Thursday, September 20, 2018

දුක සැප දන්නා නිරින්දෝ.




මිදුමේ පාවෙනවා මිසක් මොනවත් අළුත් දෙයක් නැහැ.
දවසේ දේශපාලන ප්‍රවෘත්ති බලපුවම හොදටම ඇති වෙනත් විනෝදාත්මක යමක් ගැන හිතන්න ඕන නැහැ. 
ඒ මදිවට රජයේ නිලධාරිනුත් ඒ වල්ලට එකතු වෙලා. අංක එක පොලිස්පති තුමා !.
ඩොලරය අම්බානට ඉහල යනවා. 
කාන්තාවෝ ගැන හිතන්න අවශ්‍ය නැති පාලකයෝ ( සමනල සමාජය ) සනීපාරක්‍ෂක තුවා වලටත් 100% ක් බදු ගහලා. මගේ මුණු පොතේ හිතවත් කමල් අලහකෝන් මේක සිහි කර කර ඉන්න කොටදෝ සොනාල ගුණවර්ධන  ලියපු  කතා වස්තුවක් ෂෙයාර් කරලා තිබ්බා. ඕන් මිදුම ඒක  කියවලා බලන්න පිටපත් කලා. සොනාල ගුණවර්ධන සහෝදරයා විරුද්ධවෙන එකක් නැහැ. මම හිතනවා.




“පැණි අමුඩ කතා වස්තුව”


එක් සම‍යෙක්හි ජම්බුද්වීපයෙහි පුලතිසි මෙත්පල් නිරිදාණන්, අග්‍ර පුරෝහිත මොළසිංහයාණන් හා එක්වැ දැහැමෙන් සෙමින් රාජ්‍ය විචාරණ සමයේ එනුවර ස්ත්‍රී සමුහයා රජ මාළිගාව ඉදිරිපිට රැස්ව මහත් වූ ශබ්ද නගන්නට වූ හ. දෙසවන බිහිරි කරවන ස්ත්‍රී සමුහයා ගේ ඝෝෂාව කන වැකුණු ඇසිල්ලෙහි ම මෙත්පල් නිරිදාණන් ස්ත්‍රීන් කවර කරුණක් අරභයා ඝෝෂා කරනේදැයි දැනගනු වස්, මාළිගයේ මුර සෙබළෙකු ස්ත්‍රීන් සමුහයා වෙත පිටත් කර යැවූ හ.
" නැගිණියනි, තොප සමුහයා කුමන කරුණක් අරභයා ඝෝෂා කරන්නෙහු ද?" සෙබළා ඇසී ය.
"රාජ පුරුෂය, අපගේ මාස් ශුද්ධිය වන කල්හි යොදා ගන්නා පැණි අමුඩ රෙදි කඩටත් රජ වාසලෙන් සියයට සියයක් වූ බද්දක් නියම කොට ඇත්තාහු ය. ඉදින් දැන් අපගේ ශුද්ධිය වන සමයේ අහවල් තැන වසා ගන්නේ වෙල්ලවැහුමකින් දැ යි ස්ත්‍රී තොමෝ පෙරලා ප්‍රශ්න නගන්නට වූ හ. "
"රාජ පුරුෂය, මෙබඳු බද්දක් අසාධාරණ යැ, නොහොබින්නේ යැ , යහපත පිණිස නොවන්නේ යැ' යි එක හඬින් කී හ. ඉදින් මෙකරුණු නොපමාව උන්වහන්සේට සැළ කරව, නැතහොත් උන් වහන්සේ පසු දින පත්‍රය පිටවන තෙක් උකටලීව කජු බුදිමින් කල් යවා රාත්‍රී දහයට සැතපෙනු ඇත්තේ යැ' යි " කී හ.
රාජ පුරුෂ තෙමේ ද රජ වාසලට වැද, රජු ඉදිරියේ ගෞරව දක්වා ස්ත්‍රී සමුහයාගේ දුක් ගැනවිල්ල සැළ කරන්නා හු ය.
ඉක්බිති රජුන් වහන්සේ " මා මෙබඳු කරුණක් ගැන දැනුවත් නැත්තේ යැ . නිසැකවම මෙය අග්‍ර පුරෝහිත මොළසිංහයාණන් රට වැසියා මා හා බිඳ වන්නට කෙරූ උපායක් වෙන්නට ඇතැ 'යි" කී සේක.
"වහාම අග්‍ර පුරෝහිතයන් මා අභියසට කැඳවණු" යි රජුන් වහන්සේ රාජ පුරුෂන්ට අණ කළ සේක.
අග්‍ර පුරෝහිත මොළ සිංහයාණන් කල් නොයවා රජුන් ඉදිරියේ පෙනී සිටියා හු ය.
"අග්‍ර පුරෝහිත, තමුන් ස්ත්‍රීන් ගේ පැණි අමුඩ රෙදි කඩටත් බද්දක් පනවා ඇති බව සැබෑවක් ද ?" ඇසූ හ.
"එසේය.. මහ රජතුමණි" අග්‍ර පුරෝහිත පිළිතුරු දුන්නා හ.
"තොප මා දැනුවත් නොකොට එබඳු අසාධාරණ, යුක්ති නොවන බදු අය කරන්නේ මන්දැ " යි රජුන් වහන්සේ කෝපයෙන් ඇසු සේක.
" දේවයන් වහන්ස, කමා වුව මැනව..මටත්, භාණ්ඩාගාරය භාරව සිටින ඇමැතිටත්, තවත් මැති ඇමතීන් කීප දෙනෙකුටත් ස්ත්‍රීන් ප්‍රිය නැත්තා හ..අපට ස්ත්‍රීන්ගේ මාසික ශුද්ධිය ගැන අවබෝධයක් ද නැත්තා හ.. ඉදින් රාජ්‍යයේ මුදල් අහේනියක් ද ඇති බැවින් පුරුෂන්ට හානි නොවන බද්දක් පැනවීමට අප තීරණය කළෙමු" යි කී හ.
එ බස් අසා කිපුනු පුලතිසි මෙත්පල් නිරිදාණන්
" රාජ පුරුෂය වහාම මඩු වලිගයක් ගෙන එයින් සියක් වාරයක් අග්‍ර පුරෝහිතයන් තලා රජ වීදියෙහි පිස්සෙකු මෙන් ඇවිද්දවනු 'යි අණ කළා හු ය.
ඉක්බිති මෙත්පල් නිරිදාණෝ පැණි අමුඩ බද්දත් අහෝසි කොට දමා අර්ථයෙන් ධර්මයෙන් දෙසමින් රට පාලනය කළෝ යැයි මෙයින් දත යුතු.
පැණි අමුඩ කතා වස්තුව මෙතකින් නිමියේ වෙයි!
---සොනාල ගුණවර්ධන



