමෙන් මුදවා ගෙන යළි ඔවුන් තුළ බුදුන් වහන්සේ කෙරෙහි බලවත් භක්තියක් කුළු ගැන්වීමයි. බුදුන් වහන්සේගේ අධ්යාත්ම ගුණ කාය
යටව ගොස් බුද්ධ දේචයෙකුගේ ආශ්චර්ය අද්භූත රූප කායක් ප්රාදූර්භූත වීම එහි අනිවාර්ය අනිෂ්ට ප්රතිඵලයක් ලෙස හැඳින්වීම කවර වරදද?
එෆ් බී හුදී ජන පහන් සංවේගය උදෙසා ලියැවෙන මේ ලේඛනය උත්තම විශ්ව මනුෂ්ය බන්ධු වරයෙක් වන මහත්මා ගාන්ධි මහාශයන්ගේ මේ මාණික්ය වාක්යයෙන් හමාර කිරීම මැනවැයි හඟුම්හ.
Buddhism is pre - eminently a religion of the masses. I do not despair. I do not for one moment think that Buddhism has been banished from India. Every essential characteristic of Buddhism, I see, is being translated into action in India much more perhaps than in China, Ceylon and Japan, which nominally profess Buddhism. I make bold to say that we in India translate Buddhism into action far more and far better than others. It is impossible to banish Buddha. You cannot deprive Him of His birth in India.In His own life, He made out for himself an imperishable name. He lives today in the life of millions of human beings. Let each one.take for himself as much of the message of the mercy and piety that Buddha came to deliver. We have to translate that message in our own lives. Are we fit to pay our homage to that great Lord, Master and Teacher of mankind? The thought that Buddha gave about 2500 years ago will never vanish.
බුදු දහම වනාහි වෙසෙසින්ම පොදු ජනතා ආගමකි. මම බලාපොරොත්තු සුන් කර නොගනිමි. බුදු දහම ඉන්දියාවෙන් පිටුවහල් කර ඇතැයි මම මොහොතකටවත් නොසිතමි. බුදු දහමට අයත් සෑම අත්යවශ්ය ගුණ දහමක්ම, නාමික වශයෙන් බුදු දහම ගැන කතා කරන චීනය,ලංකාව හා ජපානය යන රටවලට වඩා, ඇතැම් විට, ඉන්දියාව තුළ පිළිපැදෙන බවක් මම දකිමි. ඉන්දියාවේ සිටින අපි අනික් අයට වඩා වැඩියෙන් මෙන්ම වඩා හොඳින් බුදු දහම පිළිපදින බව මම එඩිතරව පවසමි. බුදුන් වහන්සේ පිටුවහල් කළ නොහැකිය. උන් වහන්සේගේ ඉන්දියානු උත්පත්ති උරුමය අහිමි කළ නොහැකිය. උන් වහන්සේ තම ජීවිත කාලය තුළ තමා උදෙසා නොමියෙන නමක් දිනා ගෙන ඇත්තාහ. බුදුන්වහන්සේ අද කෝටි ගණනක් මිනිසුන්ගේ ජීවිත තුළ ජීවත් වෙති. උන් වහන්සේ ලොව පහළව දෙසූ, ශ්රද්ධාව හා කරුණාව මුල් කොට ගත් දහමින් හැකි තරම් පිහිට ලබා ගැනීමට අපි ඒ හැම කෙනෙකුටම මග පාදමු. අපි ඒ දහම පිළිපැදිය යුතු වෙමු. මනුෂ්ය වර්ගයාගේ ඒ උත්තම වූ නේතෘ වරයාට මුනිවරයාට ශාස්තෘවරයාට නිසි ගෞරව දැක්වීමට අපි සුදුස්සෝ වෙමුද? මීට දෙදහස් පන්සිය වසරකට පමණ පෙර බුදුන්වහන්සේ අපට ප්රදානය කළ ඒ උතුම් ධර්මය කිසි දා අතුරුදහන්ව නොයන්නේමය.
Karunarathna Amarasingha


note of imaginary

4 comments:

Anonymous said...

