Saturday, August 12, 2023

කෑලි කැඩිය හැකියි පුංචි දූපතක්

න්දක් වුණත් නාය යා හැකිය
අන්ධකාර රාත්රියක
හිතුවක්කාර කුණාටුවකට හසුව
ලන්ද පාමුල මලක්
තැලී පොඩිවී ගොසිනි
ආර්ථික කුණාටුවකට
කෑලි කැඩිය හැකියි පුංචි දූපතක්
කොඳු නාරටිය කඩා බිඳ දමමින්
සමතලා කළ හැකිය ආත්මය
මේ එහෙව් කාලයක්
පපු කැවුතු පවා හප කරන
යක්ෂ ප්රේතයින්ට රජවෙන්ට ඉඩ දුන්න
ආර්ථික අයුක්තියේ උණ්ඩයෙන්
වෙඩි තිබ්බෙ වැඩ කරන මිනිසුන්ට
ඇවිලුණේ පොඩි උන්ගෙ බඩගින්න
මහ එවුන් රයිෆලය අත ගගා
දැවටුවා ලේ බිංදු වහගන්න සුදු රෙද්ද
ආර්ථික යුක්තිය
ගඳ ගහන වීදියේ කුණු ගොඩක
ලන්ද පාමුල මලක්
තැලී පොඩිවී ගොසිනි
මහ කඳු ද නාය ගොස් අවසන්ය
- සෝමලතා හේරත් මැණිකේ
(කවි නොවේ )

notes of imaginary

Wednesday, August 09, 2023

වැස්ස




අතීතයෙ සිටම කෘෂිකාර්මික කටයුතු පවත්වා ගෙන යාමට පහසු වනසේ කාලරාමුවක් තිබු බවත් ,එකල යල කන්නය පිට දඩ හස ලෙසත් මහ කන්නය අකල හස ලෙස සහ මැද කන්නය මද හස ලෙසත් හදුන්වා ඇති බව තෝනිගල සෙල් ලිපියේ සදහන් වනවා

කෘෂිකාර්මික කටයුතු  පහසුවටත් නියමිත කාලරාමුවකට පවත්වා ගෙන යාම සදහා මෙලෙස වර්ෂය කාර්තු තුනකට බෙදා ගෙන තියෙනවා.මෙසේ බෙදීමේදි සැලකිල්ලට ගෙන ඇත්තේ කාලගුනයයි.

කටයුතු අරම්භ කිරීමටත් - අස්වනු නෙලා ගන්නා කාලයටත් අතර කාලය  කන්නයක් ලෙස නම් වෙනවා.

යල කන්නය

පලමුවන අන්තර් මෝසම>> මාර්තු සිට අප්රේල් දක්වා දිවයිනේ සියළුම ප්‍ර දේශවලට වැසි ලැබේ.

නිරිත දිග මෝසම  >>>>  මැයි සිට සැප්තැම්බර් දක්වා තෙත් කලාපයට වැසි ලැබේ. (සිරිපාදේ අවාරය)

පෙර මහ >>>>>>>>>>>> යල කන්නයටත් මහ කන්නයටත් අතර කන්නය. මෙම කන්නයේ මාස තුනක වයසකින්  අස්වැන්න ගත හැකි බීජ වගා කරන ලදී

මහ කන්නය

දෙවෙනි අන්තර මෝසම >>> ඔක්තෝම්බර් සිට පෙබරවාරි දක්වා දිවයින පුරා වැසි ඇතිවේ. ( සංවහන වැහි)

ඊසාන දිග මෝසම     >>>>>  දෙසැම්බර්  සිට පෙබරවාරි දක්වා වියලි කලාපයට වැහි ඇතිවේ.

ගොවීන් අනුගමනය කරන වගා සැලසුම ගැන අවබෝධයක් ලබා ගැනීමට උපකාරී .වෙනවා.

මේ වසර ප්‍රමානවත් වැසි නොලැබීම නිසා ගොවීන් අගෝස්තු මාසය ආරම්භ වන විටම ජල අර්බූදයකට මුහුන පාන්නට සිදුවී ඇති බව නිරීක්‍ෂණයයි.

අප්රේල් 15 – 20 විට ගොයම් කපා අස්වැන්න නෙලා ගත්තා යයි උපකල්පනය කරමු.

මැයි මස අවසන් වන විට බීජ වපුරා හෝ සිටවා අවසන් කල යයිද සිතමු.

ජුනි ජුලි අවසන් වන විට ගොයමට දින 60 – 75 ක් අතර කාලයකි. අද අගෝස්තු08 අට වෙනිදාය. උඩ වලව ගොවීන් ජලය ඉල්ලන්නේ තවත් සති දෙකකටය. අප්රේල් 10 ට අස්වනු නෙලා ගත්තා නම් මේවගා සැලැස්මේ සති යක් - දින 10 ක වෙනසක් ඇතිකර ගන්න පුළුවන් ඒත් සිංහල අළුත් අවුරුද්දත් සමග සති තුන හතරකින් තමයි ගොවි බිම් ගැන සොයා බලන්නේ.

