Sunday, November 10, 2024

කල්ප (30) තිහක්‌ විපාක දෙන කඨින පිංකම් .





සිංහල බෞද්ධ ජනතාවගේ ඉමහත් ගෞරවයට, පූජාවට නිමිති වී තිබෙන උසස්‌ම පින්කමක්‌ ලෙස කඨින පිංකම හැඳින්වීම වටී.
කඨින පූජාව යන්න ශ්රී ලාංකීය සමාජය තුළ මුල්බැසගෙන ඇති උත්තරීතර වචනයකි. එතරම් ශ්රී ලාංකීය ජනහදවත් තුළ සදානුස්‌මරණීය වන්නට හේතුකාරණාවක්‌ ඇත. කඨින චීවරයක්‌ මහා සංඝරත්නයට පූජා කිරීමෙන් ලැබෙන ආනිසංස කඨිනානිසංස නම් වේ. වර්ෂය පුරාම චීවර පූජාව කිරීමට හැකියාව තිබුණත් කඨින චීවරයක්‌ පූජා කිරීමට හැකි වන්නේ එක්‌ විහාරස්‌ථානයක වර්ෂයකට එක්‌ වතාවක්‌ පමණි. ඒ නිසා මෙහි සුවිශේෂත්වයක්‌ ඇත. කඨිනය යන වචනය පිළිබඳව අර්ථ කීපයක්‌ ඇත. ඒ අතර තද බව, ගොරෝසු බව, මුවහත් බව, ස්‌ථිරසාර බව, නොසැලෙන බව, සෘජු බව, කම්පා නොවන බව, තියුණු බව ආදිය දැක්‌විය හැකිය. අනෙක්‌ කුසලයන්ට වඩා කඨින චීවර පූජාමය කුසලය ප්රබල වේ. බුදුසසුනේ සඳහන් අට මහා පිංකම්වල පළමු පිංකම වන්නේ මේ කඨින චීවර පූජාවයි.
පංචානන්තරිය පාප කර්ම හැර වෙනත් සෙසු අකුශල කර්ම ප්රබල කුසලකර්ම වලින් වැසිය හැකිය “කුසලෙන පිථියති” යන්නෙන් දැක්‌වෙන්නේ එයයි. කඨින පිංකම වැනි ප්රබල කුසලකර්ම සිදුකර ගැනීමෙන් තමා කළ සෙසු අකුශල කර්ම පවා වෙනස්‌ විය හැකිය. කඨිනය යන්නට ගොරෝසු යන අර්ථය දක්‌වා ඇත්තේ ඉන්දියාවේ ශීත කාලගුණික තත්ත්වයට වස්‌ත්ර සකස්‌ කරගත යුතු බැවිනි. ගොරෝසු වස්‌ත්ර නොමැති වුවවොත් අධික ශීතල නිසා රෝගී විය හැකිය. “සීතස්‌ත පටිඝාතාය” යන්නෙන් දැක්‌වෙන්නේ සීතලට ඔරොත්තු දීම සඳහාය.
වස්‌කාලය යනු වැසි කාලයයි. එදා ඉන්දියාවේ වැසි කාලයේදී අනෙක්‌ ආගමික පිරිස්‌ එක්‌ තැනෙකට වී ඔවුන්ගේ ආගමික කටයුතු කළහ. භික්ෂූන් වහන්සේලා සුපුරුදු ලෙස චාරිකාවේ යෙදුනහ. එම අවස්‌ථාවේ අනෙක්‌ ආගමිකයන්ගෙන් විවිධ චෝදනා එල්ලවිය. පක්ෂීන් පවා වැසිකාලයේදී කෑම සොයාගෙන එක්‌ තැනෙකට වී හිඳිති. සියලු සත්ත්වයන්ට මෛත්රී කරන්නට උගන්වන ගෞතමයන් වහන්සේගේ ශිෂ්යයන් කුඩා සතුන් පාගමින් අලුත් තණ පාගමින් වැසි කාලයේ සැරිසරණ බවයි. එම කාරණාවන් හා තවත් කාරණාවන් හේතුකොටගෙන බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් භික්ෂූන් වහන්සේලාට වස්‌ කාලයේ එක්‌තැනෙකට වී ආගමික කටයුතු කරන්නැයි අනුදැන වදාළහ. එනම් “අනුජානාමි භික්‌ඛවේ වස්‌සානේ වස්‌සං උපගත්තුං” ‘මහණෙනි වර්ෂා කාලයෙහි වස්‌ වසන්නට නියම කරමි’. යනුවෙන් අවසර දුන්හ. ඒ බුද්ධ නියමයන් අනුව අදට වසර 2500 කට වැඩි කාලයක්‌ ගත වෙලත් උන්වහන්සේගේ අනුශාසනාව ඒ අයුරින්ම ක්රියාත්මක වීම කෙතරම් විශ්මයජනකද?
නිලෝකයේ වෙහෙර විහාරස්‌ථාන ඇති බෞද්ධ සැදැහැවතුන් සිටින හැම රටකම බොහෝ විට වස්‌ කාලයේ වස්‌ පින්කම් කෙරෙනු ඇත. අවසානයේ කඨින පිංකමද සිදුවේ. දැන් දැන් කඨින පිංකම පිළිබඳව දැඩි උනන්දුවකින් ක්රියාකරනු ලක්‌නට ලැබේ. ශ්රී ලංකාවේ කඨින පිංකම සෑම විහාරස්‌ථානයකම උත්කර්ෂවත් අන්දමින් පැවැත්වීමට ගිහි-පැවිදි උභය පාර්ශ්වයම සංවිධානය වෙති. එක්‌ විහාරස්‌ථානයක මූලික වී කඨින පිංකමක්‌ භාරගැනීමද දුෂ්කර කරුණක්‌ වී ඇත. ඒ එතරම්ම පිරිසක්‌ කඨින පිංකම් භාරගත් ලයිස්‌තුවේ සිටීම නිසාය.
කඨින චීවරයක්‌ අනුදැන වදාරන්නට විශේෂ සිදුවීමක්‌ ඇත. එනම් බුදුරජාණන් වහන්සේ සැවැත්නුවර ඡේතවනාරාමයේ වැඩවෙසෙන සමයේ පාවා නුවර වැඩවෙසෙන භික්ෂූන් වහන්සේලා 30 නමක්‌ සැවැත්නුවරට වඩින්නට ගමන ආරම්භ කළහ. උන්වහන්සේලාගේ බලාපොරොත්තුව වූයේ බුදුරජාණන් වහන්සේ වැඩ වෙසෙන සැවැත්නුවර ඡේතවනාරාමයේ වස්‌ කාලය ගතකිරීම සඳහාය. එහෙත් උන්වහන්සේලාට නියමිත දිනට සැවැත් නුවරට ළඟාවීමට නොහැකි වූහ. ඒ නිසා සාකේත නම් නුවර වස්‌ කාලය ගත කළහ. උන්වහන්සේලා එම වස්‌ කාලය ගතකළේ බුදුරජාණන් වහන්සේ දැක ගන්නට නොලැබීමේ කනස්‌සල්ලෙනි. වස්‌ තුන් මාසය අවසන් වූ විට එම ස්‌වාමීන් වහන්සේලා යළිත් වරක්‌ සැවැත්නුවරට වඩින්නට ගමන ආරම්භ කළහ. අතර මගදී මහ වැසි පතිත වීම නිසා ගොහොරු මඩ සහිත බිමෙහි වැසි ජලයෙන් තෙත්වූ වස්‌ත්ර වලින් යුතුව ඡේතවනාරාමයට වැඩම කළහ.
