Thursday, May 23, 2024

මගේ බුදු හිමි පිරිනිවන් වැඩි සේක !!

මගේ බුදු හිමි පිරිනිවන් වැඩි සේක !!















චුන්ද කර්ම පුත්‍රයා ගේ අඹ උයනට
උඩින් ,පිරෙන්නට ආසන්න වෙසක්
සඳ අහස් වියනේ බැබළෙන්නට විය .
හිමවත දෙසින් හමා ආ සීතල සුළං රැල
තුරුපත් සොලවා හමා ගියේය .අඳුරු
වළා පටලයක් සඳ වසා පැතිරිණි .
උයන් පෙත සිසාරා පලින් පල විලක්කු
හා තෙල් පහන් දැල්විණි .
උයන මැද සකසා තිබූ කුටි වල තථාගතයන්
වහන්සේ ඇතුළු සඟ පිරිවර වැඩ සිටියහ.
උදෑසන හීල දානය චුන්ද කර්මාරගේ
නිවසෙනි.තථාගතයන් වහන්සේ වෙනුවෙන්ම
පිළියෙළ වූ “ සූකර මද්දව” නම් වූ විශේෂ
බිම්මල් සහිත බත ,උන්වහන්සේට පිළිගැන්වූ යේ
චුන්ද ගේ දෝතිනි.
ඌරන් ලගින තැන්වල ,උන්ගේ අපද්‍රව්‍ය හා
මඩ කලවම් වූ පසෙහි හටගන්නා මේ හතු
විශේෂය දුරු වර්ග හා මිශ්‍ර කොට ,අරුණු වන්
මැටි බඳුනක යොදා ,පැඟිරි දර යොදා පිස
ගන්නා බව කියැවේ .
එම ආහාරය සෙසු භික්ෂූන්ට නො පිළිගන්වන
ලෙස බුදුහු ,චුන්දට උපදෙස් දුන්නේ ඒවාට
දෙවියන් විසින් දිව්‍යමය ඔසු වර්ග යොදා
ඇති බැවින් ,බුදු කෙනෙකුට හැර මෙය අන්
අයෙකු ට වැළඳීම නුසුදුසු බැවිනි. මෙම දානය
සුජාතාවගේ දානය හා සමාන මහත් ඵල
හිමිවන්නක් බැව් තථාගතයන් වදාළ සේක.
කුසිනාරාවට වඩින අතරතුර තථාගතයන්
වහන්සේට යටපත් කළ උදරාබාධය යළි කීපවරක්
වැළඳුනි .උන්වහන්සේට විරේචනය ඇතිවිය.
සිරිපතුල් රිදෙන්නට විය .ක්ලාන්තය සෑදුණි .
සඟල සිවුර හතරට නවා ,ආනන්ද හිමියන්
විශාල ලෙස අතු විහිදී ගිය ගසක් මුල ,බුදුරදුන්ට
අසුනක් පැනවීය.
“ ආනන්ද ..අද මැදියම් රැයේ තථාගතයන්
පිරිනිවන් පානවා ....ආනන්ද , පඨවි ,ආපෝ
තේජෝ ,වායෝ යන සතර මහා ධාතුන් ගෙන්
සැදුණු මේ සිරුර අනිත්‍යයි...තව දුරටත් මගේ
රෝගය යටපත් කරන්නට මා උත්සාහ කරන්නේ
නැහැ....”
ආනන්ද හිමියන්ට මහත් සංවේගයක් ඇතිවිය .
එදා කල්පයක් වැඩ සිටින්නට ආරාධනා නොකළේ
මාරයා ගේ බලපෑමෙන් දැයි ,උන්වහන්සේ කඳුළු
පිරි දෙනෙතින් කල්පනා කළහ.
මඳ විවේකයකින් පසු බුදුන් වහන්සේ ඇතුළු පිරිස
කකුත්ථා නදිය දක්වා වැඩම කළහ.
නදියෙන් එතෙරවීමට පැමිණි ගැල් රාශියක් ,නදිය
හරහා ,උතුරු දෙසට ගමන් කළෙන් ජලය බොර පැහැ
විය.
“ආනන්දය ,මට පිපාසයි ...වතුර ටිකක් දෙන්න.”
“ස්වාමීනි ,ගැල් සිය ගණනක් ගඟ හරහා ගිය බැවින්
ජලය අපිරිසිදු වී ඇත. පෑදෙන තෙක් මඳක් ඉවසන්න .”
“ ආනන්දය ..මට පිපාසයි .දැන් එහි යන්න.”
“ස්වාමීනි ...”
“යන්න ,ආනන්ද ..”