සමනල වැව පෝෂිත වන ප්‍ර දේශයට වැසි ලැබෙන්නේ පලමුවන අන්තර් මෝසම වන මාර්තු සිට අප්රේල් දක්වා කාලයේත් දෙවෙනි අන්තර මෝසම  වන  ඔක්තෝම්බර් සිට පෙබරවාරි දක්වා කාලයෙත්   වන අතර මැයි සහ ජුනි මාසවල සුළු ප්‍රමානයක වැසිත් ලැබෙනවා . මෙම වැහි ගංගාවලට ජලය එකතු වීමට තරම් ප්‍රමානවත් නැහැ

සමනල වැව ප්‍රධාන ඉලක්කය.වුනේ විදුලි බලය උත්පාදනය කිරීමයි. සමනල වැව ආරම්භ කරන අවදියේ ඇති කරගත් සක්‍යතා වාර්තාවල මේ බව සදහන් වෙනවා.මෝසම් දෙකකින් සමනල වැවට ජලය ලැබෙනවා.පලමුවන අන්තර් මෝසමත් දෙවන අන්තර් මෝසමත් විශේෂයි.

2012 වර්ෂයේත් මේ ප්‍රෙද්ශයට නියගය බල පෑවා මෝසම් වැසි ලැබුනත් හරියට සක්‍රීය වුනේ නැහැ. අඩු ජල පලදාවක් ලැබුන නිසා සමනල වැව සිදී ගියා. මේ වසරේදී ලැබුනේ එවන් අත්දැකීමක්.

අපට ස්වභාව ධර්මයට පිටුපාන්න බැහැ. එහෙත් වර්තමානයේ අභියෝග කරන්න පුළුවන්.කාලගුණ දෙපාර්තමේන්තුවට මේ තත්වය කලින් අවබෝධ කර ගන්න හැකියාව තියෙනවා. කෘෂිකර්ම දෙපාර්තමේන්තුවට , ගොවි ජන දෙපාර්තමේන්තුවට සැලසුම් හදා ගෙන පහල මට්ටමකට ගේන්න පුළුවන් .ඒ ආයතන අකාර්යක‍්ෂමයි. ගොවීන්ට ව්‍යාප්ත සැලැස්මක් නැහැ. ඔවුන් අයාලයේ යනවා.

බලයට කෑදරවු දේශපාලන- ඥයින්  වතුර බොරවු පසු මාළු බානවා. දැන් ජලයට කරන තර්ජන වර්ජන අතුහැරලා විදුලිය නෑ කියලා පොළු මුගුරු ඔසවා ගනීවි.

අපේ රටේ හැටි.......................................................


notes of imaginary

Tuesday, August 08, 2023

ඒකා නං යකා ලියු කවි.







