Sunday, November 12, 2023

සමාවෙනවද චන්දරේ...

පන්තියේ හැමදාම පළවෙනි
පුටුව මං වෙන් කරගෙන...
දිනෙන් දින හැඩ වෙච්ච රූපෙන්
ඔලුව ඉදිමුනෙ නොදැනිම...
පාරෙ යද්දිත් ගියේ අඩියක්
දෙකක් උඩිනුයි නිතරම...
පොළවෙ උන් අය දැක්කේ නෑ
ඇස් වැහිල තිබු හින්දා මම..
මග තොටේදී ආපු ඇරයුම්
නිමක් නෑ හැඩ හින්දම...
අඳුර ගන්නට එදා බැරිවුන
ලෙංගතුම වූ සෙනෙහස...
කාර් එකටයි සල්ලි වලටයි
ආදරේ කල හින්දම...
සැතපෙන්න උනෙ කඳුළු අතුරා
සයනයේ හැම රෑකම...
දරාගන්නට බැරුව ගුටිබැට
කොට්ටෙ පෙඟුනා කරුවලේ...
නිතර ඉදිමුනු ඇස් වලින් රුව
ගිලිහුනා නොදැනිම වගේ...
තෙල් ගාන්නත් බැරිම තරමට
තැලුම් ඇති හින්දා ඇඟේ...
බරකලා මං ඇඟෙ බර ඒ
බාල්කේ ලනුවේ කොනේ...
පෝස් මෝඩම් අරව මේවා
කපල කොටලා හැමතැනින්...
දුන්න ගෙල සිරවෙලා කියලා
තීන්දුවකුත් තේජසින්...
මල් සැලේ මගෙ මිනිය අතගා
වැටුන උණු කඳුලක බරින්...
අතීතයෙ එක් දිනක් මතකෙට
ආව වෙඩි සැරයක් ලෙසින්...
තාම මතකයි පන්තියේ අග
පේලියේ උන් චන්දරේ...
ආදරෙයි මට කිව්ව රහසින්
කවුරුවත් නැති වෙලාවේ...
රවා එදවස කනට ගැහුවේ
බකල හින්දා චන්දරේ...
කරපු වරදට සමා වෙනවද
අවසාන මොහොතෙදි මගේ...
දැනුන හදතුල තිබ්බ සෙනෙහස
නලල සිපගත් තත්පරේ..
රූපයෙන් මං අන්ධ වුණ මට
සමාවෙනවද චන්දරේ...
දැනුනනම් ඔය ආදරේ බර
දාල යන්නෑ ජීවිතේ...
සසරෙ දවසක් ආයි ලැබුනොත්
ඉඹිනවද නලලත මගේ ?
2023.11.11

notes of imaginary

Saturday, November 11, 2023

සබද ඔහු කන්දකි.





