Tuesday, April 30, 2024

මැයි දිනය



අපේ රටේ මැයි දිනය එක් ඒක් දේශපාලන පක්ෂවල හයිය පෙන්වා කයිවාරු ඇද බා මෝඩ චූන් ගන්නා දිනයකි. හතර දිග් බාගයෙන් බස්රථවලින් දූම්රියෙන්  සහ විවිධ ප්‍රවාහන පහසූකම් සපයා ටී ෂර්ට් ඒකක් තොප්පියක් පලදා අරක්කු ටිකක් කෑම පාර්සලයකින් සප්පායම් කරවා වේදිකාවට හුරේ දම්මවා ගැනීම මිස මැයි දිනක අරුතක් වත් ලංකාවේ මැයි දිනය දා දක්නට නැත.

1886 වර්ෂයේ ඇමෙරිකාවේ  වැඩවර්ජන හා පෙළපාලිවලින් යුත් අරගල වසරක් විය. ඊට තුඩු දුන් ප්‍රධාන ඉල්ලීම වූයේ පැය අටකට සීමා වූ සේවා කාලයක් දිනකට ලබා ගැනීමයි.

1886 යේ මැයි 1 දින චිකාගෝ නගරයට හතළිස් දහසක පමණ වැඩ වර්ජිත කම්කරුවන් පිරිසක් වීදි බැස සාමකාමී පෙළපාලියක් පැවැත්වූහ. මේ පෙළපාලිය මැයි 2 හා 3 යන දෙදින තුළත් පැවැත් විණ. චිකාගේ නගරයේ මැක්කොමික් කර්මාන්ත ශාලාවේ වැඩවර්ජනය කඩා කප්පල් කර දැමීමට හාම්පුතුන් දැරූ උත්සහයේදී වැඩ වර්ජකයින් හා එය මර්දනය කිරීමට පැමිණි අය අතර ගැටුම් ඇති විය. මැයි 3 වන දින මේ සිදුවීම් උග්‍රවීම හේතුකොට ගෙන පොලීසියේ  වෙඩි තැබීම නිසා හය දෙනෙකු මියගොස් පනස් දෙනෙකු තුවාල ලැබූහ.

මේ වෙඩි තැබීමට විරෝධය පාමින් මැයි 4 වන දින යෝධ රැලියක් චිකාගෝ නගරයේ මධ්‍යම චතුරශ්‍රයේ පවත්වනු ලැබීය. හාම්පුතුන්ට විරෝධය පළ කිරීමට පැවැති මේ අරගලය පසුව පොලීසියට විරුද්ධත්වය පළ කිරීමට පැවැති අරගලයක ස්වරූපයක් ගත්තේය. ආණ්ඩුව තවදුරටත් හිංසාකාරී පිළිවෙතකට පිවිසීමට ඉඩ ඇති හෙයින් නොසැලී සාමකාමීව සංවිධානාත්මකව අරගලය ඉදිරියට ගෙන යෑමට නායකයෝ වැඩ වර්ජිකයින්ට උපදෙස් දුන්හ.

 රැලිය අවසන්වීමට මදකට පෙර පොලිසිය ඒ ප්‍රදේශයට පිවිසියේය.  නාඳුනන පුද්ගලයෙකු විසින් විසිකරනු ලැබූ අත්බෝම්බයකින් පස්දෙනෙකු තුවාල ලැබූ අතර එක් අයකු මරුමුවට පත් වූයේය. මෙසේ මරුමුවට පත් වූ පුද්ගලයා පොලිස් නිලධාරියකු බැවින් එතැන් පටන් පොලීසිය ඉවක් බවක් නොමැතිව කම්කරුවන්ට වෙඩි තබන්නට පටන් ගත්තෝය. ඉන් පසු පොලීසියේ මර්දනකාරී වැඩපිළිවෙළ මුළු ඇමෙරිකාව පුරාම ක්‍රියාත්මක විය.

වැඩවර්ජකයින් හට පහර දෙන්නටත් වෘත්තීය සමිති කාර්යාල කඩා බිඳ දමන්නටත් පටන් ගත්තේය. එතැන් පටන් සටන ආණ්ඩුව සහ කම්කරුවන් අතර සටනක් බවට පරිවර්තනය විය. බෝම්බ ගැසූ සිදුවීම සම්බන්ධයෙන් චිකාගෝ නගරයේ කම්කරු නායකයන් අට දෙනකු අධිකරණය හමුවට මිනීමැරුම් චෝදනා මත ඉදිරිපත් කෙරිණි. ඉන් හත් දෙනකු සිද්ධිය වූ මොහොතේ නොසිටියත් ඔවුන්ට විරුද්ධව විරෝධතා ගොනු කෙරිණි. නඩු විභාගය අපක්‍ෂපාතී නොවීය. කම්කරු විරෝධී පුද්ගලයන් මේ ජූරි සභාවට කැඳවා තිබිණි. ඒ දැඩි දඬුවම් ලබාදීමේ පූර්ණ නිගමනවලට අනුවය. මෙහි සාක්ෂි ලබාදුන් අයට අල්ලස් දී තිබූ බව පසු කලෙක හෙළිදරව් විය.

අධිකරණයට ඉදිරිපත් වු විත්තිකරුවන් දැඩි ආත්ම ගෞරවයකින් හා එඩිතර බවකින් යුක්තව තමන් නිවැරැදිකරුවන් බව ප්‍රකාශ කරමින් ආණ්ඩුවටත් පොලීසියටත් විරුද්ධව තියුණු ලෙස චෝදනා ඉදිරිපත් කළෝය. මෙහිදී ඔස්කාර් තිබේම යන වෘත්තීය සමිති නායකයාට වසර පහළොවක සිරදඬුවමක් හා අනෙකුත් සියලු කම්කරු නායකයන් එල්ලා මරා දැමීමට නියම කෙරුණි. 

මරණ දිනය ළං වෙත්ම අධිකරණ තීන්දුවට එරෙහිව දැවැන්ත විරෝධතා ව්‍යාපාරයක් මුළු රට පුරාම දියත් කරනු ලැබීය.  විරෝධය පළ කොට විදේශ රටවලින්ද පෙත්සම් ගලා එන්නට විය. මේ පිරිසට ලබාදී තිබෙන දඬුවම ලිහිල් කරන ලෙසද ඉල්ලා සමාජයේ විවිධ  බලපෑම් එල්ලවන්නට විය. මේ බලපෑම් නිසාම සැමුවෙල් පීල්ඩන් සහ ඉයුජින් ෂවාබ්ට පමුණුවා තිබූ මරණීය දණ්ඩනය  ජීවිතාන්තය දක්වා සිර දඩුවමකට මාරුවිය. 1893 දී සිර දඬුවම් ලබමින් සිටි ධිකරණයට ඉදිරිපත් වු විත්තිකරුවන් දැඩි ආත්ම ගෞරවයකින් හා එඩිතර බවකින් යුක්තව තමන් නිවැරැදිකරුවන් බව ප්රකාශ කරමින් ආණ්ඩුවටත් පොලීසියටත් විරුද්ධව තියුණු ලෙස චෝදනා ඉදිරිපත් කළෝය.

