Saturday, February 15, 2025

ගිමන් හරින දියඹ දිගේ - ආචාර්ය අමරදේවයන් .

ගිමන් හරින දියඹ දිගේ සුසුම් හෙලන වෙරළ ඉමේ බැස යන හිරු අඩැසි සඳට රහස් කියනවා... සඳ ආදරයෙන් අහස පුරා ර‍ටා මවනවා... හිත් දැහැනේ වෙලී තිබුණු නෙත් දෑලේ ගලා හැලුණු මියැදෙන්නට බලා ඉඳපු ආදරයද මේ... හිරු රහසේ කියා දුන්න ආදරයද මේ... නිල් කටරොළු නිල නැහැවුණ මල් බර මුදු සුව ‍රැඳවුණ තොල් පෙති කල් හඬගාලන ආදරයද මේ... නුඹ රහසේ කියාදුන්න ආදරයද මේ… පද රචනය -ජානක සිරිවර්ධන සංගීතය - අරුණ ගුණවර්ධන ගායනය - පණ්ඩිත් ඩබ්ලිව්.ඩී. අමරදේව "අග්නි" ටෙලිනාට්‍යයේ තේමා ගීතය

Friday, February 14, 2025

Love from your Valentine .


වැලන්ටයින් දිනය ලංකාවේ වෙළදපලට ගෙනාවේ එක්තරා මාධයක්. මාස ගානක් කෑගහලා කරපු ප්‍රචාරය නිසා එක් අවුරුද්දක් අපේ කොල්ලෝ කෙල්ලන්ට වැලන්ටයින් උන්මාදයක් වැළදිලා තිබුනත් අවුරුදු හතරපහක් වෙන කොට ඒ පිස්සුව යන්තරමකින් සුවපත් වෙලා තියෙනවා. අද වෙන කොට එදා තිබුන ගාය හොදටම අඩු වෙලා. 

ඇත්තෙන්ම වැලෙන්ටයින් දිනය වෙලෙන්දන් විසින් නිර්මාණය කර ගත් වෙළදාමක්. ලෝකය පුරා වැලන්ටයින් දිනය වෙනුවෙන් හුවමාරු වෙන මුදල ඩොලර් බිලියන ගණනක්. වැලන්ටයින් උණ ලෝක පරිමාණ බිස්නස් එකක්. 
1800 ගණන්වල මැසචූසෙටිස් ප්‍රදේශයේ හිටිය ඊස්තර් හොලන්ඩ්  කියන යුවතිය ගෙදරදි හැදුව වැලන්ටයින් කාඩ් වෙළෙඳපොළට එක් කලා. එදා සිට ව්‍යාප්ත වුන  වැලන්ටයින් කාඩ් ලෝකය පුරා බිලියන ගනනක් හුවමාරු වන්න පටන් ගත්තා. 

අද වන විට සන්නිවේදන ක්‍රමවේදයන් වෙනස් වෙලා නිසා අන්තර්ජාලය. ජංගම දුරකතනය ඔස්සේ හුවමාරු වෙන වැලන්ටයින් පණිවිඩ අසීමිතයි.
වැලන්ටයින් දිනය කියලා ගිරවු වගේ කියන සමහර උදවිය මොකක්ද මේ වැලන්ටයින් කියලා අහපුවම දෙන උත්තර හරියට ආදරවන්තයන්ගේ ප්‍රශ්න උත්තර වගෙයි. මේ වැලන්ටයින්කෙනෙකුට රෝමියෝ. තවත් කෙනෙකුට ටයිටැනික් නැවේ ගිය කෙනෙක්.  
වැලන්ටයින් දිනය ජාත්‍යන්තරව පෙබරවාරි 14 වෙනිදා ලෙස ප්‍රචලිත වුවත් වැලන්ටයින් දිනය බ්‍රසීලය  සලකන්නේ ජුණි 12 වෙනිදා ලෙසටයි.
ආදරයේ හා විවාහයේ දෙවඟන ලෙස පුරාණ රෝම දේව කථාවල සදහන් වන්නේ ජූනා දෙවගන. මීට අමතරව දෙව්ලොව රැජින හැටියට සැලැකුණෙත් ජූනා දෙවඟනයි. පුරාණ රෝමානුවන් සෑම වර්ෂයකම පෙබරවාරි 14 දා ජූනා දෙවඟන වෙනුවෙන් ප්‍රීති උත්සව පැවැත්වූවා.
මේ උත්සව සමයේදී තිබුණා තවත් අපූරු චාරිත්‍රයක්. රෝම යුවතියන් තම නම ලියපු තුණ්ඩුවක් භාජනයකට දානවා. ඒ භාජනයට අත දාලා රෝම තරුණයන් එක් එක් තුණ්ඩු කෑලි තෝරා ගන්නවා. හරියට ලොතරැයියක් අදිනවා වගේ. තමන්ගේ අතට ලැබුණු තුණ්ඩුවේ නම සඳහන් යුවතිය සමඟ තරුණයන් උත්සව සමය ගත කරන්නත් අවස්ථාව ලැබෙනවා. මෙහෙම අහම්බෙන් එකතු වුණු බොහෝ දෙනා නතර වුණේ ස්ථිර විවාහයෙන්. ජූනා දෙවඟන හා පෙබරවාරි 14 දිනය පෙම්වතුන්ට විශේෂ දිනයක් වුණේ ඒ විදිහට කියලයි සඳහන් වෙන්නේ. 
දෙවැනි ක්ලෝඩියස් කියන රෝම අධිරාජයාගේ රාජ්‍ය පාලන කාලයේ එක්තරා ඝාතනයක් නිසා මේ සිරිත  වෙනස් වුනා. 
දෙවැනි ක්ලෝඩියස් මහජනතාව අප්‍රිය කළ අධිරාජයෙක්.  ක්ලෝඩියස්ට බලවත් රෝම හමුදාවක් හදලා අනිත් රටවල් යටත් කරගන්න.අවශ්‍යතාවයක් තිබුනා. ක්ලෝඩියස්ට තිබුන තදියමට  තරුණයන් හමුදාවට බැඳෙන්න ආවේ නෑ. මේකට හේතුව ලෙස ක්ලෝඩියස් හදුනා ගත්තේ  තරුණයන් තමන්ගේ බිරිඳට හා පවුලට තදින් ආදරය කරන පවුලට බැඳෙන තත්ත්වයකට පත්වෙලා සිටින  නිසා ඔවුන් හමුදාවට බැඳෙන්න කැමති නැහැ කියලයි.  ඔහු පැනෙව්වා නියෝගයක්. කසාද බැඳීම තහනම් කියලා ! .
එහෙත් වැලන්ටයින් පූජකතුමා නැඟී සිටියා ක්ලෝඩියස්ට එරෙහිව. එතුමා මේ මානව හිමිකම උල්ංඝණයට එරෙහිව 
පෙම්වතුන්ට අනුශාසනා කරමින් ඔවුන් විවාහ දිවියට  ඇතුලත් කිරීමට එතුමා කටයුතු කලා. ඒත් එතුමාගේ  මේ මෙහෙවර කරගෙන යන්න පුළුවන් වුණේ ක්ලෝඩියස්ට ඒ ගැන ආරංචි වන තුරු පමණයි. දැන් වගේ රාජ්‍ය විරෝධ කටයුතු වල නිරත වෙනවා කියලා වැලන්ටයින් පූජකතුමාට  හිරේ වැටෙන්න සිද්ධ වුනා. 
එතුමාගේ   ආගමික විශ්වාස අතහැර දාන්න බල කළා. ඒත් එතුමා අචලව හිටියා. එහෙම හිරේ විලංගුවේ වැටුනහමත් වීරයෙක් වෙන්න කෙටි මගක් පෑදෙන නිසා වැලන්ටයින් පූජකතුමා පෙම්වතුන් ගේ ශුද්ධ වූ වීරයෙක් බවට පත්වුණේ් නිතැතින්මයි.
මේ අතර බන්ධනාගාර පාලකයාට හිටියා රූමත් දියණියක්. ඒත් ඇගේ දෑස් අන්ධයි. මේ තරුණියට නිදහස ලැබුණා වැලන්ටයින් පූජකතුමා එක්ක පැය ගණන් කතාකරන්න. ප්‍රතිඵලය වුණේ දෙදෙනා අතර භක්තිමත් බැඳීමක් හට ගැනීමයි.
ක්ලෝඩියස්වැලන්ටයින් තුමා එක්ක පෞද්ගලිකව සාකච්ඡා කරලා එතුමා තම මතයට නම්මා ගන්න  උත්සහාකලා. නමුත් වැලන්ටයින් පූජකතුමා ක්ලෝඩියස්ව තමන්ගේ මතයට නම්මා ගන්න බැරිවුනා. ඉන්පසුව ක්ලෝඩියස් ශාරීරිකව හිංසනයට පත්කරලා වැලන්ටයින් පූජකතුමා දුර්වල කරලා නම්මා ගන්න බැලුවා. එයත් අසාර්ථකවුනා. 
අන්තිමේදී වැලන්ටයින් පූජකතුමාගේ හිස ගසා මරා දමන්න ක්ලෝඩියස් අණ කළා. ඒ නියෝගය අනුව වැලන්ටයින් පූජකතුමා ක්‍රිස්තු වර්ෂ 270 පෙබරවාරි 14 දා. ඝාතනය කෙරුණා
පෙබරවාරි 14 වැලන්ටයින් පූජකතුමාගේ දෛවෝපගත දිනයක්. මොකද පුරාණ රෝම සිරිත අනුව ආදරයේ දෙවඟන ජූනා සමරන දිනය යෙදී තිබුණෙත් මෙදාටමයි. 