notes of imaginary

Sunday, September 02, 2018

මඩු - මණ්ඩපය.

 කෘෂිකර්ම සශ්‍රීකත්‍වය ගම්වාසීන්ගේ රෝග නිවාරනය වෙනුවෙන් පත්තිනි දෙවියන්ගේ  පිහිට පතා  කරනු ලබන ශාන්ති කර්මයට පහන් මඩු උත්සවය ලෙසින් හැදින්වෙනවා. අපේ ගමෙත් පත්තිනි දේවාලයක් තියෙනවා. මෙම දේවාලයට අවුරුදු දෙසියක පමණ ඉතිහාසයක් පවතින බවයි පැවසෙන්නේ.මෙම දේවාලයේත් වාර්ෂිකව පහන් මඩු උත්සවයක් පවත්වනවා.
අපේ ගමේ පහන් මඩුදා 
පහන් මඩුවක්දා ශිල්පියෙක් පැලද සිටි මුහුනක් 


 අතීතයේ සිට පැවතෙන මෙම චාරිත්‍ර විධි ගම්මඩුව,දෙවොල් මඩුව,පූණ මඩුව,මල් මඩුව,ගිණිමඩුව,ගරා මඩුව ආදී වශයෙන් ප්‍රදේශයෙන් ප්‍රදේශයට හදුන්වනවා.
ඒ වගේම ප්‍රදේශයෙන් ප්‍රදේශයට මෙම උත්සවය පවත්වන ආකාරයේද සුළු සුළු වෙනස් කම් දක්නට ලැබෙනවා. “ මඩුව ” යන්න මණ්ඩපය යන්නෙන් අරුත් ගන්නනවා.
මේ යාතු කර්මයන් ද අපිට ඉන්දියාවෙන් ලැබුන ආභාෂයක්. ලංකාවේ දෙවෙල් මඩු ආරම්භය පිලිබද පුරා වෘත්තය මෙසේ පැවසෙනවා.

