Monday, July 01, 2024

මැණික්‌ කථා









 

  යල මහා දෙකන්නයම යස අගේට ගොවිතැන් කළ අපේ ගමේ 1990 දශකයේ මුල් හරියේ නියඟයක් ආවා.දැන් ඉතිං වි වගාව කරන්න බැරි නිසා ගොඩක් අය කථා වෙලා ඒ කුඹුරු වල මැණික් හොයන්න ගත්තා. මේ අකුරැස්සේ නගරයේ ඉඳලා කිලෝ මීටර් 15 ක් විතර දෙනියාය පාරේ යන විට ඇතුලට වෙන්න තියන ලස්සන ගමක් ය.ඉහළ සිට පහළට කඳු පන්තිවලින් ගලා ආ ඇළවල් ආශ්‍රිතව මේ කුඹුරුයායවල් සාදා තිබුනා. විශාල වශයෙන් තේ හා රබර් වගාව ද තිබුන අතර ඒවා රජයේ වතුයායන් ය. ඉංග්‍රීසින් ඒ කියන්නේ රන් පවුම් වතු රජයට පවරා ගැනීමත් සමග ඒවායේ හතර මායිම් හොයන්න කෙනෙක් නැති තරම් ය. ඒ නිසා ගොවිතැන් කරන කන්නයක් කන්නයක් පාසා ගමේ ගොවි මහත්තුරු රජයේ ඉඩමෙන් ටික ටික අල්ලා ගනිමින් ඔහුගේ කුඹුරේ ඇතුලතින් ඉඩම් කපමින් කුඹුරේ වපසරිය පුළුල් කරති. ඉහලින් ගලා එන ජල පහරවල් නිසා වැඩේ ලෙහෙසි වුණා. මේ කුඹුරුවල අඩි 5 ක් 6 ක් විතර යටට හාරන් යන විට මැණික් ඉල්ලම් දක්නට ලැබෙනවා.
නියඟය වගේම තමයි ඒ කාලේ භීෂණය කියලා එකක් තිබුන නිසා ඉස්කෝලේ යන්නේ නැහැ.ඉතිං මමත් ගියා මැණික් ගරන්න.මැණික් නොවුනත් ලැබෙන ගල් කැට හරියටම මැෂින් වලින් කපලා වගේ හරිම ලස්සනට ස්වභාවිකව ම නිර්මාණය වෙලා. ඒ වගේම අඟුරු,දිරා පත් නොවුණු ගස් කඳන් අරටු මේ පොළව යට තිබුණා..
දැන් මේ මැණික් ගරන්න මූලික වෙච්ච කෙනා ගේ සිත කොහොමද කියනවා නම් ගරන්න එකතු වෙන හවුල් කාරයොන්ට බෙදන මුදල තව දුරටත් අඩුකරන්න බිම්කොටස ට එක පංගුවක්, ආයුධ වලට, තවත් පංගුවක්, වගේම පොඩි එකෙක් වුණ මගේ ජොබ් එක උල්පත් ජලය ඉවත් කිරීම ඒකට කොටසක් හැබැයි මට දෙන්නේ නැහැ. අනිත් අයට කියන්නේ දෙනවා කියලා.ඉතිං මේ මල පෙරේත ගතිය නිසාමද දන්නේ නැහැ ලැබෙන ලැබෙන මැණික් කැට වල පලදු ( damaged ) නැතිනම් මැණික් ගල මැරිලා ලු. පුවක් ගෙඩියක් විතර ආර්නුල් කෑල්ලක් හම්බ වෙනවා (ඒ පැත්තේ භාෂාවෙන් ) ගෙදර ගිහින් දැන් බිරිඳ එක්ක හිමිහිට කථාවෙනවා
" හොඳ ගානක් ගන්න පුළුවන් අපේ කුඹුරු නේ.. අපිට වැඩි ගාන ''
කියලා. ඔන්න ඉතිං මැණික් බලන්න මුස්ලිම් වෙළෙන්දෝ එනවා.
"" මාත්තියා මේක ලොකු ගානක් ගන්න තිබුණා ඒත් ගල මැරිලා 2000/= උපරිමයෙන් දෙන්නම් ""
