Friday, September 09, 2022

චක්කරේ The Circle of Poverty




















පොඩි සන්දියෙ ලොකු හරියක් 
චක්කරේට මට යි ලැබුනෙ 
කොටුවෙ ගෙදර ගමරාළගෙ 
කේ .ජී .ජී .සිරියලතා.

පන් ඉදිරුවෙ ,පාට දැම්මෙ 
ලොකු හැළියේ තම්බන්නට 
අත්තම්මට උදවු දුන්නෙ 
පැදුරු රටා දා වියන්න 
බත් පෙට්ටිද ,ඇතුල් පත්ද 
ලොකු එකියක් උණාට පහු 
අපූරුවට කළා නෙ  මං .

එහෙම උණත් දැන් කාලේ 
ලිග්ගල් තුන තරහවෙලා 
ගිණි නිවිලා හැම වෙලේම 
අත්තම්මට කාසි හිඟයි.
අත පය උස මහත් වෙලා 
මහ බඩවැල් උන්ඩිවෙලා.

දුප්පත් කම හරස්වෙලා 
ඉරුණු තැනින් ඇඟ  පෙනිලා 
ගමේ කඩේ මුදලාලිට 
අපි ගැන හරි දුක හිතිලා .

දහයෙ වසරෙ විසම චක්රෙ 
ආයෙ ආයෙ කැරකෙනවා .
සාධක ටික පන් මල්ලේ 
මං මුදලාලිගෙ තුරුලේ .
සා.පෙළ සහතිකෙ  තවමත් 
අත්තම්මගෙ හිත මුල්ලේ.

විෂම චක්කරේ කඩන්න 
අකමැති උණු  රූප ලතා 
ආන් තාම ,කඩුල්ල ළඟ !
බඩ පොත්තට ඇලිල ගියත් 
වංසෙ කබල් ගාන එකී 
මොනා කරන්නද එහෙනං 
චක්කරේට .හිරවෙලානෙ.!!

රෝ.සි.

(කේ.ජී.ජී .සිරියලතා දිළිඳුකම නමැති 
විෂම චක්‍රයෙන් එසේ පිටතට පැමිණි බවයි.)    
notes of imaginary

Thursday, September 08, 2022

මළක් ගසක් විය


 “ටීචර්............. ” ය යි මුව පුරා පියකරු සිනහවකින් පිරි ඈ   දැන්  අවුරුදු 42 ක පමන වයසැති  කාන්තාවකි. මගේ මතකය ඈ හදුනාගත්තේ මා පලමු පත්වීම ලබා ඉගැන්වු පාසලේ  ආදි සිසුවියක ලෙසිනි.එක් තරා සුවිශේෂවු සිදුවීමක් ඈ වටා ගෙතී ඇති බැවින් ඈ මගේ මතකයේ අමතක නොවෙන දරුවෙකි.සුරතල් සිගිත්තියක ඇගේ අතේ එල්ලී සිටී මගේ අනුමානය වසර පහක් පමණ ඇයට වයස ඇති බවයි.

ඇය තිදරු මවක වන බවත් ලොකු පුතා අවුරුදු විසිපහක් පමන බව පවසමින් මා සමග දොඩමළුව  බසයක් ඈ එන මග බලාසිටි බැවින්  “යන්නම් ටීචර් ............”  යයි පවසා සතුට්න් නික්ම ගියාය. ඒ සතුට ඇගේ ජීවිතය පුරා පවතින්නේද ? මම මගෙන් විමසමින් සිටිමි. ලොකු පුතාට වයස අවුරුදු විසි පහකි. පුංචි සිගිත්තියට අවුරුදු පහකි..වයස අවුරුදු 41ක් වු ඇයට වදයක් නොවුවත්  මිත්තනියක ලෙස  දූ දරුවන් රැක බලා ගැනීම ඉතාමත් අපහසු කටයුත්තක් බව  මට අවබෝධ වී ඇති බැවිනි. එමෙන්ම ඇගේ ජීවන ගමන් මග මෙනෙහිවීමේදී ඈ තම ජීවිතය ගැන පශ්චාතාප වනු ඇත්දැයි මට සිතෙන්නට විනි.

මේ  මුණ ගැසීම  මගේ මතකය මීට වසර  විසිපහකට පෙර  (  1997 හෝ 1998 වර්ෂයේ)  මා එවකට සේවය කළ පාසලේ පැවති නිවාසාන්තර ක්‍රීඩා තරගය වෙත  රැගෙන ගියේ  මටත් නොදැනීමය.