ඉන්දියාවේ චෝල රාජ්‍ය කාලයේ “සේරනාම් ” නම් රජුගේ උයනට ගෝනෙකු එන සිරිතක් තිබුනා මේ ගෝනා උයන පාළු කරන බැවින් රජු තම හේවායින්ට අණ කලා ඌ පරා දමන්නට.
හේවායින් ගෝනා අඹා යන විට ඌගේ පය පැකිලී අසල තිබු පොකුනට වැටී මරණයට පත්වෙනා. මෙම ගෝනා ගැබ්බර අවස්ථාවේ සිටි සතෙක්.අධික වේදනා විද රජු කෙරෙහි වෛරී සිතිවිල්ලෙන් ඈ මියයනවා.
මියගොස් එම උයනේ පොකුනේම  මැඩියෙක්ව නැවත ඉපදෙනවා.
දිනක් රජතුමා උයන් කෙළියේ පැමින මෙම පොකුන අසලට එනවා. පොකුනේ පිපි මානෙල් මලක් නෙලා ගෙන සුවද අඝ්‍රානය කරනවා.ඒ අවස්ථාවේ  මැඩියා මල යට රිංගාගෙන සිට,රජුගේ නාසයට විෂක් නිකුත් කරනවා.
මේ හේතුවෙන් රජුට දරුණු හිසරදයක් ඇතිවෙනවා.මොනතරම් ප්‍රතිකර්ම කලත් හිසරදය සුව නොවු රජු දිනක සිහිනයකින් රුමත් කන්තාවක දකිනවා.
ඒ බව පසුදින තම පුරෝහිත බමුනාගෙන් මෙම සිහිනයේ අරුත විමසු කල ඔහු පිළිවදන් දෙන්නේ  සිහිනයෙන් දුටු  කාන්තාව පත්තිනි දේවිය බවයි.

ඇගේ සාපයකින්  හිසරදය වැළදී ඇති බැවින් නිර්මල බුද්ධ ශාසනයත්   සතර මහා දේවාලත් ඇති  රටකට ගොස්  දින හතක් දුගී මගී යාචකයින්ට දන් දී පත්තිනි දේවියට පිං පැමිණිය යුතු බවට පුරෝහිත බමුනා උපදෙස් දෙනවා.මීට සුදුසුම රට ලංකාව බව පුරෝහිත බමුනා රජුට සැල කිරීමෙන් පසු රජු වත්තලින් මේ රටට පැමිනෙනවා.පලමුව කැලණියට ගොස් බුදුන් වැද රුවන්වැල්ලේදී  දෙවොල් මඩුවක් කර පත්තිනිදේවියට පිංපෙත් දුන් බවත්, එදා පටන් රජුගේ හිසරුදාව සුව වු බවත් පැවසෙනවා.

notes of imaginary

Thursday, August 30, 2018

පාට වරුන.



පාට වරුන ඇති කුකුලනි -  මම් තොපට
රණින් වලළු- තනවලා දෙමි පයට
මේ අප දෙන්නා එක්වුනි රෑ තුන්යමට
ඉර දුටුවද  නාඩන් කුකුලනේ හෙට

සදට හොරෙන් සද මුදුනෙන් රාහු ගියා
ඉරට හොරෙන් ඉර මුදුනෙන් ගිරව් ගියා
මලට හොරෙන් මල මුදුනෙන් බමරු ගියා
අපට හොරෙන් නුබ දැසට නොපෙනී ගියා

ගිරවුන් හැර ගියත් ඉර තනිනොවේවා
සාවුන් හැර-------- ගියත් සද තනිනොවේවා
බමරුන් හැර ගියත් - මල තනිනොවේවා
මා හැර ගියද? - නැගණිය තනිනොවේවා

හිමි ඇති ලදක් - කරකාරෙට ලැබියන්
රුවැති ගුනැති - දු දරුවන් ලැබීයන්
මේ ජාතියේ  -  මා කල පව් ගෙවීයන්
මතු ජාතියේ  - හිමි සද ලෙස ලැබීයන්

සවි ඇති කලට - උක් දන්ඩේ පැණිසේමා
සවි නැති කලට ----------- වැට කෙයියා රොඩු සේමා
වෙර නැති දා කෙතකට බැදි වැට සේමා
අසරනදා ---මල්යායේ කටු සේමා

වැල්ලේ පිපෙන බිම් මල වාසනාවන්
ගොල්ලේ පිපෙන පන්මල වාසනාවන්
දේපෝදාට පුන් සද වාසනාවන්
මතු ජාතියෙත් ඔබ මට වාසනාවන්

ගායකයා හා ගායිකාවද පද රචකයාද මම නොදනිමි. මගේ ගීත එකතුවේ ඇති මේ ගීතය අසන්න.

notes of imaginary

පරණ සටහන් දිහා  බැළුවා. ගොඩක්  ලියවෙලා තිබුනේ මම මුල්තරගෙන. මම... මම.. මම..... ඒකත් නිසරු  මන්තරයක්වගෙයි.
අදත් වෙනසක් නැහැ . මගේ දවස ගෙවෙන්නේ  හිර කුටියක.
දොරක් තිබුනත් පිටවෙන්න බැරි .
කවුළු පියන්පත් විවර කරලා බලා ගෙන ඉන්න කොට වැඩියෙන්ම දකින්නේ විෂුක දශ්ශක.