මෙයින් පසුව ආදරයේ නාමයෙන් ජූනා දෙවඟන ඉතිහාසයෙන් මැකී ගොස් ඒ තැන වැලන්ටයින් මුනිවරයාට ලැබුණා. මරණයෙන් පසු එතුමා ශාන්ත වැලන්ටයින් මුනිතුමා බවට පත්වුණා.
එතුමා බන්ධනාගතකර සිටි අවදියේ මුණ ගැසුන බන්ධනාගාර පාලකයාගේ දියණියට  තමා ඝාතනය කිරීමට පෙර ලියු ලිපිය අවසන් කලේ  ”Love from your Valentine”  කියායි. තවමත් ලෝකවාසී තරුන තරුණියන් එතුමාට ආදරේ කරනවා.
මමත් අද  වැලන්ටයින් දිනය සමරනවා. පෙබරවාරි 14 දා මගේ පියබද 73 වෙන උපන් දිනය සමරනවා !. 
ඉතින් මාත් විවාහයට වසර දෙකකට පමණ පෙර සිට ආදරවන්තයින්ගේ දිනය සමරන්නෙක් බවට පත්වු 👧👧👧නා.

 




A day in the life

Thursday, February 13, 2025

කසකසා ඇට


ඔබත් කසකසා ඇට දාපු සරුවත් බීලා තියනව ද..?
ඔබ දන්න කස කසා ඇට මේස හැන්දක් දිනපතා ආහාරයට ගැනීමෙන් ඔබේ ශරීරයේ සිදුවන වෙනස..
සුපිරි ආහාරයක් ලෙස බොහෝ විට හඳුන්වන චියා බීජ හෙවත් කස කසා ඇට, සැල්වියා හිස්පැනිකා ශාකයෙන් ලබාගත් කුඩා කළු හෝ සුදු බීජ වේ.
මෙම කුඩා බීජ ප්‍රමාණයෙන් කුඩා විය හැකි නමුත්, ඒවා ප්‍රබල පෝෂණ ගුණයක් සහිතයි. දිනකට මෙම ගන්නා කස කසා ඇට මේස හැන්දක් පමණක් සෞඛ්‍ය ප්‍රතිලාභ රැසක් අපට ලබා දෙයි.
මෙම පෝෂ්‍ය පදාර්ථ බහුල බීජ ඔබේ ආහාර වේලට එකතු කිරීමෙන් ඔබේ ශරීරයට කළ හැකි කැපී පෙනෙන දේවල් දහයක් තමයි මේ:
1. ඔබේ ආහාර ජීර්ණය වැඩි දියුණු කරයි.
කස කසා බීජ ආහාරමය තන්තු වලින් පොහොසත් වන අතර, එක් මේස හැන්දක තන්තු ග්‍රෑම් 5 ක් පමණ අඩංගු වේ. මෙම තන්තු අන්තර්ගතය බඩවැල් චලනයන් නියාමනය කිරීමට සහ බඩවැල් සෞඛ්‍යයට සහාය වේ. මෙම බීජ වල ද්‍රාව්‍ය තන්තු ජලය සමඟ මිශ්‍ර කළ විට ජෙල් වැනි ද්‍රව්‍යයක් සැදෙයි, එය ආහාර දිරවීම මන්දගාමී කිරීමට සහ පෝෂ්‍ය පදාර්ථ අවශෝෂණය වැඩි දියුණු කිරීමට උපකාරී වේ.
ඔබ මලබද්ධය හෝ අක්‍රමවත් ආහාර ජීර්ණය සමඟ අරගල කරන්නේ නම්, මෙම බීජ මෘදු, ස්වාභාවික පිළියමක් ලෙස යොදා ගත හැකිය.
2. ඔබේ බර කළමනාකරණයට සහාය වේ.
ඒවායේ ඉහළ තන්තු සහ ප්‍රෝටීන් අන්තර්ගතය නිසා, කස කසා බීජ ඕනෑම බර කළමනාකරණ සැලැස්මකට අපූරු එකතු කිරීමට හැකිය. මෙම බීජ වල ඇති තන්තු ඔබට දිගු කාලයක් පූර්ණ බවක් දැනීමට, කුසගින්න අඩු කිරීමට සහ අධික ලෙස ආහාර ගැනීම වැළැක්වීමට උපකාරී වේ. මේ අතර, ප්‍රෝටීන් මාංශ පේශි අලුත්වැඩියාවට දායක වන අතර රුධිරයේ සීනි මට්ටම ස්ථාවර කිරීමට උපකාරී වන අතර එමඟින් ආහාර රුචිය අඩු කළ හැකිය.
3. ඔමේගා-3 මේද අම්ලවලින් පොහොසත් ප්‍රභවයක් සපයනවා.
මෙම බීජ යනු ඔමේගා-3 මේද අම්ල, විශේෂයෙන් ඇල්ෆා-ලිනොලනික් අම්ලය (ALA) සඳහා හොඳම ශාක පදනම් කරගත් ප්‍රභවයකි. මොළයේ සෞඛ්‍යයට, දැවිල්ල අඩු කිරීමට සහ හෘද සෞඛ්‍යයට සහාය වීමට ඔමේගා-3 අත්‍යවශ්‍ය වේ. නිර්මාංශිකයින්ට හෝ මාළු වලින් වැළකී සිටින ඕනෑම කෙනෙකුට, මෙම බීජ ඔබේ ඔමේගා-3 අවශ්‍යතා සපුරාලීම සඳහා විශිෂ්ට විකල්පයක් ලබා දෙනු ඇත.
4. අස්ථි ශක්තිය වැඩි දියුණු කරයි.
චියා බීජ හෙවත් කස කසා බීජ යනු කැල්සියම්, මැග්නීසියම් සහ පොස්පරස් වල විශිෂ්ට ප්‍රභවයකි - ශක්තිමත් අස්ථි සහ දත් පවත්වා ගැනීම සඳහා අත්‍යවශ්‍ය ඛනිජ මෙම බීජ මේස හැන්දක පමණක් කැල්සියම් මිලිග්‍රෑම් 76 ක් පමණ අඩංගු වේ. එය දෛනික නිර්දේශිත පරිභෝජනයෙන් දළ වශයෙන් 6% කි.
කිරි නිෂ්පාදන වලින් වැළකී සිටින හෝ අමතර අස්ථි සහාය අවශ්‍ය පුද්ගලයින් සඳහා, චියා බීජ ඔබේ ආහාර වේලට පහසු සහ ඵලදායී එකතු කිරීමකි.
5. හෘද සෞඛ්‍යය වැඩි දියුණු කරයි.
චියා බීජ වල ඇති ඔමේගා-3 මේද අම්ල, තන්තු සහ ප්‍රතිඔක්සිකාරක වඩා හොඳ හෘද සෞඛ්‍යයකට දායක වේ. තවද, චියා බීජ වල ඇති ප්‍රතිඔක්සිකාරක මගින් හෘද වාහිනී රෝගවලට සම්බන්ධ ඔක්සිකාරක ආතතියට එරෙහිව සටන් කරයි.