එම පාසලේ සිසු සිසුවියන්  “සූර ,වීර, ධීර” යනුවෙන් නිවාස තුනකට බෙදා තිබිනි. මා අයත් වූයේ “සූර’ නිවාසයටය.

සෑම වසරකම පලමුවන වාරයේ දී ක්‍රීඩා තරග පවත්වයි.එය එක්තරා අන්දමක  පාසලට සැණකෙළියකි.ගුරුවර ගුරුවරියන් හා සිසු සිසුවියන් අතර මෙම කාලයේදී පවතින්නේ දැඩි බැදීමකි.දැඩි සුහදතාවයකි. සමහර ගුරුවර ගුරුවරියන් හා සිසු සිසුවියන් ගුරුගෝල සම්බන්‍ධතාවයෙන් මිදී මිතුරු මිතුරියන් ලෙස කටයුතු කරන්නේ ඔවුන්ටද නොදැනුවත්ය.ඒ තරම්ම ක්‍රීඩා උත්සවය අපගේ  ඇට මිදුළු හා  බද්ධ කර ගන්නා බැවිනි..

නිවාසන්තර ක්‍රීඩා තරගය දින තුනක් තිසිසේ පැවත්වේ.අවසාන දිනයට පවත්වනු ලබන්නේ බාධක දිවීමේ තරග සහය දිවීමේ තරග මීටර 100,200 සහ 400 දුර දීවීමේ තරග හා සරඹ සංදර්ශණයයි.තම තමන්ගේ නිවාස වලින් ඉදිරිපත් වන තරගකරුවන්ට ජය අත්වන විට එම නිවාසයේ ජය ඝෝෂා පාමින් මුළු පරිසරයම ගිගුම් දෙයි.

අද දින ක්‍රීඩා තරගයේ අවසාන දිනයයි.තරගකාරී ලෙස නිවාස ඉදිකර තිබිනි.එක් නිවාසයක් පොල් අතු වලින්ද තවත් නිවාසයක් තල අතු  (තල මල පිපිලා........... එන ගීතයේ  අතු)  වලින්ද අපේ නිවාසය ඉදි කලේ හණ පිතිවලිනි. ( මේ හණ වර්ගත් අද පරිසරයෙන් වද වී ගොසිනි.) මම සිතිවිලි චාරිකාවක අතරමංව සිටින්නෙමි .යලිත් පාසල් බිමට පාවෙන්නේ නිතැතිනි.

දැන් ආරම්භ වන්නේ 17පහල කාන්තා මීටර් 200 දුර දීවීමේ තරගයයි.මේ අතරට ශබ්දවාහිණීයෙන් ඒ ඒ නිවාස ලබා ගත් ලකුණු වරින් වර ප්‍රචාරය කරයි.මේ වන විට අපේ නිවාස පලමු ස්ථානයට ලකුණු රැස්කරගෙන තිබිනි.නිවාසයේ ගුරුවර ගුරුවරියන් සහ ශීෂ්‍ය ශිෂාවන් ගේ සතුට උතුරා යන මුහුණු වලින් පිම්බිලාය. එක් එක් නිවාස වල නිවාස වල ජයග්‍රහණයන් නිකුත් කරන විට සතුට ගලා යන්නේ තම ලෝකය  ජයගත් අයුරිනි.

17 පහල කාන්තා මීටර් 200  දුර දිවීමේ තරගය .....ශබ්ද විකාශණයෙන්  නිවේදනය වෙයි. සියළුම තරගකාරිනියන් ආරම්භක ස්ථානය වෙත වාර්තා කරණ මෙන් දන්වයි.. අප නිවාසයෙන් ගීතාණී තරග කරයි ඈ පෙර දින තිබු මීටර් 100 දුර දිවිමේ තරගයට සහ දුර පැණිමේතරගයට සහභාගිවි ප්‍රථම ස්ථාන දෙකම රැගෙන විත් තිබිනි.අද ඈ සහභාගි වන්නේ  ඇගේ අවසාන ඉසව්ව වන මීටර් 200 දුර දිවිමේ තරගයටයි.නිවාසයට තවත් පළමු ස්ථානයක්. නිවාසයේ සියල්ලෝගේම අවධානය ගීතාණි වෙතටයි. ඇයට උණුසුම් අත් පොලොසන් නාදයක් සමග මහත් ජය ඝෝෂාවක් නිවාසය දෙසින් ගිගුම් දෙයි.