සකා - ලක බලලා..!"
""""""""""""""""""""""""""""""""""
"ගෙදර ඇවිත් යන්න එන්න.."
බිරිඳ මැසේජ් කරල මෙන්න
කෝල් එකක් අරන් දැන්ම..
බලන්නෝනි.. මොකද අවුල..?
විස්තරයක් නැති හින්දා
පස් සැරයක් රිං කෙරුවා..
"ඔබ අමතන ග්රාහකයා
ගෙන් ප්රතිචාරය නැතුවා"..!
"ලේට් වෙලා" බැරි හන්දා
"ෂෝට් ලීව්"වක් දැම්මා..
"ලෝන් පාර"වැඩ කෙරුවා
කෝච්චියෙන් මං යනවා..!
ස්ටේෂන් පැත්තෙ අන්න
පුදුම දෙයක් වෙයි නොදන්න
දිස්නෙ දෙනව ඇස් රිදෙන්න
විස්තර කර බැහැ කියන්න...!
ශෛලාසන මස්ථකයේ
වැඩ ඉඳගන සක් දෙයියෝ
පටන් ගත්තු දේශනාව
අහන්න හිතෙනව ආයේ...
"රකින්න මේ පුන්ය භූමි
බැලුම් හෙලා ගෙන සිටියා..
මගෙන් පවා වැඳුම් ගත්ත
උතුම් රටක් කෙළසනවා"..!
රජුන් පුහු මානයෙන් පිම්බී
පෙලද්දී ජනතාව මෙලෙසින්..
තොපිත් උන්ටම බලේ දෙනවා
වගක් නැති මීහරක් විලෙසින්..!
රටම උගසට සින්න කරවා
කෙළින්නේ පිස්සුයැයි පෙනුනා..
යකුන්නෙන් මුලු රටම ගලවා
හරින්නෙමි තුන් බියම පලවා..!
සුදම් දේසෙට උවම් කළහැකි
බුදුන් තෙවරක් වැඩිය පින්බිම..
අදින් පසු යලි මගේ අණසක
නොදෙන්නෙමි.. වනසන්න දිවයින..!"
සිව් වරම් දෙවිවරුන් අතරේ..
සක් දෙවිඳු හඬ නගයි මෙලෙසේ..!
"ලෝකෙටම තොපි නය වෙලා
එදා වේලට කඹුරලා..
වහල් මනසින් මිදෙන්නට නම්
අනුන්ගේ දේ තොපට තහනම්..!
මෙතැන් සිට මේ රටේ අග් මුල්
පිරිස්සනවා දිවැස් බලයෙන්..
අනුන්ගෙන් ගත් සියලු දෑ ගෙන
දමන්නෙමි මහමෙර දෙබෑකර..!"
● සක් දෙවිඳුගේ දෙසුම අවසන
චෙක් කරන්නට සැදුනි පෝලිම..
අනුන්ගේ කිසි දෙයක් මාලඟ
නැති බැවින් මට නම් බයෙක් නැත..!
කොල්ල කෙඳිරි ගාන නිසා
"ඔෆිස් එකෙන්" එන්න කලින්
පිල්ලි ගැසූ "හාෆ් ෂීට්"..
දෙයියන්නෙත් දෑස් වසා
කුණු කානුවෙ "දොයිය බබා.."!
ගෙදර යන්න හදිස්සියට
මං පෝලිමෙ ඉස්සරහම..!
බෑග් එකත් හිස් හින්දා
ඒක මේසෙ උඩ තිබ්බා
පළවෙනි සිකුරිටි දෙයියා
මුලින්ම මාදෙස බැලුවා..!
කේශ අන්තයේ ඉඳලා
පාද අන්තෙ තෙක් බලලා
නලල ටිකක් රැලි කරලා
ඔලුවට පාරක් නෙලුවා ..!
තගේ වයස හැටට වැඩියි
"කෙසේ" තාම පාට කලුයි
හිසේ ගාල නොවෙද "හෙනා"..?
දෙයියන්ටත් ගියා හිනා..!
"හෙනා" තොපේ දෙයක් නෙමේ..?
ඉංදියාවෙ දෙයක් විනා..
ඉවත් කරනු පිනිස "හෙනා"
හිසත් මගේ බූ ගෑවා..!
කණ්නාඩිය ඇදල අරන්
චෙක් කෙරුවා දිවැස් හෙලන්
මේක ඇවිත් "සුවිස් රටෙන්"..!
තොපට අයිති නෑ එබැවින්..
කටත් විවර කර බැලුවා
"දත් සැට්" ගලවනු".. කීවා..
අප්සෙට් කට මක් කොරන්ද..?
චීනගෙ බූදලේ ඒක..!
කතරගම ගිය වෙලේ
අපල දුරුවන ලෙසින්..
කපුව බෙල්ලේ එතූ
කහ පාට නූල් පොට..
"හුටස් ගාලා"කඩා දැම්මේ
ඉංදියාවේ එකක් හින්දලු..!
ඇතුලෙ තාම බැලුවෙම නෑ
පිටින් බලාගන යනවා..
කකුලට ත්රිශුලෙන් ඇනලා
සෙරෙප්පු ගලවා බැලුවා..!
"ඉටැලි මොඩල්" ලියා තිබේ..
"ෂැංහයි" කියලයි කීවේ..!
පිටින් බලල නම් ඉවරයි
ඇතුලට දැන් එබෙන හැඩයි..
බොත්තම් ගලවන්න කලින්
ෂර්ට් එකත් ඇදල අරන්..
කොලරේ හරවා බැලුවා
ඒකත් චිනගේ ගොඩෙයි..!
බැනියම දැන් හොලෝනවා
"වෙලෝන"යැයි මං කිව්වා..
ගලෝනවා.. බලන්න..යැයි
දෙයියා මට සැර වූවා..
මෙලෝ දෙයක් පේන්න නෑ
දූවිලි කුණු වලින් වෑහී..
බැලූ නිසා දිවැස් හෙලා
පියෑඹුවා මගෙන් මිදී..?
කලිසම ගලවන්න කලින්
පෙනුනා "ලෝගෝ" පිටතින්
පැන්ඩා දැක්කා එතුලින්
ගැලවුනි කලිසම ඔලුවෙන්..!
"ලීස්"කෙරූ ෆෝන් එකත්
පැන්නා කලිසම් කකුලෙන්..!
විජ්ජාවක් වගේ වුනත්
ලැජ්ජාවක් දැනුනි හිතට
පැන්නා පැන්ඩා එලියට..
(පැන්ඩා කීවෙ "ලෝගෝ)
දැන් තියෙන්නෙ උපන් ඇඳුම..!
පැන්ඩ වුන්නෙ මගෙ කරුමෙට..!
හැං ගෙන්නට තැනක් කොහෙද..
හංගන්නට දෙයක් තියෙද..?
මං ඉන්නේ බිම් බලාන..
තෙමිච්ච කුකුළෙක් ගානට..!
● ඇඳිවත අයිතියත් අද චීනා සතුය
නිරුවත රැකගැනීමත් දැන්නම් සැකය
මුනිවත රකිමි මට කට උත්තර නැතිය
පරිනත වන්ට පෙර මැරුනානම් හොඳය..!
කටමැත දෙඩූ පාලකයන් මට සිහිව
පටපට ගගා පුපුරනවා දැන් පපුව
එතකොට වැදී ඇඳ ගැට්ටේ මගෙ ඔලුව..
මට ඇහැරුනා.. අතගා බැලුවා "හෙලුව"..!
* එකා යකා අමු හෙලුවෙන්..😫

notes of imaginary

Friday, August 04, 2023

ගතවු සතිය.


අපේ රටේ විපක්‍ෂය හැම දේටම විපක්‍ෂයි.කටුක විවේචන ඉදිරිපත් කරනවා. පොලොවේ පැලකරගන්න බැරි දේවල් ගැන කතා කරනවා. යහපත් දේ යහපත් ලෙසත් අයහපත් දේ අයපත් දේ අයපහත් ලෙස දකින්නත් යහපත් ලෙස කටයතු කරන්න මග පෙන්වන්නත් කැමති නැහැ.

ආණ්ඩු පක්‍ෂයත් ඊට දෙවෙනි නැහැ. ඔවුන් සියල්ල දත් පණ්ඩිතයන් ලෙසයි කටයුතු කරන්නේ විකල්ප මත පිලිකෙව් කරනවා.ඇහුම්කන් දෙන්නේ නැහැ. මර්ධණයෙන් තර්ජනයෙන් පාලනය කර ගන්න උත්සහා කරනව මිසක් නිවරදි වෙන්න කැමති නැහැ.