එම භික්ෂූන් වහන්සේලා බුදුහිමි වැඳ පිළිසඳර කතාවෙහි යෙදුනහ. වස්‌ කාලය කරදරයක්‌ නැතිව ගත කළාද? සමගියෙන් විවාද නැතිව සතුටින් ගත කළා දැයි බුදුරජාණන් වහන්සේ ඒ භික්ෂූන් වහන්සේලාගෙන් විචාලසේක. එහිදී භික්ෂූන් වහන්සේලා සඳහන් කළේ ස්‌වාමීනි අප සමගියෙන් විවාද නැතිව සතුටින් වස්‌කාලය ගතකළ බවයි. එහෙත් අප සැවැත්නුවරට වැඩම කරන විට මහ වැසි ඇදහැලීම නිසා අතරමග මඩෙන් හා වැසි ජලයෙන් පීඩාවට පත්වූ බවත් තෙත් වූ සිවුරුවලින් යුතුව පැමිණි බවත් දැන්වූහ. එවිට මහාකාරුණික බුදුරජාණන් වහන්සේ ඒ ගැන සිතා තවත් සිවුරක්‌ තිබුණා නම් මේ ආකාරයේ දුෂ්කරතාවයකට පත් නොවන බව සලකා වස්‌ වැසූ භික්ෂූන්ට කඨින චීවරයක්‌ ලබාගන්නට අවසර දුන්හ.
කඨිනයෙහි බලසම්පන්න භාවය පහත ගාථාවෙන් දැක්‌වේ.
පඨවිරිව න ජාතුකම්පතේ – න චලති මේරුරිවාතිවායුනා
වජිරම්ව න භිඡ්ජතේ ඝනං – තමිධමතෝ කඨිනන්ති වුච්චති
එනම් මහ පොළොව සේ ස්‌ථිර වූ කුසලකර්මයකි. එම කුසලය මහාමේරු පර්වතය සුළඟින් නොසෙල්වෙන සේ නොසැලෙන පිංකමකි. එසේම වජ්ර පර්වතය සේ බිඳිය නොහැකි වූ කුසලයකි.
දෙපට සිවුර, තනිපට සිවුර, අඳන සිවුර යන තුන් සිවුරෙන් කැමති චීවරයක්‌ කඨිනය සඳහා පූජා කළ හැකිය. මසා නිමකළ චීවරයක්‌ මෙන්ම චීවරයක්‌ වශයෙන් සකස්‌ නොකළ චීවරයකට ප්රමාණවත් වස්‌ත්රයක්‌ (දුස්‌සං) වශයෙන් පූජාකළ හැකිය.
අටමහා කුසලයන් වන්නේ
කඨිනට්‌ඨ පරිඛාරං – වාසදානං ච උත්මං
බුද්ධප්පමුඛ සංඝස්‌ස – දානං ධම්මස්‌ස ලේඛනං
ඛෙත්තදානං ච බුද්ධස්‌ස – පටිමාකරණම්පි ච
කරණං වච්චකුටියා – අට්‌ඨ පුඤ්නි වුච්චරේ
එනම්,
1. කඨින පූජාව
2. අටපිරිකර පූජාව
3. උතුම් ආවාස කරවා පූජා කිරීම
4. බුදුපාමොක්‌ මහ සඟනට දන්දීම
5. දහම් පොත්පත් ලියවීම
6. කෙත්වතු පූජා කිරීම
7. බුද්ධ ප්රථිමා කරවීම
8. වැසිකිළි කැසිකිළි කරවීම
දැක්‌විය හැකිය.
මෙහි පළමු පිංකම වන්නේ කඨින පිංකමයි. ඒ අනුව එහි ප්රබල බව සිතාගත හැකිය. කඨින චීවර පූජාව සමගින් අතිරේක පිරිකර පූජා කිරීමද සිදුවේ. ඒ සඳහා කැමති කෙනෙකුට ඉඳිකටුවේ සිට විහාරස්‌ථානයට අවශ්ය කරන පුද පිරිකර පූජා කළ හැකිය.
කඨින පිංකම පිළිබඳ සඳහන් කරනවිට නාගිත මහරහතන් වහන්සේගේ නම අනිවාර්යයෙන්ම සඳහන් කළ යුතුය. බුදුරජාණන් වහන්සේ එක්‌තරා අවස්‌ථාවකදී ඒහි භිCඛු භාවයෙන් පැවිදි වූ මහරහතන් වහන්සේලා 500 නමක්‌ අනෝතත්ත විල්තෙරට එක්‌රැස්‌ වන්නැයි සිහිපත් කළහ. එම මහරහතන් වහන්සේලා අතර පෙර බුදු-පසේබුදු මහරහතන් වහන්සේලාට කළ කුශල කර්මයක්‌ ඇත්දැයි ඇසූහ. එහිදී නාගිත මහරහතන් වහන්සේ පෙර ජාතිවලදී කළ කඨින පිංකම්වල හා අනෙකුත් පින්කම් ගැන විස්‌තරයක්‌ කළහ. ඒ අනුව,
“කඨින දානං දත්වාන – සංඝේ ගුණ වරුත්තමේ
ඉතෝ තිංසේ මහා කප්පේ – නාභිජානාමි දුග්ගතිං”
උත්තම ගුණ ඇති මහා සංඝරත්නයට කඨිණ චීවර දානය පූජාකර කල්ප තිහක් දුගතියෙන් තොරවූ බව හා තවත් ආනිසංශ ගෙනහැර දැක්‌වීය.
මෙසේ බලන විට නිවන් දකින ආත්ම භාවය දක්‌වාම විශිෂ්ට වූ මනුෂ්ය සම්පත් ලැබීම සඳහා කඨින පිංකම හේතුවේ. කිසිදු අඩුවක්‌ නොමැති ශ්රේෂ්ඨ මනුෂ්ය ජීවිතයක්‌ සඳහා මෙන්ම දිව්ය ආත්මභාව ලැබීමටද කඨින පිංකම් බලපානු ඇත. එපමණක්‌ නොව සදාකාලික සැපත, උතුම් නිර්වාණ සම්පත්තිය උදාකර ගැනීමට මේ උතුම් කඨින පිංකමේ බලය හා ශක්‌තිය ද හේතුවේ.
තෙරුවන් සරණයි...!!!
©️උපුටාගැනීමකි.