පදවිය පැත්තේ ගමක ගුණදාස කපුගේ මහත්තයා සහභාගි වුණු සංගීත ප්රසංගයක් පැවැත්වුණා.
ප්රසංගය අවසන් වී පැමිණි ශිල්පීන්ට ගෙවීම් කටයුතු කිරීමේදී කිසියම් මුදල් හිඟයක් ඇති වී ඒ ගැන කසු කුසුවක් ඇතිවුනා.. කපුගේ එතැනට ගියා.
“මොකද්ද ප්රශ්නෙ..?“ කපුගේ අහනවා.
“නෑ සර්. මෙතැන සර්ගෙ සල්ලි තියෙනවා. සවුන්ඩ්ස් වලටයි වාදක මණ්ඩලටයි තමයි ටිකක් අඩු.“
ප්රසංගය සංවිධානය කළ පුද්ගලයා හෙමිහිට කපුගේට කියනවා.
“හරි දැන් ඔය තියෙන සල්ලි වලින් ඒ ගණුදෙනුව පියවන්න පුළුවන් ද..?“ කපුගේ අහනවා.
“ඔව් සර්. ඒත් එතකොට සර්ට ගෙවන්න අමාරු වෙනවා.“ සංවිධායක ආයෙත් කිව්වා.
“ඒකට කමක් නෑ. වාදක මණ්ඩලයටයි සවුන්ඩ්ස්වලටයි ගෙවලා, ඒක දැන් ඉවරයක් කරන්න.“ කපුගේ කියනවා.
“එහෙමනම් සර් මට හෙට දවස දෙන්න. දවල් දොළහට කලින් මම රජරට සේවයට ඇවිත් සර්ගෙ සල්ලි බේරන්නම්“
සංවිධායකතුමා බොහොම යටහත්ව කියනවා.
කපුගේ නිශ්ශබ්දව එතැනින් නික්මුනා. පසුව ඔහුට ඇරෙන්න අනෙක් අයගේ ගණුදෙනු බේරනවා. කපුගේ රාත්රියේම වාහනයෙන් අනුරාධපුරයට එනවා.
පහුවෙනිදා උදේ කපුගේ කාර්යාලයේ තමන්ගේ කාමරේ ස්වර ප්රස්ථාර වගයක් ලියමින් ඉන්නවා. දවල් දොළහට විතර දෙන්නෙක් ඔහුව හමුවන්න කාර්යාලයට ඇවිත් කපුගේ ඉන්න කාමරයට ආවා.
කපුගේ ලියමින් සිටි ස්වර ප්රස්ථාර කොලයෙන් දෑස් මෑත්කොට හිස එසෙව්වා.
“එන්න ඇතුළට“ කපුගේ පුටුවෙ හරිබරි ගැහුණා.
ප්රසංග සංවිධානය කළ අමරසිංහයි තවත් කෙනෙකුයි ඇවිත්.
“සර් පරක්කු වුණාට සමාවෙන්න. සර්ගෙ සල්ලි දීලායන්න ආවේ.“ සංවිධායකතුමා බොහොම හිමිහිට කියනවා.
කපුගේ කිසිවක් නොකියා හිනාවුණා. උඩ සාක්කුවෙන් එළියට ගත් මුදල් නෝට්ටු කිහිපයක් ඔහු දෝතින්ම කපුගේට දෙනවා.
කපුගේ එම මුදල් මේසය මත තියෙනවා. ඔහුගේ නෙත් යොමුවී තිබුණේ මුදල් නෝට්ටු දෙස නොවේ. සවිධායක අමරසිංහ මුදල් සාක්කුවෙන් එළියට අදින විට ඒ සමඟ එළියට ආ කඩදාසිය වෙතයි. එම කඩදාසිය කඩිනමින් ආපසු සාක්කුවටම දාගන්න අයුරුත් කපුගේ දැක්කා.
“කොහෙන්ද හදිසියේ අද උදේම සල්ලි හොයා ගත්තේ..?“
කපුගේ අහනවා.
අමරසිංහ කිසිවක් නොකියා තම මිතුරා දෙස බලනවා. මිතුරා බිම බලා ගත්තා.!
“කොහොමද සල්ලි හොයා ගත්තේ..?“ කපුගේ නැවත අහනවා.
අමරසිංහ වෙනුවට මිතුරා උත්තර දෙනවා.
“නෑ සර්. අපි උදේම බැංකුවට ඇවිත් පොඩි බඩුවක් උකස් තියලා සල්ලි ගත්තා. ප්රශ්නයක් නෑ සර්.“ මිතුරා සෙමින් උත්තර දෙනවා.
“කෝ ඔය සාක්කුවෙ දාගත්ත රිසිට් එක මෙහාට දෙන්න.“
කපුගේ අත දිගු කරනවා.
අමරසිංහ යමක් කියන්න උත්සාහ කරනවා.
ඒත් ඊට කලින් කපුගේ ආපහු කතා කරනවා.
“ඕක මෙහාට දෙන්න“ කපුගේ අත දිගුකර ගත්ත ගමන්.
අකමැත්තෙන් වුණත් අමරසිංහ රසිට්පත කපුගේගෙ අතේ තබනවා. ඔහු එය දිගහැර බලනවා.
“වළල්ලක්නෙ තියලා තියෙන්නෙ. කාගෙද වළල්ල..?“ කපුගේ අහනවා.
“ලොකු දුවගෙ වළල්ල සර්. ප්රශ්නයක් නෑ. ලබන මාසේ ගොයම් කැපුවාම ඒක බේරගන්න පුළුවන්. රත්තරන් බඩු තියෙන්නෙ මේ වගේ හදිසියකට බැංකුවට තියන්නනෙ සර්.“ අමරසිංහ කියනවා.
“වළලු තියෙන්නෙ බැංකුවල තියෙන්න නොවෙයි මනුස්සයො, අතේ දාන්න. “ මේසෙ උඩ තියෙන මේ මුදල් ටිකයි බැංකු රිසිට් පතයි අමරසිංහ දිහාට අතින් තල්ලු කරන ගමන් කපුගේ කියනවා.
“නෑ සර් කමක් නෑ. මේ සල්ලි සර්ට ගෙවන්න තියෙන සල්ලි. ගොයම් කැපුවාම වළල්ල බේරගන්නම් සර්.“ අමරසිංහ නැවත කියනවා.
“දැන්ම ආපහු ගිහින් මේ සල්ලි බැංකුවට බැඳලා වළල්ල අරන් ගිහින් දුවගෙ අතේ දානවා. ගොයම් කැපුවාම මට සල්ලි ගෙනත් දෙන්න.“. එහෙම කිව්ව කපුගේ නැවත ස්වර ප්රස්ථාර කොළ අතට අරන් මොනව දෝ ලියනවා.
“සර්...“ අමරසිංහ නැවත මොනව දෝ කියන්න උත්සාහ කරනවා.
“හරි හරි දැන් ගිහින් මම කිව්ව දේ කරන්න. මට වැඩ තියෙනවා. දැන්ම යන්න බැංකුව වහන්න කලින්.“ කපුගේ ප්රස්ථාර කොළ දිහා බලාගෙන එහෙම කියනවා.
මුදල් නෝට්ටු කිහිපයත් බැංකු උකස් රිසිට් පතත් අතේ ගුලි කර ගත්ත අමරසිංහ මිතුරාත් එක්ක කාමරයෙන් පිට වෙනවා.
“මේ වගේ මිනිස්සු රටේ ඉන්නවද..?“ මිතුරා අමරසිංහගෙන් අහනවා. ඒකට අමරසිංහ උත්තර දුන්නෙ නෑ..!
ඔහුගේ පපුවට ලොකු බරක් දැනුණා.
ඒ බර, මේ සටහන කියවන ඔබටත් දැනෙයි. ඒක පුදුමයක් නෙවෙයි. 😐
" සබඳ අපි කඳු නොවෙමු උනුන් පරයා නැගෙන - සුනිල දිය දහර වෙමු එකම ගඟකට ගලන..."
Credits Due to the Original Writer.


notes of imaginary

Friday, November 10, 2023

කාලගෝලගෙන් දික්තලාට .....














දික්තලා මේ සසර මහ ඕඝයක්
නංගියේ නෑ මගේ කිසි කහටක්
කැලේ මැද සෙනසුනේ සිටි හිමිනමක්
මතක නොවැ කියපු බණ කතාවක්.
උඹෙ නුරා ගිනි නිවනු බෑ තවත්
දික්පිටිය මගේ හොඳ ගෝලයෙක්
අරං පලයන් මහගෙදර මේ ඔප්පුවත්
දෑවැද්ද කියල වෙන නෑ දෙයක්.
නඩු කියන්නේ මොටද කැමති නම්
අඩුපාඩුවක් වෙතොත් ඉවසපන්
අතාරින්නට සසර බැඳි යදම්
අවසරයි මට යන්න දැන් ඉතින්.!
රෝ.සි.


notes of imaginary

Thursday, November 09, 2023

එයයි විශ්වයේ නියමය.