කියලා.. ඔහොම ඔහොම කිහිප දෙනෙක් බලලා අන්තිමට ගමට ආවා මනි බඩුකාරයෙක් එයා ගෙනාපු සේරම බඩු ටික දීලා රුපියල් 2000 දීලා අර ගල සහ තවත් පොඩි ගල් කෑලි ටිකක් අරන් ගියා... විවිධ අවස්ථාවල ඔහොම දේවල් වුණා. තවත් රසවත් සිද්ධියක් තමයි පතලට තේ හරි කෑම හරි අරන් එන අහිංසක ගැහැණු කෙනාගේ පිටින් යැවීම.
" ගල් කෑල්ල හම්බවෙන කොට "" ...... අක්කා ආවා නේ එහම ගෑනු පතලට එබෙන්න හොඳ නැහැ දැක්කනේ හම්බවෙච්ච මැණික පුපුරලා ''...
ඔන්න වැදගත් විදියට ලියන්නම් මෙතැන් සිට.
පෙර අපරදිග ලෝකයේ ලංකාව බැබළවීමට තරම් අපේ මැණික් සම්පත සමත් වෙලා තියෙනවා. ඒක අපි හැමෝම දන්නවා. (බ්‍රිතාන්‍ය රජ මාලිගාව සහ අනෙකුත් රටවල් වල ) ඉතිං
ලංකාවේ මැණික්‌ කර්මාන්තය අද ඊයේක නොව ඈත අතීතයේ සිට තිබුන වග ඓතිහාසික කරුණු කාරණා මගින් තහවුරු කරගන්න පුළුවන්.ඒ වගේම
මැණික්‌ කිව්ව ගමන් ඉතිං මතක් වෙන්නේ සබරගමු පළාතේ රත්නපුරය නේ.රත්නපුරයේ සමන් දේවාලය ද ඉදිවන්නේ මැණික්‌ සඳහා වූ භාරයක් හේතුවෙන් ලු.රත්නපුරේ මැණික් පුරවරයක් නිසා ඒ නමින් හදුන්වනවා.හැබැයි ඉතිං රත්නපුරය හැරුනම තවත් තැන්වල මැණික් තිබෙනවා.ඉස්සර ඒ කියන්නේ 1970 දශකයෙන් පස්සේ වගේ අවිස්‌සාවේල්ල, අකුරැස්‌ස. බළංගොඩ මැණික්‌ ත්‍රිකෝණය විදිහට හඳුනාගෙන .
ලංකාව ලෝකේ රටවල් එක්ක බැලුවම වාසනාවන්තයි 20% මුළු භුමි ප්‍රමාණයෙන් මැණික් ඉල්ලම් තියෙනවා.ඒ වගේම අපේ රටෙන් ලැබිච්ච මැණික් කිහිපයක් නිසා ලංකාවේ නම ලෝකේ පුරා පැතිරුනා.මේවා නිසා ලැබෙන ප්‍රතිලාබ විස්තර කරන්න ඕනේ නැහැ
අපේ රටට විදේශ විනිමය ලැබී රටේ සංවර්ධනයට එයින් රුකුලක් ලැබෙනවා කියන එක
ඓතිහාසික වශයෙන් ලංකාවේ මැණික් භාවිතය ගැන කරුණු අපි අහලා තියෙනවා නේ. අපේ රට හඳුන්වන්නේ මැණික් උපදින රට හෙවත්
"" රත්නදීප ( දිව්‍යාවදානය හා මණිමේඛලායි කෘතීන්)
ඒ වගේම බුදුන්වහන්සේ ලංකාවට දෙවන වරට වැඩියේ චූලෝදර, මහෝදර යන නා රජුන් අතර මැණික්‌ පුටුවක් නිසා වුණා කියන ආරවුල විසදන්න.ඒ වගේම මහා භාරතේ එන සිදුවීමකට අනුව ලංකාවේ රජු වූ විභීෂණ විසින් යුධීෂ්ධීර රාජයාට පුද පඬුරු, ඉතා වටිනා මුතු මැණික්‌ රාශියක්‌ යවා තිබේ.ඒ වගේම මහාවංශය අනුවද විජය රජ්ජුරුවෝ මධුරා පුරයෙන් කුමරිය ගෙන්වා ගන්න වටිනා මුතු මැණික්, තුටු පඬුරු වශයෙන් යවලා.