6. රුධිරයේ සීනි මට්ටම ස්ථාවර කරයි.
කස කසා බීජ රුධිරයේ සීනි මට්ටම ස්ථාවර කිරීමට උපකාරී විය හැකි අතර, ඒවා දෙවන වර්ගයේ දියවැඩියාව ඇති පුද්ගලයින්ට හෝ එය වර්ධනය වීමේ අවදානමක් ඇති අයට විශේෂයෙන් ප්‍රයෝජනවත් වේ. මෙම බීජ වල ඇති තන්තු සහ සෞඛ්‍ය සම්පන්න මේද සංයෝජනය කාබෝහයිඩ්‍රේට් ජීර්ණය සහ අවශෝෂණය මන්දගාමී කරයි, රුධිරයේ සීනි මට්ටම ඉහළ යාම වළක්වයි.
7. සමේ සෞඛ්‍යය ප්‍රවර්ධනය කරයි.
ක්ලෝරොජනික් අම්ලය සහ කැෆේක් අම්ලය ඇතුළුව චියා බීජ වල ඇති ප්‍රතිඔක්සිකාරක, සමේ සෛල වලට හානි කළ හැකි නිදහස් විෂබීජ සමඟ සටන් කිරීමට උපකාරී වේ. ඔක්සිකාරක ආතතිය අඩු කිරීමෙන්, චියා බීජ වඩාත් තරුණ හා දීප්තිමත් සමක් ලබා ගැනීමට සහාය විය හැකිය.
8. ශක්තිය සහ විඳදරාගැනීම වැඩි කරයි.
මෙම බීජ සියවස් ගණනාවක් තිස්සේ ස්වභාවික ශක්ති උත්පාදකයක් ලෙස භාවිතා කර ඇත. ඇත්ත වශයෙන්ම, පුරාණ ඇස්ටෙක් සහ මායා රණශූරයන් විඳදරාගැනීම සහ ශක්තිය වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා ඒවා පරිභෝජනය කළ බවයි සදහන් වෙන්නෙ. මෙම බීජ වල ඇති ප්‍රෝටීන්, සෞඛ්‍ය සම්පන්න මේද සහ කාබෝහයිඩ්‍රේට් සංයෝජනය ස්ථාවර ශක්තියක් මුදා හැරීමක් සපයන අතර ඒවා විශිෂ්ට පූර්ව-ව්‍යායාම කෙටි ආහාරයක් බවට පත් කර ගත හැක.
9. මානසික සෞඛ්‍ය සහ සංජානන ක්‍රියාකාරිත්වයට සහාය වේ.
චියා බීජ වල ඇති ඔමේගා-3 මේද අම්ල මොළයේ සෞඛ්‍යයට තීරණාත්මක කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි, සංජානන ක්‍රියාකාරිත්වය, මතකය සහ අවධානය වැඩි දියුණු කරනවා.
ඊට අමතරව, මෙම සෞඛ්‍ය සම්පන්න මේද වලින් කාංසාව සහ මානසික අවපීඩනයේ ඇති රෝග ලක්ෂණ අඩු කරන බව පෙන්වා දී ඇත. ඔබේ ආහාර වේලට චියා බීජ එකතු කිරීම සමස්ත මානසික යහපැවැත්මට සහාය විය හැකි අතර මොළයේ ක්‍රියාකාරිත්වය වැඩි දියුණු කළ හැකිය.
10. ශරීරය සජලනය කරයි.
කස කසා බීජ වලට ජලය අවශෝෂණය කර ගැනීමට ඇදහිය නොහැකි හැකියාවක් ඇත - ඒවායේ බර මෙන් 10 ගුණයක් දක්වා. පොඟවා ගත් විට, ඒවා ජෙල් වැනි වයනයක් සාදයි, එය ඔබේ ශරීරයේ සජලනය මට්ටම් පවත්වා ගැනීමට උපකාරී වේ. මෙම බීජ ක්‍රීඩක ක්‍රීඩිකාවන්ට විශේෂයෙන් ප්‍රයෝජනවත් වේ, මන්ද ඒවා දැඩි ව්‍යායාම වලදී අහිමි වන තරල නැවත පිරවීමට උපකාරී වේ.
මෙම බීජ ඔබේ ආහාර වේලට ඇතුළත් කර ගන්නේ කෙසේද?
ඔබේ දෛනික චර්යාවට කස කසා බීජ ඇතුළත් කිරීම ඇදහිය නොහැකි තරම් සරලයි. ඔබට ඒවා යෝගට් හෝ සලාද මත ඉසිය හැක, ඒවා බීම වලට මිශ්‍ර කළ හැකිය, ප්‍රබෝධමත් පානයක් සඳහා, බීජ ජලයේ හෝ යුෂ වල පොඟවා කස කසා ජලය සෑදීමට හැකියි.
නිගමනය
ඔබේ දෛනික ආහාර වේලට චියා බීජ මේස හැන්දක් පමණක් එකතු කිරීම ඔබේ සමස්ත සෞඛ්‍යයට සැලකිය යුතු ලෙස බලපෑ හැකිය. ආහාර ජීර්ණය සහ හෘද සෞඛ්‍යය වැඩි දියුණු කිරීමේ සිට බර කළමනාකරණය සහ සමේ ජීව ශක්තිය ප්‍රවර්ධනය කිරීම දක්වා, මෙම කුඩා බීජ පෝෂණයේ බලාගාරයකි. ඔබ සෞඛ්‍ය උද්යෝගිමත් අයෙකු, ක්‍රීඩකයෙකු හෝ ඔවුන්ගේ යහපැවැත්ම වැඩි දියුණු කිරීමට බලාපොරොත්තු වන අයෙකු වුවද, කස කසා හෙවත් චියා බීජ ඔබේ ශරීරයේ අවශ්‍යතා සපුරාලීමට පහසු සහ බහුකාර්ය ක්‍රමයකි.
- සකුපෙරේරා
A day in the life

Wednesday, February 12, 2025

නවම් පොහොය අදයි.


මේ  පෙබරවාරි මාසයයි.
පෙබරවාරි මාසයේ පොහොය දිනය  නවම් පුන් පොහොය දිනයයි. 
බුදුන් වහන්සේගේ දෑගසව්වන් වූ සැරියුත් මුගලන් මහරහතන් වහන්සේලා සම්බුද්ධ ශාසනයෙහි එම තනතුරු ලැබුවේ නවම් පුන් පොහෝදාකයි.
ප්‍රථම ධර්ම සංගායනාව සිදු වී ඇත්තේ ද අද වන්වූ නවම් පෝදාකයි
බුදුරජාණන් වහන්සේ ආයුසංස්කාරය අත් හරිනු ලැබුවේ ද නවම් පුන් පොහොය දිනකයි .