කුංකුණාවේ හාමුදුරුවෝ මෙහෙම කියනවා.
 
 “ අනේ කූඹියනේ තොපටත් රජෙක් ඉන්නේ 
අපට නැ ඉන්නේ - 
ඒ නිසයි අප තැවෙන්නේ 
රජෙක් ලැබුනොත් පෙරහැර කරඤ්ඤම් 
සාධුකාරයෙන් ගිගුම් දෙන්නම් “ කියලා. ඒක අපිට නම් හීනයක්.



මමත් බෞද්ධයෙක්. වන්දනාව දෙවනුවත් ධර්මාවබෝදය කරගනු පිණිස උත්සහා දරන බෞද්ධයෙක්. කෙටියෙන්ම බුදුන් සහ දහම් සරණ යන තෙරුවනක් නැති බෞද්ධයෙක්.

මෙලෙස මුලින්ම සටහන් කරන්න අදහස් කලේ බෞද්ධාගම විවේචණය වන අදහසක් පල කිරීම පාපකර්මයක්  නිසා.

විදුලි බල මණ්ඩලය විසින් මිහින්තලා විහාරස්ථාණයට සපයන ලද විදුලිය වෙනුවෙන් ඉදිරිපත්  වු ලක්‍ෂ හතලිස් එක්  හාරසියයක  මුදලක විදුලි  බිල් පතට මුදල් නොගෙවීම නිසා විදුලිය විසංධි කරලා. ඊයේ මිහින්තලාව  අදුරේ. පන්දම් එළියෙන් මිහින්තලාව නගින විදේශික කණ්ඩායමක් ප්‍රවෘත්ති අතර දැක්කා  . විගණනය නොවන විහාරස්ථානයේ ආදායම කොතෙක් ද කියා අපි දන්නේ නැහැ. මෙම විදුලි බිල ඉන් සොච්චමක් වෙන්නත් ඇති.

එක් එක් ප්‍රචාරාත්මක දේශපාලන - ඥයින්ට මේ ප්‍රවෘත්තිය රස මසවුලක්. ඔවුන්ගේ විග්‍රහ තුල ජාතිහිතෛෂී භාවයත් බෞද්ධාගමට හිතැති බවත් සමග ඔවුන්ගේ අභිලාෂය දොරේ ගලනවා.

හොරුන් කල දේ නැවත නැවතත් කල යුතු නැහැ. හොරකම් කරන්න ඉඩ දිය යුතුත් නැහැ.නාස්තිය දුෂණය පිටුදැකිය යුතුයි. එමෙන්ම පාලනය විය යුතුයි. රනිල්ගේ පාලනය තුල මේ කටයුත්ත පාලනයට පත්ව ඇත්දැයි තාමත් පැහැදිලි නැහැ.ඔහුගේ කාර්ය මණ්ඩල මුහුණු දැක්කම මේ ගැන අවබෝධයකට පැමිණිය හැකියි. සමහර  සිද්ධීන් පාලනය කරන අයුරු සාධරන අපක්‍ෂපාති ස්වරුපයක් නැහැ.

ඩවළවේ ගොවීන්ට කෘෂිකාර්මික කටයුතු වලට ජලය නැහැ. ගොවිතැන් පාළුවෙනවා. ගොවීන්ගේ ආර්ථිකය අවදානමේ. ඔවුන් සත්‍යග්‍රහ කරනවා. ගොවි සමිති නායකයින් නිරීක‍්ෂණ චාරිකා වල යෙදෙන ගමන් ගොවීන්ගේ දුෂ්කරතාවය විකුණනවා. ආණ්ඩුව එක එක බහු බූත අතහරිනවා. විපක්‍ෂ නායකයින් දෙවියන්ට කියලා ආණ්ඩුවට ශාප කරනවා.

 සමනල වැව ජලාශයෙන් උඩවළව ජලාශයට ජලය නිකුත් කලොත්  මේ  ගැටළුව විසදන්න පුළුවන් ගොවීන් කියනවා.  විදුලි බලධාරීන් කියන්නේ එසේ ජලය නිකුත් කලොත් දින නවයකින් -  දකුණට පැය දෙකක් විදුලිය කපන්න සිදුවෙන බවයි.

සමනල වැව ජලාශයට ජලය සපයන ජල පෝශක ප්‍රෙද්ශයට  පසුගිය ජනවාරි සිට ප්‍රමානවත් වැසි ලැබුනේ නැහැ. අප්රේල් වැස්සත් වෙනදාට වඩා අඩක්වත් තිබුනේ  නැහැ. 2012 අවුරුද්දේ මේ වගේ කාලගුණයක් මේ ප්‍රෙද්ශයට තිබිලා තියෙනවා. ඊට පස්සේ මේ අවුරුද්දේ තමයි මෙවගේ තත්වයක් ඇතිවෙලා තියෙන්නේ. සෑම වර්ෂයකම  මැයි සිට සැප්තැම්බර් දක්වා වියළි කාලගුණයක් මේ ප්‍ර දේශයට පවතිනවා. වැසි බලාපොරොත් වන්න බැහැ. ඒ  පසුගිය මාස කිහිපයේ තත්වය. සැප්තැම්බර - දෙසැම්බර් කාලයෙත් මාර්තු -මැයි අතර කාලයෙත් නිසි පරිදි වැස්සොත් සමනල වැව උතුරනවා. සමනල වැව නිර්මාණය කරලා තියෙන්නේ මෝසම් දෙකෙන්ම ජලය වැවට ලැබෙන භුමි ප්‍රෙද්ශයක. 