පැරණි රජවරුන් ගේ සූසැට ආභරණ වලින් වැඩිහරියක් මැණික් වලින් අලංකාර කර ඇත.එසේම වර්තමානයේ වුවද ශ්‍රී වික්‍රම රාජසිංහ රජුගේ ඔටුන්න අනුව හැම රජ කෙනෙක්ම මැණික් සහිත ඔටුනු පළදින්න ට ඇතැයි සිතිය හැකිය. ජනප්‍රවාදයක් අනුව දළදා වහන්සේ ආරක්ෂාව සඳහා දෙල්ගමුව රජමහා විහාරයේ තියෙන කාලේ කුරුවිට ප්‍රදේශයෙන් විශාල මැණිකක් ලැබිලා ඒකෙන් කොපුවක් නිර්මාණය කර දළදා වහන්සේ තැබුවාලු.පස්සේ සොරුන් ගනීවි කියලා ඒකට උඩින් නැවතත් ඇත් දළින් නිර්මාණය කළ කොපුවක් සකස් කරාලු.
මේ විදියට රාජකිය භාණ්ඩාගරයේ වගේම පුජනීය ස්ථානවල එකතු කිරීම,රාජකීයන් අතර හුවමාරුව, ආභරණා ලෙස පැළඳවීම සඳහා මැණික් සුලභව භාවිතා කළ බව දැකගත හැකිය.තවත් තැනක දේවානම්පියතිස්‌ස රජු ද අශෝක රජතුමා වෙත ඉන්ද්‍රනීල, වෛදුර්ය, රතුකැට වගේ මැණික් තුටු පඬුරු වශයෙන් යවා තිබේන බැව් අසන්නට ලැබේ..
නුවර යුගයේදී සියළුම මැණික් රජුට අයිති වු අතර මැණික් ගැරීමට රජුගේ අවසරය අත්‍යවශ්‍ය විය.රජුගේ ඔටුන්න සිංහාසන, කඩුකස්‌ථාන ඇතුළු ස්‌වර්ණාභරණ මැණික්‌ වලින් අලංකාර කොට තිබුණි.ජෝන් ඩේව් පවසන විදියට මරකත, රතු මැණික්‌, දියමන්ති වලින් රජුගේ ඔටුන්න සරසා තිබුණි ඒ වගේම ලංකාවේ මැණික්‌ ලැබෙන ප්‍රදේශ සහ එම පළාත් වලින් ලැබෙන මැණික්‌ මොනවා දැයි දක්වා ඇත. පුෂ්පරාග, වෛරෝඩි , රතු තිරුවාන, පුෂ්පරාග, තෝරමල්ලි, දියමන්ති, පද්මරාග, කිරිංචි, නිල්මිණි, කොරන්ඩම්, ගෝමේද වගේ මිල අධික සහ වටිනා කමින් අඩු මැණික්‌ ලැබෙන බව ඔහු දක්වයි.
පෘතුගීසි සමයේ සියළුම මැණික් රාජසන්තක වස්තුන් විය.එහි තොරතුරු ද ඇත.ඒ සඳහා රජය විසින් පත් කරනලද නිලධාරීන් සිටිය අතර එහි ප්‍රධානියා
" විදානේ '' විය
ඔහුට උදව්වට
""මොහොට්‌ටාල ' ' කෙනෙකුත් පත් කර සෑම ගමකට මුලාදෑනියෙක්‌, කනකපුල්ලේ කෙනෙක්‌ වගේම මැණික්‌ ගරන්නන් කිහිපදෙනෙක්‌ යොදා තිබුණි. ලංකාවෙන් සොයා ගන්නා මැණික් විකුණා ඇත්තේ ගෝවේදී හෝ කොචින්වලදී ය. ඔවුන් එම අදායම් තම යටත් විජිත රටවලට අවශ්‍ය ද්‍රව්‍ය මිලදී ගැනීමට යොදා ගෙන ඇත.
පැරණි පින්තුරයක් දැකලා ඒක හරියට උඹලා ගරලා අපිට දියන් වගේ සිතුන නිසා මේ සටහන ලිවුවේ.


