අර්ධ වෘත්තාකාර ශෛලමය නිර්මාණයක් වූ
සදකඩපහන පූජනීය ස්ථානයන්ට පිවිසෙන දොරටුවේ පියගැට පාමුල කර ඇති නිර්මාණයකි. වර්තමානයේ අප යොදන
පාපිස්නක් ආකාරයට පිහිටුවා තිබෙන කලාත්මක නිර්මානය කර ඇත.
පුරාන ප්රභූ මාලිගාවන්ට
පිවිසෙන ප්රධාන දොරටුවේ පාමුලද සදකඩ පහනක් සකස් කර තිබු බව සමහරක් මාලිගා නටබුන්
අතර නිරීක්ෂණය කලහැකිය. සදකඩපහනක දෙපසින් මුරගල් දෙකක් සමග ආරක්ෂක බැම්මක්ද
ඉදිකර ඇත.
සදකඩපහනක වැදගත් කම ඇත්තේ එහි නිර්මානත්මක
තේමාව තුලය. අර්ධ වෘත්තය කොටස් පහකට වෘත්තාකාරව බෙදා ඇත.
1. පිටත සිට පලමු කවාකාරයේ
පලා පෙති / ගිණිදැල් නෙලා ඇත.
2. දෙවෙනි
කවාකාරයේ ඇත්,ගව,සිංහ,සහ අශ්ව යන සතුන්
එකිනෙකා පරයමින් දිවයන ආකාරයක් නිරූපනය කරයි.
3. තුන්වන
කවාකාරයේ ලිය වැලකි.
4. හතරවන
කවාකාරයේ නෙළුම් කැකුලක් හොටින් ගත් හංසයින් පේලියකි.
5. අවසාන
කුඩා අර්ධ වෘත්තාකාර කොටස පද්මයකින් ( නෙළුම් මලකින්) සම්පූර්නවේ.
මෙ අකාරයෙන් වෙන් වන කොටස් පහ නිරූපනය කරන
අරුත ආචාර්ය සෙනරත් පරණවිතානයෝ දකින්නේ පහත ආකාරයටය.
1. ගිණිදැල් – තෘෂ්නාවෙන් දැල්වෙන බව
.
2. සත්ව
රූප –
ජාති
ජරා වයාධි ,මරණ .
3. ලිය
වැල –
තෘෂ්නාවෙන්
වෙලි සිටීම.
4. හංස
කැටයම –
ඉහත
කරුනු වලින් මිදී ශාන්තිය සොයා යාම.
5. පද්මය
–
පාරිශුද්ධවූ
නිර්වාණය.
අනුරාධපුරයේ ථුපාරාමය,මහසෙන්මාලිගය,දළදාමැදුර,බිසෝමාළිගයසහ පොලොන්නරුවේ
වටදාගෙය,වටදා ගෙය උතුරු දොරටුවේ
ඇති සදකඩපහන අපට ඉතාමත් පැහැදිලිව දක්නට ලැබෙන නිර්මානයෝ වෙති.
පොලොන්නරුවේ සදකඩපහන තුල හින්දු ආභාසය
දක්නට ලැබෙන අතර ගොන් රූපය ඉවත් කර ඇත.ගවයා හින්දූන් ගේ පුජණිය සත්වයෙකු වු නිසා මෙසේ
සිදුවන්නට ඇත.
මේ ලිපිය මා 2010 අප්රේල් 13 වෙනිදා කඩුල්ලට ලියුවකි. දැන් කලක සිට මට කඩුල්ලට යා
නොහැක.කිසියම් පරිඝණක අවහිරයක් විසින් මා කඩුල්ලෙන් ඈත් කර ඇත.ඔබටත් එසේ විය හැකි
නම් මෙවැනි ලිපි කියවිය නොහැකි බැවින් මීදුමේ නැවත පලකිරීමෙන් යම් සේවයක් විය හැකියයි
සිතුවෙමි.
notes of imaginary
0 comments:
Post a Comment
ඔබගේ අවධානය යොමුවුවාට මීදුම ස්තුති කරයි.
සුබ දවසක් !.