ඕවාද ප්‍රාතිමෝක්ෂය නමින් පටු ආකල්ප බැහැර කොට සමාධිගත දිවි පෙවතකට සඟරුවන යොමු කරවීමේ දේශනාව බුදුන් වහන්සේ විසින් දේශනා කරන ලද්දේද අද වන් වූ උතුම් නවම් පුන් පොහොය දිනයකයි.
ශ්‍රී ලාංකීය අපට වගේම ලෝකවාසී බෞද්ධ ජනතාවටද, නවම් පුර පසළොස්වක පොහොය දිනය ඉතාමත් වැදගත් වෙයි.
මහා කාශ්‍යප තෙරුන් වහන්සේගේ ප්‍රධානත්වයෙන් ප්‍රථම ධර්ම සංගායනාව සිදු වී තිබීම නවම් පොහොය දිනයක සිදුවූ උත්කර්ෂවත් අවස්ථාවකි .සැරියුත් මුගලන් මහරහතන් වහන්සේ දෙනමගේ පිරිනිවන් පෑමෙන් පසු බුදුරජාණන් වහන්සේ රජගහ නුවරින් නික්ම ගොස් චාපාල චෛත්‍ය කරා වැඩම කරවීම ද මෙම පොහොය දිනයේ දී සිදුවිය.
සූර්යයා කුම්භ රාශියේ ගමන් කරමින් සිටින බව පැවසෙන නවම් මාසයේ වැදගත්කම ශ්‍රී ලංකාවේ බෞද්ධයන්ට වඩා බුද්ධ ශාසනයේ චිර ජීවනය උදෙසා සිදුකරන ලද උතුම් සිදුවීම් ගණනාවකින්
ඔප් නැංවෙයි.
පිදිය යුත්තන් පිදීම, සුදුස්සාට සුදුසු තැන ලබාදීම, වැනි නුවණැති ක්‍රියාවන් නිසි ලෙස සිදු නොවන සමාජයක් පරිහානියට ලක් වනු විනා දියුණුවක් නොලබයි.
බුද්ධ චරිතය හා බැඳුණු බොහෝ නවම් මස සිදුවීම් තුළ ඇත්තේ ඉතාමත් දියුණු මනුෂ්‍ය ගුණධර්මයන්ගෙන් පොහොසත් ප්‍රඥාවන්ත ක්‍රියාවන් පිළිබඳව පූර්වාදර්ශ සමූහයක් බව පැවසිය හැකියි.

භික්ෂු සමාජයෙ හි ආචාරශීලීබව, ගුණ ගරුක බව, හා විනය නිසි ලෙස පවත්වාගෙන යාම සඳහා විවාද ප්‍රාතිමෝක්ෂය දේශනා කිරීම නවම් පුර පසළොස්වක පෝදා සිදු වූ ඉතා වැදගත් සිදුවීමක් වන අතර එම දේශනාව අවවාද වලින් යුත් ගාථා තුනකින් සමන්විත විය.
*ඉවසීම නමැති ශාන්තිය උතුම් තපසකි.බුදුවරු නිවන උතුම් කොට ප්‍රකාශ කරති .අනුන් නසන්නා පැවිද්දකු නොවේ. අනුන්ට පීඩා කරන්නා මහණෙක් ද නොවේ.
*සියලු පව් නොකිරීම ද කුසල් රැස් කිරීම ද තම සිත පිරිසුදු කර ගැනීම ද යන මෙය සියලු බුදුවරුන්ගේ අනුශාසනයයි.
*අනුන්ට නොබැනීමත්, අනුන්ට හිංසා නොකිරීමත්, ප්‍රාතිමෝක්ෂ සංවරයත් ,ආහාරයෙහි පමණ දැන ගැනීමත්, ගමින් දුර පිහිටි වනසෙනසුන් හි ඇල්මත් ,අෂ්ට සමාපත්තීන් හි යෙදීම ගැන කරුණු සියලු බුදුවරුන්ගේ අනුශාසනාවයි

උක්ත අරුත් එම ගාථා ත්‍රිත්වයේ අරුත් ගනී.
මහා කාරුණික වූ බුදු රජාණන් වහන්සේ පන්සාළිස් වසක් පුරා බොහෝ මිනිසුන් ගේ පමණක් නොවෙයි… දේව, බ්‍රහ්ම ,රාක්ෂ, යක්ෂ ආදීන්ගේ හා අපා දෙපා සිවුපා සතුන්ගේ යහපත උදෙසා ධර්මය දේශනා කළ සේක .
අසූ වැනි වියට ළං ව සිටිය දී සියලු සත්ත්වයාට පොදු අනිත්‍යතාව තමන් වහන්සේට ද පොදු බව පහදා දෙමින් පිරිනිවන් පෑමට තීරණය කළ සේක.
මේ තීරණය ආයු සංස්කාර අත්හැරීම ලෙස හඳුන්වනු ලබනවා.. බුදුරජාණන් වහන්සේ මෙසේ ආයු සංස්කාරය අත්හළේ නවම් පොහොය දිනයක ලෙස බෞද්ධ ඉතිහාසයේ සනිටුහන් වෙනවා…
මෙවන් උතුම් වැදගත් ආගමික සංසිද්ධීන් සනිටුහන් වන මේ බැතිබර පෝදා …තෙල් මල් සඳුන් පෙරටු කොට ඒ උතුම් මුනිඳු පුදමු…
තෙරුවනේ අනන්ත ගුණ බලෙන් ඔබට සෙත් වේවා!!!


ඇසුර - බෞද්ධ සහෝදරත්ව පදනම.

Tuesday, February 11, 2025

මානුෂිකයි නේද ?.