මේ පල කලේ  සමනල වැව ලග ඉන්න මීදුමට තියෙන අත්දැකීම්.

අපේ රටේ ගොවි ජන, කෘෂිකර්ම දෙපාර්තමේන්තු තියෙනවා. කාලගුණ දෙපාර්තමේන්තුවක් තියෙනවා.කෘෂිකර්ම නිෂ්පාදන පරීක්‍ෂණ කියලා නිළදාරි පිරිසක් ඉන්නවා. ගොවිජන කොමසාරිස්ලා ඉන්නවා.ගොවිජන ප්‍රාෙද්ශීය නිලධාරීන් කියලා කොටසක් ඉන්නවා. මේ හැම එකකටම රාජ්‍ය ඇමතිලා ඇමතිලා ඉන්නවා

ඒත් ගොවිතැන් ආරම්භ කළ යුතු කාලයක් - අස්වනු නෙලා ගත යුතු කාලයත් පිළිබදව පුරෝකථනය කර සැලසුම් කරන්න මොළයක් ( යාන්ත්‍රණයක් ) නැහැ.මු ළ සිට යන්යෙ නැතිව අග ඉදන් මුලට එන්න හදනවා.

වේදිකාවේ බේගල් අතහරින නරි රැළක් විතරක් ශිල්ප දක්වනවා.

 