දිනක් කාන්තාවක් වීදියක් දිගේ ඇවිදගෙන යන විට මහලු පෙනුමක් ඇති දිරා ගිය ඇදුම් වලින් සැරසුන හිගන්නෙක් පාර අයිනේ වාඩි වී සිටිනවා දකිනවා.
පාරේ ගමන් කරන හැමෝම මේ රැවුල කොන්ඩේ වවාගෙන ඉතාම කිලිටි ඇදුම් ඇද සිටින යාචකයා දිහා සමච්චල් සහගත ලෙසත් පිලිකුල් ලෙසත් බලනවා.නමුත් ඉහත කී කාන්තාව එම හිගන්නා ලගට යනවා.
යාචකයා දුටු ගමන් මේ කාන්තාවගේ හදවත ඔහු කෙරෙහි කරුනාවෙන් පිරී යනවා.පෙබරවාරි මාසයේ අධික ශීතල දිනයක් වුවත් මේ යාචකයා ශීතකට ඔරොත්තු දෙන ආකාරයේ ඇදුම් හැද සිටියේ නැහ.කාන්තාව හෙමින් මේ යාචකයාට සමීප වෙලා,
"සර්,ඔබ හොදින්ද?"
කියලා අහනවා.
යාචකයා පුදුම වුනා.යාචකයා මේ කාන්තාව දිහා හොදින් බලනවා.ඔහුට පෙනුනා ඉතාම ධනවත් පෙනුමක් සහිත කාන්තාවක් ඔහු ඉදිරියෙ සිටිනවා.
යාචකයා හිතනවා මේ කාන්තාවත් අනික් මිනිස්සු වගේම තමා කියලා.ඔහු හිතනවා ඇය ඔහුට සමච්චල් කරන්න ඒ විදියට කතා කලා කියලා.ඉතිං යාචකයා තරහින් ඈ හට බනිනවා."කරුනාකර මට පාඩුවෙ ඉන්න දීලා මෙතනින් යනවා" යාචකයා කිවුවා.
නමුත් කාන්තාව හෙලවුනේවත් නැහ.ඇය සිටි තැන ඉදන්ම
"ඔබට බඩගිනිනි නම් යමු අවන්හලකට ආහාර ගන්න"
යාචකයා හිතුවෙ මෙවරත් ඇය ඔහුට සමච්චල් කලා කියලා.ඔහු මෙහෙම කිවුවා.
"නැහ මම මේ ජනාධිතුමා එක්ක කෑම වේලක් අරන් ඉන්නේ.දැන් මෙතනින් යනව යන්න" යාචකයා තරහින් මෙන්ම සමච්චල් කරන අදහසින් කාන්තාවට එසේ පැවසුවා.
එහෙම කිවුවත් ඒ කාන්තාව හෙලවුනේවත් නැහ.ඇගේ මුහුනේ තිබූ කරුනාබර හිනාව තව දුරටත් එසේම තිබුනා.කාන්තාව තවත් මේ මහලු යාචකයා ලගට ලං වෙලා ඔහුගේ අත්වලින් ඔහුව නැගිටවීමට උත්සහා කලා.
යාචකයාර හොදටම තරහා ගියා.
"මොකක්ද ගෑනියේ මට පාඩුවේ ඉන්න නොදී මේ කරන්න යන්නේ"
කියල කෑ ගැහුවා.
සද්දේ ඇහිලා ලගම හිටිය පොලිස් නිලධාරියෙක් එතනට ආවා.
"ඇයි මැඩම් මොකක්ද ප්රශ්නේ"
පොලිස් නිලධාරිය ඇහුවා.
"නැහැ කිසි ප්රශ්නයක් නැහ.මම උත්සහ කලෙ මෙයාව නැගිට්ටවන්න.ඔබට පුලුවන්ද මට උදව් කරන්න." කාන්තාව පොලිස් නිලධාරීයගෙන් ඇහුවා.
පොලිස් නිලධාරියා පුදුමයෙන් ඈ දෙස බලා මෙහෙම කිවුවා...
"ඔය ඉන්නේ වයසක ජැක්.එයා දැන් අවුරුදු ගානක් තිස්සේ මෙතන ඉන්නවා.ඔබ මොකක්ද මොහුට කරන්න යන්නේ?"
කාන්තාව මෙහෙම කිවුවා.
"මම මේ කියමින් හිටියේ ඔහුට කැෆේ එකකට යමු කියලා.කෑම මොනවා හරි කන්නත් ඔහුගේ සීතල නැති වෙන්න කෝපි කෝප්පයක් බොන්නත්"
යාචකයාට තවත් තරහ ගියා.ඔහු මෙහෙම කෑ ගැහුවා.
"උබට පිස්සුද ගෑනියේ.මම කොහෙවත් යන්නේ නැහ." කියලා ඇගේ අත ගසා දමා පොලිස් නිලධාරියා දෙස බලා "අනේ මහත්තයා මට යන්න දෙන්න" කියලා කිවුවා..
"ජැක් මේක ඔයාට හොද කෑම වේලක් ගන්න ලැබුනු අවස්ථාවක්.ඒක මග හරවා ගන්න එපා"
පොලිස් නිලධාරියා කිවුවා.
පස්සේ ඉතා අමාරුවෙන් මහලු ජැක්ව අවන්හලකට එක්ක යාමට පොලිස් නිලධාරියාට සහ අර කාන්තාවට හැකි වුනා.දහවල් ආහාරය ගන්න වේලාවට ඉතා ආසන්නව තිබුනා.ඔවුන් තිදෙන එකම මේසයල අසුන් ගෙන සිටියා.ටික වේලාවකින් අවන්හල් කලමනාකරු ඔවුන් ලගට ආවා.
"ඇයි සර්,මේ මනුස්සයාට කරදරයක්ද?" කලමනාකරු පොලිස් නිලධාරියාගෙන ඇහුවා.
"නැහැ මේ නෝනාට මේ මහලු ජැක්ට කෑම වේලක් අරන් දෙන්න ඕනේ කියනවා."
කිලිටි,මහලු යාචකාය දෙස පිලිකුලෙන් බැලූ කලමනාකරු
"ඒකට මගේ අවන්හලේ ඉඩ නැහ.මේ වගේ මිනිස්සු මේ වගේ තැන් වලට ආවාම අපේ බිස්නස් වලට හොද නැහ"
කලමනාකරු කිවුවා.
"දැන් ඔබට තේරෙනවාද මම මෙහෙ එන්න බැහ කිවුවේ ඇයි කියලා.මට මෙහෙ ඉන්න ඕනෙ නැහ.දැන්වත් මට යන්න දෙන්න"