A day in the life

Sunday, June 30, 2024

හිත සුවපත් කිරීමේ ඖෂධයක්



ප්‍රියතම මිනිස්සු එක්ක දීර්ඝ කතාබහක් කියන්නෙ සුවකිරීමේ ඖෂධයක්....
අපේ ජීවිත වල අනිවාර්යයෙන් ඉන්නවා ප්‍රියතම මිනිස්සු එක්කෙනෙක් හෝ කීපදෙනෙක්. ඒ වගේ මිනිස්සු එක්ක ඔබ ගත කරන කාලයක් ගැන හිතලා බලන්න...
ඔබට සතුටක් දැනෙනවා නේද?
ඔව්! මටත් එහෙමයි.
මගේ ජීවිතයේ ප්‍රියතම පුද්ගලයක් කිහිප දෙනා එක්ක සංවාදයක් කියන්නෙ, මම පෞද්ගලිකව අතිශය ප්‍රිය කරන මොහොතක්.
ඒ වෙලාවට මට බොහොම තදබල නිදහසක් දැනෙනවා. මට විවෘතව කතා කරන්න බාධාවක් නැති බව දැනෙනවා. හරිම සුවපහසු බවක් දැනෙනවා.
හිත සුවපත් කිරීමේ ඖෂධයක් ලැබුණු බව දැනෙනවා.
මගේ ජීවිතයේ ප්‍රියතම මිනිසුනි,
ඔබේ කාලයෙන් යම් මොහොතක් මං වෙනුවෙන් වැය කළාට ස්තූතියි.
අසීරු මොහොතවල් වලදී මාව අහගෙන උන්නාට ස්තූතියි!
මාව වැළඳගත්තාට ස්තූතියි.
නැවත ඔබ සමඟ දීර්ඝ කතා බහක් කරන්න ලැබෙන තුරු මම බලාගෙන ඉන්නවා.
ඉතිං....
මං වෙනුවෙන් උන්නාට නැවත වරක් ස්තූතියි!

Note Book

නොනිමි 





A day in the life

Friday, June 28, 2024

දුුඹුරු සීනී




උක් පර්යේෂණ ආයතනයේ විද්‍යාඥයෙක් එක්ක කරපු සාකච්ඡාවක දී දැනගන්න ලැබුණු දෙයක් හුදීජන පහන්  සංවේගය සඳහා ලියලා තියන්න හිතුනා. කතාව මෙහෙමයි, සීනි නිෂ්පාදනයේ දී මුලින්ම හැදෙන්නේ දුඹුරු සීනි. ඒ හැදෙන දුඹුරු සීනි වලට තවත් වියදමක් කරලා ගෙන්දගම් සහ වෙනත් විරංජක රසායනික ද්‍රව්‍ය දාලා සුදු සීනි බවට පත් කරනවා. සුදු සීනි ඒ හින්දා දුඹුරු සීනි වලට වඩා පිළිකාකාරකයි, මේ කතාව ගොඩ දෙනෙක් දන්නවා. සමහරවිට ඔබ නොදන්න කතාව මෙන්න...
සෞඛ්‍යමය හේතු නිසා දැන් දැන් ලංකාවෙ වැඩිපුර ඉල්ලුම තියෙන්නේ දුඹුරු සීනි වලට. එත් දුඹුරු සීනි කල් තියාගන්න බෑ. තෙත ගතියෙන් යුක්තයි. ටික කලක් ගිහිල්ලා පැසීම නිසා මද්‍යසාරමය සුවඳක් එනවා. ඒ නිසා කර්මාන්ත ශාලාවලින් වැඩිපුර නිෂ්පාදනය වෙන්නෙත්, ආනයන කරන සීනිත් සුදු සීනි. දුඹුරු සීනි වලට තියෙන මෙම සෞඛ්‍යමය ඉල්ලුම නිසා තොග පිටින් සුදු සීනි ලබාගන්නා කර්මාන්තකරුවන් ඒවට ඩයි දාලා දුඹුරු සීනි බවට පරිවර්තනය කරනවා .
හොඳම දුඹුරු සීනි හම්බුනොත් හොඳයි. ඩයි දාපු දුඹුරු සීනි හම්බුනොත් ඒව සුදු සීනි වලටත් වඩා පිළිකා කාරකයි...
ඩයි දාපු දුඹුරු සීනි අඳුනගන්නේ මෙහෙමයි. ඒව තෙත ගතියෙන් යුක්ත නෑ. ඒකාකාරීව දුඹුරු පාට නෑ සමහර ඇට වැඩිපුර දුඹුරුයි සමහර ඇට ටිකක් සුදුයි.
මේක ශෙයා කරොත් තව කෙනෙක් පිළිකාවකින් බේරෙයි....
උපුටා ගැනීමකී.
A day in the life