A day in the life

Saturday, November 09, 2024

පොල් තෙල්





පොල් තෙල් අපේ ආහාරයට මෙන්ම වෙනත් දෛනික අවශ්‍යතාවලදී ප්‍රයෝජන ගන්නා ගෙදරට නැතිවම බැරි ආහාරයකි. මෑතදී ලාංකීය ජනතාවට වෙනත් පිසින ‌තෙල්  වර්ග නොයෙක් නම් වලින් හදුන්වා දුන්තත් ඒ්වායේ ජනප්‍රියතාවය තාවකාලිකවු අතර පොල් තෙල් වල පෝෂණීය ගුනය වෙනත් තෙල්වර්ග වලට වඩා උසස් බව තහවුරු වී ඇත.

සෙල්සියස් අංශක 180 ක් තරම උෂ්නත්වයට  පොල් ලක්කිරීමෙන්  කාර්මික ක්‍රියාවලියක් හරහා පොල්තෙල් ලබා ගනී.  ආහාරයට ගත හැකි - සෝයා බෝංචි, රටකජු සහ තල  වැනි බීජ වලින් ලබාගත් අනෙකුත් තෙල් වලට පොල් තෙල් ද සමාන වේ.  

පිසීමේ යෙදුම් සහ සෞඛ්‍යමය  බලපෑම් හේතුවෙන් අන්    තෙල් වර්ග වලට වඩා පොල් තෙල් කැපී පෙනෙන ප්‍රතිලාභ ලබා දෙයි..


සාම්ප්‍රදායික සහ ආයූර්වේද  වෛද්‍ය විද්‍යාවේදී, පොල්තෙල් එහි ප්‍රසන්න සුවඳ සහ රසය සඳහාත්  රූපලාවන්‍ය ප්‍රතිලාභ සඳහාත් යොදා ගනූ  ලැබේ. සමේ ප්‍රත්‍යාස්ථතාව වැඩි දියුණු කිරීම, වියළි ප්‍රදේශ මොයිස්චරයිසින් කිරීම, රැළි අඩු කිරීම, ඉරිතලා ඇති සම සුව කිරීම සහ කුරුලෑ වලට ප්‍රතිකාර කිරීම සඳහා එය බහුලව භාවිතා වේ. මීට අමතරව, එය මාංශ පේශි වේදනාව සහ තෙහෙට්ටුව සමනය කිරීම සඳහා සම්බාහනය කිරීමේදී සන්සුන් කාරකයක් ලෙසද සේවය කරයි.


පෝෂණීය වශයෙන්, පොල්තෙල් මේස හැන්දකට ආසන්න වශයෙන් කැලරි 120 ක් සහ මේදය ග්‍රෑම් 14 ක් සපයයි. පොල්තෙල් නිතිපතා පරිභෝජනය කිරීමෙන් හිතකර HDL කොලෙස්ටරෝල් මට්ටම ඉහළ නැංවිය හැකි බව පර්යේෂණවලින් පෙන්නුම් කෙරේ. කෙසේ වෙතත්, එය සමස්ත කොලෙස්ටරෝල් සහ ට්‍රයිග්ලිසරයිඩ වැඩි කරයි. ඔලිව් හෝ කැනෝලා තෙල් මත පදනම් වූ ආහාර සමඟ සසඳන විට, පොල්තෙල් භාවිතා කරන පුද්ගලයින්ට හිතකර HDL සහ හානිකර LDL යන දෙකම ඇතුළුව ඉහළ සම්පූර්ණ කොලෙස්ටරෝල් මට්ටමක් ඇත.

මෙම සොයාගැනීම් අනුව, පොල්තෙල් සාමාන්‍යයෙන් හෘද සෞඛ්‍ය සඳහා, විශේෂයෙන් සාමාන්‍ය ආහාර වේල සඳහා නිර්දේශ නොකරයි. සෞඛ්‍ය වෘත්තිකයන් බොහෝ විට ඔලිව් හෝ සූරියකාන්ත තෙල් වැනි තෙල් භාවිතා කිරීමට උපදෙස් දෙයි, එය LDL කොලෙස්ටරෝල් අඩු කිරීමට සහ සෞඛ්‍ය සම්පන්න විකල්ප ලෙස සැලකේ.


පොල්තෙල්වල සුවිශේෂී රසයට කැමති අයට, වෙනත් පිසින තෙල් සඳහා ඉඳහිට විකල්පයක් ලෙස එය අරපිරිමැස්මෙන් භාවිතා කළ හැකිය. කෙසේ වෙතත්, පුද්ගල සෞඛ්‍ය අවශ්‍යතා සහ ඉලක්ක සමඟ සමපාත වෙයි. 

ආහාර තෝරා ගැනීම් සඳහා සෞඛ්‍ය සේවා සපයන්නන් සහ පෝෂණවේදීන්ගෙන් උපදෙස් ලබා ගැනීම ඉතා වැදගත් වේ. ඒහෙත් ලාංකීකයන්වු අපට මෙවැනි පුරුදු පුහුණු වී නොමැති බව සටහන් කරමි.