notes of imaginary

Thursday, August 03, 2023

වස් ආරාධනාව සමඟ බැඳි සිරිත් විරිත්



අප ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ ඇසළ පුර පසළොස්‌වක පොහොය දිනෙක ඉසිපතන මිගදායේදී ප්රථම ධර්ම දේශනය වන “ධම්මචක්‌ක පවත්තන” සූත්රය පස්‌වග තවුසන්ට දේශනාකර ඔවුන්ට ඒහි භික්ෂු භාවයෙන් පැවිදි උපසම්පදාව ලබාදෙන ලදී. පසුදින එනම් “අවපෑලවියදා” බුදුරජාණන් වහන්සේ එම පස්‌වග භික්ෂූන් සමගින් පෙර බුදුසිරිත අනුගමනය කරමින් එම ඉසිපතන මිගදායේම වස්‌විසීම ආරම්භ කරන ලදී. මෙය උන්වහන්සේගේ ප්රථම “වස්‌සුපගමනය” හෙවත් බස්‌ සමාදන්වීමයි. එතැන් සිට පන්සාලිස්‌ වර්ෂය තිස්‌සේම ඇසළ පුර පසළොස්‌වක පොහොය දින හෝ අවපෑලවිස? වස්‌ සමාදන් වූහ. එපමණක්‌ නොව එය අනෙකුත් භික්ෂුන් වහන්සේලාටද අනුගමනය කරන ලෙස දැන වදාළහ. ප්රථම වස්‌විසීම බුදුරජාණන් වහන්සේ කිසිවෙකුගේ ආරාධනාවකින් තොරවම සිදුකළ අතර පසුව සමහර උදවියගේ ආරාධනා මත සිදුකර ඇති බවද පෙනේ. මෙම ක්රමය වර්තමාන කාලය දක්‌වාම පැවතගෙන එන ආගමික චාරිත්රයක්‌ බවට පත්ව ඇත.
ඇසළ මාසයෙන් ආරම්භ වන අධික වර්ෂා කාලය තුළ ගම්නියම් ගම්වල සංචාරය කිරීම නතර කර ඒ. ඒ. ආරාම තුළ හෝ විහාරස්‌ථානවල රැඳී සිටින ලෙසත්, එම තෙමස තුළ චීවර, පිණ්‌ඩපාත, සේනාසන, ගිලානප්රත්ය යන සිව් පසයෙන් නොඅඩුව ඇප උපස්‌ථාන කරන බවට උපසම්පදා භික්ෂුන් වහන්සේ වෙත ගෞරවයෙන් ආරාධනා කිරීම වස්‌ ආරාධනාවයි.
සෑම වර්ෂයකම ඇසළ පර පසළොස්‌වක පොහොය දින සිට ඉල්මස පුර පසළොස්‌වක පොහොය දින දක්‌වා උපසම්පදා භික්ෂුන් වහන්සේ වස්‌ සමාදන්වනු ලබන වස්‌සාන සමයයි. මෙහිදී පෙරවස්‌ විසීම හා පසුවස්‌විසීම යනුවෙන් ක්රම දෙකක්‌ද වේ. ඇසළ පුර පසළොස්‌වක පොහොය දින වස්‌ සමාදන්වීම “පෙරවස්‌” සමාදන්වීමයි. යම්කිසි පාලනය කළ නොහැකි හේතුවක්‌ මත එදින “පෙරවස්‌” විසීමට නොහැකි වූ උපසම්පදා භික්ෂුන් වහන්සේ “නිකිණි” පොහොය දින වස්‌ සමාදන්වීම පසුවස්‌ සමාදන්වීමයි. මෙය බුද්ධ නියමයකි. ඒ අනුව “පෙරවස්‌” සමාදන් වූ භික්ෂුන් වහන්සේ අඛණ්‌ඩව තෙමසක්‌ ගතකර වප් පුර පසළොස්‌වක පොහොයදින මහා පවාරනයෙන් වස්‌ හමාර කරනු ලැබේ. පසුවස්‌ විසූ භික්ෂුන් වහන්සේ අඛණ්‌ඩව තෙමසක්‌ වස්‌ මාසිකව සිට “ඉල්” පොහොය දින වස්‌ පවාරණය සිදුකරයි. මේ අනුව පොදුවේ ගත්කල “වස්‌සමය” සාර මාසයක්‌ ලෙස ගැනේ.
මෙම කාල පරාසය තුළදී බුද්ධ නියමය පරිදි උපසම්පදාලත් භික්ෂුන් වහන්සේ කවුරුන් විසින් හෝ ආරාධනා කළත් නොකළත් වස්‌ ගිවිසිය යුතුය. එසේ නොකළහොත් එය වරදක්‌ වන්නේය. එකල බුදුරජාණන් වහන්සේට අනේපිඩු මහ සිටුතුමා විශාඛා මහ උපාසිකාව මෙන්ම රජදරුවන්ද වේරඤ්ඤා බ්රාහ්මණයා වැනි අයලුන් විසින්ද වස්‌ ආරාධනා කර ඇතිව පැහැදිලිය. එහෙත් ප්රථම වස්‌ විසීමත් හත්වෙනි වස “තව්තිසා දෙව්ලොව” වස්‌ විසීමත් බුදුරජාණන් වහන්සේ ස්‌ව කැමැත්තෙන්ම කරන ලද බව පෙනේ.
භික්ෂූන් වහන්සේ වෙත වස්‌ ආරාධනා කිරීමේදී අනුගමනය කළයුතු චාරිත්ර ක්රමයක්‌ද ඇත. බුලත්කොළ (දැහැත්) කිහිපයක්‌ ගෙන එය ගොටුවක ආකාරයෙන් සකස්‌කර සුදු ලේන්සුවකින් වසා ඒ ඒ භික්ෂුන් වහන්සේ වෙත පිළිගන්වනු ලැබේ. මෙසේ පිළිගැන්වීමේදී එම පිරිසේ අයෙකු විසින් එසේ පිළිගැන්වූයේ කවර කරුණක්‌ නිසාද යන කාරණය හඬනගා ප්රකාශ කළ යුතුයි. පින්වත් ස්‌වාමීන් වහන්ස මෙතැන් සිට ඉදිරිතුන් මාසය මුළුල්ලේ මේ විහාරස්‌ථානයේ රැඳී සිටින ලෙස ආරාධනා කරමි. එම කාලය තුළ දායකයන් වන අපි ඔබ වහන්සේලාට අඩුවක්‌ නොකර සිව්පසයෙන් උපස්‌ථාන කරමි. එම කාලය තුළ අපට අර්ථයෙන් ධර්මයෙන් අනුශාසනා කරන සේක්‌වා. මීට සමාන ආකාරයෙන් එම ඉල්ලීම කළයුතුය. “දැහැත්ගොටු පූහ්ව” යනු මෙයයි.