මෙහිදී ඔස්කාර් තිබේම යන වෘත්තීය සමිති නායකයාට වසර පහළොවක සිරදඬුවමක් හා අනෙකුත් සියලු කම්කරු නායකයන් එල්ලා මරා දැමීමට නියම කෙරුණි. සැමුවෙල් පීල්ඩන් සහ ඉයුජින් ෂවාබ්ට පමුණුවා තිබූ මරණීය දණ්ඩනය වෙනුවට ජීවිතාන්තය දක්වා සිර දඬුවම් ලිහිල් විය. මොවුන් එල්ලා මරා දැමීමට නියමිතව තිබූ 1887 නොවැම්බර් 11 වන දිනට පෙර දිනයේ 10 වන දින ලුවිස් ලින්ග් සියදිවි නසා ගත්තේය. ඒ අනුව 11 වන දින ඇල්බට් පර්සන්ස්, ඕගස්ට් ස්පයිස්, ජෝර්ජ් ඒංගල් සහ ඇඩෝල්ප් පිෂර් යන කම්කරු නායකයින් හතර දෙනා එල්ලා මරා දමන ලදී. ඔවුන් කම්කරු පන්ති විමුක්තියේ වීර භටයින් ලෙස මරණයට එඩිතරව මුහුණ දුන්හ. එල්ලා මරා දැමීමට මොහොතකට පෙර ඕගස්ට් ස්පයිස් අවසාන වශයෙන් මෙසේ ප්රකාශ කළේය. “අපේ වචනවලට වඩා අපේ නිශ්ශබ්දතාව බලගතු වන කාලයක් වැඩි කල් නොගොස් උදාවෙන ඇත.”

සැමුවෙල්, ඉයුජින් හා ඔස්කාර් යන තිදෙනා නිදහස් කරන ලදී. මේ වනවිට ඉලිනොයිස් ප්රාන්තයේ නව ආණ්ඩුකාරවරයා වශයෙන් ජෝන් පී. ඇල්ටිහෙල්සි නම් අයෙක් පත් වූයේය. පසුව ඔහු මේ නඩු තීන්දුව සම්බන්ධයෙන් ප්රකාශයක් කළේය. ඒ අනුව යථෝක්ත නඩු විභාගය පක්ෂපාතීව පවත්වා තිබෙන බවත් එල්ලා මරා දමනු ලැබූ පුද්ගලයන් ඇතුළු අට දෙනාටම විරුද්ධව චෝදනා එල්ලවී නොතිබුණු බවත් පක්ෂපාතී ජූරි සභාවක් තෝරා ගෙන තිබුණු බවත් පලවිය.

මේ අනුව දිනකට පැය අටක් වැඩ ඉල්ලා 1886 මැයි මාසයේ ඇමරිකාවේ චිකාගෝ නගරයේ පැවැති වැඩ වර්ජනයේදී හය දෙනකු වෙඩි තබා මරා දමනු ලැබු අතර සතර දෙනකු එල්ලා මරා දමනු ලැබීය. එක් අයකු සියදිවි හානි කර ගත්තේය. තිදෙනකු හත් වසරක් සිර දඬුවම් ලැබූහ. සියගණන් වෙඩි උණ්ඩවලට ලක් වූ අතර දහස් ගණනක් අත්අඩංගුවට ගැණිනි. පොලිස් ප්රහාරයන්ට ලක් වූ ප්රමාණය අපමණය. අද පැය අටේ වැඩ දිනය භුක්ති විඳින මුළු ලොව පුරාවූ කම්කරු පන්ති ජනතාව දිවිපිදූ ඒ වීර ඇමෙරිකානු කම්කරු නායකයන් සැමරීම සහ ඔවුන්ට ගෞරවය දැක්වීමට තම පන්තිමය යුතුකමක් වශයෙන් සලකමින් වසරක් පාසා මැයි 01 වන දින රැලි හා පෙළපාලි පවත්වති.

1886 මැයි අරගල ඛේදවාචකයකින් අවසන් වූවත් ඇමෙරිකානු කම්කරු පන්තියේ සටන් රැල්ල නොනැවතී පැවැතිණ. සමස්තයක් වශයෙන් ගත් කල 1886 මුළු වැඩ වර්ජන ව්‍යාපාරය ජාත්යන්තර කම්කරු පන්ති ්‍යාපාරය ජය ස්ථම්භයක් වශයෙන් සලකනු ලබයි.

 

අඩු මාලිමාව විතරයි.
අඩු මාලිමාව විතරයි. මෙහෙම ඔක්කොම එකතු වෙනවා නම්......

දිවයින -

එස්. සුදසිංහ
නියෝජ්ප්‍රධාන ලේකම් ශ්‍රී ලංකාවේ කොමියුනිස්ට් පක්ෂය

 ලිපියක් ඇස‍ුරෙනි.