මගේ බුදුහාමුදුරුවෝ

මා බුදුදහම හදාරලා නැහැ. සාමාන්‍ය පෙළ දෙවැනි වසරෙන් පසු බුදුදහම ගැන ක්‍රමවත් අධ්‍යාපනයක් ලබා නැහැ. මගේ පාලි දැනුම සාමාන්‍ය පෙළ පළමු වසරට සීමා වෙනවා. දහම් පාසලේ හතරවැනි පංතියේ අභිධර්ම දැනුමක් පමණයි මට ඇත්තේ. මා සූත්‍ර කිහිපයකට වඩා කියවලා නැහැ. මා කේ එන් ජයතිලක ඩේවිඩ් කළුපහන සහ තවත් කිහිප දෙනකුගේත් වල්පොල රාහුල හිමියන්ගේ ඇතැම් පොත් කියවා තියෙනවා. ඒ පොත් බටහිරයන්ගේ අච්චුවට බුදුදහම දැමීමට තැත් කිරීමක් ලෙසයි මට හැඟී ගියේ.

මා කුඩා කාලයේ බුදුදහමට ලැදියි. මට පැවිදි වීමේ ආශාවකුත් තිබුණා. එහෙත් තාත්තා එයට කැමති වුණේ නැහැ. මා පසුව බටහිර දැනුම පස්සේ ගියා. මාක්ස්වාදියකු ද වුණා. විද්‍යාඥයකු වීමට කටයුතු කළා. එහෙත් මට වැඩි දුර යන්න ලැබුණේ නැහැ. මට එංගලන්තයේ දී බටහිර දැනුම් ක්‍රමයට හිතන්න බැරි බව වැටහුනා. මා විද්‍යාපති උපාධියක් සමග ආපසු ලංකාවට ඒමට තීරණය කෙළේ ලංකා විශ්වවිද්‍යාලයේ රැකියාවේ ස්ථිර වීම සඳහා. එහෙත් මට සසෙක්ස් විශ්ව විද්‍යාලයෙන් ආචාර්ය උපාධියක් දුන්නා. මගේ බටහිර විද්‍යා දැනුම එයට සීමා වුණා. පසුව කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ ක්වොන්ටම් භෞතිකය උගන්වන අතර මට එහි ඇත්තේ වෙන ම කතාවක් බව වැටහුණා. එය ගැන කල්පනා කරන විට මට බුදුදහම මතක් වුණා. මා නැවතත් බෞද්ධයකු වුණා. මා බුදුහාමුදුරුවන් ගැන කල්පනා කරන්න පටන් ගත්තා.

මට අවශ්‍ය වුණේ බුදුහාමුදුරුවන් දේශනා කෙළේ කුමක් දැයි දැන ගැනීමට. යුදෙවුවන් තම දෙවියන්වහන්සේ පිළිගනිමින් දෙවියන්වහන්සේ කවුදැයි දැන ගැනීමට වෙහෙසෙනවා. මා බුදුහාමුදුරුවන් දෙවියන්වහන්සේ කෙනකු බවට පත් කරන්න හදනවා නො වෙයි. බුදුහාමුදුරුවන් අසාමාන්‍ය මිනිසකු බව මා දන්නවා. උන්වහන්සේ අසමසම. උන්වහන්සේ දෙසූ දහමත් අසමසම. වෙනත් කිසිම දහමක් දැනුමක් සමග ඒ සසඳන්නවත් බැහැ. එහෙත් ප්‍රශ්නයක් තියෙනවා.

නැවතත් ක්වොන්ටම් භෞතිකය සම්බන්ධ කතාවක්. නීල්ස් බෝර් වරක් කියා තියෙනවා ක්වොන්ටම් භෞතිකයේ ලොකුම ප්‍රශ්නය එය සම්භාව්‍ය, අපි නිවුටෝනීය කියමු, භෞතිකයේ වචනවලින් විස්තර කිරීමට සිදු වීම කියා. තවත් නොබෙල් ත්‍යාගලාභියකු වූ රිචඩ් ෆයින්මාන් පවසා ඇත්තේ කිසිවකුටවත් ක්වොන්ටම් භෞතිකය නොතේරෙන බවයි. මා බුදුදහම ක්වොන්ටම් භෞතිකය සමග සසඳනවා නො වෙයි. එහෙත් අපට බුදුදහම දැන ගැනීමට සිදු වී ඇත්තේ එදිනෙදා යොදා ගන්නා වචන ආධාර කර ගනිමින්.