ඊයේ අහුලා ගත්ත ගී පදවැල මතක ඇති.
“පාට වරුන ඇති කුකුලනි -  මම් තොපට
රණින් වලළු- තනවලා දෙමි පයට”
එහෙම වෙනවා නම්  ‘ රනින් වළළු තනවා දෙන්නට ” කී දෙනෙක් ඉදිරිපත් වෙයීද  ?.මම හිතුවා.

බොහෝමයක්  තරුන දූ දරුවන්  එලිමහනේ ආදරබස්  දෙඩීම  අද වන විට  දොරගුළු දා ගත් කාමර වලට සීමා වෙලා.පෞද්ගලිකත්‍වය රැක ගන්න හොද මගක් වෙන්න පුළුවන්
ඒත් බිදී ගිය රැවල් කදන් මත මංගලපෝරු ඉදි කරගන්නා විට ........
“මේ අප දෙන්නා එක්වුනි රෑ තුන්යමට
ඉර දුටුවද  නාඩන් කුකුලනේ හෙට ”
යයි සිතින් කුකුලන්ට අල්ලස් දෙන කී දෙනෙක් ඇත්ද ?.
අද අපේ සමාජය බොහෝ විවෘත වෙලා.  ඉතින්  සමාජ බැදි බිද දමමින් ජීවිතයද  නිදහස්ව ඉගිලෙනවා විය හැකියි.
මම ඈත දවසක ලිවා මතකයි. අධිකරනය ඉදිරියේ  සිවිල් නඩු අතර ඉඩම් නඩු හැරුනාම වැඩියෙන්ම ඇත්තේ පවුල් ආරවුල් බව. මේ පවුල්  ආරවුල්  බොහොමයක් ඉදිරිපත්ව ඇත්තේ  වයස අවුරුදු  හතහලිටත් අඩු පවුල් වලින්.....
වවිමසා බලන විට දකින්නට ඇත්තේ දෙපලගේ අනවබෝධය . විසදා ලත හැකි ඉවසා සිටිය හැකි ඉතාමත් සුළු සිද්ධීන් අධිකරනය වෙත ගලා ගෙන ගොස් වෙන්වී යන තරුන තරුනියන් මේ වරද නිවරද කරගත යුත්තේ “කුකුලන්ට  අල්ලස් දීමට ඉදිරිපත් නොවීමෙන් යයි මට හිතෙනවා.


https://youtu.be/TUajMOMts

Wednesday, August 29, 2018

යලිත් අපි හමුවෙමු.

“බටහිර අහස රතු සිත්තම්
මැකුණාවේ
දෙනිපෙත හඬන හිරියාමල්
පිපුනාවේ
මා ආදරය දුටු බව නොම
හැඟුනාවේ
මා නැති කලෙක උන් සුවඳක්
දැනුනාවේ”

හෙම ලීවේ “ බොනී මහත්තයා” වෙනුවෙන් පරසතු මල් චිත්‍රපටියේ.
බොනී මහත්තයා විතරක් නෙමෙයි අපිත් නැති කල තමයි ගුණ සුවද ගැන කතා කරන්නේ !. 
නිහඩ බව නිසල බව තුල ඇති සිසිල අත්විදින්නට ලැබුන දවසක  සිතුවිලි අතීතයේ සිට වර්තමානයට එන්න වලිකනවා. මම බොහෝ දවසක සිට යමක් ලියන්න තතනවා. එත් ලියා ගන්න බැහැ. ලියවෙන්නේ නැහැ.

වර්තමාන දේශපාලනයේ නොගැලපෙන තැන් බොහෝයි. ඒත් මගේ සිතිවිලි ඒවා ගැන ලියන්න ඉඩ දෙන්නේ නැහැ. හිත අවුල් කරගන්නේ නැතිව සමාධි ගත වෙන්න නම් මොනවත් වුනේ නැති මොනවත් වෙන්නේ නැති ගානට ජීවත් වෙන්න ඕනී. මම විතරක් නෙමෙයි බොහෝම දෙනා අද දේශපාලනය හා දේශපාලකයෝ ගැන හිතන්නේ කතා කරන්නේ කළකිරීමකින්. විවේචනයට වඩා “ ඕන දෙයක් වෙද්දෙන් ” කියලා  ඇල් මැරුන සිතෙන් සිතිවිලි මුදාහරිනවා.

දවස අවට ලියවිය යුතු බොහෝ දේවල් මැවෙනවා. ඒත් එවා ගලපා ගන්න සිත සන්සුන්වන්නේ නෑ

මේ පුංචි වැව් තීරයේ මම දවසක තනිවුනා. සිත භාවනාවක වගේ පාවුනා. උත්සහාකරන්නම් නතරවුන මීදුම යලිත් පණ ගන්වන්න.මම හිතනවා මීදුම ඇසුරු කලෝ යලිත් මීදුමෙන් හමුවෙයි කියලා.





notes of imaginary
 

මීදුම Published @ 2014 by Ipietoon