A day in the life

කෞටිල්‍ය චාණක්‍ය



මගධ මෞර්ය රාජවංශයේ නිර්මාණකරු

ලෝක ඉතිහාසයේ මා දුටු සුවිශිෂ්ටත ම දේශපාලන විශේෂඥයා. ඒ සුප්රකට අර්ථ ශාස්ත්රය ග්රන්ථයේ කර්තෘ කෞටිල්ය චාණක්ය. විෂ්ණු ගුප්ත කියන නමින් හඳුන්වන්නෙත් මොහු ම තමා. ඉන්දියානු ඉතිහාසයේ විතරක් නෙවෙ යි, ලංකා ඉතිහාසයේත් සමහර අවස්ථාවල කෞටිල්ගේ අදහස් සුවිශේෂී බලපෑමක් කරපු බව පේනවා. ලංකාවෙ සමහර රජවරු පවා කෞටිල්ය ගේ පාලන තන්ත්රය පිළිබඳ උපදෙස්වලට අවධානය යොමු කරපු බව සඳහන්.
කෞටිල්ය කියන්නෙ චන්ද්රගුප්ත මෞර්ය රජතුමා ගෙ ප්රධාන උපදේශකවරයා. චන්ද්රගුප්ත මෞර්ය, බින්දුසාර, අශෝක කියන්නෙ මෞර්ය රාජවංශයෙ පිළිවෙලින් රජ වුණු රජවරු.
ඉතිහාස පොත්වල කෞටිල්ය ගැන තියෙන තොරතුරුවලින් පේනවා කෞටිල්ය කියන්නෙ කොයි තරම් සූක්ෂ්ම බුද්ධියක් තිබුණු කෙනෙක් ද කියලා. ගොපලු දරුවෙක් විදියට හිටපු චන්ද්රගුප්ත ව ඉන්දියාවේ ප්රබල රජෙක් බවට පත් කිරීම දක්වාත්, චන්ද්රගුප්ත ගේ පාලනයේත් නියමුවා වුණේ කෞටිල්ය. රාජ්ය පාලනයට උපදෙස් දෙමින් ඔහු රචනා කරපු අර්ථ ශාස්ත්රය අදත් ලෝකයේ ඉහළින් සාකච්ඡාවට භාජනය වෙන ග්රන්ථයක්. ඉන්දියාව, ලංකාව වගේ රටවල්වල දේශපාලන චින්තනයේ අසමසම පෙරැළියක් කළ කෞටිල්ය චාණක්ය ගැන කෙටි ලිපියක් මේ.
කෞටිල්ය ගෙ ජීවිතය ගැන යම් යම් තොරතුරු ලංකාවෙ පොත්වලත් ලියැවිලා තියෙනවා. මහාවංස ටීකාව එයින් ප්රමුඛත ම පොත. ඉන්දියාවෙත් යම් යම් ලේඛනවල කෞටිල්ය ගැන ලියැවිලා තියෙනවා. නමුත් ඒ හැම ලේඛනයක ම තියෙන කාරණා කතා කරන්න ගියොත් දීර්ඝ ලිපියක් ලියන්න වෙන නිසා මහාවංස ටීකාව කෞටිල්ය ගැන කරන විස්තරය පාදක කරගෙන මේ ලිපිය සටහන් කරනවා. අවශ්ය යැ යි හැ‍‍ඟෙන අවස්ථාවල විතරක් ඉන්දියානු ලේඛනවල කරුණුත් සටහන් කරන්න උත්සාහ කරන්නම්.
බිම්බිසාර, අජාසත්ත වගේ රජවරු පාලනය කරපු මගධ අධිරාජ්යය රජවරු කීප දෙනෙක් ගේ ම ඇවෑමෙන් මහා පද්ම කියන රජතුමා යටතට පත් වෙනවා. මගධ අධිරාජ්යයේ සුප්රකට නන්ද රාජවංශයේ ආරම්භකයා ඔහු. මහා පද්ම ගෙ ඇවෑමෙන් ඔහු ගෙ පුතුන් අට දෙනෙක් පිළිවෙලින් රජකමට පත් වුණා. අන්තිමයා තමා ධනනන්ද කියන්නෙ. ධනනන්ද ගැන ඒ තරම් ප්රසාදයක් රටවැසියන්ට තිබුණෙ නෑ. ඔහු තදින් වස්තුව රැස් කරන්න කටයුතු කරපු පාලකයෙක්. නමුත් ඔහු අතිශය දුර්වල පාලකයෙක් විදියට නම් කරන්නත් ටිකක් අපහසු බව පේනවා. ධනනන්ද ගෙ සමහර වැඩ නිසා අතිශයින් පීඩාවට පත් වුණු පිරිසක් වුණේ බ්රාහ්මණයින්. ධනනන්ද ගෙ අවසානයත් සිද්ධ වෙන්නෙ කෞටිල්ය චාණක්ය නමැති බ්රාහ්මණයා නිසා.
චාණක්ගෙ පියාත් බ්රාහ්මණයෙක්. ජීවත් වුණේ තක්ෂිලාවෙ. චාණක්ය ගෙ පියා ගෙ නම ආචාර්ය අජය කියලත් අදහසක් තියෙනවා. ඔහු ධනනන්දට විරුද්ධ ව කැරළි ගහලා සිරගත වූ බ්රාහ්මණයෙක්. කොහොම නමුත් චාණක්ය ගෙ පියා පවුලෙන් දුරස්වීමත් එක්ක ම ඔහු මව සමඟ තනි වෙනවා. නමුත් චාණක්ය බොහොම හොඳින් අධ්යාපනය ලැබුවා. මහාවංස ටීකාව කියන විදියට චාණක්ය කියන්නෙ ත්රිවේදයේ පරප්රාප්ත, මන්ත්රාධ්යනයේ නියුක්ත, උපායේ දක්ෂ නීතිවේදියෙක්.
චාණක්ය ගෙ තිබුණු විශිෂ්ටත්වය නිසා ම ඔහු රජකමට වුණත් සුදුස්සෙක් කියලා අදහසක් ප්රචලිත වෙන්න පටන් ගත්තා. හැබැයි ඔහුට පිහිටලා තිබුණෙ විකෘති ශරීරාංග. දත් නැති, කිලුටු සහ වකුටු වුණු පාද සහිත කෙනෙක් විදියට යි පත පොතේ ඔහු ගැන සඳහන්.
එක් දවසක්, ධනනන්ද රජතුමා ගෙන් දානයක් ලබා ගැනීමේ අරමුණින් චාණක්ය රජතුමා ගෙ දන්හලට යනවා. ගිහින් බමුණන් වෙනුවෙන් තිබුණු ප්රධාන ආසනයේ ම ඉඳගන්නවා. මේ විදියට දාන සාලාවට වෙලා චාණක්ය ඉන්න අතරේ ධනනන්ද රජතුමාත් තමන් ගෙ පරිවාරය සමඟ දාන සාලාවට එනවා. බ්රාහ්මණයන් වෙනුවෙන් සකස් කරපු මුල් ආසනයේ ම ඉන්න චාණක්ය ව රජතුමා දකින්නෙ මේ අතරවාරයේ. නමුත් ඔහු ගැන රජතුමා ගෙ හිතේ ඇති වුණේ ඒ තරම් යහපත් හැඟීමක් නෙවෙ යි. විශේෂයෙන් චාණක්ය ගෙ ශරීර ස්වභාවය නිසා රජතුමා ඔහු ව දාන ශාලාවෙන් නෙරපන්න රාජ පුරුෂයන්ට අණ කරනවා.