මම මේ කියන්න යන්නෙ පෘතුගාලයේ තියන එක්තරා ප්‍රධාන පෙලේ සුපිරි වෙළෙඳසලකට ගිය වෙලාවේ දකින්න ලැබුන ලස්සන වගේම හරිම මානුෂිය සිදුවීමක් ගැන.
මම මේ සුපිරි වෙළෙඳසලට උදෙන්ම ගියා ගෙදරට අවශ්‍ය බඩු ටිකක් ගන්න, ඒ ගිය වෙලාවේ ලොකු සෙනගක් හිටියෙත් නෑ. මම ඉතිං මට අවශ්‍ය බඩු ටික අරගෙන කැෂියර් එකට ගියා බිල ගෙවන්න, ඒ ගිය වෙලාවේ මට කලින් කෙනෙක් සහ මට පිටුපසින් තව කෙනෙක් විතරයි පෝලිමේ හිටියේ. මට කලින් කෙනා එයාගේ බඩු වලට බිල ගෙවද්දී, ඒ කවුන්ටරය ලඟ ගෑනු ළමයි දෙන්නෙක් වැඩ, එක ගෑනු ළමයෙන් සාමාන්‍ය විදියට, බඩු වල බාර් කෝඩ්, කෝඩ් රීඩර් එකට අල්ල අල්ල බිල දානවා, කවුන්ටරේ කිට්ටුව ඉන්න අනිත් ගෑනු ළමයා හරිම හිමීට, මට කලින් ඉන්න කෙනා ගත්තු කිරන බඩු ටික තරාදියේ තියලා බලනවා. ඊට පස්සේ අපේ දිහා බලන් ඉන්නවා, ඊට පස්සෙ ආයෙත් තරාදිය පොඩ්ඩක් පිහිදනවා. මම ටික වෙලාවක් බලාගෙන ඉද්දි මට තේරුනේ ඒ කවුන්ටරය ලඟ උදව්වට ඉන්න ගෑනු ළමයා බුද්ධිය වර්ධනය අතින් අඩු මට්ටමක ඉන්න ළමයෙක් කියලා. ( differently able ) ඇත්තටම කියනවනම් පෘතුගාලයේ තියන ලොකුම සුපිරි වෙළෙඳසල් ජාලයක ඒ වගේ තත්වයක ඉන්න කෙනෙක්ට වැඩකරන්න දෙනවා කියන එක මම ඒ වෙලාවේ මැජික් එකක් විදියට දැක්කේ . ඒකට හේතුව මම මීට කලින් එහෙම දෙයක් මගේ ජිවිත කාලයට දැකලා නොතිබුන නිසා ( සමහර විට වෙනත් රැකියා ස්ථාන වල මේ වගේ අවස්ථාවන් ලබා දෙනවා ඇති ).
හැබැයි මට මේ දේ හරියටම තහවුරු කරගන්න ඕන නිසා මම හිතුවා කැෂියර් එකේ ඉන්න ගෑනු ළමයාගෙන් අහන්න අනිත් ගෑනු ළමයා එතන වැඩ කරන කෙනෙක්මද කියලා. ඒක නිසා පෝලිමේ මට පිටිපස්සේ හිටපු කෙනාට මම, මට කලින් යන්න දීලා මම ඒ මොහොතේ පෝලිමේ අන්තිමය උනා. එතකොට මට හරියටම කලබලයක් නැතුව විස්තරය අහගන්න පුළුවන් නිසා. සාමාන්‍යයෙන් මට ඔහොම දෙයක් හරියටම තහවුරු කරගන්න ඕන කියලා හිතුනොත් මම කොහොම හරි ඒ දේ තහවුරු කරගන්න තමයි බලන්නෙ.
ඉතිං මම අන්තිමය විදියට බිල දාන්න ගිය වෙලාවේ, මට හිතේ තිබුන ප්‍රශ්නය නිරාකරණය කරගන්න ප්‍රශ්නය අහන්න ලෑස්තිවෙන කොටම, කැෂියර් එකේ හිටපු ගෑනු ළමයා අනිත් උදව්වට ඉන්න ගෑනු ළමයාගෙන් හැරිලා ඇහුවා "Como estás, minha querida, está cansado? Diga-me se está cansado" ( "කොහොමද මගේ මැණික? ඔයාට මහන්සිද, මහන්සිනම් මට කියන්න හොඳේ" ). මට ඒක ඇහුන ගමන් හිතට හරිම සතුටක් දැනුනා.
ඒ එක්කම ඒ උදව්වට හිටපු ගෑනු ළමයා, පොඩි බබෙක් වගේ හරිම ආදරෙන් පිළිතුරු දුන්නා, " නෑ මට මහන්සි නෑ, ස්තුතියි ඇහුවට කියලා". ඊට පස්සෙ ඒ ගෑනු ළමයා හිමින් හිමින් ගිහින් බඩු ගත්තු අය දාල ගියපු කූඩ ටික එකතුකරන්න ගත්තා. දැන් තමයි මට හොඳම වෙලාව කියලා, මම කැෂියර් එකේ හිටපු ගෑනු ළමයට කිව්වා. " සමා වෙන්න මම මේ අහන දේ වැරදියට හිතන්න එපා, අර ගෑනු ළමයා ඔයාලා එක්ක වැඩ කරන කෙනෙක්ද නැත්නම්, ඔයාගේ කව්රු හරිද" කියලා. ඊට පස්සෙ මට කිව්වා "නෑ එයා මෙතන වැඩ කරන කෙනෙක් තමයි. දැන් දවස් තුනක් තිස්සේ එයා මෙතන වැඩ " කියලා.
එහෙම කියපු ගමන් මට හරියටම මගේ හිතේ තිබුන කුතුහලය නැතිකරගන්න පුළුවන් උනා. මට මේ සිද්දියෙන් හිතට වැදුන සුන්දරම දේ තමයි, ඒ ගෑනු ළමයට කැෂියර් එකේ ඉන්න ගෑනු ළමයා වෙනසක් නොකර, හිමින් වැඩ කරන එකට පොඩ්ඩක් වත් තරහක් නොගෙන ආදරෙන් කතාබහ කරලා ඉන්න එක. ඒ වගේම වැදගත්ම දේ තමයි, පෘතුගාලයේ තියන ලොකුම සුපිරි වෙළඳ සල් ජාලයක මේ වගේ differently able ළමයෙකුට රැකියාවක් දුන්න ඒ ආයතන ප්‍රධානින්ගේ තියන සුන්දර මනුස්සකම. මට මේ දේ මහලොකු දෙයක් විදියට පේනවා ඇත්තෙ සමහර විට මම මෙහෙම දෙයක් දැකපු පලවෙනි අවස්ථාව නිසා වෙන්න ඇති. ඒත් මට මේ දේ ලියන්න හිතුනේ. මිනිස්සු අනිත් මිනිස්සුන්ගේ අසරණ කම් දැනගෙන, හැම කෙනාටම උදව් කරගෙන, සතුටින් සහයෝගයෙන් ඉන්නවනම් මේ ලෝකේ කොච්චර ලස්සන්න වෙයිද. අපි අපේ වටේ ඉන්න හැම කෙනාටම එක විදියට හොදින් සලකන්න පුරුදු වෙමු. මේ වගේ සේවා ආයතන වලින් අපිට ඒකට උදාහරණයක්ම දීලා තියනවා.එහෙම උනාම හැමෝටම මේ ලෝකේ පහසුවෙන් ජීවත් වෙන්න පුළුවන් වෙයි.
A day in the life

Monday, February 10, 2025

ගිතෙල් වල ගුණ.