නදිය වෙත ගොස් පාත්‍රය දියේ ඔබත්ම .නිල් පැහැයෙන්
බබළන ජලයෙන් බඳුන පිරී ගියේය . අප්‍රමාණ සතුටෙන්
බඳුන පුරවා ගත්තේ “ මගේ බුදු හිමියන් සුවපත් වේවා”
යන සිතුවිල්ලෙනි.
පැන් පානයෙන් පසුව ,උන්වහන්සේ මඳ වේලාවක්
විවේක ගන්න විට ,සෙසු භික්ෂූහු ගස් සෙවණේ
භාවනායෝගීව හෝ විවේකීව වැඩ සිටියහ.
සවස් යාමයේ කුසිනාරා නුවර ,මල්ල රජදරුවන් ගේ
උපවර්තන සල් උයනට පිරිස වැඩම කළහ.
වෙසක් මාසය නිසා ,උයන සල් මලින් බරවී තිබිණ .
මල් සුවඳ හාත්පස විසිරුණි .
විශාල සල් ගස් දෙකක් අතර ශෛලමය ආසනයක්
විය.තථාගතයන් වහන්සේ එහි වැඩියහ.
“ආනන්ද ,මට ක්ලාන්තය දැනේ .මෙතැන මට
සැතපීමට සකසන්න.”
“එහෙමයි ස්වාමීනි .”
පිළියෙළ කළ සයනයේ සැතපුණු තථාගතයන් වහන්සේ
ගේ රන්වන් සිරුර ශෝභාමත්ව බැබළෙන බව භික්ෂූන් ට
පෙනිණි .වම් සිරිපතුළ මඳක් පසුපසට වෙන්නට තබා ,අවර
දිගට මුහුණලා ..උතුරට සිරස යොමා වැඩ සිටි මගේ බුදු
පියාණන්ගේ ආශ්චර්යමත් රූප කායට මඳ සුළඟ පවන්
සැලීය.මල් සිය දහසක් අහසේ සිට බුදු සිවුරේ ස්පර්ශ වී
බිම පතිතවිය . පුවත සැළවූ රජදරුවන් ඇතුළු විශාල පිරිසක්
සුසුම් හෙළමින් ..හඬමින් මඳක් පසුපසට වී වටා රැස් වූහ .
මඳ අඳුර ගලා එන්නට විය.වළා තුළින් ගිගුම් හඬ වරින් වර
ඇසුණි . ආනන්ද හිමියන් පසෙකට වී කඳුළු නතර කර
ගැනීමට අපොහොසත්ව ඉකි බිඳිනු ඇසිණි .
තථාගතයන් වහන්සේ අනඳ හිමි කැඳවා ,අවවාද දී සැනසූ සේක.
සුදු වතින් සැරසුණු සුභද්‍ර නම් පිරිවැජියෙක් ,සෙනග
පීරා ගෙන බුදුන් හමුවට පැමිණෙන්නට උත්සාහ දැරුහ .
තථාගතයන් වහන්සේ ඔහුට පැමිණීමට අවසර දුන්
බැවින් වැඳ එකත් පසෙක සිට ,ධර්මය අසා පැහැදිළි
කරගති.
වෙසක් පුරා හඳ අහසේ ඉහළටම නැංගේය .පහන් සිළු
ආලෝකයෙන් සල් උයන දිවා කල මෙන් ආලෝකමත් විය.
තථාගතයන් වහන් සේ ලෝකයාට අවසන් වරටද
සිංහනාද කරමින් :
“වය ධම්මා සංඛාරා
අප්පමාදෙන සම්පාදේථ ..”යන පරම සත්‍යය දෙසූ සේක.
පුරා සතළිස් වසරකට වැඩිකළක් ,ලෝකයා ගේ හිත සුව පිණිස
දහම් දෙසූ ,ඒ ශාන්ත මුව මඬල නිහඬවිය.
සල්මල් සුවඳ තදින්ම හමා ආවේය.
ගස් වැල් නිසොල්මන් විය.
පුරහඳ වළා පටයක සැඟවිණි .
තථාගතයන්වහන්සේ පිළිවෙලින් ආරෝහණ හා
අවරෝහණ ලෙස ධ්‍යානයන්ට සමවැදී ...
සතරවැනි ධ්‍යානයට අවසාන වශයෙන් සමවැදුණු සේක.
මහ පොළොව කම්පාවී ගුගුලේය.
දෙවියන් මල් වරුසා වැස්ස වීය.
අනඳ හිමියන් සිවුරු පොට මුව මත තබා නිහඬව කඳුළු
සැලීය.
තථාගත සම්මා සම්බුදු ම’ හිමි සඳ පිරිනිවනට වැඩිසේක.