මේ සිදුවීමෙන් කෝපයට පත් වුණු චාණක්ය බ්රාහ්මණයා රජතුමාට සාප කරමින් දාන ශාලවෙන් පිට ව යනවා. මේ ශාප කිරීම නිසා රජතුමා තවත් කෝප වෙනවා. චාණක්ය ව අත් අඩංගුවට ගැනීමට අණ කරනවා. නමුත් ඔහුට පුළුවන් වෙනවා රාජ පුරුෂයන් ගෙන් බේරෙන්න. ටීකාව කියන විදියට ආජීවක වෙස් ගත් චාණක්ය රාජ පුරුෂයන් ව මග හරින්න සමත් වෙනවා. නමුත් ඔහු රාජාංගණයෙන් පිටවෙන්න කටයුතු කළේ නැහැ.
මේ විදියට දින කීපයක් ගත කරද්දි චාණක්ය දකිනවා ධනනන්ද රජතුමා ගෙ පුත්රයා වුණු පර්වත කියන කුමාරයා බලන්න එන මිනිස්සුන් ව. ඔහුත් කුමාරයා බලන්න යන මිනිස්සු එක්ක පර්වත කුමාරයා ව හමු වෙන්න යනවා. ගිහින් උපාය ඥාණයෙන් කුමාරයා ව අවනත කරවා ගන්නවා. පර්වත කුමාරයා ගෙන් චාණක්යට දැනගන්න ලැබෙනවා මාලිගාවෙන් පිටතට යන රහස් උමගක් ගැන. ඔහු මේ උමගෙන් රහසේ ම වින්ධ්යා වනයට පළා යනවා. ඒ රජතුමා ගෙ පුත්රයා වුණු පර්වත කුමාරයාත් එක්ක. මේ විදියට වින්ධ්යා වනයේ ජීවත් වෙද්දි චාණක්ය වස්තුව රැස් කරන්න පටන් ගන්නවා. පොත පත කියන විදියට අසූ කෙළක් විතර ධනය රැස් කරගන්න චාණක්ය සමත් වුණා ලු. පර්වත කුමාරයා චාණක්ය ගාව හිටියත්, ඔහු එක පාරට ම කැමැති වුණේ නෑ කුමාරයා ව රජ කරවන්න. ඒ නිසා රජ කරවන්න සුදුසු කෙනෙක් හොයමින් ඔහු විවිධ තැන්වල ඇවිදින්න පටන් ගත්තා.
මේ යන අතරෙ යි චන්ද්රගුප්ත කියන කුමාරයා ව චාණක්ය දකින්නෙ. මහාවංස ටීකාව කියන විදියට නං චන්ද්රගුප්තටත් රාජකීය සම්බන්ධයක් තියෙනවා. නමුත් ඔහු හැදී වැඩෙන්නෙ ගොපල්ලෙක් ගාව. ඒකට හේතුව වෙන්නෙ චන්ද්රගුප්ත ගෙ උපතින් පස්සෙ ගවහලක දොරටුව ගාව තනි කරලා යන්න ඔහු ගෙ මව කටයුතු කරපු නිසා. මේ විදියට වයසින් මුහුකුරා යන චන්ද්රගුප්ත ගෙ ජීවිතය වෙනස් වෙන විදියෙ සිද්ධියක් ඇති වුණා.
එක්තරා දවසක් ගවයන් රකින්න චන්ද්රගුප්ත පිටත් ව යනවා. ඒ ගමේ අනෙක් දරුවනුත් එක්ක. ගවයන් ව නිදහස් කළාට පස්සෙ ඔවුන් ‘රාජක්රීඩා’ නමින් හඳුන්වපු ක්රීඩාවක් කරන්න පටන් ගත්තා. මේ ක්රීඩාවෙ රජතුමා ගෙ චරිතය කළේ චන්ද්රගුප්ත. ක්රීඩාවෙ ස්වභාවය අනුව විවිධාකාරයේ නඩු විසඳන්න චන්ද්රගුප්තට සිදු වුණා. ගොපලු දරුවො ටික මේ විදියට ක්රීඩා කර කර ඉන්න අතරවාරයේ චාණක්යත් මේ ළඟින් යමින් හිටියා. ඔහු දැක්කා චන්ද්රගුප්ත මේ ක්රීඩාවෙ කටයුතු කරපු විදිය. චාණක්යට වැටහුණා චන්ද්රගුප්ත ගෙ තියෙන සුවිශේෂිත්වය. චන්ද්රගුප්ත ව හදා වඩාගත් අයට කහවණු දාහක් ගෙවලා, මේ ගොපලු දරුවා (චන්ද්රගුප්ත) වත් තමන් ජීවත් වෙන තැනට අරගෙන යන්න චාණක්ය කටයුතු කළා. හැබැයි චන්ද්රගුප්ත, චාණක්ය ජීවත් වුණු තැනට යද්දි තවත් කෙනෙක් එතැන හිටියා. ඒ ධනනන්ද රජතුමා ගෙ පුතා වුණු පර්වත කුමාරයා.
චන්ද්රගුප්ත වත්, පර්වත කුමාරයා වත් ළඟට කැඳවන චාණක්ය වෙන වෙන ම රත්රන් කෙන්දකින් ඔතපු කම්බිලි හූ වැටියක් චන්ද්රගුප්ත ගේත්, පර්වත කුමාරයා ගේත් ගෙලේ පළඳනවා.
චාණක්යට අවශ්ය වෙනවා මේ දෙන්න ගෙන් රජකමට වඩාත් ම සුදුසු කවුරුද කියන කාරණාව දැනගන්න. ඔහු ඒකට උපක්රමයක් කල්පනා කළා. චන්ද්රගුප්ත නින්දට ගියාට පස්සෙ, පර්වත කුමාරයා ව ළඟට කැඳවන චාණක්ය කඩුවක් අතට දීලා කියනවා, ‘චන්ද්රගුප්ත කුමාරයා ව අවදි නො කර ඔහු ගෙ ගෙලේ තියෙන කම්බිලි හූ වැටිය ගලවාගෙන එන්න’ කියලා. නමුත් චන්ද්රගුප්ත ව අවදි නො කර ඒ වැඩේ කරන්න පර්වත කුමාරයා අසමත් වුණා.
තවත් දවසක ඒ විදියට ම චන්ද්රගුප්ත ව පිටත් කරන්න චාණක්ය කටයුතු කළා. පර්වත කුමාරයා නිදාගෙන හිටපු තැනට යන චන්ද්රගුප්තට අවබෝධ වෙනවා කුමාරයා අවදි නො කර බෙල්ලෙ තියෙන කම්බිලි හූ වැටිය ගලවගන්න බැහැ කියලා. ඔහුට වැටහුණා මේකට තියෙන එක ම විකල්පය පර්වත කුමාරයා ගෙ බෙල්ල කපලා මරණ එක විතර යි කියලා. චන්ද්රගුප්ත ඒ දේ කළා. පර්වත කුමාරයා ගෙ ගෙලේ තිබුණු කම්බිලි හූ වැටිය චාණක්යට ගෙනත් දුන්නා. චාණක්ය තේරුම් ගත්තා රජකමට වඩාත් ම සුදුස්සා චන්ද්රගුප්ත කියන කාරණාව. රජ කෙනෙකුට අවශ්ය කරන ආකාරයේ ශිල්ප උගන්වන්න චාණක්ය කටයුතු කරන්නෙ ඊට පස්සෙ.