යාචක ජැක් අර කාන්තාවට පැවසුවා.කාන්තාව කලමනාකරු දෙසට හැරුනා.
"මහත්මයා ඔබ දන්නවද එඩිසන් ඇන්ඩ් ඇසෝසියේට් කියන මූල්ය ආයතනය.පහල වීදියේ තියෙන?"
කාන්තාව ඇහුවා .
"අනිවාර්යෙන් මම දන්නවා.ඔවුන් හැම සතියෙම මේ අවන්හලේ කාමරයක් වෙන් කරගන්නවා ඔවුන්ගේ රැස්වීම් පවත්වන්නට "
කලමනාකරු පැවසුවා.
"මම හිතනවා ඔවුන්ගේ රැස්වීම් සදහා ඔබේ හෝටලයට සැලකිය යුතු මුදලක් ගෙවනවා කියලා"
කාන්තාව ඇහුවා.
"ඔබට ඒකෙන් ඇති වැඩේ මොකක්ද?
කලමනාකරු ඇහුවා.
"මොකද මම තමා ඒකේ හිමිකරු"
කාන්තාව පැවසුවා.
කලමනාකරුගේ විරෝධතාවය මැකී ගියා.ජැක් සහ අර කාන්තාව වෙත කෝපි සහ ආහාර මේසය වෙත ලැබුනා.පොලිස් නිලධාරියා පිටව ගියා.
කාන්තාව ජැක් ඇමතුවා.
"ජැක් ඔයාට මාව මතකද?"
ජැක් ඇගේ මුහුන දෙස හොදින් බැලුවා.ඔහුට ඇගේ මුහුන කොහෙදි හෝ මුණ ගැසී ඇති බව වැටහුනා.
"ඔබට මතකද ඔබ මෙහෙ වැඩ කරන කාලයෙර් නිතරම සීතලෙන් ආරක්ශා වීමටත් බඩගින්න නිවා ගන්නටත් මෙහෙ ආව දුප්පත් කෙල්ල?"
කාන්තාව කිවුවා.
ජැක්ගේ මුහුන වෙනස් වුනා.ඔහු පුදුම වුනා.එදා ඔහු දැක්ක කන්නවත් නැතුව දුක් විදපු කෙල්ල අද ඉතා ධනවත් ව්යාපාරික කාන්තාවක් වෙලා ඔහු ඉදිරියෙව් සිටීම ගැන.කාලය කොතරම් ගෙවී ගිහින්ද කියලා ජැක් පුදුමයෙන් කල්පනා කලා.
"ඒ වෙනකොට මම උපාධිය සම්පූර්ණ කරලා රැකියාවක් අපේක්ශාවෙන් හිටියෙ.ඒත් සෑහෙන කාලයක් යනකන් මට රැකියාවක් හොයා ගන්න බැරි වුනා.ටිකෙන් ටික මගේ ලග තිබුන සල්ලි ටික ඉවර වෙමින් තිබුනා.මම නැවතිලා හිටිය කාමරෙන් යන්න කියලා ගෙහිමියන් මට බල කලා.ඉතින් මම ඉට පස්සේ හිටියේ මේ වීදියේ.දවසක් මගේ ලග තිබුනු ඉතා කුඩා මුදල වැය
වැය කරලා කෑම ටිකක් ගන්න ඇවිදගෙන ආවේ මේ අවන් හලට.එතකොට ඔබ මෙහි මුදල් අයකැමිව හිටියා.
කාන්තාව කියවගෙන ගියා.
"හරි දැන් මට මතකයි ඔබව"
යාචකයා පිලිතුරු දුන්නා.
"ඔබ මගෙන් ඉල්ලා සිටියා පිගන් සෝදලා දෙන්නම් කෑමට යමක් දෙන්න කියලා."
යාචකයා කිවුවා.(Positive Thinking-ධනාත්මකව සිතමු page එකට ලයික් කරන්න)
"අන්න හරි.ඔබෙන් කෑම ඉල්ලගෙන ආව දුප්පත් කෙල්ල මම තමා.ඔබ කිවුවා එහෙම වැඩ කරන්න දෙන්න අවන් හල් හිමිකරුගෙන් අවසර ගත යුතු බවට.බලාපොරොත්තු සුන් වූ මම ආපසු හැරී එන්න හදනකොට ඔබ මට කතා කරලා ලොකු සැන්විච් පාර්ස්ලයක් එක්ක කෝපි කෝප්පයක් දුන්නා.මම ඒව කන අතරතුර මම දැක්කා ඔබ ඔබේ පසුම්බියෙන් මුදල් රැගෙන මට දුන් කෑම වේලට අදාල මුදල ලාච්චුවට එක් කල විදිය"
කාන්තාව කියවගෙන ගියා.
"ඊට ටික කාලයකට පසුව මට රැකියාවක් හම්බ වුනා.එයින් උපයා ගත් මුදලින් මම මගේම ව්යාපාරයක් පටන් ගත්තා"
කාන්තාව කිවුවා.
"දැන් ඔබ ඕනේ වෙලාවක මගේ ව්යාපාරයට එන්න.ඇවිත් ඔබට කරන්න පුලුවන් කාර්ය්යක් කරන්න.මම ඔබට වැටුප් ගෙවන්නම්"
කාන්තාව කිවුවා.
යාචකයා,එනම් මහලු ජැක් ගේ ඇස් වලට කදුලු ආවා.
ඔවුන් ගේ මේසයට කෝපි ලැබුනා.
"ආහ් මට අමතක වුනා.මේ කලු කෝපි.ඒ සදහා ඔබට අවශ්ය ක්රීම් ද සීනි ද?"
කාන්තාව මහලු ජැක් ගෙන් විමසුවා.
"නැහ මට ඒ කිසිවක් අවශ්ය නැහ.ඔබ සමග බොන කෝපි එක මට කොහොමය්හ් රසවත්"
දෙදෙනාම අවංක හදවති හිනා වුනා.
ජීවිතයේ කෙනෙක්ට උදවු කරන්න ලැබෙන අවස්තා මග හරින්න එපා.අපෙ හැමෝම මිනිස්සු.අපිට උදව් අවශ්ය වේලාවට එන්නෙත් ඒ මිනිසුන්ම තමා.ඒ නිසා හැකි සෑම විටෙකම මිනිසුන්ට මෙන්ම සතුන්ටත් හදවතින්ම උදවු කරන්න.හදවතින්ම කරන හොද කෙදිනක හෝ දෙගුන තෙගුන වී අපේ ජීවිත වලටද යහපත උදා කරනවා.