මේ සමගම සිවුරක්‌ පූජා කිරීමද කරනු ලැබේ. ඒ සඳහා තුන් සිවුරෙන් කවර සිවුරක්‌ වූවද යොදාගත හැකිය. එහි කිසිදු වරදක්‌ නැත. දෙපට සිවුර, තනිපට සිවුර, අඳන සිවුර යන තුන් සිවුරෙන් කවර සිවුරක්‌ ගෙන වස්‌වසන සියලුම භික්ෂුන් වහන්සේ වෙත මෙසේ පූජා කිරීම වැසිසළු පූජාව” නමින් හැඳින්වේ. මෙය බුදුරජාණන් වහන්සේ ජීවමානව වැඩසිටි කාලයේ විශාඛා මහ උපාසිකාව බුදුරජාණන් වහන්සේගෙන් කරන ලද ඉල්ලීමක්‌ මත අනුදැන වදාල ක්රමයකි. එක්‌ වැසි සමයක භික්ෂුන් වහන්සේ පිරිසක්‌ ධාරානිපාත වර්ෂාව මැද තෙතබරිත වූ සිවුරුවලින් යුක්‌තව විහාරයට වඩිනු දුටු විශාඛාවට ඇතිවූයේ මහත් වේදනාවකි. ඒ අනුව බුදුන් වහන්සේ වෙත ගොස්‌ නමස්‌කර කර ඉමියා මහං භන්තේ, සංසස්‌ස යාවජීවං වස්‌සික සාටිකං දාතං” යනුවෙන් ජීවිතාන්තය දක්‌වා භික්ෂුන් වහන්සේවෙත වැසිසළු පූජා කිරීමට මම කැමැත්තෙමියි ප්රකාශ කළාය. අද දක්‌වාම මෙම ක්රමය අනුගමනය කරනු ලැබේ.
දැනට වසර තිහ හතළිහකට පමණ පෙර මෙම දැහැත්ගොටු හා වැසිසළු පූජාකිරීම ඉතාමත් වැදගත් පුණ්යෝත්සවයක්‌ ලෙස ඒ ඒ විහාරස්‌ථාන වෙත එම ගම්වල, නගරවල සැදැහැවත් දායක දායිකාවන් සිය ගණනින් ඒකරාශීවී ඉතා උසස්‌ අයුරින් සිදුකළහ. එහෙත් අද මේ කටයුත්ත සඳහා සහභාගි වන්නේ අතේ ඇඟිලි ගණනටත් අඩු පිරිසකි. එය ඉතා කනගාටුදායක සිද්ධියකි.
ලංකාව ඇතුළු පිරිසිදු ථෙරවාදී බුදුදහම පවතින රටවල භික්ෂුන් වහන්සේට වස්‌ ආරාධනා කිරීමේදී දැහැත් ගොටුවක්‌ පූජාකරන අතර සමහර රටවල මල් පොකුරක්‌ හෝ මල් වට්‌ටියක්‌ පූජාකර වස්‌ ආරාධනා කරන බව අසා ඇත. ඉන්දියාවේද සමහර වැදගත් ආගමික කටයුතුවලදී මල්වලට ලැබෙන ගෞරවය ලංකාවේදී ලැබෙනුයේ බුලත්වලටය. මේ නිසා අපේ රටේ වැදගත් ආගමික හෝ සංස්‌කෘතික කටයුතු වලදී බුලත් පිරිනමා ආරාධනා කරති. එමනිසා භික්ෂුන් වහන්සේට වස්‌ ආරාධනා කිරීමේදී බුලත් හෙවත් දැහැත් භාවිත කරන අතර, පෙරකී පරිදි මල් වට්‌ටිය හෝ මල් පොකුර සංකේතවත් කරමින් එම දැහැත් ගොටුවට මල් කිහිපයක්‌ දැමීමේ සම්ප්රදායක්‌ පවතී.
චෛත්යයක්‌ ඉදිකිරීමේදී මුල්ගල් තැබීමේ අවස්‌ථාව හා සමාන වැදගත්කමක්‌ භික්ෂුන් වහන්සේට වස්‌විසීම සඳහා වස්‌ ආරාධනා කිරීමේ අවස්‌ථාවට හිමිවේ. මෙය මහත්ඵල මහානිසංස ලැබෙන උතුම් පිංකමකි. තෙමස ඉක්‌මවීමෙන් පසු “කඨින චීවර” පූජාකිරීමේ පිංකම චෛත්යයක්‌ ඉදිකළ පසු කොත පැළඳවීම හා සමාන උතුම් පුණ්ය ක්රියාවකි.
අප ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේට දොළොස්‌වෙනි මස ගතකිරීම සඳහා ආරාධනා කරනු ලැබුවේ වේරඤ්ඤා බ්රාහ්මණයා විසිනි. ඒ අනුව භික්ෂුන් වහන්සේ 500 ක පිරිසක්‌ සමඟ වේරඤ්ඤා ගමට වැඩම කළහ. එහෙත් ආරාධනා කළ බ්රාහ්මණයාට මෙය අමතක වී එම තුන්මාසය තිස්‌සේ ඉතා දුෂ්කර පැවැත්මක්‌ ඇතිව ගතකිරීමට සිදුවී ඇත. මෙවැනි තත්ත්වයන් වර්තමානයේද දක්‌නට ලැබේ. සමහර දායක පිරිස්‌ මෙම වස්‌ තෙමස තුළ තමාට හිමි සලාක දානය පිරිනැමීමට අමතක කරන අවස්‌ථා අප අත්දැක තිබේ. ඒ නිසා වේරඤ්ඤා බ්රාහ්මණයා අනුගමනය නොකර නිතර විහාරස්‌ථානය ගැන හා වස්‌ සමාදන්වී ඇති භික්ෂුන් වහන්සේ කෙරෙහි සැලකිලිමත්ව කටයුතු කිරීමට අදිටන් කරගත යුතුය. මෙම කාලය “පුණ්ය කාලය” ලෙස සලකා කටයුතු කරමු.
වස්‌ ආරාධනාව හා ඒ සමඟ බැඳි සිරිත් විරිත්:
වස් ආරාධනය
භික්ෂූන් වහන්සේට වස් ආරාධනා කරනු ලබන්නේ දායකයන් විසිනි. ඒ අනුව විහාරස්ථානයේ වැඩ වසන භික්ෂූන් වහන්සේට මෙන්ම වෙනත් විහාරස්ථානවල භික්ෂූන් වහන්සේටත් ආරාධනා කිරීමට හැකිය. විහාරස්ථානයට පැමිණෙන දායක මහත්වරු බුදුන් වැඳ භික්ෂූන් වහන්සේට දැහැත් පිළිගන්වා වස් විසීමට ආරාධනා කරති. මෙම දැහැත් පිළිගැන්වීම සාමාන්ය දැහැත් වට්ටියක බුලත් තබා ආරාධනා කරන පිළිවෙළට වඩා වෙනස් ය.