කාලය ගෙවුණා. රාජ්ය බලය ලබා ගැනීමට කාලය පැමිණ ඇති බව වැටහුණා. මේ වෙද්දි රාජ්යය බලය ලබා ගැනීමට සුදුසු ආකාරයෙන් ශික්ෂණයක් චාණක්ය විසින් චන්ද්රගුප්ත තුළ ඇති කරල යි තිබුණෙ. සැලැකිය යුතු පිරිසකුත් මේ වෙද්දි චන්ද්රගුප්ත එකතු කරගෙන හිටියා. ධනනන්දට විරුද්ධ ව පළමු කැරැල්ල චන්ද්රගුප්ත ඇති කළා. නමුත් අවාසනාවන්ත විදියට ඒ කැරැල්ල මර්ධනය වුණා. ඒකට හේතුව වුණේ චන්ද්රගුප්ත එක්වර ම ඇතුළු ජනපදවලට ආක්රමණ එල්ල කිරීම. චන්ද්රගුප්ත ගෙ මේ ක්රියාව නිසා ඔහු ගෙ සේනාව කොටු කරගෙන පහර දෙන්න ජනපදවාසීන්ට හැකි වුණා.
නමුත් දෙවෙනි පාරට චන්ද්රගුප්ත එල්ල කරපු ආක්රමණය අසාර්ථක වුණේ නැහැ. ඒ අවස්ථාවෙදි ඔහු ඇතුල් ජනපදවලට එක් වර ම පහර නො දී ක්රමානුකූල ව ජනපද ආක්රමණය කරන්න පටන් ගත්තා. මේ විදියට ඒ ඒ ජනපද ආක්රමණය කරමින් පාඨලීපුත්රයට එන චන්ද්රගුප්ත, ධනනන්ද රජු ගෙන් බලය පැහැරගෙන ඔහු ව මරා දමනවා. ඔය විදියට යි චන්ද්රගුප්ත මගධ අධිරාජ්යයේ බලය අත්පත් කරගන්නෙ. ඔහු ගෙ රාජ්යත්වය පසු පස සිටි අසමසම බලවේගය වුණේ කෞටිල්ය චාණක්ය.
මේ විස්තරය පුළුවන් තරම් කෙටියෙන් සටහන් කළේ. මේ විස්තරයෙ අතුරු කථා කීපයක් ම ඉන්දියානු මූලාශ්රයවල සටහන් වෙලා තියෙනවා. ඒ කථාවල කෞටිල්ය ගෙ උපායශීලී ඥානය ප්රකට වෙන තොරතුරුත් දැක ගන්න පුළුවන්. ධනනන්ද ගෙ පක්ෂය උපක්රමවලින් චාණක්ය විසින් කොටු කරපු හැටි. සතුරු පක්ෂයෙ ඇතමුන් චන්ද්රගුප්ත⁣ට නම්මවා ගත් හැටි, චන්ද්රගුප්ත ගෙ ආරක්ෂාව සම්බන්ධයෙන් චාණක්ය සූක්ෂම වූ හැටි වගේ දේවල් මේ අතුරුකතාවල තියෙනවා. නමුත් මේ සටහනෙදි මම ඒ අතුරු කථා සියල්ල ම පැත්තකට කළා.
කෞටිල්ය ගැන මේ තියෙන තොරතුරු බාහිර මූලාශ්රයවල තියෙන ඒවා. නමුත් කෞටිල්ය ගෙ දැක්ම මොන වගේ ද කියලා දැනගන්න පුළුවන් අර්ථ ශාස්ත්රය වගේ ලේඛන අපි අතර තියෙනවා. අර්ථ ශාස්ත්රය ලියන්නෙ කෞටිල්ය විසින් කියන කාරණාව මම නැවැත මතක් කළ යුතු නැහැ. අර්ථ ශාස්ත්රයෙ කෞටිල්ය පාලනය සම්බන්ධයෙන් දෙන උපදෙස් කීපයක් අර්ථ ශාස්ත්රය අතරින් පතර පෙරළලා මම සටහන් කරන්නම්. රාජ්ය පාලනය ගැන කෞටිල්ය ගෙ අවබෝධය සහ දැක්ම මොන විදියට ද තිබුණෙ කියන කාරණාව තේරුම් ගන්න ඒක උපකාර වේ වි.
අර්ථ ශාස්ත්‍‍යේ 13 වෙනි ආධ්යායෙ කෞටිල්ය මෙහෙම කියනවා.
“යම් රජෙක් තමාගේ ගුප්ත අදහස් හා ගුප්ත මන්ත්රණ සඟවා නොසිටියිද, ඔහු උසස් තත්ත්වයට පත්වී සිටියත් පහතට වැටෙයි. මුහුදෙහිදී නැව බිඳීයාමක් මෙන් ඔහු විනාශයට පත් වෙයි.”
මේ 5 වෙනි ආධ්යයෙ කියමනක්.
“ජයග්රහණය අපේක්ෂා කරන්නා මිත්රයන් සමග භේද ඇති නොකළ යුතුය. නැතහොත් කිසියම් දෝෂයක් ඇති වුවොත් දෝෂය විනාශ කරන ගුණ මගින් තත් කාලයේ ඒවා ශාන්ත බවට පත් කළ යුතුය.”
4 වෙනි ආධ්යයේ කියමනක්.
“සුළු කම්කරුවන්ගේ අඩුව සම්පූර්ණ කළ හැකිය. එහෙත් ප්රමුඛ නිළධාරීන්ගේ අඩුව සම්පූර්ණ කළ නොහැකිය.”
රජයේ අධ්යක්ෂවරුන් ගේ කාර්යභාරය (27 ප්රකරණය) තුළ එන කියමනක්.
“යම් ආකාරයකින් ජලයේ වසන මත්ස්යයන් ජලය පානය කරනු දැකිය නොහැකිද, ඒ ආකාරයෙන්ම ධනය පිළිබඳ කාර්යන්හි යොදනු ලබන නිළධාරින් ධනය පැහැර ගැනීම දැකිය නොහැකිය.
අකාශයේ ඉගිලෙන පක්ෂින්ගේ ගති දැකගත හැකි නමුත් ගුප්ත හැසිරීම් ඇති ධනය පැහැර ගන්නා වූ නිලධාරින්ගේ ගති විධි දත නොහැකිය.”
නීතිය හා විනිශ්චය මණ්ඩල (72 ප්රකරණය) තුළ එන කියමනක්.
“යම් පුද්ගලයකුට කුෂ්ට ඇත්තා, උන්මත්තකයා, නපුංසකයා ආදි වචනවලින් නින්දා කළ හොත් පණ දොළසක් දඬුවම් කළ යුතුය. යමෙක් අසත්ය, මිථ්යා ස්තුතියෙන් නින්දා කළ හොත් පිළිවෙලින් පණ දොළසක්, විසිහතරක් හා පණ තිස් හයක් දඬුවම් කළ යුතුය. ...”
කෞටිල්ය ගැන ලියනවා නං ලියන්න පුළුවන් දීර්ඝ ලිපියක්. නමුත් දැනට මෙය ප්රමාණවත් බව ම⁣ගෙ හැඟීම.