 

එයයි විශ්වයේ නියමය.

ධනාත්මකව සිතමු
notes of imaginary

Wednesday, November 08, 2023

නොමැති කෙළවර ඉමක් සසර සරනා බවේ


















සිතුවිලි සසළ යි.......
*********************
හැඩැති සුවඳැති මලුත් පිපෙයි පරවෙයි ලොවේ
උසැ'ති කඳු නාය ගොස් විවර සෙලුවත මැවේ
නොමැති කෙළවර ඉමක් සසර සරනා බවේ
පිනැති උපතක් ලදුත් මංමුළා වී තැවේ.
දෙතෙර යාකරන් ඉඳු දුන්න ක්ෂිතිජයෙ මැවේ
එතෙර යාගත නොහී මෙතෙර මා හද තැවේ
සුනෙර .සැලෙනා තරම් සසළ හදවත දැවේ
කතර වාලුකාවකි මිරිඟුව කි මට ලොවේ.
සලපතළ මලුවක් අතුළ සුදු වැලි දමා
සඳ වතළ කල දිසෙයි දෙව් ලොවට මං යොමා
වත කමළ සිහිවත්ම සෙනේ දිය නොව නිමා
හද මඬල උතුරාවි මව්පියෙනි බැති පෙමා.
රුදුරු රළ රැළි වැදී සැලෙන නෞකා බඳේ
නපුරු දැති මෝරු දත් විළිස්සා එන සඳේ
නුදුරු ගොඩ බිම ක් නැත ගිජු ලිහිණි නෙත් ඇදේ
සොඳුරු ලොව සිහිනයකි රුවල ඉරුණොත් හදේ .
රෝ.සි.
notes of imaginary

Tuesday, November 07, 2023

මං බකල චන්ද‍රේ .















ලැබුණ මට ඇමතුමක්
දාගත්ත මං දෙකක්...
දවස ගොඩ දාගන්න
ඔන්න එනවා වැඩක්...
ඉටි කොලේකින් ඔතල
ගෙනාවා ගෑනියක්...
මූන බැලුවම දැක්කෙ
දැක පුරුදු ඇති රුවක්...
ඉස්සරහ පේලියේ
නුඹ උන්නු සන්දියේ...
පිටිපස්සෙ පේලියේ
මං බකල චන්දරේ...
පොතට වැඩියෙන් මතක
සුදු මූනෙ හැඩ උබේ...
ආදරෙයි කිව්වාම
කනට ගැහුවා මගේ...
බැලුව මං සුදු මූන
කඳුළු වැල් වේලිලා...
ගුටි කාපු පාරවල්
පේනවා නිල් වෙලා...
මං බලපු සුදු මූන
නියවලින් හූරලා...
අහුවුනොත් ඌට මං
ෆෝමලින් ගහනවා...
ලඟ පාත කවුරුවත්
නැති වෙලාවක් බලා...
ඉම්බ මං සුදු මූන
ඇතත් සීතල වෙලා...
එම්බාම් කරන්නට
බෑ සෙනෙහස වැඩි නිසා...
කනට ගහපන් අදත්
ඊය බකලයා කියා...

නිසදැස් ගී අරණ
බොහෝ රසිකයන්ගේ අවධානයටත් වින්දනයටත්  පත්වු පැදිපෙලක් විද්යුත් මාධයයේ පවා සාකච්චාවුවක් විදින්න බකල චන්දරේගේ අන්දරය.