A day in the life

Thursday, November 07, 2024

විටමින් B12





විටමින් B12 ශක්තිය නිපදවීම සඳහා අත්යවශ්ය වන අතර සමහර පර්යේෂණ පෙන්වා දී ඇත්තේ එය මානසික අවපීඩනයට සහ ඩිමෙන්ශියාව වැළැක්වීමට උපකාරී වන බවයි. විටමින් B 12 ඌනතාවයේ රෝග ලක්ෂණ මෘදු තෙහෙට්ටුවේ සිට දරුණු ස්නායු ආබාධ දක්වා බෙහෙවින් වෙනස් වේ. මෘදු ඌනතාවයක් ඇති අයට තෙහෙට්ටුවක් දැනිය හැකි අතර මධ්යස්ථ ඌනතාවයක් ඇති අයට රක්තහීනතාවය වර්ධනය විය හැකිය. රක්තහීනතාවය විටමින් B12 ඌනතාවයට හේතු වන අතර එය මුඛය වටා ඉරිතැලීම් හෝ තුවාල ඇති කරයි. මෙම වැදගත් පෝෂකයේ මධ්යස්ථ ඌනතාවය ද පර්යන්ත ස්නායු රෝගයට හේතු විය හැක. විශේෂඥයින් පවසන්නේ විටමින් B12 හි බරපතල ඌනතාවය බරපතල ස්නායු හා මානසික ගැටළු ඇති කළ හැකි බවයි. මෙයට නුරුස්නා බව, දුර්වල සංජානනය, මානසික අවපීඩනය, මනෝ ව්යාධිය සහ ඩිමෙන්ශියාව ඇතුළත් වේ. විටමින් බී 12 ඌනතාවය වර්ධනය වීමේ වැඩි අවදානමක් ඇති පුද්ගලයින් වන්නේ සත්ව නිෂ්පාදන විශාල ප්රමාණයක් පරිභෝජනය නොකරන අයයි.


විටමින් B-12 (cobalamin) රතු රුධිර සෛල සෑදීම, සෛල පරිවෘත්තීය, ස්නායු ක්‍රියාකාරිත්වය සහ ජානමය තොරතුරු රැගෙන යන සෛල තුළ ඇති අණු වන DNA නිෂ්පාදනය සඳහා අත්‍යවශ්‍ය කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. විටමින් B-12 හි ආහාර ප්‍රභවයන් වන්නේ කුකුළු මස්, මස්, මාළු සහ කිරි නිෂ්පාදන ය. විටමින් B-12 ශක්තිමත් කරන ලද උදේ ආහාර ධාන්‍ය වැනි සමහර ආහාරවලට ද එකතු කරන අතර මුඛ අතිරේකයක් ලෙස ලබා ගත හැකිය. විටමින් B-12 ඌනතාවයට ප්‍රතිකාර කිරීම සඳහා විටමින් B-12 එන්නත් හෝ නාසික ඉසින නියම කළ හැක. විටමින් B-12 ඌනතාවය එක්සත් ජනපදයේ සුලභ නොවේ, කෙසේ වෙතත්, ශාක ආහාර වල විටමින් B-12 අඩංගු නොවන නිසා නිර්මාංශ හෝ නිර්මාංශ ආහාර වේලක් අනුගමනය කරන පුද්ගලයින් ඌනතාවයට ගොදුරු විය හැක. වැඩිහිටි වැඩිහිටියන් සහ පෝෂ්‍ය පදාර්ථ අවශෝෂණයට බලපාන ආහාර ජීර්ණ පත්‍ර තත්වයන් ඇති පුද්ගලයින් ද විටමින් B-12 ඌනතාවයට ගොදුරු වේ. විටමින් B-12 ඌනතාවයට ප්‍රතිකාර නොකළහොත් රක්තහීනතාවය, තෙහෙට්ටුව, මාංශ පේශි දුර්වලතාවය, බඩවැල් ආශ්‍රිත ගැටළු, ස්නායු ආබාධ සහ මනෝභාවයේ කැළඹීම් ඇති විය හැක. වැඩිහිටියන් සඳහා විටමින් B-12 නිර්දේශිත දෛනික ප්‍රමාණය මයික්‍රොග්‍රෑම් 2.4 (mcg) වේ. බොහෝ දෙනෙකුට තමන් ගන්නා ආහාර වලින් ප්‍රමාණවත් විටමින් B-12 ලබා ගත හැක. නමුත් නිර්මාංශ හෝ නිර්මාංශ ආහාර වේලක් අනුගමනය කරන අය පෝෂණීය යීස්ට් සහ විටමින් B-12 සමඟ ශක්තිමත් කරන ලද අනෙකුත් ආහාර අනුභව කළ යුතුය. නැතහොත් ඔවුන්ට විටමින් B-12 2.4 mcg ඇතුළත් අඩු මාත්‍රාවක් සහිත මල්ටිවිටමින් ගත හැකිය. විටමින් B-12 ඌනතාවයෙන් පෙළෙන අයට පමණක් වැඩි මාත්‍රාවක් නිර්දේශ කෙරේ. පර්යේෂණය පවසන දේ නිශ්චිත ක්රියාකාරකම් සහ කොන්දේසි සඳහා විටමින් B-12 භාවිතය පිළිබඳ පර්යේෂණ පෙන්නුම් කරයි: හෘද හා රුධිර වාහිනී රෝග. පර්යේෂකයන් කලින් විශ්වාස කළේ විටමින් B-12, ෆෝලික් අම්ලය (විටමින් B-9) සහ විටමින් B-6 සමඟ සංයෝජනය වන විට, රුධිරයේ ඇති ඇමයිනෝ අම්ල (homocysteine) මට්ටම අඩු කිරීමෙන් හෘදයේ සහ රුධිර නාලවල රෝග වළක්වා ගත හැකි බවයි. . කෙසේ වෙතත්, අධ්‍යයනවලින් පෙනී යන්නේ මෙම විටමින් වල සංයෝජනය හෘද වාහිනී රෝග සහ ආඝාත අවදානම හෝ බරපතලකම අඩු නොකරන බවයි. ඩිමෙන්ශියාව. විටමින් B-12 ඌනතාවය ඩිමෙන්ශියාව සහ අඩු සංජානන ක්‍රියාකාරිත්වය සමඟ සම්බන්ධ වේ, නමුත් විටමින් B-12 අතිරේක ඩිමෙන්ශියාව වැළැක්වීමට හෝ ප්‍රතිකාර කිරීමට උපකාරී වේද යන්න පැහැදිලි නැත. මලල ක්රීඩා කාර්ය සාධනය. ඔබට විටමින් B-12 ඌනතාවයක් නොමැති නම්, විටමින් B-12 අතිරේක ඔබේ ශක්තිය වැඩි කිරීමට හෝ ඔබව වඩා හොඳ මලල ක්‍රීඩකයෙකු බවට පත් කරන බවට කිසිදු සාක්ෂියක් නොමැත. අපේ ගන්න හරිත ආලෝකය: සාමාන්යයෙන් ආරක්ෂිතයි සාමාන්යයෙන් ආරක්ෂිතයි බොහෝ අය සමබර ආහාර වේලකින් ප්රමාණවත් විටමින් B-12 ලබා ගනී. කෙසේ වෙතත්, වැඩිහිටි වැඩිහිටියන්, නිර්මාංශිකයින්, නිර්මාංශිකයින් සහ ආහාර වලින් විටමින් B-12 අවශෝෂණය කර ගැනීමේ හැකියාවට බලපාන තත්වයන් ඇති පුද්ගලයින්ට මුඛ අතිරේක භාවිතා කිරීමෙන් ප්‍රයෝජන ගත හැකිය. විටමින් B-12 අතිරේක ගර්භනී හෝ මව්කිරි දෙන කාන්තාවන් සඳහා සහ නිර්මාංශ හෝ වීගන් ආහාර අනුගමනය කරන කාන්තාවන් සඳහා ද නිර්දේශ කෙරේ. ආරක්ෂාව සහ අතුරු ආබාධ සුදුසු මාත්‍රාවලින් ගන්නා විට, විටමින් B-12 අතිරේක සාමාන්‍යයෙන් ආරක්ෂිත යැයි සැලකේ. වැඩිහිටියන් සඳහා නිර්දේශිත දෛනික විටමින් B-12 ප්‍රමාණය මයික්‍රොග්‍රෑම් 2.4ක් වන අතර, වැඩි මාත්‍රාවක් ආරක්ෂිත බව සොයාගෙන ඇත. ඔබේ ශරීරය අවශෝෂණය කරන්නේ එයට අවශ්‍ය ප්‍රමාණයට පමණක් වන අතර ඕනෑම අතිරික්තයක් ඔබේ මුත්‍රා හරහා ගමන් කරයි. විටමින් B-12 හි ඌනතාවයට ප්‍රතිකාර කිරීමට භාවිතා කරන ඉහළ මාත්‍රාවලට හේතු විය හැක: හිසරදය ඔක්කාරය හා වමනය පාචනය තෙහෙට්ටුව හෝ දුර්වලකම අත් සහ පාදවල හිරි වැටීම අන්තර්ක්රියා විය හැකි අන්තර්ක්‍රියාවලට ඇතුළත් වන්නේ: ඇමයිනොසාලිසිලික් අම්ලය (Paser). ආහාර දිරවීමේ ගැටළු වලට ප්‍රතිකාර කිරීම සඳහා භාවිතා කරන මෙම ඖෂධය ගැනීමෙන් ඔබේ ශරීරයට විටමින් B-12 අවශෝෂණය කිරීමේ හැකියාව අඩු විය හැක. Colchicine (Colcrys, Mitigare, Gloperba). රක්තවාත ප්‍රහාර වැළැක්වීමට සහ ප්‍රතිකාර කිරීමට භාවිතා කරන මෙම ප්‍රති-ගිනි අවුලුවන ඖෂධය ගැනීමෙන් විටමින් B-12 අවශෝෂණය කර ගැනීමට ඔබේ ශරීරයට ඇති හැකියාව අඩු විය හැක. මෙට්ෆෝමින් (Glumetza, Fortamet, වෙනත්). මෙම දියවැඩියා ඖෂධය ගැනීමෙන් ඔබේ ශරීරයට විටමින් B-12 අවශෝෂණය කිරීමේ හැකියාව අඩු විය හැක. ප්‍රෝටෝන පොම්ප නිෂේධක. omeprazole (Prilosec), lansoprazole (Prevacid) හෝ වෙනත් ආමාශයේ අම්ල-අඩු කිරීමේ ඖෂධ ගැනීමෙන් ඔබේ ශරීරයට විටමින් B-12 අවශෝෂණය කිරීමේ හැකියාව අඩු විය හැක. විටමින් C (ඇස්කෝර්බික් අම්ලය) අතිරේක. විටමින් C සමඟ විටමින් B-12 ගැනීමෙන් ඔබේ සිරුරේ පවතින විටමින් B-12 ප්‍රමාණය අඩු විය හැක. මෙම අන්තර්ක්‍රියා වළක්වා ගැනීම සඳහා, විටමින් B-12 අතිරේකයක් ගැනීමෙන් පැය දෙකක් හෝ ඊට වැඩි කාලයක් විටමින් C ගන්න. ඕනෑම විභව අන්තර්ක්‍රියා හිලව් කිරීම සඳහා ඔබේ වෛද්‍යවරයා ඖෂධ හෝ කාල මාත්‍රා වෙනස් කිරීම නිර්දේශ කළ හැකිය.