ඉතා කෙටියෙන් මා දන්නා බුදුදහම ගැන කියන්නම්. ඉතා විශාල පිරිසක් ඒ සමග එකඟ නො වේවි. ඔවුන් මට වඩා බුදුදහම හදාරා ඇති බව මා දන්නවා. එහෙත් මට මගේ නොදැනුම්කම ඔවුන් හමුවේ පෙන්වන්න වෙනවා. මා නාගර්ජුන හිමියන්ගේ පොතපතත් කියවා නැහැ. මහායානික පොතපතත් කියවා නැහැ. සෞත්‍රාන්තික හරි තන්ත්‍රයානික හරි පොතපතත් කියවා නැහැ. ශුන්‍යතාව අපට ශුන්‍යය සඳහා සංකේතයක් සකස් කර ගැනීමට උපකාර වුණත් මා එය සංකල්පයක් හැටියට ප්‍රතික්‍ෂෙප කරනවා.

බුදුහාමුදුරවන් අපට දේශනා කෙළේ සසර ගමන කෙළවර කරන්න. එදා දඹදිව සසර ගමන කෙළවර කරන්න සිතුවේ මරණයක් නැති සදාකාලික ජීවිතයක් ලබා ගැනීමෙන්. බුදුහාමුදුරුවන්ට අවශ්‍ය වුණේ යළි නොඉපදී සසර ගමන කෙළවර කරන්න. එවිට සසරේ සැරිසරන පුද්ගලයාට සිදුවන්නේ කුමක් ද? පුද්ගලයා අර නොමැරෙන තැනක උත්පත්තිය ලබතොත් ශාස්වත කතාවක් කියැවෙනවා. එහෙම නැත්නම් පුද්ගලයා නැති වෙනවා ද? එවිට උච්ඡෙද කතාව.

බුදුහාමුදුරුවන් දේශනා කෙළේ පුද්ගලයකු නැති බව. එවිට ශාස්වතත් නැහැ උච්ඡෙදත් නැහැ. ආත්මයක් කියා එකක් ඇත කියා ගැනීමෙන් තමයි අවුල ඇති වෙන්නෙ. අනිච්ච දුක්ඛ අනත්ත කියන්නේ මේ නැති බව ශුන්‍ය බව හිස් බව. පැවැත්මක් නැති බව. පවත්නා සත්වයකු නැති බව. උත්පාද භංග මිස තිථියක් නැති බව. මට තේරෙන විධියට සත්වයා කියා කිසිවකුත් නැහැ. සත් කියන්නෙ ම ඇති බව. සත්‍යය ඇත්ත ආදී වචන පැවැත්මත් එක්ක සම්බන්ධයි. අනත්ත ලක්ඛණ සූත්‍රයේ කියැවෙන්නේ මා කියා කෙනකු ආත්මයක් නැති බව. එහෙත් සත්වයා පුද්ගලයා මා ආදිය නැතුව අපට කතා කරන්න බැහැ. අපට කියන්න වෙන්නෙ ඊනියා මා ඊනියා සත්වයා ඊනියා පුද්ගලයා ආදී වශයෙන්. ඒත් හැම තැන ම ඊනියා යොදාගන්න එක තේරුමක් නැහැ. අප සත්වයා කියන්නේ ආත්මයක් ගැන සිතා නොවෙයි. එය සම්මුතියක් පමණයි. අපට සියලු සත්වයෝ සුවපත් වේවා කියන්න වෙනවා. ඊනියා සත්වයෝ ඊනියා සුවපත් ඊනියා වේවා කියන්න බැහැ.

Anonymous said...

අප බොරු ගොඩක් තනා ගෙන. එසේ කීමත් බොරු. අපට බොරු නොකියා බැහැ. මෙහි බොරු කියන්නේ මුසා කියන අරුතින් නො වෙයි. මා යම් වැඩක් කර ඒ කළේ නැහැ කීම මුසාවක්. මා ඒ වැඩේ කළ බව කීම බොරු වැළක්. අප කියන බොරු සංගත වුණා ම වැඩ කළා ම අප ඒ පිළිගන්නවා. මා ගෙදර ගියා කීම බොරු වැළක් වුණත් එය වැඩ කරනවා. ගෙදර කියා නිත්‍ය තැනක් නැහැ. කිසිවකු තමා පිටත් වූ ගෙදරට ආපසු යන්නේ නැහැ. කිසිවකු ඇත්තෙත් නැහැ.