කෙනෙකු ගිතෙල් ආහාරයට ගන්නා වග ඇසීමෙන් පවා ඔහු බුද්ධිමත් ධර්මිකයකු ය යන හැඟීමක් ඉබේම ඇති වේ. එසේ වන්නේ සිහි නුවණ, ශුක්‍ර, ඕජස්, බල වර්ණ, දෘෂ්ඨි ශක්ති වර්ධක ගුණ වැඩි වශයෙන් ගිතෙල තුළ ඇති නිසා යි. "ඍණං කෘත්වා ඝෘතඃ පිබේ" "ණය වී හෝ ගිතෙල් කන්න" යනුවෙන් ඉපැරණි ඉන්දියානු දර්ශන වේදියෙකු වූ චාර්වාක ද පවසා ඇත්තේ ගිතෙල් තුළ එපමණකටම ගුණයන් ඇති හෙයිනි.
අපට ගිතෙල් බත්, දුන්තෙල් බත් කෑමට ලැබෙන්නේ කලාතුරකිනි. පායාසත් (කිරිබතක්) එසේ ය. ඉන්දියානු බමුණන් ගේ දවස දෙවේලේ පරිභෝජනයට මේවා ඇතුලත් වේ. සිංහලයන් ද කිරි, දී කිරි, මෝරු, වෙඬරු, ගිතෙල් හොඳ හැටි කෑවේ අනුරාධපුර ආර්‍යශිෂ්ඨාචාරය පැවති සමයේ යි. ගුණැති ආහාර අනුභවයේ අගය අදටත් රජරටෙහි නෂ්ඨාවශේෂ දැකීමෙන් සිතාගත හැකි ය. එදා කිරි ගිතෙල් වල පැවතුන ගුණය අදත් එසේම ය. ඇති එකම වෙනස සපයා ගැනීමට අපහසු වීම සහ සාමාන්‍ය ජනයාට එහි අගය නොතේරීමයි. ජාතියේ අවාසනාවකට තවමත් සාමාන්‍ය ජනයා තුළ සැලකිය යුතු මට්ටමේ කැමැත්තක් දැනුමක් මෙම ගිතෙල් පරිභෝජනය කිරීමෙහි නොපවතී. එකල අපට තිබූ කායික ශක්තියත්, බුද්ධි බලයත් නැවත සුළුවෙන් හෝ වඩා ගැනීමට අවශ්‍ය නම් ගිතෙල් මුසු බත ස්වල්පයක් හෝ ගැනීම ඉතා ගුණදායක ය.
"අප්‍රේල් මස 14 වෙනි සිකුරාදා පූර්ව භාග 05.41ට රන්වන් පැහැති වස්ත්‍රාභරණයෙන් සැරසී උතුරු දිශාව බලා ලිප් බැඳ, ගිනි මොලවා, ගිතෙල් හා හකුරු මිශ්‍ර කිරිබතක් ද අග්ගලා සහ කැවිලි වර්ගයක්ද පිළියෙලකර ගැනීම මැනවි."
අලුත් අවුරුදු නැකැත් සීට්ටුවේ එන ආහාර පිසීමේ නැකතට ඉහත පරිදි ගිතෙල් මුසු කිරිබතක් සෑදීම අනිවාර්‍ය කෙරුනත් සැබවින්ම එය ද එපරිද්දෙන් සකසා ගන්නේ කීයෙන් කී දෙනාද? සමහරවිට පුද්ගලයෙකුට අවුරුද්දටම ගිතෙල් කෑමට ලැබෙන එකම එක අවස්ථාව එයවිය හැකියි.
හෙළ වෙදකමෙහි සහ ආයුර්වේද වෙදකමෙහි එන සමහර සංයෝග ඖෂධ සංස්කරණයට ගිතෙල් නැතිවම බැරි ‍ය. ගිතෙල් වල ගුණ ආයුර්වේදයේ චරක සූත්‍රස්තාන වල සඳහන් වන්නේ මෙපරිද්දෙනි.
ඍතඃ පිත්තානිල හරං - රස ශුක්‍රෝජසා හිතම්
නිර්වාපනම් මෘදුකරං - ස්වර වර්ණො ප්‍රසාදනම්
ගිතෙල් මගින් පිත් දෝෂ සමනය කරන අතර රස ශුක්‍ර ඕජස් යන ධාතු පෝෂණය කරයි. එමෙන්ම ශරීරය පැහැපත් කරමින් ප්‍රසාදයට පත් කරනවා සේම ස්වර ප්‍රසාදය ද (කටහඬ මිහිරි කිරීම) ඇති කරයි.
හෙළ වෙදකමෙහි ගිතෙල් වල ගුණ සඳහන් කිරීමට මෙවැනි රසබර හරවත් කවි පේළි ද භාවිතා කර ඇත.
වැල්පෙනෙල ශාකා
ගිතෙලින් බැද කා
අඹුවන් නොතකන එකා
සියක් අඹුවන් තකා
ගිතෙල් සහ දුන්තෙල් එළගවයාගෙන් සහ මී ගවයාගෙන් ලබාගන්නා කිරි වලින් සකසන තෙල් වර්ග වෙයි. එළදෙනගෙන් ගන්නා කිරි වලින් හදන බටර් උණු කර එහි ඇති ජලවාෂ්ප, කිරි ප්‍රෝටීන ඉවත් කිරීමෙන් පසු එහි ඉතිරිවන තෙල් කොටස ගිතෙල් නම් වෙයි. මෙම ගිතෙල් කහ පැහැයක් ගනී. දුන්තෙල් ලබා ගැනීමට මීකිරි භාවිතා කරයි. එම දුන්තෙල් සුදු පැහැති වේ.
ගිතෙල් වල ගුණ
==================
. ගිතෙල් අපේ ශරීරයට බොහෝ ගුණදායකයි. ගැස්ට්‍රයිටිස් තියෙන අයට තමන්ගේ ආහාර වලට එළඟිතෙල්/ගිතෙල් ටිකක් එකතු කරගැනීමෙන් බඩට ලොකු සහනයක් ලබාගන්න පුළුවන්.
. පොල්තෙල් වලින් ආහාර පිසිනවිට එය 170 °C ක උෂ්ණත්වයට වඩා ‍රත් වූ විට එම තෙල් පිළිස්සුනත් එළඟිතෙල් වලට 250 °C ක තරම් ඉහළ උෂ්ණත්වයක් දක්වා ආහාර පිසගත හැකියි.
. එළඟිතෙල් වල බහුල ලෙස විටමින් A,D,E,K2 අඩංගු වෙයි.
. මෙහි බිඔටොනික් ඇසිඩ් (Biotonic acid) වලින් පොහොසත් නිසා බඩවැල් වල පවතින විෂ තත්වයන් නැසීමටත් එහි සෞඛ්‍ය තත්වය පවත්වා ගැනීමටත් ඉතා ගුණදායක වේ.
. බඩ දැවිල්ල නැතිකරන අතර ආහාර දිරවීමේ ගැටළු ඇති අයට ද ගුණදායක වෙයි.
. මෙහි ලිනොලෙයික් ඇසිඩ් (Linoleic acid) අඩංගු නිසා කොලෙස්ටරෝල් වලටද ගුණදායකයි. එම නිසා හෘදයාබාධ වලට ද ගුණදායක වෙයි.
. කිරි වලට ආසාත්මිකතා දක්වන අයට වුව ද කිසිදු ගැටළුවකින් තොරව එළඟිතෙල් පරිභෝජනය කළ හැකියි.
. මලබද්ධයට ද ගුණදායකයි.
. ප්‍රතිශක්තිය වර්ධනය කරයි.
. විටමින් E අඩංගු නිසා සමෙහි පවතින විවිධ ගැටළු නැතිකළ හැකියි.
. වියළි සමක් පවතින අයට, තොල් පැලෙන අයට, වියළි හිසකෙස් ඇති අයට සහ පිළිස්සීම් වල ට එළඟිතෙල් ආලේපකළ හැකියි.
. අස්ථි පද්ධතිය ශක්තිමත් කිරීමට, ශරීරයේ හෝමෝන සමබර කිරීමට, පිත දෝෂ සමනයට, කටහඬ මිහිරි වීමට, සම පැහැපත් වීමට, විශාදයට ඉතා ගුණදායකයි.
. ඖෂධ සඳහා භාවිතා කරනුයේ පරණ වූ එළඟිතෙල් වේ. එළඟිතෙල් පරණ වෙන්න පරණ වෙන්න එහි ඇති ඖෂධීය වටිනාකම ද ඉහළ යයි.
🖊️ සැකසුම :- හෙළ අරණ™️
📒 මූලාශ්ර ග්රන්ථ :- චරක සංහිතාව, භෝජන සංග්රහය - ආයුර්වේද චක්රවර්තී පණ්ඩිත ජී.පී. වික්රමාරච්චි
📽️ මූලාශ්ර වීඩියෝ :- අපේ අම්මා youtube නාළිකාව
🖥️ මූලාශ්ර වෙබ් පිටුව :- විකිපීඩියා, නිදහස් විශ්වකෝෂය
........................................................................

____________
~ උපුටා ගැනීමකි.
A day in the life

Sunday, February 09, 2025

පඬුවස් නුවර බේගල්









ඩිලාන් ප්‍රගීත් - සොදුරු ඉසඹුව. ( මුණු පොතෙන් ) 

බේගල්කාරයන් කොතෙකුත් සිටිතත්, සත්‍ය සිද්ධි හැටියට ඒ හැම දෙනා ම කියන බොරු රසවත් නැත. රසවත් වන්නේ නිර්මාණාත්මක බේගල්ය. දක්ෂිණ ලංකාවේ කොග්ගල ගමේ බේගල් නයිදේ නමින් ප්රසිද්ධව සිටිය පුද්ගලයා සත්‍ය සිද්ධි හැටියට කියූ ප්‍රලාප අඩංගු කර මාර්ටින් වික්‍රමසිංහ මහා ලේඛකයා බේගල් නමින් පොතක් කළේ ඒවායෙහි නිර්මාණාත්මක ගුණයක් රසයත් සැලැකිල්ලට ගැනීමෙන් බවට සැක නැත.
කොග්ගල ගමේ බේගල් නයිදේ හා ඔහුගේ බේගල් පිළිබඳ මතක මතු වී මගේ පෑන් තුඩ දක්වා ගලා ආවේ පඬුවස් නුවර බේගල් නයිදේ යි. හැඳින්විය යුතු තරමට නිර්මාණ ශක්තියෙන් පොහොසත් දෙමටව ජෝන් මාමාගේ කතා අසන්නට ලැබීමෙනි. මොහු පඬුවස් නුවර නාරම්මල - හෙට්ටිපොළ පාරේ දෙමටව නමැති ගමේ ජීවත් වුණෙකි. 1980 හරිය වන තෙක් ඔහු ජීවන් වුණු බව සැලැකේ.