---mayo clinic පලකිරීමක්.

A day in the life

Monday, November 04, 2024

"සාමකාමීව මිය යාම"





බොහෝ විට "සාමකාමීව මිය යාම" ලෙස හැඳින්වෙන කෙනෙකුගේ නින්දේදී මිය යාමේ සංසිද්ධිය කුතුහලය සහ සැලකිල්ල යන දෙකෙහිම මූලාශ්‍රයක් විය හැකිය. නින්දේදී මිය යන අවස්ථා බොහොමයක් වයස්ගත වීම හෝ යටින් පවතින සෞඛ්‍ය තත්ත්වයන් හා සම්බන්ධ ස්වභාවික හේතූන් මත ආරෝපණය කර ඇති අතර, සාධක කිහිපයක් මෙම සිදුවීමට දායක විය හැකිය. එක් එක් හේතුව තේරුම් ගැනීමට අත්‍යවශ්‍ය තොරතුරු සමඟින් මිනිසුන් නින්දේදී මිය යන පොදු හේතු කිහිපයක් මෙන්න.

1. හෘද වාහිනී සිදුවීම්
හෘදයාබාධ හෝ ආඝාත වැනි හෘද වාහිනී සංසිද්ධි, නින්දේදී හදිසි මරණයට ප්‍රධානතම හේතු වේ.

හදවතට හෝ මොළයට රුධිර ප්රවාහය අවහිර වූ විට මෙම සිදුවීම් සිදුවිය හැකි අතර, ජීවිතයට තර්ජනයක් වන සංකූලතා ඇති විය හැක.

Sleep apnea සහ නිදන්ගත බාධාකාරී පුඵ්ඵුසීය රෝග (COPD) ඇතුළු ස්වසන තත්ත්වයන් නින්දේදී හදිසි මරණ අවදානම වැඩි කළ හැක.

හුස්ම ගැනීමේ අපහසුතා හෝ ඔක්සිජන් සැපයුමේ බාධාවන් මාරාන්තික ප්‍රතිඵලවලට දායක විය හැකිය, විශේෂයෙන් දරුණු ශ්වසන ආබාධ සහිත පුද්ගලයින් තුළ.