notes of imaginary

Monday, November 06, 2023

මින්නේරිය වැව


මින්නේරිය වැව පොළොන්නරුව දිස්ත්රික්කය තුල තුල පිහිටා ඇති විශාල වැවක්. එය මින්නේරිය නදිය හරස්කොට ඉදිකරවන ලද්දේ ක්රිස්තු වර්ෂ 286 දී මහසෙන් රජතුමා (ක්රි ව 276-303 ) විසින්.
වර්ග කිලෝමීටර 18.9 ක පමණ වපසරියකින් යුතු වැව වෙත, මහවැලි ගඟේ සිට ඇලහැර ඇල ඔස්සේ ජලය ගලා ඒම සිදුවෙනවා. වාසබා රජතුමා විසින් ඇලහැර ඇල යෝජනා ක්රමය ආරම්භ කර ඇති අතර මහසෙන් රජු වර්තමානයේ තත්වය දක්වා එය ගොඩ නංවා තියෙනවා.
ක්රි.ව. 1856, බ්රිතාන්ය ජාතික ආණ්ඩුකාරවරයෙකු වූ Henry Ward විසින් මින්නේරිය වැව විස්මිත නිර්මාණයක් බවට වාර්ථා කොට තියෙනවා.
මින්නේරිය වැව මහසෙන් රජතුමා විසින් ඉදි කරවීම ගැනත් ජනප්රවාද කීපයක් තියෙනවා.
ක්රි. ව. 276 දී පමණ මහසෙන් කුමරු අනුරාධපුර රාජධානියේ සිහසුනට පත් වෙන්නේ ඔහුගේ වැඩිමහල් සොහොයුරු දෙටුතිස්‌ රජුගේ අභාවයෙන් පසුව යි.
වෛතුල්යවාදය මුල්කර ගත් සංඝමිත්ර තෙරුන්ගේ බහට වැඩ කර මහසෙන් රජතුමා මුලදී මහා විහාරය අමනාප කරගත්තේය. එය බොහෝ ප්රශ්නවලට මුල්විය. අගනුවර වූ අනුරාධුපුරයේ රැඳී සිටින්නට බැරි තරමට වාතාවරණය දරුණු වූ බැවින් හබරණ කැකිරාව මාර්ගයේ රිටිගල කන්දේ තාවකාලික මාළිගාවක් ඉදිකර පදිංචියට මහසෙන් පැමිණි බවක් කියවෙනවා.
ජනප්රවාදවල සඳහන් වෙන ආකාරයට මේ කාලයේදී එක ප්රදේශයක ගවයන්ගෙන් දොවා ගත් කිරි ඉතා රසවත් බව ආරංචි වෙනවා. ඒ ගැන තවදුරටත් සොයා බැලූ විට නියං සමයේ තණ කෑමට මුදාහරින ගව පට්ටි ඉතා ඈතට ගොස් තණ කොළ කා වතුර බී පැමිණෙන බවත් දැනගැනීමට ලැබෙනවා.
ගවයන්ගේ පිටේ තල ඇට පිරවූ සිදුරු සහිත ගෝනි බැඳ යවන ලෙස රජු අණ කරන්නේ මේ ප්රදේශය සොයාගැනීමේ අරමුණෙන්. පින්න හේතුවෙන් දින කිහිපයකින් අනතුරුව තල ඇට පැළ වී තිබූ අතර, එම මාර්ගය ඔස්සේ ගොස් ගොනුන් තණ කෑ ප්රදේශය සොයාගැනීමට හැකියාව ලැබෙනවා.
මෙවන් නියං සමයක වුව ද ජලය රැඳී තිබෙන මේ ප්රදේශයේ වැවක් තනවා කුඹුරු අස්වද්දන්නට සුදුසු බව රජු විසින් තීරණය කරනවා.
වියළි කලාපයක් වූ මේ පළාතේ තිබූ විශාල ප්රශ්නය ජලය හිඟකමයි. කුඩා වැව් රැසක් සාදා ලොව දැවැන්තම ගඩොල් ව්යුහය වූ ජේතවනාරාමය චෛත්ය කර්මාන්තයට අත ගසා තිබූ මහසෙන් රජ ලැබුණු මේ ආරංචියෙන් සතුටට පත්වී තිබේ. ඒ බිමේ පස මැටි ගතියෙන් සාර ජලය කාන්දු වී නොයන ආකාරයේ බිමක් බවද ඒ වන විටත් එහි ජලය පිරී තිබීමෙන් සනාථ වී ඇත.
ඒ භූමිය දෙපස කඳු දෙකක් තිබෙන නිසාත් දෙක අතර හොඳ සවි ඇති තිරිවානා තට්ටුවක් තිබෙන නිසාත් ඒවා යාකර බැම්ම තැනිය හැකි බවත් ඒ බවත් සනාථ විය.
මේ ආශ්රිත ව වැල් මී තිබුණු බැවින් එළදෙනුන් ඒවා ආහාරයට ගැනීමෙනුයි කිරි රසවත් වී ඇත්තේ. ඒ හේතුවෙන් එම ගම, “මිහිරි කිරි තිබූ ගම” හෙවත් “මිනිහිරිගම”ලෙසත්, පසු ව “මින්නේරිය” ලෙසත් හැඳින්වූ බව ජනප්රවාදවල සඳහන් වෙනවා.
තවත් කතාවක සඳහන් වෙන්නේ මෙම ප්රදේශයේ ඉතා සරුවට මෙනේරි වැවුණු බැවින් මෙනේරිගම පසු ව මින්නේරිය වූ බව යි.
රජු විසින් නළුදෑකඩ රාළ නැමැති විශ්ව කර්ම වාරි තාක්ෂණවේදියා සමඟ දහසක පිරිසක් වහා ඒ බිමට යවන ලදී.
මින්නේරිය ප්රදේශය එකල යක්ෂ ගෝත්රිකයන්ගේ භූමියක් වූ අතර එහි නායකයන් දෙදෙනෙක්ගෙන් එක් අයෙක් වැව සෑදීමට විරුද්ධ වූ හෙයින් ඔහු ව මරා දැමීමට රජු කටයුතු කලා.
දෙවන නායකයා සමග සාකච්ඡා කිරීමෙන් අනතුරුව වැව සෑදීමට ඔහු තම කැමැත්ත පළ කරනවා. නමුත් වැව සාදා නිම කිරීමට ප්රථම, සෑම දිනෙකම එකම ස්ථානයකින් වැව් බැම්මේ කොටසක් කැඩීයාම සිදුවෙනවා. මෙය දිගින් දිගටම සිදු වූ බැවින් රජු ඉතා අසීරුතාවයකට පත් වෙනවා.