රෝ.සි.
2024.05 .16.

A day in the life

Wednesday, May 22, 2024

පෘථිවිය පරිපූර්ණ ගෝලයක් නොවේ


දෙවන රූපයට අනුව නිව්යෝර්ක් සිට මොස්කව් දක්වා ග්‍රීන්ලන්තයට ඉහළින් ගුවන් යානයක් පියාසර කිරීමේදී එහි දුර කිලෝමීටර 7500ක් වන අතර පළමු රූපයට අනුව අත්ලාන්තික් සාගරයට ඉහළින් හරි කෙළින් නිව්යෝර්ක් සිට මොස්කව් දක්වා පියාසර කරන විට එහි පියාසර දුර කිලෝමීටර 8910ක් වෙයි... එයට හේතුව වී තිබෙන්නේ පෘථිවිය පරිපූර්ණ ගෝලයක් නොවන නිසාය... පෘතුවිය ධ්‍රැව වලදී මඳක් සමතලා වන අතර සමකයට කිට්ටු වන විට ගෝලාකාර බවින් වැඩි වෙයි...

මෙයින් අදහස් කරන්නේ පෘථිවි පෘෂ්ඨයේ ස්ථාන දෙකක් අතර කෙටිම දුර සෑම විටම සරල රේඛාවක් නොවන බවයි... මෙම මාර්ග දෙක අතර දුර ප්‍රමාණයේ වෙනස කිලෝමීටර 1410ක් පමණ වෙයි... මෙම දුර සැලකිය යුතු වෙනසක් වන අතර, නිව් යෝර්ක් සිට මොස්කව් දක්වා පියාසර කරන විට, සියළුම ගුවන්යානා සාමාන්‍යයෙන් ග්‍රීන්ලන්තයට ඉහළින් පියාසර කරන්නේ එබැවිනි...


- ධම්මික සමරතුංග -








A day in the life

Tuesday, May 21, 2024

ඉරාන ජනාධිපති ආචාර්ය ඊබ්‍රාහීම් රයිසි




ඉරාන ජනාධිපති ආචාර්ය බ්රාහීම් රයිසි ගැන මෙවන් සටහනක් තැබීමට සිදූවේ යයි මීදුම සිතුවේ නැත.  මැදපෙරදිග ගැටුම  උග්ර වෙමින් තිබු අවස්ථාවක ප්රබල පාර්ශවකරුවෙකු බවට  ඉරාන ඉස්ලාම් ජනරජය  පත් වෙමින් තිබිනි. ඒ අතර ඔහු 2024 අප්රේල්  24 දා ලංකාවට පැමිණියේය. ඒ් ඉරාන ඉස්ලාම් ජනරජය ආධාර ලැබ නිමා කල උමා ඔය ව්යාපෘතිය විවෘත කිරීම සදහාය.

ලාංකීය ජනතාව ඔහුගේ පැමිණීම අපේක්ෂා කලත් , පැමිනෙන තෙක් පැමිනේයයි විශ්වාස කලේ නැත.

නමුත් නියමිත පරිිදි පැමින උමා ඔය ව්යාපෟතිය විවෘත කර ආපසු ගියේය.

 අද මැයි මාසේ 21 වෙනිදාය.

ඊයේ  අසර්බයිජාන දේශසීමාවේ පිහිටි ක්වොලාසි සහ කුඩාෆිරන් යන වේලි දෙක විවෘත කර ආපසු එන ගමනේදී ගමන් ගත්   බෙල් 212 වර්ගයේ හෙලිකොප්ටර් යානය අනතුරකට ලක්ව  ඔහු ඇතුළු නව දෙනෙකු ජීවිතක්ෂයට පත්විය.


 ඔහු නීතිවේදියෙකි.ඉරාන ඉස්ලාමීය ජනරජයේ අටවෙනි ජනාධිපතිවරයාය. 2021 අගෝස්තු 3 වෙනිදා සිට ජනාධිපතිධුරය දැරුවේය.2004 සිට 2014 දක්වා නියෝජ්ය අගවිනිසුරු ලෙසත් 2014 - 2016 දක්වා නීතිපති ලෙසත් 2019 - 2021 දක්වා අගවිනිසුරු ලෙසත් තනතුරු දැරීය.

 

 

 


A day in the life

Monday, May 20, 2024

පුංචි සිත් තුල පැලයක් රෝපනය කරමුු.