ඔහු ගැනත්, ඔහුගේ කතාත් මා දැන ගත්තේ දෙමටව ගමට යාබද ගමක් වන මායාකඩවර ගමේ දොන් සිරිසේන දිසානායක මිතුරාගෙනි. මේ මිතුරාට දෙමටව ජෝන් මාමාගේ බේගල් දා හතරක් මතක තිබී මට කියා දුන්නේ ය. මේ කතා වල සමහර තැන් දෙමටව ජෝන් මාමාගේ ම සුවිශේෂ භාෂණයෙනි. තම ළමා වියේ දී, කළු වන් තරබාරු මහල්ලක ව සිටිය දෙමටව ජෝන් මාමා කියූ කතා බොහෝ දුරට ඒ සැටියෙන් මා සිරිසේන දිසානායක මිතුරා මා සමඟ කියා සිටියේය.

ගුවන් යානයක් වූ ගොයම් මිටියකින් දෙමටව ජෝන් මාමා අනුරාධපුර වන්දනාවේ ගිය හැටි කියන කතාව මේ කතා දාතරෙන් එකක්.

"ඉස්කෝලෙ මහත්තයටයි මේ ළමයින්ටයි මේ මා කියන්නේ ඇත්තටම වෙච්ච එකක්."ජෝන් මාමා අනුරාධපුරයට අහසින් යැවුණු කතාව ඇරඹුවේ එසේය. ඉස්කෝලෙමහත්තයා එවෙලේ එතැන සිටිය පාඨශාලාචාර්ය කළුබණ්ඩා අමරසිංහ මහතාය.

ජෝන් මාමා සෙසු බොහෝ කතා වලින් කියන දේවල් මෙන්ම මේ කතාවෙන් කියැවෙන දේද සිදු වූයේ ඔහු දෙමටව ගමේ බින්න බැහැපු තරුණ සැමියකු කාලයේය. කුඹුරු වැඩකට ගිය ගමනක දීය. වැඩට ගියේ මහවැව පාවුල රාලගේ වෙලටය. පැවරුණු කාර්යය වූයේ වෙලේ සිට පන්සල් වන්නේ කමතට ගොයම් කොළ මිටි ඔසවාගෙන ගොස් දැමීමය. හතර දෙනකු අමාරුවෙන් ඔසවා හිස මත තබන ගොයම් කොළ මිටියක් තනියෙම ඔසවාගෙන යන්නට ශක්තිය ජෝන් මාමාට තිබිණි.ඒ තරම් බර, ඒ තරම් විශාල ගොයම් මිටිය හිසේ තබාගෙන ගියේ අනුරාධපුරය ගැන සිත සිතාය. 
අටමස්ථාන වන්දනාවේ යෑමට ආශාව තිබුණු බැවිනි.වැව් පැත්තෙන් හමන සුළගේ වේගය, අටමස්ථාන කල්පනාව නිසා, ජෝන් මාමාට මුල දී තේරුණේ නැත. තේරුණේ සුළභ කුණාටුවක් වී ‍ගොයම් මිටිය අහසට ගසාගෙන යන්නට එසැවෙන විටය. ගොයම් මිටිය ගසාගෙන යෑමට හැරිය නොහැකිය. ඒ නිසා ජෝන් මාමා කළේ ගොයම් මිටියේ ලණු දෙ පට තදින් අල්වා ගැනීමය. 
එත්, සිදු වූයේ කුමක්ද? ජෝන් මාමා ද එල්වාගෙන ගොයම් මිටිය අහසට යෑම ය! අහසේ ඉහළට ඉහළට යෑම ය!

වලාකුළු වලිනුත් ඉහළට ගියාට පසු පොළොව පෙනුණේන් නැත. ඉතින් ඇස් ඇරගෙන සිටීමෙන් පලක් නැති නිසා ජෝන් මාමා ඇස් පියාගත්තේය. වෙහෙස දැඩි නිසා නින්ද යනවා වාගෙන් විය.

මෙන්න ! ජෝන් මාමාට හීනෙන් වාගේ දැනුණේ ගොයම් මිටිය පහළට පහළට තතව පහළට බහිනවා වාගේය! ඇස්බලන විට නැබෑවය ! හෙමින් සීරුවේ පහළට ආ ගොයම් මිටිය සමඟ තමා සේන්දු වූයේ බිමට මය! ගොයම් මිටිය බිම දමා බලන විට මේ කෙහේ ද! අනුරාධපුරයේ ඉසුරුමුණිය විහාර භූමියය!

විශාල පිරිසක් එහෙන් මෙහෙන් ඇවිත් ජෝන් මාමා වට කරගන්නට වැඩි වේලාවක් ගත වුණේ නැත.ඉසුරුමුණියේ ලොකු හාමුදුරුවෝත් ඒ තැනට වැඩියහ.අහස් ගමන් විස්තරය ආසා දැනගත් ලොකු හමුදුරුවෝ දායකයන් මගින් ජෝන් මාමාට සරමකුත් බැනියමකුත් ලැබෙන්නට සැලැස්වූහ. ජෝන් මාමා මෙ තෙක් සිටියේ ගොයම් අදින්නට ගසාගත් අමුඩයෙන් බැවිනි.

සරමෙන් බැනියමෙන් සැරැසෙන්නට පෙර,කිසා වැවෙන් නෑම සඳහා ජෝන් මාමා ගියේලොකු හමුදුරුවන් යෙදැවූ මහ පෙන්වන්නන්  කීප දෙනෙකු සමඟ ම. නාගෙන පැමිණි ජෝන් මාමාට කෑමබීම ද එ දා දවස විවේකයෙන් සිටින ලෙසට උපදෙස් ද ලැබුණේය.පසුදා සිට ඔහු දවස් ගත කළේ අටමස්ථානය හිතේ හැටියට වන්දනාමාන කරගනිමිනි. කොච්චර දවස් ගත වුණා දැයිජෝන් මාමාට තේරුණේ නැත. ආපසු ගමට යා යුතු බව මතක් වී ඒ සඳහා සැරසෙන විට ගමන් වියදම වශයෙන් ලොකු හාමුදුරුවෝ රුපියල් දහයක් දුන්හ. ඒ කාලයේ දහය සුළුමුදලක් නොවෙයි.

ජෝන් මාමා, අහස් ගමන් කතාව අවසන් කළේ මෙසේය.ළමයිනේ මට ඉතින් ගෙදර එන්න කොව්වරදවස් ගත වුණා ද දන්නවාද ? මං ගෙදර එනකොට මගේ හත් දොනේ දානෙන් දීල මේව මේ බොරු කතා හෙම නෙමේ.
සිරිලාල් කොඩිකාර
(දෙසතිය 1999 මැයි 15-30කලාපයෙන් උපුටා ගන්නා ලදී)

රිවිරැස පිටුව වෙනුවෙන් A.Herath විසින් පළකරන ලදී.






A day in the life

Saturday, February 08, 2025

බුදු මැදුරට යන්නට හොඳ නැද්ද?


කාන්තාවන් ඔසප් වන දිනයට බුදු මැදුරට යන්නට හොඳ නැද්ද?