බොහෝ කලක් මේ සඳහා උත්සාහ කරන නමුත් වැවේ වැඩ නිම කිරීමට මහසෙන් රජුට හැකි වන්නේ නෑ. මේ අතරවාරයේ සිහිනෙන් රජු කරා පැමිණෙන මියගිය යක්ෂ නායකයා
"තොපි මගේ අඩවියට ඇවිත් මා මරා දැම්මා රාජ ලේ ඇති බිල්ලක් දෙන තෙක් ඕක හදන්න දෙන්නේ නෑ"යැයි පවසනවා.
(තවත් ජනප්රවාදයකට අනුව නම් රජතුමා එම කරුනු දැනගන්නේ නැකැත් කරුවන් ලවා ඒ ගැන සොයා බැලූ විටකදියි. මේ කාර්යය සාර්ථක කර ගැනීමට නම් රජකුමරවකු වැවට බිලිදිය යුතු බව නැකැත් කරුවන් කියා සිටියාලු.)
එහෙත් මහසෙන් රජුගේ බිසව තම පුතු බිල්ලට දීමට අකැමැති වුණා. මේ නිසා රජතුමා කනස්සල්ලට පත් වුණා.
රජු විසින් මෙය රාජකීය පවුලට දැනුම් දීමෙන් අනතුරුව රජුගේ සොයුරිය වන බිසෝ බණ්ඩාර කුමරියගේ පුත්රයාව ඒ වෙනුවෙන් බිලි දීමට හැකි බව බිසෝ බණ්ඩාර දේවිය පවසනවා.
අවසානයේ දී කුඩා රාජ කුමාරයාව බිලි දීමෙන් පසුව වැවේ කටයුතු අවසන් කළ හැකි වුණාලු.
තවත් ජනප්රවාදයකට අනුව අංග සම්පූර්ණ රජ ඇඳුමෙන් සැරසූ ඒ කුමාරයා මව විසින්ම රජුට භාර දෙනවා. එහෙත් අවසානයේ දරුවා බිලි නොදී ඒ වෙනුවෙන් ප්රයෝගයක් කොට වළසෙකු බිලිදී බැම්ම සෑදුවාලු. මෙය නළුදෑකඩරාළලා විසින් කරන ලද ප්රයෝගයක් යැයි ඉතිහාස පොත් පත්වල සඳහන්වෙනවා.
ප්රයෝගයන් නොදත් රජ ඒ දරුවාගේ මරණය පිළිබඳව අධීක ශෝකයෙන් පසුවුනා. එය දැනගත් පිරිස සමාව ඉල්ලා තමන් කළ ප්රයෝගය හෙළි කොට දරුවා රජ ඉදිරියට පමුනුවනවා. බේරාගත් ඒ හිඟුරණ බණ්ඩාර කුමාරයා නැවත රජු ඉදිරියට පමුණුවන තෙක් කලක් සඟවා තබන ලද්දේ හිඟුරක්ගල මුදුනේයි. මියගිය යක්ෂ නායකයා වූ නළුවා ප්රයෝගය දැන ගත්තත් රජුගේ උදාර පරමාර්ථය හමුවේ ඔහු රජුට සමාව දුන් බවත් කියැවෙනවා.
මින්නේරිය වැවේ බිසෝ කොටුව තනන ලද්දේ තනිකර කළු ගලෙන්.
හෙළයන් වාපි තාක්ෂණයේ කූට ප්රාප්තිය සනිටුහන් කළේ මහසෙන් රජුගේ කාලයේදී යැයි පුරාවිද්යාඥ ප්රාඥ ආචාර්ය සෙනරත් පරණවිතානයන් පවසා තිබෙනවා. එහි අරුතක් ඇත්තේ මින්නේරිය දැවැන්ත වැවක් වූවත් එහි බැම්ම පොඩි වැවක තරමේ එකක් බැවිනුයි. නළුදැකඩ රාළ ඉතිහාසගත වන්නේ ඒ නිසායි.
තවත් ජනප්රවාදයකට අනුව කවුඩුල්ල වැව සෑදීම ගැනත් අපූරු කතාවක් තියෙනවා.
එදා මහසෙන් රජතුමා රාජකීය උත්සවයකින් අනතුරුව මින්නේරිය වැවේ වැඩ අවසන් කර දියවර මුදා හරින දවසේ බිසෝ බණ්ඩාර කුමරිය තම වැඩිමහල් සොහොයුරා වන මහසෙන් රජුට ත්යාගයක් දීමට අවශ්ය බව පවසා මින්නේරිය නුදුරුව මැදිරිගිරිය ප්රදේශය කරා රජු ව එක්ක යනවා.
වනාන්තරයෙන් වට වූ මනරම් ප්රදේශයක මින්නේරිය වැවට වඩා විශාල වැවක් බිසෝ බණ්ඩාර කුමාරිය විසින් කරවා තිබූ අතර, රජු මින්නේරිය වැව කරවන කාල සීමාව තුළ තමන් කවුඩුල්ල නම් මෙම වැව කරවූ බව කුමරිය ප්රකාශ කරනවා.
ඒ සමගම ඇය තම නිර්මාණය ගැන වහසිබස් කියන්නත් අමතක කරන්නේ නැහැ.
අයියා විසින් තැනූ කුඩා මින්නේරිය වැව නෑබිලියකට උපමා කරන ඇය “අයියාගේ නෑබිලියට මම කොරහක් තැනුවෙමි යි “ ප්රකාශ කරනවා. මෙම ප්රකාශයෙන් මහත් සේ කිපෙන මහසෙන් රජු තමන් යටතේ සිටි යක්ෂ ගෝත්රිකයන් යොදවා වැව විනාශ කිරීමට කටයුතු කළ බව ජනප්රවාදයේ සඳහන්. තමන් ඉතා මහන්සියෙන් නිර්මාණය කරවූ වැව විනාශ වීම දරා ගැනීමට නොහැකිව කුමරිය වැවේ සොරොව්ව අසලට පැන දිවි නසා ගත්තාලු.
තම නැගණිය දිවි නසා ගැනීමත්, ජනතාවගෙන් එල්ල වූ අප්රසාදයත් හේතුවෙන් විනාශ වූ කවුඩුල්ල වැව නැවත ගොඩනැංවීමට රජු කටයුතු කරනවා.