Thursday, June 27, 2024

අසදෘශ දානය.





එක් කලෙක භාග්‍යවතුන් වහන්සේ පන්සියයක් පමණ භික්ෂූන් පිරිවරකොට ගෙන සැරිසරන සේක්, සැවැත් නුවර වැඩ දෙවුරමට පැමිණි සේක. කොසොල් රජ විහාරයට ගොස් භාග්‍යවතුන් වහන්සේට නිමන්ත්‍රණය කොට පසු දා මහා ආගන්තුක දානයක් දුන්නේ ය. නුවර වැසියෝ එය දැක පසු දිනයෙහි තුමූ ද මහ දන් පිළියෙල කොට භාග්‍යවතුන් වහන්සේ සහිත භික්ෂු පිරිසට සත්කාර කළහ. එහි “අපේ දානයත් මහරජ තෙමේ දකීවා” යි කියා පණිවුඩ යැවූහ. රජ ද අවුත් ඒ දැක තමා දුන් දනට වඩා නගරවාසීන් දුන් දන උත්තරීතර බව සලකා එයටත් වඩා උසස් ලෙස පසු දා දන් පැවැත්වීය. එයට පසු නගර වාසීහු රජු ගේ දනටත් වඩා මහත් ලෙස දන් දුන්නෝ ය. මෙසේ රජු ද නගරවාසීහු ද දෙපක්ෂයෙක් වී ඔවුනොවුන් පැරැදවීමට දන් දෙන්නෝ ස වරක් මහදන් පැවැත්වූහ. ස වන වාරයේ දී මේ නම් දෑ මෙහි නැතැ යි නො කිය හැකි පරිදි සියලු දානෝපකරණයෙන් සම්පූර්ණ කොට රජු ගේ දානයටත් වඩා සිය දහස් ගුණයෙන් මහත් ලෙස නාගරිකයෝ දන් පැවැත්තූහ. එයට වඩා උත්තරීතර ලෙස දන් දිය නොහැකි යැ” යි සිතූ රජ තෙම ලැජ්ජාවටත් කනගාටුවටත් පත් වැ ඇඳෙහි හෙව “කුමක් කරම් දැ” යි සිත සිතා හුන්නේ ය. මල්ලිකා දේවී ඒ දැක තොරතුරු අසා කිසිසේත් නගරවාසීන් විසින් පිළියෙල නො කළැකි සේ දන් දිය යුතු සැටි කියන්නී, පහත සඳහන් පරිදි සැළ කළා ය. “මහරජ, බුදුරජාණන් වහන්සේටත් උන් වහන්සේ ගේ නිත්‍ය පරිවාර පන්සියයක් දෙනා වහන්සේටත් ඉන්නට දාන ශාලායෙහි සල් පුවරු පිට ම අසුන් පිළියෙල කළ මැනව. සෙසු වහන්සේට ඉන් පිටතින් අසුන් පිළියෙල කළ මැනව. ඒ පන්සිය නමට එක එක කුඩය බැගින් සුදු කුඩ පන්සියයක් අල්ලා ගෙන ඉන්නට ඇතුන් පන්සීයක් යෙදුව මැනව. මණ්ඩපය මැද රන් පුවරු අටක් හෝ දහයක් කරවාලුව මැනව. භික්ෂූන් වහන්සේ දෙදෙනෙකුන් අතරෙහි එක එක රජ කුමරියක බැගින් ඉඳ සුවඳ ඇඹරිය යුතු ය. සෙසු කුමරියක විසින් ඒ ඇඹරූ සුවඳ ගෙන මඩුව මැද රන් පුවරුවලැ ලෑ යුතු ය. ඔවුනතුරෙන් සමහර කුමරියන් විසින් නිල් මානෙල් මල් මිටිය බැගින් ගෙන රන් පෝරුවලැ ලූ සුවඳෙහි ගල ගලා සුවඳ ගැන්විය යුතු ය. එක එක කුමරිය භික්ෂූන් දෙනමකට විජිනිපතින් පවන් සලමින් සිටිය යුතු ය. මේ සියලු දෑ සම්පූර්ණ කරන්නට ඔබ මිස නුවර වැස්සන් විසින් නො හැකි ය. මෙසේ කොට මහ දන් පිළියෙල කළ මැනව. එවිට නුවර වැස්සෝ පරදිති” යි කීවා ය.
බිසව කී බස් ඇසූ රජ සතුටු වැ එසේම සියල්ල පිළියෙල කැරැවී ය. ඉක්බිති බුද්‍ධ ප්‍රමුඛ මහා සංඝයා වහන්සේ එහි වැඩම කරවා දන් වළඳවා භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වැඳ “ස්වාමීනි, මේ දන් හලෙහි ඇති බඩු සියල්ල ඔබ ට ම දෙමි” යි කීය. මේ එකම දවසෙහි දුන් මහදන් සඳහා තුදුස් කෝටියක් ධනය වියදම් විය. භාග්‍යවතුන් වහන්සේට පිළියෙල කළ සුදු කුඩය ද, පුටුව ද පාත්‍රය තිබු වළල්ල ද, පාපුටු ද යන සතරේ අගය පමණ කළ හැකි නො වන තරම් ය. සතියක් ම රජ මෙසේ දන් පැවැත්වී ය. අන් කිසිවකු විසින් දිය නො හැකි තරම් වූ මේ මහ දානය අසදෘශ දාන නමින් ප්‍රසිද්‍ධ වී ය. ඉක්බිති ඒ පරිදිම අනේපිඬු සිටු තෙමේත් තුන් දිනක් දන් දුන්නේ ය. විශාඛා උපාසිකාව ද එසේම තෙ දිනක් දන් පැවැත්තුවා ය. මෙසේ පැවතුණ මේ අසදෘශ දානයේ තොරතුරු සියලු දඹදිව පතළ වී ය.
මෙයින් මහජනයා අතර,