ගීතාණී තරගබිමට උද්යෝගයෙන් තරග බිමට පිවිසියාය.දැන් තරගය පටන් ගැන්මට ආසන්නය. නිවාස තුනේම සිසු සිසුවියන් තම තමන්ගේ නිවාස වලින් ඉදිරිපත් වන ක්‍රීඩිකාවන් දිරි ගැන්වීමේ ඝෝෂාවකි.තරගය ආරම්භ විනි. ගීතාණි ආරම්භයේ සිටම ඉදිරියෙන් සිටිමින් ජයග්‍රාහීව තරගය ජයග්‍රහණය කළාය.පිටියම ගිගුරුම් දෙමින් කාහල නාදයකය. ගීතාණි කලාන්තව බිම ඇද වැටිලාය. ඇයට කිසිවක් ඇසෙන්නේ නැත. පෙනෙන්නේ නැත.

ඇගේ ජයග්‍රාහීව තරගය අවසන් කරන මොහොතේ ඈ අසලසිටි  යෙහෙලියන් ගේ තුරුලට ග්‍රහනයවීම නිසා ඈ බිම ඇද නොවැටුන අතර ඇසිල්ලකින් ප්‍රථමාධාර ඒකකයේ  සිසු සිසුවියන් විසින් වහාම ප්‍රථමාධාර දීම සිදු කරන අතර ඈ යථා තත්වයට පත්නොවුනේය.ඇය තවත් අප්‍රාණිකව වැතිර සිටි අතර බොහෝ විඩාවට පත්ව සිටි බව නිරීක්‍ෂණය විය.කාලය විනාඩි තිහක් පමණ පත්වීත් ඇයගේ තත්වය යහපත් තත්වයට පත්වන ලකුණු පහල නොවු බැවින් වහාම ළගම ඇති බලන්ගොඩ මූලික රෝහල වෙත ඇය කැටුව යාමට තීරණය විය.

මා ද ඇතුලත් තවත් ගුරු මහත්මියන් දෙදෙනෙකු කැටුව ඈ බලන්ගොඩ මූලික රෝහල වෙත කැටුව ඒමට පිටත්වුනෙමු .කි.මි 15ක් පමණ දුර ඒ දුර මට දැනුනේ කි.මි 100 ක් පමණ දුර වෙන්නාසේය.තවත් විනාඩි තිහක් පමණ ගතවන විට අප රෝහලට පැමිණයෙමු .මේ අතර ඇය රෝහල වෙත කැදවා යන බව ඇගේ දෙමව්පියන් වෙත නිවාස භාර ගුරු භවතුන් විසින් දන්වා තිබිනි.

රෝහලේ බාහිර රෝගී අංශයේ වෛද්‍යවරු පරීක‍්‍ෂා කිරිමෙන් අනතුරුව ඈ  ට්‍රොලියක සතපවා නේවාසික  වාට්ටුටක් වෙත යොමු කර ක්‍ෂණික ප්‍රතිකාර විධි ආරම්භ කරන ලද්දේ අපද  අසල සිටියදීය.ඇයට සේලයින් ලබා දී තිබු අතර ඈ නින්දකට වැටී සිටියාය. පැයක් පමණ ගතවු පසු ඈ නින්දෙන් අවදි විය.ඒ වන විටත් වෛද්‍යවරු දෙදෙනෙකු ඈ පිලිබදව බොහෝ  විමසිලිමත් ප්‍රතිකාර විමසමින් සිටියාය. නින්දෙන් අවදි වු පසු  විඩාව පහව යම්තරමක ප්‍රානවත් බවක් දක්නට විය. අනතුරුව වෛද්‍යවරු ඈ  සමග අදහස් හුවමාරු කර ගන්නවා දකින්නට ලැබිනි.

පසුව වෛද්‍යවරු අප දෙදෙනා කැදවා රෝගියා ගේ තත්වය අනාවරණය කරමින් පැවසුවේ ඈ මේ වන විට පස් මසක් වු ගැභණියක බවයි.මගේ ඇස් නීලංකාර විය.අවට ලෝකය කැරකෙන බව දැනෙන්නට විය. ඈ”මාස  පහක්වු ගැබිණියක්” ?