3. ඖෂධ අධික මාත්රාව
සමහර අවස්ථාවලදී, මත්ද්‍රව්‍ය අධික ලෙස පානය කිරීම, හිතාමතා හෝ අහම්බෙන්, නින්දේදී මාරාන්තික ප්‍රතිඵල ඇති කළ හැකිය.

නිර්දේශිත ඖෂධ, නීති විරෝධී මත්ද්‍රව්‍ය හෝ මධ්‍යසාර අධික මාත්‍රාවක් ගැනීමෙන් මධ්‍යම ස්නායු පද්ධතිය අවපාතයට ලක්විය හැකි අතර ශ්වසන අපහසුතාවයට හෝ හෘදයාබාධයකට තුඩු දිය හැකිය.

4. ස්නායු ආබාධ
අපස්මාරය හෝ අභ්‍යන්තර රුධිර වහනය වැනි ස්නායු ආබාධ, නින්දේදී හදිසි මරණයක් ඇතිවීමේ අවදානමක් ඇති කළ හැකිය, විශේෂයෙන් අල්ලා ගැනීම් හෝ වෙනත් ස්නායු ආබාධ මැදිහත් වීමකින් තොරව සිදු වුවහොත්. මෙම තත්වයන් නින්දේදී නොදැනුවත්වම ජීවිතයට තර්ජනයක් වන සංකූලතා ඇති කළ හැකිය
5. වයසට අදාළ වෙනස්කම්
වයසට යාම විවිධ සෞඛ්‍ය තත්වයන් සඳහා සැලකිය යුතු අවදානම් සාධකයක් වන අතර එය නින්දේදී මිය යාමේ සම්භාවිතාව වැඩි කරයි.

හෘද වාහිනී පද්ධතියේ වයස් ආශ්‍රිත වෙනස්කම්, ශ්වසන ක්‍රියාකාරිත්වය සහ සමස්ත සෞඛ්‍යය නින්දේදී හදිසි මරණයට පත්වීමේ වැඩි අවදානමකට දායක විය හැකිය.

නින්දේදී සිදුවන බොහෝ මරණවලට මූලික සෞඛ්‍ය තත්වයන් හෝ ස්වභාවික ක්‍රියාවලීන් හේතු වී ඇති බව හඳුනා ගැනීම වැදගත්ය. මිනිසුන් තම නින්දේදී මිය යන පොදු හේතු අවබෝධ කර ගැනීම දැනුවත් කිරීම සහ විය හැකි අවදානම් සාධක විසඳීම සඳහා ක්‍රියාකාරී පියවරයන් ප්‍රවර්ධනය කිරීමට උපකාරී වේ.

- MSN වෙතින්
A day in the life

Sunday, November 03, 2024

"හිටි පියරෙ" ආවෙ කොහොමෙයි ?





"විතාරන්දෙනියට" ලැබුනුදා මාරුවක් 
හිත් කොනේ තාමත් ලැගුම් ගත් ඇත්තටම වුනු සිද්ධියක්...
සකල සිරින් පිරි දකුණු පලාතේ ගොවිපලකට මාරුව යනවා
හතර රියන් වැලි පාරක ඇවිදින් කුඹුරු මැදින් පා ගාටනවා
බකල ගහන් මා එනහැටි දැකලද නුහුරු හඬක් මට අමතනවා

"හත්වලාමෙ මේ හිටිපියරේ සර් ආවේ කොහොමෙයි" විමසනවා.
නතර වෙලා මට නුහුරුම වචනේ ගැන කුහුලෙන්මයි පසුවන්නේ
මමනම් ආවේ වේලුනු නියරෙයි වෙන එකකයි මඩ තවරන්නේ
හතුරුකමක් නැහැ මුහුණේ පෙනුමෙන් සැකය එහෙත් හිත දළුලන්නේ

මිතුරු ලෙසින් "ඇයි නියර පෑගුනද..." කියලයි ඔහුගෙන් විමසන්නේ...
"මහත්තයා පිට පලාතක අයෙක් ඒබව මට මුලදිම දැනුනා
හවස් වෙලා ආවා නම් ගිනියම් අවුවෙන් බෙරෙන්නට තිබුනා"
මගත් අසාගන යන තැන පවසා "යන්නම්.." උන්දැට සමුදුන්නා

පහත් වෙලා මගෙ බෑගෙත් උස්සන් ගොයියා මට ඉස්සර වෙන්නා...
ටිකක් දුර ගිහින්, "මාත් එහෙයි වැඩ - නිවාඩුවක් අද අර ගත්තේ
හුඟක් පමාවූ නිසයි කුඹුර මගෙ ටිකයි නියර තව බැඳ ගත්තේ
හවස් වෙලා ලැබුනොත් මම එන්නම්, මඳක් දුරයි ඔබ යායුත්තේ

ඔෆිස්එකේ දොර ඇරල පේනවා..."
කියලයි මිතුරා සමුගත්තේ...


බස් වහරෙ "හිටි පියර" හිටි පියවර කියන එකයි.
ඉර මුදුන් සමයමේ හෙවනැල්ල පවතින්නෙ
හිටි පියවරේ විතරයි.
මද්දහනෙ සැඩ අව්වෙ ආවෙ කොහොමද කියලයි, ඔහු මගෙන් ඇහුවේ.
"දවසක් පැල නැති හේනේ අකාල මහ වැහි වැස්සා තුරුලේ හංගාගන මා නුඹ තෙමුනා අම්මේ...
පායන තුරු "හිටි පියවර" හිටියා නුඹ අම්මේ.

* නියරෙ පෑගුනැයි, වලිගෙ පාගගත් එකා
මමයි... ඒකනංයකා~



A day in the life

Saturday, November 02, 2024

සෙනෙහසින් දකින ඇය.