ඒ අනුව ඉතිහාස මුලාශ්රවල කවුඩුල්ල වැව කරවූයේ මහසෙන් රජු ලෙස සඳහන් වුව ද, මැදිරිගිරිය ආශ්රිත ගම්වල වෙසෙන ජනයා පවසන්නේ මේ නිර්මාණයේ හිමිකාරිත්වය හිමිවිය යුත්තේ බිසෝ බණ්ඩාර කුමරියට බව යි.
මින්නේරිය ප්රදේශයේ ගොවි ජනයා මින්නේරිය ඉදිකළ මහසෙන් රජු “මින්නේරි දෙවියන්” ලෙස දේවත්වයෙන් අදහනවා සේ ම, මැදිරිගිරිය ප්රදේශයේ ජනතාව බිසෝ බණ්ඩාර කුමරිය, ”බිසෝ බණ්ඩාර දේව මෑණියන්” ලෙස දේවත්වයෙන් සිහිකරනු ලබනවා.
මහසෙන් රජතුමා විශාලම ප්රමාණයේ වැව් තැනීමේ ආරම්භක පාලකයා ලෙස මහාවංශය සදහන් කරනවා. එතුමා වැව් 16ක් හා ඇළ මාර්ගයක් නිර්මාණය කළ බවත් එහි සදහන්.
මහසෙන් රජු විසින් ජලාශ 16 ක්; (මානිහිර, මහගම, චලුර, ඛාන්, මහමනි, කොකාවත, ධම්මාරාම, කුඹලක, වැනාන, රත්මලාකන්දක හෙවත් රතුමළකණ්ඩු, තිස්ස වාඩමාණ හෙවත් තිස්සමදමාක, වේලන්ගාවිට්ටි, මහගල්කා, සීරා, මහදාරගල්ලක හෙවත් මහදාරගලාකා, කලපසනා) සහ පබ්බතන්ත ඇල ඉදිකල බව සදහන්.
මෙහි සදහන් රතුමළකණ්ඩු අද පදවිය ජලාශය ලෙසත් තිස්සමදමාක අද කවුඩුල්ල ජලාශය ලෙසත්, මහදාරගලාකා අද නාච්චාදුව ජලාශය ලෙසත් හඳුනාගෙන කියෙනවා.
ඒ අනුව මින්නේරිය වැව, කණදරා වැව, කවුඩුල්ල වැව, මහගල්කඩවල වැව. හුලුගල්ල වැව, හිරාමුල්ල වැව, හුරුළු වැව, මාමිණියා වැව, මාගල් වැව, කළවාණ වැව, මෙරවාපිය වැව ආදී වැව්ද පබ්බතන්ත ඇල සහ රිදීබැඳි ඇල වැනි ඇල මාර්ගද රිදීබැඳි අමුණ ද ඉදිකරවා ඇත.
වාරි කර්මාන්තයට කළ විශිෂ්ඨ සේවය නිසාම ජනතාව අතර දේවත්වයට පත්ව තිබෙනවා. මහසෙන් රජු මියගොස් දෙවි කෙනෙකු වී ඉපිද වැව් ඉස්මත්තේ වාසය කරන බවට ගැමියන් විශ්වාස කරන්නට වුණා. අවුරුදු දෙදහසකට පසුවත් මින්නේරි දෙවියන් ලෙස අදටත් පුදනු ලබන්නේ මහසෙන් රජතුමායි.
වැව පිරුණු විට අක්කර 4560 පමණ වෙනවා.
මින්නේරිය වැව පිහිටා තිබෙන්නේ ඊසාන දිග මෝසමෙන් වැසි ලැබෙන වියලි කලාපය ලෙස හඳුන්වන දේශගුණික කලාපයේයි. නුවරගල කඳුපන්තියෙන් ඇරඹෙන කිරි ඔය සහ වැවට වයඹ දෙසින් වූ කඳු මතින් ඇදී එන බටු ඔයේ ජලය එම කලාපය තුලින් වැව පෝෂණය කරන මුත් එම දියවර වසර පුරා වැව ජලයෙන් පුරවා තැබීමට අපොහොසත්. විශේෂයෙන්ම යල් කන්නය වන විට ගොවිතැන සඳහා අවැසි ජලය සැපයීමට නම් වෙනත් ජල ප්රභවයක් ගැන සලකා බැලීමට සිදුවෙනවා. මේ අවශ්යතාව වටහා ගත් පැරණ්නන් ඒ සඳහා කදිම පිළියමක් යෙදූවා.
එනම් නිරිත දිග මෝසමෙන් වැසි ලැබෙන දුම්බර කඳුවැටියේ ජල පෝෂක ප්රදේශ හරහා ගලා එන අඹන් ගඟේ ජලය සැතපුම් 25 ක පමණ ඇල මාර්ගයක් හරහා වියලි කලාපයේ පිහිටි මින්නේරිය වැව කරා රැගෙන ඒමයි. වැව යනු ජලය රැස් කරන ටැංකියක් ලෙස හෝ ඇල යනු එක් තැනකින් වෙනත් තැනකට ජලය ගෙන යන කානුවක් ලෙස නොසිතූ ඔවුන් ඇලහැර සිට මින්නේරිය දක්වා කඳු වැටි දෙකකට මැදිව පිහිටි සම බිම සරුසාර කෙත් යායක් බවට පත් කලේ එම මුලු දුර පුරාම කෙත් බිම් සඳහා ඇලහැර ඇල මගින් දියවර සැපයීමෙන්.
ඒ වගේම ඇලහැර ඇලේ වම් ඉවුර දෙසින් පිහිටි කෝඳුරුවාව කඳු පංතියේ සිට ඇදී එන කෝන්ගැට ඔය, හීරටි ඔය, බකමූණන්ගේ ඇල,කෝට්ටපිටිය ඔය, අත්තනකඩවල ඔය වැනි ජල මූලාශ්ර මගින් රැගෙන එන අමතර ජලයෙන් ඇලහැර ඇල තව දුරටත් පෝෂණය වෙනවා. එම ඔයවල් ඇල හා එක්වන ස්ථාන වල ශක්තිමත් ගල් අත්තිවාරම් සහ ගල් බැමි දමා වේගයෙන් ගලා එන එම ජලපහරවල් වලින් ඇලේ බැමි වලට වන හානිය වලක්වා තියෙනවා. එසේම විශාල ජලස්කන්ධයක් ඇතුළු වන ස්ථාන වල වතුර උතුරා යෑම පිණිස අඩි 50 පමණ පළල් වූ ගල්වානවල් සාදා තිබීලා තියෙනවා. කුඹුරු වලට වතුර ගැනීම සඳහා සෑදූ සොරොව්ද ගලින්ම නිර්මිතයි.

face book .


notes of imaginary