දාන විපාක

“මහත් ධනය වියදම් කළ පමණින් ම දාන ඵල මහත් වන්නේ ද? නැත හොත් තමාට හැකි පමණින් දීමෙන් ම ඵල මහත් වන්නේ දැ?” යි කථාවෙක් ඇති විය. භික්ෂූහු ඒ කථාව අසා භාග්‍යවතුන් වහන්සේට දැන්වූහ.

“මහණෙනි, දාන වස්තුව මහත් වූ පමණින් දානය මහත් ඵල නො වේ. හිත පැහැදීමෙනුත් දන් ලබනා පුද්ගලයන්ගේ ගුණ මහත්වයෙනුත් මහත් ඵල ඇති වන්නේ ය. එබැවින් කුඩු මිටක්, රෙදි කඩක්, තණ හෝ කොළ ඇතිරියක්, ගෝමුත්‍ර අරළු කඩක් පමණ වුවද පිරිසිදු සිතින් දක්ෂිණාර්හ පුද්ගලයනට දෙන ලද්දේ නම් එය මහත් ඵල මහත් අනුසස් වන්නේ යැ”යි වදාළ සේක.

දන් පැවැත්වීම
ඒ කථාව රටේ පැතිරිණ. මිනිස්සු තම තමන් ගේ වත් පෝසත් කමේ හැටියට මහණ බමුණු දුගී මඟී යදියනට විශේෂයෙන් දන් දීම පටන් ගත්හ. තම තමන්ගේ ගෙ මිදුල් හි සැළිවලැ පැන් පුරවා යන එන්නන්ගේ ප්‍රයෝජනය පිණිස තැබ වූහ. එසේම දුගී මඟී යාචකාදීන් ගේ පහසුව සලකා දොරටුවලැ අසුන් පණවා තැබූහ.







A day in the life
 

මීදුම Published @ 2014 by Ipietoon