සුළඟින් බිත්ති තැනූ සුවඳින් පිරියම් වූ මාලිගයකි මගෙ හද දොරගුලු නැති පිරී තියේ තදබද වී ආදරේ.. අහසකි... මගෙ හිස සියොතුන් හැසිරෙන සැමරුම් මේ කුළු අතර නිරන්තර... නිදහස ඇත කාටත් පිවිසෙන්නට ඉන්න එපා පිලිපත්තේ ආදරේ.. මුව ... තෙක් හද ඔබෙන් පිරී ඇත එනමුත් සැමදින පුංචි ඉඩක් ඇත... තව එක් අයෙකුට පිවිසිය හැකි ලෙස දොරක් වැසී දොරක් ඇරේ ආදරේ සුළඟින් බිත්ති තැනූ.. - අනුලා බුලත්සිංහල
- ලූෂන් බුලත්සිංහල
- තාරාවෝ ඉගිලෙති

බේ දෑස දැකගත්තෙමි සැඳෑ කලෙක ළඳුනේ.. දෙනෝදහක් අතගත්තද සැමියකු නැති ළඳුනේ..... නෑයෙක් නෑකම නොකියන වීදි සරණ ළඳුනේ තෙල් මල් ගෙන දෝතපුරා මුනිකුටියට පියමං වන ඔබේ දෑස දැක ගත්තෙමි සඳෑ කලෙක ළඳුනේ.. බුදුන් දැක නිවන් දකිමැයි දෙව්-රම යන පාර අහන ඔබද පටාචාරවකි ඔබද කිසා ගෝතමියකි... පිරිමින්ගේ පාප කන්දට දෝස විඳින ළඳුනේ අඳුරේ පව් කරන දනා එළියේ රවන ළඳුනේ ළැම පමනක් ලොවට පෙනෙන ළය නොපෙනෙන ළඳුනේ කුහුඹුවකුට වරදක් නැති වැරදිකාර ළඳුනේ...

ගායනය - අමරසිරි පීරිස්
පද රචනය - රණ්බණ්ඩා සෙනවිරත්න සංගීතය - ප්‍රේමසිරි කේමදාස.

සෙනවිරත්නයන් දකින ළදුන්ම වෙනත් රටකදී බුලත්සිංහලයන් දුටුුවේ හාත්පින්ම වෙනස් ආකාරයකින්. 

බුුලත්සිංහලයන්ගේ ළද බොහෝම සැහැල්ළුවෙන් ජීවිතය ගෙවනවා. ඈ හට ඇත්තේ සුුලගින් බිත්ති තනා සුවදින් පිරියම් කල හදවතක්. එහි බරක් පතලක් නැහැ. ඇගේ හිස  අහසක්…..සියොතුන් හැසිරෙන…ඉන්න එපා එලිපත්තේ කාටත් පිවිසෙන්න දොරගුළු ඇර තියෙනවා. එක්කෙනෙක් විත් යන විට තව කෙනෙකුට පිවිසෙන්න —“දොරක් ඇරී දොරක් වැසී තියෙනවා.ආදරය සැහැල්ලුයි .

ඒත් සෙනවිරත්නයන්ගේ ළදුන්………… මහත් බරක් හිතේ දරා ගෙන. පිරිමින්ගේ පාප කදට ……..ඈ සමාජයෙන් දෝෂ දකිනවා. නින්දා විදිනවා. ඈ අදුරේ පාපයට යොමු කරන ජනයාම එළියේදී පිළිකෙව් කරනවා.

බරපතල ලෙස පිඩනයට පත් කරනවා.

ඇගේ ළැම පමනක් ලොවට පෙනෙනවා

ඇගේ ළය පෙනෙන්නේ නැහැ.

කිනම් පාර්ශවයයකද වරද තියෙන්නේ සාධාරණව හිතන්න සමාජයට බැහැ.   

ඈ  කුහුඹුවකුට වරදක් නැති වුනත් සමාජයට වැරදිකාර ළඳක්


මුව ... තෙක් හද ඔබෙන් පිරී ඇත

එනමුත් සැමදින පුංචි ඉඩක් ඇත...

තව එක් අයෙකුට පිවිසිය හැකි ලෙස

දොරක් වැසී දොරක් ඇරේ ආදරේ

බුලත්සිංහලයන් කියන ළදම

සෙනවිරත්නයන් 

තෙල් මල් ගෙන දෝතපුරා

මුනිකුටියට පියමං වන

ඔබේ දෑස දැක ගත්තෙමි

සඳෑ කලෙක ළඳුනේ.. 


බුදුන් දැක නිවන් දකිමැයි

දෙව්-රම යන පාර අහන

ඔබද පටාචාරවකි 

ඔබද කිසා ගෝතමියකි…

අනුකම්පාවෙන් මුණිකුටියට එක්කරගෙන යනවා.

වෙනස තියෙන්නේ 

සුළගින් නොව කොන්ක්‍රීට් වලින් බිත්ති හදා ගෙන ඉන්න නිසාවෙන් කියලා මට හිතෙනවා.




A day in the life

Friday, November 01, 2024

මහාචාර්ය සෙනරත් පරණවිතාන





මෙතුමා ගැන නොදන්නා අය බොහෝ විරලයි. පුරා විද්‍යාවත් අපේ අතීත ශ්‍රී විභූතියේ හෙලිදරව්වත් සාකච්ඡා කරන කාට හෝ මහාචාර්ය සෙනරත් පරනවිතාන.මහතාගේ නම සිහිපත් නොකර සාකච්ඡා කල නොහැකියි. එතුමා ගාල්ලේ මැටරඹදී 1896 වසරේ දෙසැම්බර් 26 වෙනිදා උපත ලැබ,.1972 ඔක්තෝම්බර් 04 දා අප ඉතිහාසය තුල අතරමං කර අපෙන් වෙන් වී ගිය බව සටහන්  කරන්නේ සංවේගයෙන්..

මීදුම කතා කරන්නේ එතුමාගේ සේවය ගැන නොවේ. එතුමා අපට ඉතිරි කල රසකතා කිහිපයක් ගැනයි. මේ රස කතා තුලද ඇත්තේ ද එතුමාගේ පෞරුසත්‍වය හා බුද්ධියේ නිම් වලළුයි.

1956 පිහිටවු රජයේ සංස්කෘතික අමාත්‍යාංශය මගින් පවැත්වු පළමු සාහිත්‍ය උලෙල උත්සවශ්‍රීයෙන් කෝට්ටේ සිරි පැරකුම්බා පිරිවෙනේදී පැවත්වුනා. මෙම උත්සවයේ ප්‍රධාන අමුත්තා වුනේ එවකට අගමැති එස් ඩබ්. ආර් ඩී . බණ්ඩාරනායක මැතිතුමා. එතුමා ගේ දේශණයෙන් පසු ඇමතුම තිබුනේ මහාචාර්ය සෙනරත් පරනවිතාන. මහතාට. එතුමා දේශණය පටන් ගත්තේ මෙහෙමයි.