ළදරු පාසල්  දිවා සුරුකම් මධ්‍යස්ථාන සංකල්පය වර්තමානයේ  හැමතැනම ප්‍රචලිතය.  වයස අවුරුදු හතර වන විට බොහෝ දෙමව්පියන් තම දරුවන් ළදරු පාසල් කරා යොමු කරති.රජයේ මැදිහත්වීමක් ආධාරයක් නොමැති මෙම ආයතන ස්වේචා සංවිධාන , රාජ්‍ය නොවන සමාජ සේවා ආයතන සහ පෞද්ගලික ආයතන වශයෙන් ස්ථාපිතය.

 

අපේ අධ්‍යාපනය මුළදීම අයාලයේ ගොස් ඇති බවකි. නිසි සුුපරීක්ෂණයක් , මෙන්ම මුල් ළමා විය සවර්ධණය කිරීම පිණිස ජාතික වැඩපිලිවෙලක් ද නැති තරම්ය.

පසුගිය උත්සව සමයේ බොහෝ ළදරු පාසල් විසින් අවුරුදු උත්සව සංවිධාණය කර තිබිනි. ඒවා විසිතුරුය. කොහොමත් පුංචි එවුන් රොත්තක්දකින විට විසිතුරුය.සමහර ළදරු පාසල වල දේශීය රසකැවිලි හදන පොඩිත්තන් දැක ගත හැකිවිය. මෙය අගේ කළයුතු සංකල්පනාවකි.

 

අනාගත දරුවන්ට , දරුවන්ගේ ආහාරවල මුලාරම්භය ඉගැන්‍ම විශිෂ්ඨ කටයුත්තකි. ගෙවතු වගාව ඔවුන්ගේ මනස තුලට ඇතුළත් කිරීම මිළ කල නොහැකි ජීවන කුසලතා ඇති කරයි.

 ශාකවල ජීවන චක්‍රය  අවබෝධ කර ගැනීමට කරන උත්සහාය  තුලින්  පාංශු සෞඛ්ය සහ , ගෙවතු වගාවේ  එක් එක්  සෑම පියවරක්ම කුතුහලය හා විවේචනාත්මක චින්තනයක් ළදරු මනසේ ඇති කරයි.

 සෞඛ්ය සම්පන්නව සිටීමට තමන් කුමන අන්දමේ  අහාර තේරීම් කළ යුතුද , ඔවුන් පලතුරු හා එළවළු නිපදවීමට අවශ්ය උත්සාහය හා සත්කාරය හෙළි කරයි. එපමණක් නොව, එය අපේ පෘථිවියේ තිරසාර පිළිවෙත් වල බලපෑම වටහාගෙන ඇති අතර පරිසරය සඳහා වගකීම සහ භාරකාරත්වය පිළිබඳ හැඟීමක් ඇති කරයි.

 

ගෙවතු වගාව භෞතික ක්‍රියාවන්ගෙන්  ඔබ්බට, ඉවසීම, ඔරොත්තු දීමේ හැකියාව වර්ධනය  සහ ජයග්‍රහණය  පිළිබඳ සිත්තුල හැඟීමක් වර්ධනය වේ.

කුඩා බීජ සරිලන ශාකයක් බවට පරිවර්තනය කිරීම දැකීම වර්ධනයේ සුන්දරත්වය සහ නොපසුබස්නා උත්සාහයේ විපාක ඔවුන්ට උගන්වයි.

 

එළිමහනේ හැසිරීම මානසික යහපැවැත්ම ප්‍රවර්ධණය  කරයි, ආතතිය අඩු කිරීම සිදුකරයි.   ස්වාභාවික ලෝකය සමඟ ගැඹුරු සම්බන්ධතාවයක් ඇති කරයි.

 

 දීප්තිමත්, සෞඛ්ය සම්පන්න අනාගතයක් තුළට මල් පිපෙන දැනුමේ බීජ වැපිරීම අපගේ යුතුකමයි. ඔවුන්ගේ පිඟානේ ඇති දේ පමණක් නොව පිගාන දක්වා  ආහාර වලට යාමට ගතවන ගමන ඔවුන්ට ඉගැන්වීමෙන් ළදරු වියේදීම අනාගත තරුණ මනස පෝෂණය කරමු.

 එවිට අපට  වස විසෙන් තො ආහාර අනුභව කරන්නන්ගේ පරම්පරාවක් සහ පෘථිවියේ වගකිවයුතු භාරකරුවන් පිරිසක් වර්ධණය  කර ගත හැකිය.

ඔබේම ආහාර ඔබම වගා කරන්න.

දැන් දැන්ම පුංචි සිත් තුල ඒ අදහස රෝපනය කරන්න.

 

 



A day in the life
 

මීදුම Published @ 2014 by Ipietoon