මේ දැරිවිය මෙතරම් ලා බාල වියේ ගැබිණියක් බවට පත්ව ඇත.ඇය වසර අවසානයේ පැවත්වෙන සාමාන්‍ය පෙ විභාගය ඉලක්ක කර ගෙන අධ්‍යාපනය ලබමින් සිටින්නීය.ඇය ඉදිරි අධ්‍යාපන කටයුතු කරගෙන යන්නේ කෙසේද ?.වෛද්‍ය මතය පළවුයේ ඈග කරන ලද සාකච්ඣා වෙන් අනතුරුවය. අප හට ඈ ගැබිණියක බව පිලිගත යුතුය.

මේ අතර ඇගේ දෙමව්පියන්ද රෝහලට පැමිණියාය.ඔවුන් දෙදෙනා වෛද්‍යවරු මුණ ගැසුන අතර මේ සිද්ධිය  ඔවුන් දෙදෙනාට විස්තර කර කියා දී ඇත.අප බලාපොරොත්තුවුයේ වෛද්‍ය මතය දැන ගැණිමෙන් ඔවුන් කලබල වෙනවා දකින්නටය. එහෙත් එවැන්නක් සිදු නොවීය.ඒ වන විට විඩා ගතිය බැහැරව රෝගිය යථා තත්වයට පත්වෙමින් සිටින බැවින් ඇයට විශේෂ අසනී තත්වකුත් නොතිබු බැවින් රෝතියා නිවසට කැදවා ගෙන යාමට වෛද්‍යවරු  අවසර දෙන ලද බැවින් අපටද විසිර යාමේ අවස්ථාව එළඹවෙම්න් තිබුනාය.

ආපසු පාසලට පැමිණි විගසම විදුහල්පති වරයා හමුව රෝගියාගේ වර්තමාන පසුබිම  ඔහුට විස්තර කර දෙන විට මහත් වු කම්පාවෙන් අසා සිටියත් ඔහු නිහඩ ප්‍රතිචාරයක් දැක්වීම තරුන පහේ ගුරුවරුන් වු අපට ප්‍රෙහෙළිකාවක් විය.

 ගීතාණි සිසුවියගේ පාසල් දිවිය නිවාසාන්තර ක්‍රීඩා තරගයත් සමග අවසන් විය.දෙමව්පියන් දරුවාගේ පීතෘ භාවය සොයා ඔහුට ගීතාණිව විවාහ කර දුන් බව පසුව ආරංචි විය.

ගීතාණි ගේ ජීවිතයට   වසර විසිපහකට පෙර පැවති   නිවාසාන්තර ක්‍රීඩා තරගය බොහෝ දේවල්  ඉතිරි කර නිමාවට පත්විය.



notes of imaginary

Wednesday, September 07, 2022

අම්මාගෙන් ආදර පොඩි පුතාට
















වැටි වැටී නැගිටින හැටී
වචන අමුණා මුමුණන හැටී
දවසින් දවස ලොකු වෙන හැටී
බලා ඉන්නෙමු තවමත් අපී
කවට වදනින් සිනහ ගෙන එන
කිසිවකුටත් වචනයෙන් නොපැරදෙන
චණ්ඩියම උනත් විටෙක අහිංසක
අයියාගේත් අයියණ්ඩියම වු නුඹ
සීයා වචන විසිකර ජයගෙන
අත්තම්මා ලග සුරතල්ව අදරින
තාත්තා ලග කීකරුව දැවෙටෙන
අම්මාගේ පොඩි පුතා වු නුඹ
සුරතල් වදනින් නිවස පුරවයි
ඇතැම් විටෙක රතිඤ්ඤා පරදයි
නිවී සැනසී සිනහ පුබුදුවයි
මතු දිනයක කවුරුන් වේදැයි
පස් වසක් සපිරෙන දිනේ
නුදුරුව එයි යැයි දින ගනී
හෙට දින ලොව ජය ගන්නට පුතේ
සවිය ලැබේවා මතු දිනේ


notes of imaginary

Monday, September 05, 2022

ඇදහීම සහ අවබෝධ කර ගැණීම.



කසුන් ලියනගමගේ තම මුහුණු පොතේ පලකර තිබු ලිපියක්. බෞද්ධාගම , බෞද්ධ දර්ශණය පලවන මත විවිධයි. අප සංඝ සමාජය විසින් බුදු දහම ගැන පල කරන අදහස් විවාධාත්මකයි. මෙය පුළුල් ලෙස සාකච්ඡා විය යුතු කාරණයක්.