- ශකිල රාජකරුණා✍️
Shakila Rajakaruna

A day in the life

Monday, April 29, 2024

මැණික් සොයා සබරගමුවට පැමිණි මුක්‌කුරු


මුක්‌කුරු හෝ මුක්‌කුවාර්වරුන් යනු කුමන ජන කොටසක්‌ ද? ඔවුන් කුමන ප්රදේශයකින් මෙරටට පැමිණි පිරිසක්‌ ද යන්න පිළිබඳ තවමත් විවිධ මතිමතාන්තර පවතී.
මුක්‌කුරු යනුවෙන් දැනට හඳුනා ගෙන ඇති පරිදි රත්නපුර ප්රදේශයට මැණික්‌ ගැරීම සඳහා පැමිණ ඇති පිරිසක්‌ බව පැහැදිලි වේ. එහෙත් මේ පිළිබඳ ඓතිහාසික කරුණු ලැබෙනුයේ ඉතා අල්පව ය.
මුක්‌කුරුන් පිළිබඳ කරුණු දක්‌නට ලැබෙන එකම ලිඛිත සාක්ෂිය වන්නේ “මුක්‌කුරු හටන” නම් පුස්‌කොළ පොත ය. මෙය සිංහල භාෂාවෙන් ලියා ඇති අතර දැනට බ්රිතාන්යය කෞතුකාගාරයේ ඇති හියුනෙවිල් එකතුවට අයත් ව ඇත.
මෙම මුක්‌කුරු හටන නම් පුස්‌කොළ පොතට අනුව මුක්‌කුරුන් පැමිණ ඇත්තේ පුන්නල නම් වූ දේශයේ සිට ය.
“කෝට්‌ටේ නුවර වැඩ සිටි ශ්රි පරක්රමබාහුදේව
ස්‌වාමිදුරුවානන්වහන්සේ සිංහාසන මස්‌තකය වැඩ වදාරමින් කේසර සිංහර විලසින් යෙහින් රාජජ
ශ්රි සම්පත් විඳ වදාරමින් වැඩසිටින ප්රස්‌තාවට ත්රී සිංහලද්විපය අලල මැයි සිතා…. සිතමින් පුත්තලමට, නාගපට්‌ටලමට පුනනල දේශයේ සිට……
ත්රී සිංහලාධිපති වූ අපගේ දේවස්‌වාමිදුරුවානන් වහන්සේට මුක්‌කුරුන් සේවා කමටසැදි…….”
ලංකාවට ගොඩබට මුක්‌කුරුන් පලවාහැරීම දේශීය හමුදාවන්ට තනි ව කළ නොහැකිවූ නිසා 6 වන පරක්රමබාහු රජු කාංචිපුර, කාවේරි පට්‌ටන, මහා කිලෙක්‌කරේ යන ප්රදේශවලින් හමුදාවක්‌ ගෙන්වා ගෙන මුක්‌කුරුන් පරාජය කළ බව මුක්‌කර හටනේ සඳහන් වේ.
මෙහිදී මෙම මුක්‌කුරුන් පලවාහැරීම සඳහා මෙරටට පැමිණි සේනාපතිවරුන් කිහිපදෙනකු පිළිබඳ ව ද කරුණු සඳහන් වේ. මොවුන් අතර,
* මැණික්‌කා තලවන්
* වම්මුනාට්‌ටු දේවර්
* කුරකුලනාට්‌ටු දේවර්
* අදිරාස අඩප්පන්
* වර්ණසූරිය තෝමරාන්නාතන් අඩප්පන්
* කුරුකුලසූරිය මුදියන්සේ.
* පරදාකුල සූරියමුදියන්සේ
* අර්සකුල සූරියමුදියන්සේ
මෙම සේනාපතිවරුන් සමඟ තවත් 1,500 ක සෙබළ පිරිසක්‌ මුක්‌කරුන් පලවා හැරීම සඳහා පැමිණ ඇති බව සදහන් වේ.
මුක්කුරු ගැන විවිද කතා පතල් කර්මාන්තයෙදි අහන්න පුලුවන් .
ඒත් මුක්කුරු ජීවත් උන හරි වකවානුවක් කවුරුත් දන්නෙ නෑ.සමහරු කියන්නෙ බුදුරජානන් වහන්සේ ලක්දිවට වැඩි සමයේ මුක්කරු මෙරට සිට ඇති බවයි, තවත් සමහරුන්ගේ අදහස නම් සිංහලයේ අවසන් රජ වූ ශ්රී වික්රම රාජසිංහ සමයේ සිටි බවයි එහෙත් හරියටම සිටි වකවානුවක් කිව නොහැක
දැනටත් මුක්කුරු ගරපු තැන්වල උංගෙ කලෙ විසික්කරපු හොටු ගල් හම්බවෙනව වැඩියෙම්ම තියෙන්නෙත් ඒව හැබැයි ඉල්ලම් වල තියෙන මැනික් වලට වඩා වෙනසක් දකින්න පුලුවන් උං හාරපු දෝනා බැහැපු වලවල් එහෙම දැක්කොත් දකින කෙනාට හිතාගන්න පුලුවන් තාක්ශනේ ගැන.
️මුක්කුරු වැඩියෙන් මැනික් ගරල තියෙන්නෙ පරන ගග පාරවල් වෙන පැති වලිං හරෝල පරන වතුර පාරවල් තිබුන තැන් වගේම පහත් බිම් වල වලවල් වලට ඒත් තාම හිතාගන්න අමාරු දේ තමයි උං ඉල්ලම් හෙව්ව විදිහ හොදටම මැනික් තියෙන ඉල්ලම් ඒ කාලෙ ස්කෑනර් තිබ්බෙ නෑනෙ ඒත් ඒව හොයාගෙන තියෙන විදිහනම් හරි පුදුම සහගතයි.
මුක්කුරු වැටි හම්බවෙනව පතල් කර්මාන්තයේ මුක්කුරු වැලි කඩද්දි ඒ කියන්නෙ මුක්කරු ඒ කාලේ ගරපු වැලි. උං ගරනකොට වතුර රඳා හිටින්න ගහපු වැටි ආයුද වල මුවහත බලද්දි ඒ ලී එක පිහිපාරින් එක.පෙත්තට ගහල තියෙන්නෙ ඒ ලී වලට රිල්ල කියල අතු වර්ගෙ දාල තමයි වතුර රඳා පවතින විදිහට වැටි ගහල තියෙන්නෙ.
ඒ කාලෙ ගරල තියෙන්නෙ මැටි භාජන වලින් කිව්වොත් හරි. සාමාන්යෙන් වලදක් පොලවෙ පුංචි පුංචි කෑලිවලට බිඳෙන්නෙ අන්න ඒ වගේ වලං කටු කෑලි හම්බවෙනව මුක්කරු වැලි වල. ඉතිං ඔහොම මැනික් එක්කහු කරපු මුක්කරුන් මැරුනාම ඌ හම්බකරගත්ත මැනික් තොගය ඒ සොහොනටම දාල තමයි මුක්කරු භූමිදාන කරන්නෙ . සමහර මිනිස්සුන්ගෙ කතාවක් තියෙනව මුක්කරු ලංකාවට එද්දි සමන් දෙවියන්ට භාරයක් උනාලු උං හම්බකරන කොටසෙන් කොටසක් දීල තමයි ආපහු යන්නෙ කියල කොහොමහරි ඔහොම උං දෙනවයි කියන කොටස ආපහු නොදීම යද්දි මැනික් නැව් හතම මහ මුහුද මැද මුහුදුබත් කලා කියල කතාවක් තියෙනව .
️මුක්කුරු තාක්ශනය ගැන හොදටම දකින්න පුලුවන් දෙයක් තමයි මුක්කුරු මාල ඇට . ඒවත් හම්බවෙන්නෙ මුක්කරු ඉල්ලම් වල තමයි . බලන්න.පහලින් දාල තියෙන්නෙ මුක්කුරු ගරපු වලං වලයි මුක්කරු මාල ඇට වලයි පින්තූර . මුක්කරු සොහොන් වල පින්තූර දාන්නෙ නෑ ඒකට හේතුවක් තියෙන නිසා