මෙහි දී වෙනස් වෙනවා කියන සංකල්පය අපට පිහිට වෙනවා. එහෙත් වෙනස් වන යමක් හරි වෙනස් වන යමකු හරි නැහැ. සත්වයන් පමණක් නොව ගස් ගල් ආදී වස්තූන් ද නැහැ. උත්පාද භංග මිස තිථියක් නැහැ. එහෙත් මේ වෙනස් වීම හරහා අප වෙනස් වන්නකු වෙනස් වන වස්තුවක් හදා ගන්නවා. මා අසා ඇති ආකාරයට ඈත අතීතයේ සිංහල භික්‍ෂූන් වහන්සේ වෙනස් වන්නකු නැතිව වෙනස් වීමක් ගැන කියා තියෙනවා. මා එහි මුලාශ්‍රය නම් කියවා නැහැ.

මට තේරෙන සිංහල භාෂාව නාම පදවලට වඩා ක්‍රියා පදවලට වැදගත් තැනක් දෙනවා. අපට නාම පදයක් නැතුව වහිනවා කියන්න පුළුවන්. ඉංගිරිසියෙන් එහෙම බැහැ. It is raining කියන්න වෙනවා. අපේ භාෂාවේ චතුස්කෝටික යෙදුම් තියෙනවා. අපට ගෑවී නොගෑවී ඉන්න පුළුවන්. වස්තු පවතින්නේ නැහැ නොපවතින්නෙත් නැහැ. වස්තුවක් නැති වුවත් අපි සම්මුතියෙන් බොරුවක් එනම් වස්තුවක් හදා ගන්නවා.

අප සසර සැරිසරන්නේ මේ නැති සත්වයකු ඇති සත්වයකු ලෙස හිතන නිසා. නැති පුද්ගලයකු ඉන්න පුද්ගලයකු ලෙස හිතන නිසා. ඒ අන් දැනුම් වගේ ම බොරුවක්. සසර කෙළවර කළ හැක්කේ මම ය මාගේ ය කියන මේ බොරුව අත්හැරීමෙන් මිස කාම සුඛල්ලිකානු යෝගයෙන්වත් අත්ථ කිල මතානු යෝගයෙන්වත් නො වෙයි. නැති පුද්ගලයකු ඉන්නවා යැයි සිතීම අත්හැරීම උච්චෙදයක් නො වෙයි. එහි දී පුද්ගලයකු නැති වන්නේ නැහැ. සිතීමක් අත්හැරීමක් පමණයි.

එහෙත් ප්‍රශ්න තියෙනවා. අත්හරින්නේ කවුද කියා අහන්න පුළුවන්. මේ තමයි අපි එදිනෙදා ව්‍යවහාරයෙන් සිතන්න යෑමේ ප්‍රතිඵල. අත්හරින පුද්ගලයකු නැහැ. එහෙත් අත්හරිනවා. නාම පදයක් නැහැ. අවසානයේ දී ක්‍රියා පදත් නැහැ. ක්‍රියා පද හදන්නෙත් නැති සත්වයකු. ක්‍රියා පදත් අත්හරින්න ඕන. ඉතා කෙටියෙන් කියනවා නම් අත්හැරීමත් අත්හරින්න ඕන. ඒ අත්හැරීම සඳහා බුදුහාමුදුරුවන් අපට මගක් කියා දී තියෙනවා. ඒ අරි අටැඟි මග. සසර කෙළවර කිරීමට ධර්මය මගක් පමණයි. එය පහුරක් නො වෙයි. සසර කෙළවර කිරීම සසරින් එතර වීමක් නො වෙයි. පහුර කර තියා ගැනීමක් ගැන හිතන්නවත් කිසිවකු නැහැ. සසර කෙළවර වීමේ දී ධර්මයත් අත්හැරෙනවා.

ඒ තමයි මගේ බුදුහාමුදුරුවන් දේශනා කර ඇති දේ.

Anonymous said...

මේ මිනිහගේ බ්ලොග් එකේ දාන කොමෙන්ට්ටුත් අපරාදේ.
ඇයි කිසිම රිප්ලයි එකක් නැහැනේ ඒවාට

miduma said...

ඇයි මේ නිර්නාමිකව කොමෙන්ට් කරන්නේ ? කේන්ති යනවා නේ ?.