👧👧👧  මිත්‍ය මත බැහැර කල යුතුයි. අද ශාරීරික සෞඛ්‍ය ගැන දැනුම්වත් සමාජයක අපි ඉන්නේ.මානසික සුවය තහවුරු කරගෙන සැහැල්ලු වෙන් සිටිය යුතු දවසක දෙකක බුදුන් සිහිපත් කරගෙන සිත සැහැල්ල්ු කර ගැනීම කොයිතරම් හොදයි ද ?.👧👧👧

කාන්තාවන්ට බුදුන් වදින්න විතරක් නොවේ, සියළුම කුසල් කරන්න හොඳම දවසක් වන්නේ ඔසප් වන දවසයි.
සියළුම සසර දුක් නසන්න පිහිට සරණ වන තුණුරුවන්, සියළුම කායික දුක් නැති කර ගන්නත් අතිශයින්ම මහනීය ඖෂධයක්ම වේ.
ආවෙණිකදුක්ඛ සූත්‍රයේ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ මෙසේ දේශනා කළ සේක.
පින්වත් මහණෙනි, පුරුෂයන් හැර කාන්තාවන්ට පමණක් විදින්නට සිදු වන දුක් පසක් තිබේ.ඒ දුක් පහ වන්නේ
“පින්වත් මහණෙනි,
1. මේ ලෝකයෙහි කාන්තාව ලාබාල වයසේදීම ස්වාමියාගේ නිවසට ගොස් නෑයන්ගෙන් වෙන් වෙයි.
2. කාන්තාව ඔසප් වේ.
3. කාන්තාව ගැබිණියක් වෙයි.
4. කාන්තාව දරුවන් වදයි.
5. කාන්තාව සැමියාට උපස්ථාන කරන්නියක් බවට පත් වෙයි.
මේවා පිරිමින්ට විඳින්නට නැති කාන්තාවන්ට පමණක් විදින්නට වන දුක් කරදර පහයි.”
කාන්තාවන්ගේ ඔසප් දිනයට ඔවුන්ට, හිසේ කැක්කුම, ගර්භාෂායේ කැක්කුම, කෑම අරූචිය, මානසික නොසන්සුන් කම, කරකැවිල්ල, බඩ බුරුල් වීම, ඔක්කාරය, වැනි කායික සහ මානසික වේදනා රාශියක්ම විදින්නට සිදු වේ.
එවැනි වේදනාත්මක පීඩාකාරී දවස් වලට තුන් ලෝකයේ එකම ආරක්ෂාව, රැකවරණය, සැනසිල්ල වන බුද්ධ රත්නය ළඟට යන්නත් තහනම් කරනවානම් එසේ කියන අයට තියෙන්නේ තදබල මිථ්‍යා දෘෂ්ටියක් බව කිව යුතුය. 
බුදුරජාණන් වහන්සේ වැඩ සිටිය කාලයේ මහ රහත් තෙරණින් වහන්සේලාගේ සිට සියලුම භික්ෂුණීන් වහන්සේලා, මාසික ඔසප් දිනයට භාග්‍යවතුන් වහන්සේ මුණ ගැසී ධර්මශ්‍රවණය කර තිබේ. එකළ එයට කිසිදු බාධාවක් තිබී නැත.
ඔසප් දින වල අතීත භික්ෂුණීන් වහන්සේලාට සීමාවට වැඩම කර පොහොය කර්ම කිරීමටද කිසිදු බාධාවක් තිබී නැත. විවිධ විනය කර්ම කිරීමටද, බුදු රජණන් වහන්සේ සහ උභතෝ සංඝරත්නයේ දානාදියට සහභාගි වන්නට කිසිදු තහංචියක් තිබී නැත. 
හේමමාලා කුමරිය දන්ත ධාතූන් වහන්සේ වඩම්මවන විට ඇයද කාන්තාවන්ට ආවේණික මෙම සිදුවීමට මුහුණ පෑවාය.
ඒ අතීත උත්තමාවියන් මෙවැනි වේදනාකාරී දවසක වඩ වඩාත් බුද්ධ රත්නයේ, ධර්ම රත්නයේ, සංඝ රත්නයේ පිහිටම තමන්ගේ ජීවිතයට ලබා ගන්නට කටයුතු කළාය. 
කාන්තා පිරිමි දෙපක්ෂයම ඇවිදින අසුචි ගොඩවල් වැනිය. ඔවුන් අතරින් කාන්තාවන් ඔසප් වන දිනයේ ඔවුන්ව ආගමික කටයුතු වලින් ඉවත් කිරීම, කොන් කිරීම, වධ දීම, පීඩාවට පත් කිරීම, දොස් කීම වැරදිය. ඔවුන්ට බුදු මැදුරට යාම තහනම් කිරීම ධර්ම විනයට පට හැනි මිථ්‍යා දෘෂ්ඨියකි.
එම දවසට කාන්තාවන්ට තුණුරුවන්ගේ සෙවන තුළින් වඩ වඩාත් සහනය ලබන්නට ඉඩකඩ සැලසිය යුතුය. 
කාන්තාවන්ගෙන් උයන පිහන වැඩ, ගෙදර දොර වැඩ එවැනි වේදනාත්මක දවසක ගැනීම නම් සුදුසු නැත. පිරිමින් අපහසුවට පත්ව සිටින තමන්ගේ බිරිඳ සහ දියණිය එම වැඩ කටයුතු වලින් එදිනට නිදහස් කර ඒවා කර දිය යුතුය. 
එම දිනයෙහි දී බුදු මැදුරට ගොස් මල් පහන් පූජා කර උතුම් පින් රැස්කර ගන්නා කාන්තාවන්ට ලැබෙන කුසලය අහෝසි වන්නේ කුමන කරුණු නිසාද? කියා කර්ම සකස්වන විදිහ අනුව විමසා බැලිය යුතුය. එවිට පෙනෙන්නේ සමහර විට වෙනදාට වඩා ඇයට එදිනට පින් කර ගත හැකි බවයි. ඇයට කායික මානසික අපහසුතාවය නිසා වඩ වඩා තුණුරුවන්ගේ ගුණ සිහි කරමින් එදිනට පිහිට ලබාගත හැකි ය.
සසරේ භයානක බව වටහාගෙන ත්‍රිලක්ෂණය ඔස්සේ සංස්කාරයන්ගේ හැටි තේරුම් ගන්නටද පුළුවන. විදර්ශනාව හොඳින් වැඩය හැකි දිනයක් බවට ද පත් විය හැක. 
ප්‍රේතාදී අමනුෂ්‍ය පිරිස් ගැබ් මල, බැහැර කරන ලද ඔසප් ලේ, කෙළ සැරව වැනි දෑ අනුභවයට පැමිණීම සාමාන්‍ය දෙයකි. නමුත් නිරතුරුවම ඥාතීන්ට දෙවියන්ට පින් අනුමෝදන් කරමින්, පින් දහම් සිදු කරන ස්ථානයකට, අමනුෂ්‍යයින්ට පැමිණෙන්නට දෙවියන් විසින්ද ඉඩ ලබා දෙන්නේ නැත. 
කාන්තාවන්ගේ ඔසප් දිනයක වුවත්, කිසිදු බියක් සැකක් නොමැතිව තම තමන්ගේ නිවෙස් වල බුදු මැදුරු වල හෝ වෙහෙර විහාරස්ථාන වලට ගොස් හිතේ හැටියට පින්කම් කරගත හැකිය. එදිනට වුවත් ඇතිවන ත්‍රිහේතුක උත්කෘෂ්ට ඥාන සම්පයුත්ත කුසල් සිත් වලට, එවැනි ම විපාක ලැබෙනවා හැර අකුසල විපාකයක් ලැබෙන ක්‍රමයක් නැත. 
එම නිසා බිය නොවී ඔබට පීඩාකාරීම මොහොතේ තුණුරුවන් පිහිට කර ගන්න.
තෙරුවන් සරණයි!!! සුවපත් වෙත්වා!!!
උපුටාගැනීම 👇
තපෝවනයේ රතන ස්වාමින්වහන්සේ 📖️ ලියු ලිපියක්
මල්කි ගජනායක
A day in the life
 

මීදුම Published @ 2014 by Ipietoon