මුක්කුරු නෑඹිලියේ වරුණ....
මැණික් මතුවන අඩවියේ දී ‘මුක්කුරු’ නමින් හැඳින් වෙන්නේ, අදින් වසර 600-700කට පමණ ඉහත මැණික් ගැරීම පිණිස ලංකාවට පැමිණි විදේශික ජන වර්ගයකි. ජන පරවාදවල එන හැටියට නම්, ඔවුන් අරාබි ජාතික මැණික් වෙළෙන්දන් වෙති. ඔවුන් රත්නපුරය පමණක් නොව, ලංකාවේ මැණික් ලැබෙන සෑම පරදේශයකම පැතිර මැණික් ගරා ඇත.
‘මුක්කුවාර්’ නමින් හඳුන්වන විදේශීය ජන වර්ගයකින් පැවත එන පිරිසක්, අදත් පුත්තලම දිස්තරික්කයේ මුහුදු බඩ පෙදෙස්වල අදත් ජීවත්වෙති. ඒ සම්බන්ධ තොරතුරු රැසක්, මාධ්යවේදී නුවන් ගන්කන්ද මහතා 2007 වසරේ ලියා පළ කළ ‘අප නොදන්න ලාංකිකයෝ’නම් මාහැඟි ගරන්ථයේ එයි. ඇතැම් තැනක, ඔවුන් ද ‘මුක්කුරු’ යනුවෙන් හඳුන්වති. එහෙත් මැණික් කර්මාන්තය සමග කියැවෙන ‘මුක්කුරු ජනයාත්’, පුත්තලම දිස්තරික්කයේ මුහුදු බඩ පෙදෙස්වල ‘මුක්කුවාර්’ ජනයාත්, එකම පිරිසක් ද?, නැද්ද? යන්න, ශාස්තරීයව පැහැදිලි කෙරී නැත. නුවන් ගන්කන්ද මහතා සිය කෘතියෙන් කියන්නේ, පුත්තලමේ ‘මුක්කුවාර්වරු’ ඉන්දියාවෙන් පැමිණි පිරිසක් බවයි. මැණික් කර්මාන්තයට සම්බන්ධ ‘මුක්කුරු’ ජනයා ද ඉන්දීය සම්භවයක් සහිත පිරිසක් බව සමහරුන්ගේ මතයයි.
‘මුක්කුරු’ ගැන කියැවෙන එකම ඓතිහාසික සාක්ෂිය, ‘මුක්කරු හටන’ නම් පුස්කොල කවි පොත යි. එය දැනට බිරතාන්ය කෞතුකාගාරයේ තැන්පත්කර ඇතැයි සඳහන් වේ. ඔවුන් ‘පුණ්ණල දේශයෙන්’ පැමිණි බව එහි සඳහන් වන බව කියන හිටපු පුරාවිද්යා නිලධාරී, පරවීණ ලේඛක ජයන්ත විජේරත්න හේරත් මහතා, එය දකුණු ඉන්දියාවේ යම් පරදේශයක් විය හැකි යයි අනුමාන කරයි.
කෙසේ වෙතත්, මැණික් ගරන්නට පැමිණි මුක්කුරු ජනයාගේ කියුම්-කෙරුම් ගැන කතාන්දර රාශියක්, රත්නපුරය ඇතුළු මැණික් මතුවන අඩවියේ දී අසන්නට පුළුවන. එකල ඔවුන් මැණික් ගරා ඇත්තේ අද මෙන් ‘ගැරුම් වට්ටියෙන්’ නොවේ. ඒ සඳහා සකසා ගත් ‘මැටි නෑඹිලිවලිනි’. ඒවායෙහි කැබලි රත්නපුරය සහ මැණික් ලැබෙන සෙසු පරදේශවලින් හමු වීම සුලභ කාරණයකි.
එබඳු ස්ථාන, මැණික් ගරන්නන් අතර ‘මුක්කුරු ගොඩැලි’ යනුවෙන් පරසිද්ධ ය. ‘මුක්කුරු ගොඩැල්ලක්’ යනු මැණික් ඉල්ලම් ද සමග පැරණි මැටි වළං කැබලි හමු වන ස්ථාන වේ. එබඳු තැනක් පාදා ගත හොත් වාසි ගොඩකි. එයින් වෛරෝඩි හෝ ආර්නූල් මැණික් හමු වීමට ඉඩ තිබීම, ඊට හේතුවයි. ජන වහරේ කියැවෙන හැටියට, එකල මුක්කුරු ජනයා එබඳු මැණික් ‘පණුවන් ගැසූ ගල්’ යයි කියා ඉවත දමා ඇත!
මුක්කුරුන් මැණික් ගැරූ ‘නෑඹිලිවල’ කොටස් හමු වීම සුලභ වුව ද, එවැන්නක් සමුපූර්ණයෙන්ම හමු වීම දුර්ලභ සිද්ධියකි. ඔබ මේ සමග දකින්නේ, ‘මුක්කරු නෑඹිලි’ දෙකකි. ඒවා හමුවී තිබුණේ රත්නපුර, හංගමු ගඟේ ඇදුම් පතලකිනි
කිරිඇල්ලේ ඥානවිමල හිමියන් රචිත “සපරගමුවේ පැරණි ලියවිලි” නම් ග්රන්ථයේ රත්නපුර මහසමන් දේවාලය පිළිබඳ විස්‌තරයෙහි 6 වන පරාක්රමබාහු රජු කල ආර්ය කාමදේව නම් ඇමැතිවරයා සපරගමුවේ මැණික්‌ ගැරීම ආරම්භ කළ බව සඳහන් වේ. මෙම ආර්ය කාමදේව මුක්‌කුරු පෙළපතේ අයකු විය හැකි ය.
“ලංකාවේ ඉතා උසස්‌ දේවාලය අතුරෙන් දෙවිනුවර දේවාලයට පමණක්‌ දෙවෙනිවූ මේ පැරණි දේවාලය ජම්බුද්රෝණිපුර වරාදීශ්වර කලිකාල සාහිත්යය සර්වඥ පණ්‌ඩිත පරාක්රමබාහු රජුගේ ආර්ය කාමදේව නම් ඇමැතියා විසින් රජතුමා වෙනුවෙන් වූ බාරයක්‌ ඉටුකිරීම පිනිස කරවන ලද්දකි. සපරගමුවේ මැණික්‌ හෑරීම ආරම්භ කොට ඉන් සැලකිය යුතු ධනයක්‌ ලැබුනොත්…………”
එසේම මේ කාලවකවානුව තුළ ලංකාවේ මැණික්‌ ගැරීම සඳහා අරාබිවරුන් පැමිණ ඇති බව “ක්රිස්තු වර්ෂ 900 – ක්රිස්තු වර්ෂ 1500 කාල පරිච්ඡේදය තුළ සෙරන්ඩිබ් දිවයිනට ආ ගිය මුස්‌ලිම් වෙළෙන්දන් හා වන්දනාකරුවන්” යන මැයෙන් ලිපියක්‌ රචනා කරන ආචාර්ය ලෝනා දේවරාජ පවසයි. එම ලිපියෙහි අල්ඉද්රිසි (1155) නම් ලේඛකයා සඳහන් කර ඇති පාඨයක මෙසේ සඳහන් කර ඇත.
“ශ්රී පාද කන්ද අවට පිහිටි කඳු වැටිවලින් ඔවුන් සෑම වර්ගයකට ම අයත් මැණික්‌ ගල් එක්‌ රැස්‌ කරගන්නා අතර මුදුවලට මැණික්‌ ගල් ඇල්ලීම සඳහා අවශ්යය කැටයම් කැපීමට උපයෝගී කර ගන්නා දියමන්ති ඔව්හු අවට ගංගා නිම්නවලින් සොයා ගනිති.”
ශ්රී පාදය පිහිටා ඇති කඳු පන්තිය ද සබරගමු පළාතට අයත්වීම නිසා රත්නපුර මැණික්‌ ගැරීමට පැමිණි මුක්‌කරු ජනයා හා යම් සබඳතාවක්‌ මෙම කරුණ සමඟ තිබිය හැකි ය.