මේ කසුන් ගේ අදහස 👤👤👤👤👤👤👤👤 
ර්මය නොදන්නා කම නිසාම අපේ බෞද්ධයෝ සෑහෙන පව් රැස් කර ගන්නවා.. ඔය ක්‍රිස්තියානි අය බයිබලයේ ගිවිසුම් දෙකම වගේ කියවනවා..
මුස්ලිම් අයත් එහෙමයි.. කුරාණය සම්පූර්ණයෙන්ම වගේ කියවනවා.. තමන් අදහන ආගමේ තියෙන්නේ මොනාද කියලා එයාලා හොදටම දන්නවා.. 
ඒකනේ එයාලා තමන්ගේ ආගම ගැන කාත් එක්කවත් වාද කරන්නේ නැත්තේ...
අපේ නමට බෞද්ධයෝ දන්නේ තුන් සුත්‍රය විතරයි.. ඒකේ තේරුම දන්නේත් නෑ... 
හොල්මනකට භය උනාම විතරක් යාන්තං පද දෙකතුනක් කියෝනවා.. ඊට පස්සේ බුදු රජාණන් වහන්සේට හරි සංඝයාට හරි මොනවා හරි පූජා කරලා තියෙනවා දැක්කම,
වලිගේ ගිණි ගත්ත හනුමන්තා වගේ බුකිය වටේ පත්තු කර කර යනවා..
තමන් අදහන ආගමේ හෝ දර්ශනයේ තියෙන්නේ මොනාද කියලා ඉගෙන ගන්න ඔනි..නැත්තං සසර පුරා පැටලි පැටලි යන්න තමයි වෙන්නේ..
අපේ නාමික  බෞද්ධයෝ  
ධර්මය නොදන්නා කම නිසාම බුද්ධ පූජාවට ගරහලා ආත්ම ගානකට පව් පුරවගන්නවා..

ගණිකාව  කියලා කියපු වචනේ නිසාම අම්බපාලි සසර පුරා ගණිකාවක් උනා..එහෙව් එකේ කැප  බුද්ධ පූජාවකට ගරහලා වචනේ වරද්දගෙන කල්ප ගණන් දුක් විඳින කෙනෙක් වෙන්න එපා තමන්ට පුලුවන් ඉදිකට්ටක දෙයක් දෙන්න නං ඒක ලොකු සල්ලි කාරයෙක් කෝටි ගානක් වියදං කරලා දෙන දෙයක ආනිසංස වලට සමානව දෙන්න පුලුවං. ඒක ශ්‍රද්ධාවෙන්  දෙන එකයි කරන්න තියෙන්නේ ( fB එකේ යන පොස්ට් එකක් දැක්කාම ටිපර් වෙන්න එපා fB marketing කියන්නේ අමුතුම දෙයක් ඒවට අහු වෙන එක නොවෙන එක තමන්ගේ වැඩක් ) 💢💢💢copied

මීදුම මෙම අදහස් ගැන පුළුල් ලෙස කරුණු වියමනක ඉදිරිපත් කරන්න අපේක්‍ෂා කරනවා. පහතින් පලවන්නේ කසුන් ලියනගමගේ ට දැක්වු ප්‍රතිචාරයයි.
👤👤👤👤👤👤👤බුද්ධ දේශනා අද වන විට බොහෝ දුරට වෙනස් වෙලා .බෞද්ධයන් සසර මග අතරමං කර ඇත්තේ බුද්ධඝෝෂ හිමියන් කියලා මතයක් තියෙනවා .උන්වහන්සේ පාලි අට්ඨ කතා විකෘති කර ඇතැයි චෝදනා කරනවා .බුදු හිමියන්ගේ දේශනා බුද්ධඝෝෂ හිමියන් ලියනවිට ගෝත්‍රික සමාජයට හුරුපුරුදු වන්දනා ,ශාන්තී විධි, ඉන්දියාවේ පැවති දේව වාදය   බුද්ධ දේශණ තුළට ඇතුලත්කර ඇති බවට මත තියෙනවා .

කෙසේ නමුත් බුද්ධාගම අදහන ආගමක් නොවෙයි .ඒ මගෙ මතය .

notes of imaginary
 

මීදුම Published @ 2014 by Ipietoon