“මුලාසනේ හාමුදුරුවන්ගෙන් අවසරයි , පණ්ඩිත සභාවෙන් අවසරයි ,දේශපාලන කතාවෙන් පස්සේ , කෝට්ටේ ඉතිහාසය ගැන මට අද කථා කරන්න සිද්ධවෙලා තියෙනවා “ කියලා තම දේශණය පටන් ගත්තා. බණ්ඩාරනායක මහතාත් වේදිකාවේ ඉන්නවා. රටේ ඉහලම බලවතා දේශපාලකයා. ඒත් පරණවිතාන මහත්තයාගේ අභිමානය ඊට ඉහලින් .තියෙන බව අවසර ගැණිමේ වචන පේලි දෙක තුනේ හැංගිලා තිබුනා.
ඒ එතුමාගේ හැටි.
තවත් දවසක ගුවන් විදුලියේ සාකච්ඡාවකට මෙතුමා සහභාගි වෙනවා. මාතෘකාව “බුදු පිළිම වහන්සේ.” ගොරහැඩි කළු ගලකින් ශාන්ත බුදු පිළිමයක් නිර්මාණය කලේ කොහොමද ? වැනි පැතිකඩ කිහිපයකින් බුදුන් වහන්සේගේ පිළිම ගැන සාකච්ඡා වුනා. මේ සාකච්ඡාවට මාපලගම විපුලසාර හාමුදුරුවොත් මංජු ශ්‍රී මහත්තයත් .මහාචාර්ය සෙනරත් පරනවිතාන මහත්තයත් සහභාගි වුනා.මේ සාකච්ඡාව යන අතරේ සංවාදකයා මහාචාර්ය තුමාට ආරධනය කරනවා. ලංකාවේ බුදු පිළිම වල ඉතිහාසය ගැන මහාචාර්ය තුමාගේ අදහස කියන්න කියලා.
මහාචාර්ය තුමා කියනවා “ ලංකාවේ මුල්ම බුදු පිළිම බොහෝම අඩුයි. හේතුව හුගාක් දෙනා බුලත් විටට කාලා .” කියලා.
ඊට පස්සෙයි කතාව පැහැදිලි කරන්න පටන් ගත්තේ.
ලංකාවේ බුදු පිළිම බොහෝමයක් හදලා තියෙන්නේ හුණු ගලෙන්. ඒ ගල් පුච්චාපුවම විටට කන හුණු නිෂ්පාදනය වෙනවා. අපේ මිනිස්සු බුලත් කන්න රුසියෝ.ඒ ගලෙන් හදපු බොහෝ බුදු පිළිම විනාශ වෙලා කැඩුණු බිදුණු කොටස් මේ සදහා යොදවා ගෙන තියෙනවා.කියලා එතුමා පැහැදිලි කරනවා.අපි පුරා විද්‍යාවේ වැඩ කරන කාලේ මෙවැනි උදවිය අල්ලා ගෙන දඩුවම් කරලත් තියෙනවා.
එතුමාගේ කතාව සාධාරනිකරණීය කලා
රාමා රාවනා සීතා වෘතාන්තය ගැන විවිධ මත තියෙනවා.පරනවිතාන මහතාගේ මතය වුනේ රාමායනය සාහිත්‍ය ග්‍රන්ථයක් විනා ඉතිහාස ග්‍රන්ථයක් නොවන බවයි. ඉතිහාසය ගොඩනැගීමේදී මූලාශ්‍රවන්නේ සෙල් ලිපි , කාසි ,පෞරාණික නටබුන් මිස සාහිත්‍ය නොවන බව එතුමාගේ මතය වුනා. එකල පැවති සම්මන්ත්‍රණයකදී මේ පිළබදව කරුණු ඉදිරිපත් කල එතුමා සහභාගී වී සිටි වියතුන්ගෙන් ප්‍රශ්න තිබේදැයි විමසුවා.
එක් වියතෙකු විසින් ඔහු නුවර එළිය ප්‍රදේශයේ පිහිටි රාවනා ඇල්ලට ගිය බවත්,එහි ඇති ගල් ගුහාවක රාවනා විසින් සීතාවන් රදවා ගෙන සිට ඇති බවත්, එම ගල් ලෙන ආශ්‍රිතව ඔවුන් භාවිතා කල බෙහෙත් හේත් තවමත් ඉතිරිව ඇති බවත් ඔවුන් ආහාරයට ගත් අග්ගලා වැනි ගුලි විශේෂයක් හමු වු බවත් පැවසුවා . ඒ නිසා රාමායනය සාහිත්‍ය ග්‍රන්ථයක් නොවන බවත් එය ඉතිහාස ග්‍රන්ථයක් බවත් තරයේ ප්‍රකාශකලා.
මෙම ප්‍රදේශයේ හමුවන ලිහිල් පාෂාණ ගුලි සීතා අග්ගලා ලෙස හදුන්වනවා. හෝර්ටන් තැන්නේ අනවසර මැණික් ගරන්නන්ගේ කැණීම් වලදීද මෙම පාෂාණ ගුලි හමුවෙනවා මේවා පාෂාණ නොවන බවත් රාවනා සීතා විසින් ගත් ආහාර වල ඉතිරි වු කොටස් බවයි වියතා ගේ තර්කය වුනේ..

පරනවිතාන මහතා වාඩි වී සිටි අසුනෙන් නැගිට මෛක්‍රපෝනය ලගට ආවා. “ අග්ගලා තියෙනවා නම් ගමුකෝ බලන්න . එතුමාගේ පිළිතුර වුවේ එපමනයි. සභාව එක හඩින් සිනා පැතුරුවා. වියතා පසු බැස්සා.
මුලසුනේ විශ්ව විද්‍යාලයක උප කුලපති වරයෙකු සිටි එක් දේශනයකදී එතුමා තම දේශණය ආරම්භ කලේ මෙහෙමයි. “ මුලසුනේ උප කුලපති තුමාගෙන් අවසරයි. උප කුලපති කියලා සංස්කෘතිකයේ කියන්නේ හොර මිනිහටයි.මම මේ කතා කරන්න යන්නේ හුග දෙනෙක් කියවන්න බෑ කියලා අත් හැර දාපු ඉණ්දු නිම්නයේ රූපාක්‍ෂර කියවීම ගැනයි.
එතුමා දේශණය කරගෙන ගියා . ඒත් දේශණයට ප්‍රවිශ්ඨ වුනේ හොර මිණිහා අමතලා.

(රාජා ධර්මපාල මහතා විසින් 1988 ඔක්තෝම්බර් මස “තුලන “ කලාපයට සැපයු ලිපියක් මුලාශ්‍ර කර ගන්නා ලදී. )







A day in the life
 

මීදුම Published @ 2014 by Ipietoon