ආචාර්ය දේවරාජා තව දුරටත් සඳහන් කරන පරිදි ශ්රී පාදය ආදම්ගේ පාදය පිහිටි කන්ද ලෙස මුස්‌ලිම්වරුන් සැලකූ බැවින් එය වන්දනා කිරීමට පැමිණෙන බැතිමතුන් මෙන් මැණික්‌ සොයා ආ මුස්‌ලිම්වරුන් පෙනී සිට ඇත.
මුස්‌ලිම්වරුන් මේ ප්රදේශයට පැමිණ ඇති බවට පුරාවිද්යාත්මක සාක්ෂි මගින් ද ඔප්පුවන අතර ඊට කදි ම සාධකයක්‌ වන්නේ ශ්රී පාදස්‌ථානයට අඩි 100 ක්‌ පමණ පහළින් පිහිටි ගල් ලෙනක්‌ වන භගවා ලෙනෙහි තිබී සොයා ගත් 13 වැනි සියවසට අයත් යයි සැලකෙන අරාබි ශිලා ලිපිය යි.
සමන් දෙවිඳුන් මුළා කළ මුක්කරුවෝ.....
රත්නපුරය පුරාණයේ සිටම මැණික් පිළිබඳව ප්රසිද්ධියක් උසුලයි. එම ජනප්රවාද අනුව සමන් දෙවියන්ට පවා කපටිකම් කළ මැණික් කතාවක් පවතී. රසවත් වූ එම කතාව මෙසේ ය.
පුරාණයේ මුක්කුරු යැයි හඳුන්වන ජන වර්ගයා විදේශයක සිට මැණික් සෙවීමට සබරගමුවට පැමිණ තිබේ. ඔවුන් මැණික් ගැරීමට පෙර සබරගමුවේ අධිපතිව පාලනය කළ සමන් දෙවියන්ට බාරයක් වී ඇත. මැණික් ගරා අවසානයේ මැණික් නැවක් සමන් දෙවියන්ට පූජා කිරීම එම බාරය විය. මෙසේ බාර වූ මුක්කුරු සබරගමුවේ සැම ප්රදේශයකම පාහේ මැණික් ගරා තිබේ.
ඔවුන් අද මෙන් වට්ටි හෝ කූඩා භාවිත කර නැත. අපේ කාන්තාවෝ හාල් ගරන්නා සේ කොරහ සහ නෑඹිළිය උපයෝගී කර ඉල්ලම් සෝදා මැණික් ගරා තිබේ. ඒ බව මුක්කරු සිටියායැයි කියන ප්රදේශවල තිබී හමුවන පුරාණ මැටි භාජන කැබලි සාක්ෂි දරන්නේය.
ඔවුන් වෛරෝඩි, ආර්නූල් වැනි ගල් පණුවන් ගැසූ මැණික් යැයි හඳුන්වා ඉවත දැමු බව කියවේ. මෙසේ මැණික් හැරු මුක්කුරු නමැති ජනයා දිගු කාලයක් මේ ප්රදේශයේ මැණික් ගරා නැව් හතක් පිරෙන සේ මැණික් එකතු කරගෙන තිබේ.
ඒ එක්කම මැණික් සමඟ තිබෙන කට්ට නමැති නොවටිනා ගල් වර්ගය ද නැවකට පුරවා එකතු කරගෙන ඇත.
ඔවුනට ඇති තරම් මැණික් ගරා නැව් හතක පුරවා තැබුවේය. මේ සමඟම කට්ට නැව ද පුරවා තැබුවේ කපටිකමක් කිරීමට අදහස් කරගෙනය. මුක්කුරුන් මෙරටින් පිටවී ඔවුන්ගේ රටට යෑමට සූදානම්ව මැණික් නැව් හත දියත් කරනවාත් සමඟම සමන් දෙවියන්ට කට්ට නැව පූජා කළේ බාරය ඔප්පු කිරීමටය.
මෙසේ කට්ට නැව දෙවියන්ට පූජා කළ මුක්කුරු පිරිස මැණික් නැව් හතට නැගී ඔවුන්ගේ රට බලා යාත්රා කර ඇත.
මෙසේ යාත්රා කරන අතරේ ඔවුන්ගේ කපටිකම ගැන කෝප වූ සමන් දෙවියෝ එම නැව් හත මුහුදුබත් කිරිමට සැලැස්වූහ.
නැව් තුළට මුහුදු ජලය කාන්දු වනවාත් සමඟම මුක්කුරුන්ට සිහි වූයේ සමන් දෙවියන් ය.
දෙවියන් මුළා කළ නිසා මෙසේ නැව් හත මුහුදුබත් වන බව ඔවුන්ට තේරුම් ගියේය. දැන් ප්රමාද වැඩිය. කරන්නට කිසිම දෙයක් නැති තැන සමන් දෙවියන් විහිළු දන්නේ නැති බව මුක්කුරු කියන ලද්දක් යැයි ජනප්රවාදයේ පවතී.
එසේ කියන ලද්දේ කට්ට නැව පූජා කරන ලද්දේ විහිළුවට බව හඟවමිනි. ඒ වගේම මුක්කුරුන් සමඟම මැණික් නැව් හත මුහුදුබත් වූ බව ද ජනප්රවාදයේ එයි
මෙම මුක්‌කුරු ජනයාගෙන් ම පැවත එන තවත් ජන කොටසක්‌ ලෙස “මුක්‌කුවාර්වරුන්” හැඳින්වේ. මෙම මුක්‌කුවාර්වරුන් ශ්රීලංකාවේ වෙරළ බඩ ප්රදේශවල පදිංචිව සිට ඇති අතර වර්තමානය දක්‌වා ම මොවුන් මෙම ප්රදේශවල වාසය කරයි. මෙම ජනයා මුතු කිමිදීම හා ධීවර කටයුතුවල නිරතවූ පිරිසකි. ඓතිහාසිකව බලන විට මොවුන් තමිල්නාඩුවේ නැගෙනහිර වෙරළබඩ ප්රදේශයේ සිට කේරළයට, ශ්රී ලංකාවට හා ලක්ෂද්වීපයට පැමිණ ඇත.
මොවුන් ශ්රී ලංකාවට පැමිණ ඇත්තේ හමුදාමය ආක්රමණිකයන් ලෙස ය. නැගෙනහිර ප්රදේශයේ සිට මුක්‌කුවාර්වරුන් පදිංචි කරවන ලද්දේ දෙමළ රජකු වූ පන්ඩියා විසින් බව මෙම ජනයා විශ්වාස කරයි. නැගෙනහිර දෙමළ ජනයාගෙන් විශාල ප්රජාවක්‌ නියෝජනය කරන්නේ ද මෙම ජනයා බව විශ්වාස කෙරේ. මොවුන් මුක්‌කුවාර් නීති අනුගමනය කරන බවත් මෙම නීති දපන්ඩියා රජු නිකුත් කර ඇති බව ද සඳහන් වේ.
එසේම වන්නි උපත නම් ග්රන්ථයෙහි භාතිය නම් රජු කල කාකමුක්‌කරා නම් දෙමළ පුද්ගලයකු ගොඩබැස ඇති බව සදහන් වේ.
“…….තවද භාතිය නම් සිංහල මහරජහු කාලයෙහි මේ ශ්රී ලංකා ද්වීපය කාකමුක්‌කර නම් දෙමළෙක්‌ මේ ලංකාවට ගොඩබැස ඔවුන්ගෙන් නල මුදලියා කියන රජා ගල්ගමුවට පැමිණ…….”
මේ ආකාරයෙන් මෙම ජන කොටස පිළිබද විවිධ මතිමතාන්තර පැවතිය ද ඔවුන් පිළිබඳ නිශ්චිත තොරතුරු තවමත් හෙළිදරව් වී නොමැත....

 

Machan Api Pelmadulla

අන්තර්ජාලය ඇසුරෙනි.

A day in the life