මේ සඳහා බුලත් කොළ දහයක් පමණ ගෙන රවුමට තබා එකිනෙක සම්බන්ධවන ආකාරයට ඉරටු ගසා දැහැත් ගොටුව සකස් කරනු ලැබේ. එය අලංකාර නිර්මාණයකි. එහි මැදට පුවක්, හුණු සහ එනසාල් වැනි සුවඳ ද්රව්ය දමනු ලැබේ.
එක භික්ෂූන් වහන්සේ නමකට නම්, එක ගොටුවක් ප්රමාණවත් ය. එහෙත් භික්ෂූන් වහන්සේ හතර නමකට ආරාධනා කරනු ලබන්නේ නම්, එවැනි දැහැත් ගොටු හතරක් අවශ්ය ය. එයින් පසුව භික්ෂූන් වහන්සේට දැහැත් ගොටුව පිළිගන්වා දායක තැන විසින් පහත සඳහන් ආකාරයට ආරාධනා කළ යුතු ය. මේ තුන් මාසයේ අප විහාරයේ අප කෙරෙහි අනුග්රහය පිණිස වස් වාසය කරන ලෙස ගෞරවයෙන් ආරාධනා කරමි යනුවෙනි.
එයින් පසුව භික්ෂූන් වහන්සේ පහත සඳහන් වාක්යය ප්රකාශ කිරීමෙන් ආරාධනාව පිළිගනිති.
ඉමස්මිං විහාරෙ ඉමං තෙමාසං වස්සං උපෙමි,
ඉධ වස්සං උපෙමි,
ඉධ වස්සං උපෙමි,
ඉධ වස්සං උපෙමි යනුවෙනි. (උපෙමි, එළඹෙති)
වස් දානය
වස් තෙමස තුළ භික්ෂූන් වහන්සේට දානය පිළිගැන්වීමට දායකයෝ බාර ගනිති. ඒ අනුව හීල් දානය, දවල් දානය, සවස ගිලන් පස දානය සපයමින් ඔවුහු උන්වහන්සේට සංග්රහ කරති. මෙම වස් කාලය තුළ සවස් කාලයේ දී දායකයෝ විහාරස්ථානයට පැමිණ මල්පහන් පූජා කරති. ධර්ම සාකච්ඡා කරති. භික්ෂූන් වහන්සේ ඔවුන්ට ධර්ම දේශනා කරති. සතර පොහොය දිනවල විශේෂ ධර්ම දේශනා පවත්වති.
කඨිනය
කඨින යන්නෙහි තේරුම තද, කර්කෂ යනුයි. මෙම වචනය නොසැලෙන, නොබිඳිය හැකි, සිදුරු කළ නොහැකි කුසල කර්මයකටද ව්යවහාර කැරේ. තවද දෙපට සිවුර, තනිපට සිවුර, අඳන සිවුර යන සිවුරු වලින් එක් සිවුරක් අරමුණු කරන නිසා සිවුරට කඨින යන නම ලැබෙයි. පිනද කඨින නම් වෙයි. කඨිනය නොසැලෙන, නොබිඳෙන, ස්ථිර, ප්රසංශා කටයුතු ඒක ඝන ආනිසංස ඇති පිනකි. එබැවින් බුදුරජාණන් වහන්සේ,
“පඨවි රිව නජාතු කම්පනේ නචලති. මේරු රිවානි වායුනාං වජිර මිව නභිිජ්ජතෙ ඝනං තම්ද මතො කඨිනන්ති චුච්චති”. යනුවෙන් කඨිනානිශංස වදාළහ.
මහ පොළොව මෙන් කම්පා නොවන මහාමේරුව වායුවෙන් සෙලවීමට නොහැකි සේ වජිර (දියමන්ති) පව්ව බිඳ දැමීමට නොහැකි සේ තද වූ බැවින් කඨිනය යැයි කියනු ලැබේ යනු, මෙහි සාමාන්ය තේරුමයි.
කඨිනය සිවුරක් නිමිති කරගෙන ඇති ප්රඥප්තියකි. සිවුරක්, ආපෝ, තේජෝ, වායෝ, වර්ණ, ගන්ධ රස ඔජා යන දෙයින් යුක්ත ය. මේ වස්තුවෙන් කළ නොහැකි ආකාරයට බැඳි ඇති හෙයින් එය කඨින නම් වෙයි.
කඨින වස්ත්රය
මෙය ‘කඨින දුස්සං’ නමින් හැඳින්වෙයි. ඇතැම්හු දුස්සං යන්න චීවර යනුවෙන් ද හඳුන්වති. පෙර දවස චීවරයක් සකස් කර ගැනීමට සොහොනක, කසල ගොඩක් හෝ ඇති අන් අයිතියක් නැති වස්ත්රයක් ලබාගෙන ඇත. එය පිරිසුදු කර පඬු පොවා සිවුරක් කොට ගත්හ. පසු කාලය වන විට සුදු වස්ත්රයක් මිලදී ගැනීම සිදුවිය. වර්තමානයේ මේ සඳහා කහ පැහැති වස්ත්ර තෝරා ගැනෙයි. අතීතයේ කපු නෙළා, නූල් සකසා එදිනම වස්ත්රයක් සකස්කර කපා, මසා, කඨිනය සඳහා අවශ්ය සිවුර පිළියෙළ කර ගැනිණි.
කඨිනය බාරගත් අයගේ නිවසේ සිට කඨින වස්ත්රය පෙරහරකින් වඩමවා ගෙන යනු ලැබේ. එය අනියම් කාලයේ දී හිස තබාගෙන, ඉමහත් ගෞරවයෙන්, “ඉමං කඨින දුස්සං භික්ඛු සංඝස්ස දේම” යනුවෙන් ප්රකාශ කරමින් සංඝයා වහන්සේට පූජා කිරීම සිදුවෙයි.
කඨින වස්ත්රය එළනු ලබන්නේ ගිහියකු විසිනි. සිවුර සකස් කිරීම සඳහා නියම කරන ලද රාමුවක් ඇත. ඒ අනුව එම වස්ත්රය කපා මසා සිවුර පිළියෙළ කැරෙයි. සිවුර මැසීමට කපන කැබෙල්ලක්, සුගත් වියත් හතරකි. චීවරය මීටර් දහයකි. සමහර විට අට හමාරකි. භික්ෂූන් වහන්සේගේ උස අනුව චීවරය පිළියෙළ කර ගැනීම සිදුවෙයි.
සුවසේ සැපසේම ධර්මාවබෝධය පිණිස ම හේතූපනිශ්රය
වේවා
(උපුටාගත් ලිපියකි)
All reactions:
Tharanaga Wijayasinghe and Pemas Gunasinghe
Like
Comment
Share

0 comments


notes of imaginary